Gå til innhold

Jeg skal starte egen dyreorganisasjon og har

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg brenner veldig for dette å redde hjemløse katter,har jobbet mye frivillig og har bestemt meg for og starte en frivillig organisasjon for å redde flere katter. Før jeg får startet for fullt er jeg avhengi av utstyr og få bygd et lite hus på tomta mi hvor kattene skal få være. Derfor lurer jeg litt på om det går ann å starte en side på fb sånn at jeg kanskje kan få samlet sammen litt penger og div utstyr for å få startet dette?

Anonymous poster hash: 87f37...953

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det funker sjelden å spenne kjerra foran hesten.

Skrevet

Ville aldri gitt til en liten ny oppstarta organisasjon. Jeg gir til de etablerte organisasjonene blir fort mye administrason og lite hjelp fra ny oppstartede.

Anonymous poster hash: 64007...0a2

Skrevet

Spør naboene dine. De vil helt sikkert støtte deg sånn at de får en kattefarm i nærheten. Det hverken stinker eller låter jo noe særlig av en gjeng med katter.Hva tenker du å gjøre med disse kattene da? Bortsett fra å stappe dem inn i et lite skur i hagen?

Anonymous poster hash: dd618...4be

Skrevet

Hmm... Var dårlig med svar fra hi her gitt. Fikk du ikke de svarene du ville?

Anonymous poster hash: dd618...4be

Skrevet

Hva med å begynne sakte, men sikkert :) 

F.eks ta inn noen få katter inn i ditt eget hjem for så å bygge et hus/fjøs imellomtiden? :) 

Anonymous poster hash: 1c7bd...eaf
Skrevet

Initiativ og ønsket om å hjelpe er flott, Hi :)

Men vet du egentlig hva du går til? Hvorfor er det bedre at du starter for deg selv enn at du fortsetter å jobbe som frivillig?

Spør for å bevisstgjøre deg, for det kan virke som om du ikke helt vet hva du begir deg ut på.

Du vil altså starte et mottak for katter. Til det trenger du å få bygget et hus, du trenger innlagt vann og avløp og elektrisitet. Du trenger masse utstyr. Du trenger kanskje telefon og data. Du trenger mat og spesialfor til katter med ulike behov. Du trenger avtale med veterinær og må ha budsjett nok til å greie utgifter til undersøkelse, behandling og ev. medisiner til kattene.

Hvordan skal du finansiere dette? Det er supert om du får det til, men hvis noen skal støtte prosjektet så må du selv ha alle planer klare. Du må ha oversikt over alt som trengs, du må ha sjekket hva dette reelt vil koste. Kanskje enda viktigere - du må vite at du kan finansiere katteholdet i lang tid fremover. Har du oversikt over hva dette vil koste? Har du råd til å betale for disse kostnadene hvis det i perioder blir trangt med givere til prosjektet?

Og hva med medhjelpere - har du konkrete avtaler med personer som vil hjelpe til? Venner som har sagt "ja, selvfølgelig vil vi stille opp" kan du ikke stole på virkelig kommer til å gjøre det. Du må vite hvor mange du trenger, du må gjøre avtaler med disse, for dere vil også være avhengig av å ha en vaktordning. For du har kanskje ikke tenkt å gjøre alt selv og være tilgjengelig 24/7 365 dager i året? Vet du at du får noen til å stille opp også i ferier, og om du ikke får det, er du villig til å ofre dine egne og familiens ferier fremover? Er du villig til å droppe å besøke familie og venner andre steder hvis du ikke får noen som du vet 100 % at du kan stole på stiller opp?

Hva er reglene for regnskap for slike organisasjoner? Hvem skal føre regnskapet? Har du kompetanse på lover og regler og regnskapsføring selv? Skal regnskapet gå i 0, skal noen ha lønn, skal du ha lønn?

Hvilke godkjenninger trenger du for å drive en slik organisasjon? Hvem kontrollerer at det blir gjort på riktig måte? Vil planene dine være gode nok til at dyrehospitset ditt vil godkjennes? Hva om du står der med et bygg og masse utstyr folk har betalt for og ikke har lov å drive? Kjenner du lovverket du må forholde deg til?

Hva om du selv blir syk eller noe skjer med familien din, har du noen som er villig til å stille opp 100 % for kattene da?

Hva med forsikringer? Hva om en av "dine" katter volder noen skade? Hva med forsikring av de som jobber frivillig, er det lovpålagt i en slik situasjon?

Du må ha en plan for alt, absolutt alt, også ting du håper og ønsker ikke skal skje.

Det å jobbe som frivillig er bare en bitteliten del av det du nå ønsker å ta på deg. Men å starte en innsamling på fb eller andre steder uten å ha helt konkrete planer å vise til, det er - som sug lut så treffende sa - å begynne i feil ende.

Først etter at du har skriftlige planer over alt jeg her har skrevet - og sikkert mye, mye, mye mer jeg ikke kan komme på i farta (jeg vet ikke noe om å drive en slik organisasjon, bare ting jeg kunne komme på i farta) - først DA kan du lage en side på fb og prøve å samle inn penger.

Har du så konkrete planer over alt du ønsker å ta på deg ansvar for, Hi?

Anonymous poster hash: 8ce5d...b9e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...