Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2015 #1 Skrevet 18. oktober 2015 Min tante døde for noen uker siden. Hennes mann sitter da igjen, selvfølgelig, med alt de hadde sammen. Min tante hadde 2 særkullsbarn. De er altså ikke min onkels barn, som nå sitter igjen som enkemann. I god tid før min tante gikk vekk, skrev hun over alt de hadde av verdi, på sin mann (altså min onkel). Vi snakker ikke om et testament, men at han, på papiret, faktisk eier både hus og bil (og evnt andre ting). Alt er gjort gjennom advokat. Jeg vet at 2/3 av arven etter min tante i utgpkt tilhører hennes særkullsbarn uansett (og at 1/3 kan testamenteres til evnt andre). Men hva hvis min tante på papiret faktisk ikke eier noe som helst? Historien bak hvorfor tante gjorde dette, skjønner jeg godt, men er det faktisk lov å gjøre dette? Kan barna hennes nå komme å kreve sin del når hun på papiret ikke eier hverken hus eller bil? Anonymous poster hash: 463de...14c
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2015 #2 Skrevet 18. oktober 2015 Eier ikke din tante noe arvelig heller ikke barna noe, enkelt og greit. Er alt av verdi skrevet over på din onkel er det han som eier alt og hans barn som igjen arver. Det eneste din tantes barn faktisk arver er klærne hun hadde på seg da hun døde. Anonymous poster hash: 9de12...6df
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2015 #3 Skrevet 18. oktober 2015 Eier ikke din tante noe arvelig heller ikke barna noe, enkelt og greit. Er alt av verdi skrevet over på din onkel er det han som eier alt og hans barn som igjen arver. Det eneste din tantes barn faktisk arver er klærne hun hadde på seg da hun døde. Anonymous poster hash: 9de12...6df Vet da jeg har vært igjennom nøyaktig det samme selv i nær familie. Anonymous poster hash: 9de12...6df
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2015 #4 Skrevet 18. oktober 2015 Ei venninne opplevde dette. Faren hennes hadde 3 barn med hennes mor og 3 særkullsbarn. Alt av verdier ble skrevet over på moren. Da han døde arvet ikke særkullsbarna noe, han eide jo ingen verdier.. Anonymous poster hash: abcf9...d9c
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2015 #5 Skrevet 18. oktober 2015 Takk for svar alle sammen 😊 Anonymous poster hash: 463de...14c
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2015 #6 Skrevet 18. oktober 2015 Arvelateren kan forvalte sin eiendom helt fritt. Han kan for eksempel gi bort formuen for å unngå at arvingene får noe eller han kan bruke den opp på ferie og opplevelser. Merk imidlertid at gaver som ikke er ment å skulle oppfylles før etter vedkommendes død, må foretas i testamentsform og at det ikke er lov å gi bort gaver som forminsker pliktdelsarv på dødsleiet, se Arveloven § 35. Anonymous poster hash: fd1bd...b19
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2015 #7 Skrevet 18. oktober 2015 Stakkars barn. Anonymous poster hash: 9cac6...e42
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2015 #8 Skrevet 18. oktober 2015 Stakkars barn. Anonymous poster hash: 9cac6...e42 I utgangspunktet ville jeg vært enig deg, men i dette tilfellet skjønner jeg min tante godt... Nå skal det sies at det min tante og onkel hadde til sammen i verdi, ikke er "store greiene". Men makan til rævva oppførsel av egne barn skal du leite lenge etter. De var aldri og besøkte min tante da hun var syk (som har vært noen år), og heller ikke da hun bokstavelig talt lå på dødsleiet. De har ikke sett sin mor på mange år. Nå er det for seint. Anonymous poster hash: 463de...14c
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2015 #9 Skrevet 18. oktober 2015 Når skrev hun over verdiene på mannen? Om dette var en dødsdisposisjon kan ungene hennes bestride dette. Anonymous poster hash: 68274...109
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2015 #10 Skrevet 18. oktober 2015 Når skrev hun over verdiene på mannen? Om dette var en dødsdisposisjon kan ungene hennes bestride dette. Anonymous poster hash: 68274...109 Dette ble gjort for flere år siden, min tante var ikke i noen "dødsposisjon". Anonymous poster hash: 463de...14c
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2015 #11 Skrevet 18. oktober 2015 Når skrev hun over verdiene på mannen? Om dette var en dødsdisposisjon kan ungene hennes bestride dette. Anonymous poster hash: 68274...109 Dette ble gjort for flere år siden, min tante var ikke i noen "dødsposisjon". Anonymous poster hash: 463de...14c *dødsDIsposisjon* Anonymous poster hash: 463de...14c
Miamimom Skrevet 18. oktober 2015 #12 Skrevet 18. oktober 2015 Man disponerer selvfølgelig fritt over egne midler så lenge man selv lever. Med noen begrensninger som uskifte, men det var ikke tema her. Denne varianten ses dessverre relativt ofte der særkullsbarn er involvert.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2015 #13 Skrevet 18. oktober 2015 Eneste måten å gjøre barna arveløse på er å sørge for å ikke ha noe av verdi når man dør. Når man er i live kan man disponere eiendelene sine akkurat som man vil, gi bort og selge så skeivt man bare ønsker. Anonymous poster hash: 8c6c4...116
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå