Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #1 Skrevet 17. oktober 2015 Hei, jeg er en kvinne i 20 årene, har jobb samt at jeg går deltid på skole, jeg har samboer som jeg møtte for 3,5 år siden, vi har hus og bil sammen, vi har en god inntekt og lever begge i et fint og trygt stabilt miljø. Saken er at jeg har en fortid som barnevernsbarn, jeg ruset meg også som tenåring og var svært sint i perioder, bodd i fosterhjem ol .. Mistet min mor som ung deretter gikk livet nedover for meg. Jeg har nå vært rusfri og i arbeid med et godt hjem og en fantastisk samboer i snart 4 år, men jeg er redd min fortid skal følge meg i fremtiden mtp at jeg nå skal bli mor, at barnevernet blir koblet inn automatisk pga min fortid. Jeg syns det er flott at barnevernet finnes, de hjalp meg. Jeg er bare så redd for og dømmes . Anonymous poster hash: 5dcce...258
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #2 Skrevet 17. oktober 2015 Det finnes ingen slik automatisk kobling. For at du skal komme i kontakt med barneverntjenesten, må noen melde bekymring for barnet ditt. Dersom du fungerer fint i rollen, er det da ingenting som tilsier at det skal skje? Det at du har hatt en vanskelig oppvekst og drevet med rus, er risikofaktorer for din fungering som forelder. Men det er bare det. Økt risiko, ingen automatikk i at du vil streve med noe. Anonymous poster hash: adcda...827
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #3 Skrevet 17. oktober 2015 Jeg har en venninne som har litt av din bakgrunn, hun er redd for det samme som deg. Men som jeg sier til henne - hun er sååå opptatt av å gjøre ting riktig, av å vise omsorg for andre. Hun har tatt god utdannelse, hun har en fast jobb. Det livet hun har levd de siste årene har vært stabilt. Hun har kommet seg gjennom noen tøffe kamper siste årene som tross utfordringene så står hun like støtt. Det hun har gjort de siste årene, det hun gjør i dag og det hun velger å gjøre fremover vil vise at hun er fullt skikket - selv om noen kanskje ville sjekket henne med tanke på bakgrunnen hennes. Så fortsett å holde deg rusfri, lev et stabilt liv, så går det nok bra Anonymous poster hash: 2e36e...447
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #4 Skrevet 17. oktober 2015 Ifølge bv-gruppa på fb, blir mødre fratatt ungene sine pga at de har vokst opp i rusmiljøet eller har angst. Jeg har ingen tro på at dette stemmer. Det skal mye til for at bv blir koblet inn. De har andre ting å bruke ressursene sine på ☺ Anonymous poster hash: 7e8e9...c91
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #5 Skrevet 17. oktober 2015 At du har en slik fortid har ingenting med dagens situasjon å gjøre. Det har ingenting å si med tanke på en undersøkelse hos barnevernet, så lenge du har det bra i dag og ikke har noen ettervirkninger etter livet du har hatt (rus, depresjoner, angst, osv). Noen må jo også melde dere til barnevernet om de skal bli koblet inn. Jeg vet at på mange barnevernssider så påstår folk at barna blir satt i fosterhjem på grunn av tidligere feil som rus og psykiske problemer. Mange mener de har mistet barna på grunn av at de selv er barnevernsbarn. Men sannheten er at det ikke er derfor, men fordi de gjerne selv ikke har opplevd god nok omsorg tidligere i livet til å gi god nok omsorg. Nå sier jeg ikke at alle som ikke har opplevd god omsorg er uskikket som omsorgsperson, men at det kan være tilfellet. Og da tror de gjerne at de har mistet barna på grunn av at de selv er barnevernsbarn. Så ikke bekymre deg kjære deg. Om du noen gang må gå igjennom en undersøkelsessak, så vil jeg råde deg til å være åpen og imøtekommende mot barnevernet. De vil deg jo ingenting vondt, de vil bare at barna dine skal ha det bra! Anonymous poster hash: afb96...77f
Frkhappy Skrevet 17. oktober 2015 #6 Skrevet 17. oktober 2015 Åå så godt og høre at det finnes fler i samme situasjon. Fortiden min vil jeg jo ha hele livet selvom den overhodet ikke definerer den ieg er idag :-) det er ingenting i livet mitt som tilsier at hverken jeg eller barnefar skal bli dårligere foreldre enn andre, men det er klart, av og til blir jeg redd og bekymret pga min egen fortid .
