Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2015 #1 Skrevet 18. oktober 2015 12-åringen var med noen venner på en aktivitet i dag. Det kostet 200 kr, og det hadde han med penger til. I tillegg hadde han med 100 kr til som evt skulle gå til betaling av skyss. Han fikk streng beskjed om og ikke røre 100-lappen til noe annet. Da han kom hjem hadde han gitt/lånt bort 30 kr til en venn som hadde lyst på mat. Det var mine penger. Og her om dagen hadde han lånt bort busspenger til en klassekamerat. Ingen av guttene har nevnt at han skal få igjen noe av dette. Hvordan ville dere løst dette? Anonymous poster hash: a348e...ffd
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2015 #2 Skrevet 18. oktober 2015 Hva er problemet? Anonymous poster hash: 58394...69b
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2015 #3 Skrevet 18. oktober 2015 Problemet er at han bruker av mine penger for å betale for andre. Hi Anonymous poster hash: a348e...ffd
Katta82 Skrevet 18. oktober 2015 #4 Skrevet 18. oktober 2015 Viss 12åringen gir vekk penger er pengene gitt vekk. Du kan evt ta dei frå hans lommepenger. Viss han lånte vekk busspenger tenke eg at det er hans ansvar å få pengene tilbake. Når ein låner vekk lagar ein avtale om at pengene skal tilbakebetalast. Spørs kanskje på 12åringen, men det er på tide å lære kva penger er og korleis ein bruker dei får følger. Kanskje han heller sku hatt med sine egne penger som back-up til transport, og så kunne du heller gitt han tilbake for det transporten vil koste?
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2015 #5 Skrevet 18. oktober 2015 Jeg ser heller ikke problemet! Greit, han skulle ikke brukt de pengene, og ja, de var dine.. Men å låne en venn busspenger er jo ganske snilt da. Maten er en ting, men du vet jo ikke om dette barnet var sultent, hadde spist noe den dagen, eller hva som ligger bak.. Gi gutten litt "rom", han gjorde nok det han trodde var best, og ville hjelpe vennene sine.. Hadde han brukt alt på godteri, så er det en annen sak, men nå var det faktisk for å hjelpe andre.. Anonymous poster hash: f0065...5e2
Surogvanskelig Skrevet 18. oktober 2015 #6 Skrevet 18. oktober 2015 Problemet er at han bruker av mine penger for å betale for andre. Hi Anonymous poster hash: a348e...ffd Da må han betale deg tilbake.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2015 #7 Skrevet 18. oktober 2015 Det at han låner bort penger så en annen skal få mat, det synes jeg er en grei grunn. Men han bør selvfølgelig ikke låne bort dine penger uten lov til det, og uten å gjøre en avtale om at pengene skal betales tilbake og når de betales tilbake. Han må selvfølgelig sørge for å få pengene tilbake av kompisene. Anonymous poster hash: 291f8...213
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2015 #8 Skrevet 18. oktober 2015 Gutten din høres generøs og omtenksom ut. Du, derimot..... Anonymous poster hash: 80e6c...d9b
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2015 #9 Skrevet 18. oktober 2015 Så snill og omtenksom gutt du har, er det første jeg tenker da! Er du virkelig så smålig?! Anonymous poster hash: 8db49...415
Gjest Antarctica Skrevet 18. oktober 2015 #10 Skrevet 18. oktober 2015 Problemet er at han bruker av mine penger for å betale for andre. Hi Anonymous poster hash: a348e...ffd Be ham kreve dem inn igjen, da. Hvis det var et lån.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2015 #11 Skrevet 18. oktober 2015 Gutten var ikke sulten. De 200 kr de måtte betale gikk til mat og drikke. Men, denne gutten hadde lyst på mer mat. Hvis jeg er smålig fordi jeg ikke vil sponse et barn med et ekstra måltid, så lever jeg fint med å være smålig. Jeg syns ikke det er ok. Disse pengene fikk han i tillegg beskjed om og ikke røre da de skulle gå til skyss. Men, det er klart at han må lære seg til å sørge for å få igjen penger. Problemet er at han ofte låner bort, de sier han skal få igjen og han får aldri tilbake penger. Han er omtenksom og generøs, men desverre så holder ikke vennene hans avtaler om å betale tilbake. Hi Anonymous poster hash: a348e...ffd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå