Gå til innhold

Dere med jenter 11-13 år, ang. bursdag og "alt".

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min fyller straks 12 år, siste året på barneskolen, og i den anledning inviterer vi til klassefest. Vi leier lokale på skolen.

Så til utfordringene. Hun er litt annerledes enn de andre jentene, hun liker fortsatt å leke og er veldig lite opptatt av gutter/sminke/masing etc., og jeg ser at hun der faller helt utenfor jentegjengen. De er en herlig gjeng, og fungerer fint sammen på skolen, men hun har ikke en eneste venninne hun er sammen med på fritiden. Leker mest med de yngre barna i nabolaget.

Jeg ønsker at dette skal være en fin opplevelse for henne, og hun har drømt om denne klassefesten i lang tid.

Så hvordan løser vi det?

1. Musikk, hvilken type musikk setter vi på? Lager vi spilleliste eller lar barna styre musikken?

2. Har man noe slags leker i en sånn type bursdag? Quiz, danselek etc. eller kun mat og fritt frem til å gjøre det man måtte ønske?

3. Pynting av lokale, hva er "kult"? Evt. hva er det absolutt ikke?

4. Sist men ikke minst, klær? Hva kler man (hun) på seg i en sånn type bursdag for å ikke falle helt utenfor? Hun bryr seg ikke om mote eller noe sånt, og foretrekker behagelige klær, men føler seg fin om hun pynter seg litt.

På forhånd tusen takk for hjelpen.

Anonymous poster hash: 8782b...7be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, og mat. Hva serverer man av mat, snacks etc.?

hi

Anonymous poster hash: 21e2b...0e5

Skrevet

Dere har vel spotify? På skolen er det trådløst nett, barna kan gjerne selv koden til dette så kan dere sette på en av de ferdige spillelistene der og ellers la barna lete frem spesielle sanger når de har noen ønsker.

De vil gjerne ikke ha noe særlig leker, de vil danse, løpe litt, skravle, tøyse med hverandre osv uten for mye organisering fra de voksne.

Ballonger og serpentiner/girlangere er kult gjennom hele ungdomstiden det.

Gå i en helt vanlig butikk og kjøp en kjole og en strømpebukse til henne, det blir ikke feil med en vanlig kjole.

Datteren min gikk i en som lignet denne i forrige bursdag

https://cubus.com/no/7170731_F990

Anonymous poster hash: 85990...4d9
Skrevet

Ja, og mat. Hva serverer man av mat, snacks etc.?

hi

Pizza er det vansligte (jeg har barn på 11 og 14 år), boller med popcorn, potetgull, saltstenger og gjerne noe smågodt/sjokolade glir ned på høykant :)

Anonymous poster hash: 85990...4d9

Skrevet

Tusen takk for fint svar :) Jeg gikk inn på linken din og fant en annen kjole som passet enda bedre til hennes fasong, så da er kjolen i boks :) Skal lagre denne tråden, takk skal du ha :)

Så musikk i høyttalerne er egentlig all organisering som trengs?

hi

Skrevet

Min gutt hadde akkurat hele klassen på bursdag, 11årsdag. Vi hadde filmbursdag, lånte prosjektor og lerret. Takk spise pizza, kake, se film med snacks og åpne presanger. Veldig vellykka!

Lykke til med din jente!

Anonymous poster hash: 1ea76...eb5
Skrevet

Min gutt hadde akkurat hele klassen på bursdag, 11årsdag. Vi hadde filmbursdag, lånte prosjektor og lerret. Takk spise pizza, kake, se film med snacks og åpne presanger. Veldig vellykka!

Lykke til med din jente!

Anonymous poster hash: 1ea76...eb5

Takk for at du delte :) Så kjekt at det ble bra! Hvilken film så dere? "Kino" var en fin idé :)

hi

Skrevet

Hvis jenta de ikke er "en av gjengen" kan det kanskje være lurt å ha noe organisert. Hvis ikke vil hun kanskje oppleve å bli litt utenfor..? Kanskje en musikk/kjendisquiz, men la de få lov til å organiser den selv. Ikke kult at mamma deltar.... 

Film går an, men tar jo endel tid da.. Og kan være vanskelig å finne en film som treffer og som ikke de fleste har sett...

Blir ofte mye styr med musikken om alle skal bestemme. La alle skrive en sang på en liste når de kommer (alle må skrive forskjellig sang), og lag spilleliste ut ifra lappen. Tar no-time, og alle får et ønske hver. Spilles på repeat.

Pizza/pizzasnurrer

Cupcakes

Brownies

Popsticks

Popcorn/potetgull

Anonymous poster hash: 30b14...b38
Skrevet

Hvis jenta de ikke er "en av gjengen" kan det kanskje være lurt å ha noe organisert. Hvis ikke vil hun kanskje oppleve å bli litt utenfor..? Kanskje en musikk/kjendisquiz, men la de få lov til å organiser den selv. Ikke kult at mamma deltar....

Film går an, men tar jo endel tid da.. Og kan være vanskelig å finne en film som treffer og som ikke de fleste har sett...

Blir ofte mye styr med musikken om alle skal bestemme. La alle skrive en sang på en liste når de kommer (alle må skrive forskjellig sang), og lag spilleliste ut ifra lappen. Tar no-time, og alle får et ønske hver. Spilles på repeat.

Pizza/pizzasnurrer

Cupcakes

Brownies

Popsticks

Popcorn/potetgull

Så god idé med musikken, tusen takk! Det skal jeg gjøre! :)

Jeg har også tenkt på det med at hun kan falle utenfor og det vil jeg ikke i hennes egen bursdag. Det har skjedd før nemlig, og det var ikke noe særlig.

Hvordan er det best å gjøre i forhold til gaver og åpning?

hi

Skrevet

Pizza/pizzasnurrer

Cupcakes

Brownies

Popsticks

Popcorn/potetgull

Jeg har også tenkt på det med at hun kan falle utenfor og det vil jeg ikke i hennes egen bursdag. Det har skjedd før nemlig, og det var ikke noe særlig.

hi

Bare hyggelig:)

VI hadde en litt artig greie engang...

Bursdagsbarnet får bind rundt øynene, og gjestene sitter rundt henne. Alle gjestene får utdelt en lapp der det står en teks/dikt/regle o.l (gjerne noe morsomt) En og en gjest går frem med gaven sin. Gjesten skal fremføre teksten med tullestemme, og om bursdagsbarnet greier å gjette hvem det er får hun gaven, og kan pakke den opp. Den gjesten som blir sittede igjen til slutt har "vunnet" og får en liten gave i premie. 

Nb: Tar litt tid om de er menge:)

Skrevet

Pizza/pizzasnurrer

Cupcakes

Brownies

Popsticks

Popcorn/potetgull

hi

Bare hyggelig:)

VI hadde en litt artig greie engang...

Bursdagsbarnet får bind rundt øynene, og gjestene sitter rundt henne. Alle gjestene får utdelt en lapp der det står en teks/dikt/regle o.l (gjerne noe morsomt) En og en gjest går frem med gaven sin. Gjesten skal fremføre teksten med tullestemme, og om bursdagsbarnet greier å gjette hvem det er får hun gaven, og kan pakke den opp. Den gjesten som blir sittede igjen til slutt har "vunnet" og får en liten gave i premie.

Nb: Tar litt tid om de er menge:)

Det var en koselig idé :) Forhåpentligvis blir de for mange til at det lar seg gjennomføre, men den skal jeg huske! :)

hi

Skrevet

Har egentlig ikke noen tips å komme med (ut over de som allerede har kommet) men vil bare si at du virker som en super mamma. Datteren din er heldig! 😃

Anonymous poster hash: dd7d9...65a

Skrevet

Har egentlig ikke noen tips å komme med (ut over de som allerede har kommet) men vil bare si at du virker som en super mamma. Datteren din er heldig! 😃

Anonymous poster hash: dd7d9...65a

Åh tusen takk, det var veldig fint sagt av deg :)

hi

Skrevet

Det som jeg husker fra klassefester på den tiden er at det gjerne blir litt oppdelt automatisk, spesielt om en er på skole eller større lokale.