Frkhappy Skrevet 17. oktober 2015 #7 Skrevet 17. oktober 2015 Svaret mitt over var til deg som skrev ang venninnen din som er igjennom noe av det samme .
Frkhappy Skrevet 17. oktober 2015 #8 Skrevet 17. oktober 2015 Ellers tusentakk for svar ! Hjelper og lufte tankene litt kjenner jeg
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #9 Skrevet 17. oktober 2015 Jeg har ei venninne som var fosterbarn, hun er gift og har tre barn i tillegg til å være fosterhjem selv. Tror nok du kan senke skuldrene Anonymous poster hash: ae1ba...af7
Frkhappy Skrevet 17. oktober 2015 #10 Skrevet 17. oktober 2015 Så flott og høre ! ja det skal jeg gjøre 👍😊
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #11 Skrevet 17. oktober 2015 Ville bare skrive litt mer personlig til deg ettersom jeg forstår hva du tenker og føler. Jeg har selv vært inn under barnevernet nesten hele barndommen. Sånn ca fra 4 - 18 år. Bodde en periode utenfor hjemmet også. Slet mye med med selv, psykisk sykdom, depresjon, selvskading, spiseforstyrrelser, mye flyttinger og utragerende adferd. Og ikke minst rus.. Rus i mange år. Jeg fikk barn ganske tidlig. Var kun 19 år og hadde ingenting unntatt jobb og leid leilighet. Var helt rusfri da så det var aldri noe tema. Mannen min er like gammel som meg og har vært inne under barnevernet i hele sin barndom. Vokste opp i et voldelig hjem og var på nippet til å bli satt i fosterhjem. Vi har begge startet med ingenting. Av en eller annen grunn er både jeg og mannen heldigvis helt anderledes enn våre foreldre. Vi verdsetter et skikkelig og ryddig hjem, fast og sikker jobb, god og solid utdannelse og en stabil oppvekst. Jeg tror fortiden vår har gjort oss sterkere sammen. Både jeg og mannen er personer som har klart å snu opplevelsene våre til noe positivt i oppdragelsen til barnet vi har. Vi vet hva vi ikke skal gjøre, og vi vet hva vi selv manglet og ønsket oss i oppveksten av det materielle og ikke minst det omsorgsfulle. Vi har i dag en fantastisk 6 år gammel jente. Hun er verdens snilleste, harmoniske, glade og humørfylte barnet jeg noen gang har sett. Til og med barnehagen og helsestasjon påpeker hvor glad, omsorgsfull og smilende hun alltid er! Vi er gift, eier leilighet sammen og har tatt bachelor og mastergrad. Vi venter også enda en liten en nå Aldri hatt noe med barnevernet å gjøre, men om noen skal finne på å melde oss så er jeg ikke redd på noe vis. Jeg vet jeg har et godt hjem for mine barn. Vi tenker forresten på å bli fosterhjem om 10+ år! Om barnevernet skulle undersøke oss på grunn av en eller annen melding så er de hjertelig velkommen til vårt hjem. Jeg stoler såpass på barnevernet at jeg tror nok de ikke kaster bort tid på folk som ikke trenger hjelp eller veiledning. Anonymous poster hash: afb96...77f
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #12 Skrevet 17. oktober 2015 Jeg jobber i bv.tjenesten og det er ingen automatikk i at tidligere rusmisbrukere eller tidligere fosterbarn sine barn havner hos oss. Du eller noen rundt deg må melde bekymring på barnet. Når det er sagt så skjer det at tidligere fosterbarn selv søker hjelp når de blir mamma eller pappa. Det er utrolig bra:) Ikke at de trenger hjelp, men at de oppsøker hjelpeapparatet når de selv ser at de trenger støtte og veiledning. Anonymous poster hash: 7c192...4be
Frkhappy Skrevet 17. oktober 2015 #13 Skrevet 17. oktober 2015 Blir helt rørt over hvor mange som tar seg tiden til og svare på denne tråden. Setter virkelig pris på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå