Gå til innhold

De forskjellige typer rier, vær så snill og forklar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei som ikke har noen erfaring selv enda, men den kommer snart. Ser det skrives om kynnere, maserier, pressrier og forskjellig. Kan noen ta seg tid til å forklare litt om alle? På forhånd takk

Anonymous poster hash: c122e...bc4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Maserier - dette er vel smårier uten effekt på fødselen. Vanigst hos fleregangsfødende om jeg ikke husker feil.

Kynnere - det er vel også "smårier" . Sammentrekninger i livmoren. Kan komme gjennom hele svangerskapet og er ofte sterkere ved stress eller fysisk aktivitet. Tror disse også merkes bedre for fleregangsfødende. Jeg har vertfall merket det bedre, sterkere og oftere for hvert svangerskap

Åpningsrier - rier det du åpner deg og blkr klar for fødsel. Disse kan være svært ulike fra person til person. Kjennes som tak i mage, rygg eller andre plasser. Noen merker de bedre enn andre. Jeg har sovet gjennom deler av mine, mens andre har kraftigere og vondere rier. Kommer etterhvert (ofte) i regelmessige intervaller.

Pressrier - nå er kroppen klar til å presse ut barnet. Jeg var aldri i tvil når disse kom. Hele kroppen jobber, det minner litt om nær du presser på do, bare sterkere. Disse er svært vanskelige å "holde igjen"

Skrevet

Jeg opplevde kynnerne som at magen strammet seg uten at jeg kjente smerte. Bare magen som ble hard.

Hadde maserier med nr 3 ved et par anledninger rett før termin. Fikk aldri det med de to første. Maserier kjentes ut som vanlige rier tidlig i fødselsforløpet. De kom med noen minutters mellomrom over noen timer. Magen strammet seg og jeg kjente smertene nederst i magen. De ble aldri sterkere og ga seg etter noen timer. Trodde derfor fødselen var i gang to ganger før den faktisk satte i gang på ordentlig.

Åpningsriene begynte med sammentrekkninger i magen med milde smerter, som ble mer og mer regelmessige og vonde.

Pressrier kommer når babyen skal presses ut. Da presser kroppen mer eller mindre av seg selv og det er nesten umulig å holde igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...