Noen løper på do fordi Per danser med Ida og de er sjalu, noen gutter løper og tøffer seg for jentene og jentene løper vekk og tullehyler, noen sladrer i et hjørne, noen danser osv osv.

Det betyr ikke at de ikke har det gøy, men å ha organiserte leker med mamma hadde ikke funket hos oss hvertfall ( for alle var jo så "kule") og det er ikke nødvendigvis bursdagsbarnet alle flokker seg om.

De lekene vi hadde mest var nødt eller sannhet, stilledans, utfordringer osv, men om klassen er litt mer leken kan dere jo ha "henteleken" ( to grupper, de må finne ting som blir ropt opp, en lipgloss, en stein, en sko i strls 36 osv. Hver gruppe som finner tingen først får 1 p), quiz, spise kakestykke uten å bruke hender osv

Anonymous poster hash: 2fc65...fd2

Skrevet

Det som jeg husker fra klassefester på den tiden er at det gjerne blir litt oppdelt automatisk, spesielt om en er på skole eller større lokale.

Noen løper på do fordi Per danser med Ida og de er sjalu, noen gutter løper og tøffer seg for jentene og jentene løper vekk og tullehyler, noen sladrer i et hjørne, noen danser osv osv.

Det betyr ikke at de ikke har det gøy, men å ha organiserte leker med mamma hadde ikke funket hos oss hvertfall ( for alle var jo så "kule") og det er ikke nødvendigvis bursdagsbarnet alle flokker seg om.

De lekene vi hadde mest var nødt eller sannhet, stilledans, utfordringer osv, men om klassen er litt mer leken kan dere jo ha "henteleken" ( to grupper, de må finne ting som blir ropt opp, en lipgloss, en stein, en sko i strls 36 osv. Hver gruppe som finner tingen først får 1 p), quiz, spise kakestykke uten å bruke hender osv

Anonymous poster hash: 2fc65...fd2

Takk for gode forslag :) Er jammen ikke lett å vite hva som vil falle i smak for en stor gjeng med noen minitenåringer og noen som fortsatt er barn.

hi

Skrevet

Jeg hadde forhørt meg litt med noen andre foreldre i klassen, kanskje en "i gjengen". På den måten finner du ut hva de andre jentene liker og kan mikse det med hva jenta di liker. På den måten vil både bursdagsbarnet og gjestene bli fornøyde :)

Da dattera mi fylte 12 hadde hun selskapet hjemme. Bestilte pizza og hadde godteri og brus i x varianter. De skulle egentlig se på film, men de ble heller sittende å skravle (med filmen på i bakgrunnen) og ta bilder med mobilene sine.....!

Jeg hadde tenkt å stikke til naboen, men fikk ikke lov av gjestene og dattera mi. De ville visst ha meg hjemme fordi jeg "var visst så kul" :P Så ikke alltid det er kleint med foreldre tilstede, tydeligvis.. ;)

Så hør litt med dattera di, hi, hør med henne om hun vil du skal være der eller trekke deg litt tilbake. Og spør henne så klart hva HUN vil. For DET er jo det viktigste ;)

Anonymous poster hash: e7b06...5fe

Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde invitert til klassebursdag om dette var min jente. Jeg hadde vært redd for at det skulle bli kjedelig, at hun ble satt utenfor eller at det ble kaos og tull.

Jeg ville nok kanskje kun invitert jentene og tatt de med på en eller annen form for aktivitet: Klatring, bowling, kino.

Ellers ville jeg ha invitert jentene hjem til oss der jeg ville først servert mat; taco/pizza eller noe. Så ville jeg laget til et bord fullt av muffins (uten krem og pynt) samt masse ulike kremer (ulike farger), strøssel, godteri og pynt som jentene kunne bruke å dekorere sin egne muffins (og eventuelt is). Boksis servert i kjeks er som regel stas!

Ellers har min jente vært i selskap der de hadde mange ulike typer neglelakk og pynt som de brukte til å pynte hverandre på neglene med. Da såg de også film på slutten av selskapet. Rett og slett video og bildet av klassen som var tatt opp gjennom årene og redigert sammen til en liten film.

Anonymous poster hash: 2afb9...cc1

Skrevet

Veldig enig med siste. Det er mange gode ideer her, men jeg får en følelse av at dette kan ende i at jenta di får en kjip bursdag.

Anonymous poster hash: 638bb...9cf

Skrevet

Jeg hadde forhørt meg litt med noen andre foreldre i klassen, kanskje en "i gjengen". På den måten finner du ut hva de andre jentene liker og kan mikse det med hva jenta di liker. På den måten vil både bursdagsbarnet og gjestene bli fornøyde :)

Da dattera mi fylte 12 hadde hun selskapet hjemme. Bestilte pizza og hadde godteri og brus i x varianter. De skulle egentlig se på film, men de ble heller sittende å skravle (med filmen på i bakgrunnen) og ta bilder med mobilene sine.....!

Jeg hadde tenkt å stikke til naboen, men fikk ikke lov av gjestene og dattera mi. De ville visst ha meg hjemme fordi jeg "var visst så kul" :P Så ikke alltid det er kleint med foreldre tilstede, tydeligvis.. ;)

Så hør litt med dattera di, hi, hør med henne om hun vil du skal være der eller trekke deg litt tilbake. Og spør henne så klart hva HUN vil. For DET er jo det viktigste ;)

Anonymous poster hash: e7b06...5fe

Tusen takk for svar og tips! :) Det med å ringe en annen mor skal jeg absolutt gjøre! :)

hi

Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde invitert til klassebursdag om dette var min jente. Jeg hadde vært redd for at det skulle bli kjedelig, at hun ble satt utenfor eller at det ble kaos og tull.

Jeg ville nok kanskje kun invitert jentene og tatt de med på en eller annen form for aktivitet: Klatring, bowling, kino.

Ellers ville jeg ha invitert jentene hjem til oss der jeg ville først servert mat; taco/pizza eller noe. Så ville jeg laget til et bord fullt av muffins (uten krem og pynt) samt masse ulike kremer (ulike farger), strøssel, godteri og pynt som jentene kunne bruke å dekorere sin egne muffins (og eventuelt is). Boksis servert i kjeks er som regel stas!

Ellers har min jente vært i selskap der de hadde mange ulike typer neglelakk og pynt som de brukte til å pynte hverandre på neglene med. Da såg de også film på slutten av selskapet. Rett og slett video og bildet av klassen som var tatt opp gjennom årene og redigert sammen til en liten film.

Anonymous poster hash: 2afb9...cc1

Takk for innspill. Jeg forstår absolutt hva du mener, men dette er hennes store drøm og da vil jeg gjøre det jeg kan for å legge til rette for det. Derfor jeg også tenker at noe aktiviteter kan være greit, feks en quiz eller lignende hvor de er delt inn i lag. Ellers har hun gode venner i klassen men det er av guttene, så hun vil uansett ikke bli gående alene.

Men jeg skal absolutt lagre forslagene dine for det var mange gode. Kan være greit å huske på til neste år når hun er ungdomsskolejente :)

hi

Skrevet

Hadde en liten bursdag da min ble 12. Hun var litt som din datter og er det fortsatt. Jeg tok med 4 jenter på shopping og pizza på Peppes.

Skulle jeg hatt klassefest, så hadde jeg blitt veldig redd for at hun skulle falle utenfor. Vurderte det, men droppet det. Skulle jeg hatt klassefest, hadde jeg servert Grandiosa og brus og diverse godteri/snacks. Noe organisert tåler de. Konkurranser kanskje?

Vær obs på mobiler, bilder og Facebook. En av jentene som ble med meg hadde Facebook og hun la ut bilder som vi måtte be foreldrene om å fjerne (fra prøverom bla).

Ville kanskje latt de gjøre sin greie, men passet på at ingen er utenfor. Trekke lapp med hvem de skal ha som "hemmelig venn" hele kvelden og avslutningsvis gjette? Da blir ingen utenfor..

Anonymous poster hash: e944e...750

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...