Gå til innhold

Kan man kreve igangsettelse fødsel når

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man er uenig termin dato? Har i følge meg selv og siste mens termin i dag, ultermin satt til 11/11.

Jm sa til meg i går at om jeg hadde valgt å droppe å gå på rutine ul, ville min menstermin vært gjeldende. Bare jeg hadde visst dette tidligere.

Grunnen til at jeg henger meg veldig opp i dette er at de tre siste md har jeg sovet mellom 2-4 timer hver natt og er helt utslitt. Har en to åring også som jeg må ta hensyn til så jeg kan ikke bare sove utover morran.

Vet ikke hva jeg skal gjøre er helt utafor nå. Hvordan skal det bli når babyen kommer, jeg fungerer ikke normalt lenger og har besvimt flere ganger fordi jeg er helt utslitt.

Har heller ikke gått opp i vekt de siste 2 md.

Trenger råd!!

Anonymous poster hash: 46b43...a87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal vel alltid være ekstra kontroller når det er så stort sprik som en måned mellom terminene. Hadde forlangt vektestimering så slipper man å gå 6 uker over.

Skrevet

Du har rett til en second opinion, så se om du kan få komme til en annen lege ved sykehuset for en ny vurdering av termin.

Lykke til! :)

Anonymous poster hash: ecc60...521
Skrevet

Har vært på en ekstra ul og skal om en uke igjen, men føler ikke de tar hensyn uansett.

Min forrige veide 2900 , gikk 2 uker over termin og det eneste de gjør er jo å måle også sjekker de"tabellen" sin( gjennomsnittet) de mente denne babyen ville bli nesten 1 kg mer ved fødsel, er det ikke rart.?

Skrevet

Du har rett til en second opinion, så se om du kan få komme til en annen lege ved sykehuset for en ny vurdering av termin.

Lykke til! :)

Anonymous poster hash: ecc60...521

Skal ta det opp om en uke, så håper jeg på det beste😀

Skrevet

Kreve er jo noe man kan gjøre alt man lyster, men du har ingen rettigheter til å få fødsel igangsatt, nei.

Statistisk sett er ultralydtermin - selv så sent som ordinær ul gjøres - betydelig sikrere som terminfastsettelse enn menstermin.

Anonymous poster hash: ec410...a92
Skrevet

Høres ikke ut som du har det særlig godt nå.

Fortell jordmor hvordan du har det!

Anonymous poster hash: 3f14d...250
Skrevet

Det gjorde jeg i går , men hun sier det ikke er stort hun kan gjøre men at jeg skulle ta det opp på sykehuset om 1 uke.

I grunn sa hun også at man har ingen råderett over sin kropp når man er gravid i Norge. Hva!!!!

Skrevet

Kreve er jo noe man kan gjøre alt man lyster, men du har ingen rettigheter til å få fødsel igangsatt, nei.

Statistisk sett er ultralydtermin - selv så sent som ordinær ul gjøres - betydelig sikrere som terminfastsettelse enn menstermin.

Anonymous poster hash: ec410...a92

Kommer til å prøve uansett, om jeg ikke er heldig nok at jeg går i fødsel før ul neste fredag👍

Skrevet

Det gjorde jeg i går , men hun sier det ikke er stort hun kan gjøre men at jeg skulle ta det opp på sykehuset om 1 uke.

I grunn sa hun også at man har ingen råderett over sin kropp når man er gravid i Norge. Hva!!!!

Mener du at de skal trylle? Hva om ul-terminen er den rette, er da ditt behov for søvn viktigere enn babyene behov for å bli fullbåren?

Skaff deg avlastning med toåringen. Ikke gamble med helsa til den nyfødte.

Anonymous poster hash: 8ae01...ace

Skrevet

Mener du at de skal trylle? Hva om ul-terminen er den rette, er da ditt behov for søvn viktigere enn babyene behov for å bli fullbåren?

Skaff deg avlastning med toåringen. Ikke gamble med helsa til den nyfødte.

LIke mye gambling med den nyfødte sin helse å gå 4-6 uker over. Det går ikke an å teste positivt før man er gravid, så SÅ stort sprik som 4 uker, hvis HI fant tidlig ut at hun er gravid, er fysisk umulig.

Skrevet

Så langt mellom menstermin og ul termin,jeg vet når jeg hadde mensen og testet jeg positiv gravid før jeg egentlig var gravid da eller...2 åringen kan ikke sove borte hver natt fordi jeg skal sove lange morninger. Hun går i bhg, men jeg har det samme problemet dag som natt så så lenge jeg allerede har våknet om morningen kan jeg bare glemme noen avslapning før langt utpå neste natt igjen. Hadde jeg kunnet legge meg å sove på dagen igjen uten problem hadde det vært supert.

Skrevet

Så langt mellom menstermin og ul termin,jeg vet når jeg hadde mensen og testet jeg positiv gravid før jeg egentlig var gravid da eller...2 åringen kan ikke sove borte hver natt fordi jeg skal sove lange morninger. Hun går i bhg, men jeg har det samme problemet dag som natt så så lenge jeg allerede har våknet om morningen kan jeg bare glemme noen avslapning før langt utpå neste natt igjen. Hadde jeg kunnet legge meg å sove på dagen igjen uten problem hadde det vært supert.

Hvis du testet tidlig så er UL-termin mest sannsynlig feil. Det går ikke an å teste positivt før man faktisk ER gravid.

Skrevet

Hvis du testet tidlig så er UL-termin mest sannsynlig feil. Det går ikke an å teste positivt før man faktisk ER gravid.

Nei nemlig

Skrevet

Nei nemlig

Og det at fosteret "ligger i dvale" er bare noe bullshit og har ingen rot i virkeligheten. Hvis et foster slutter å utvikle seg så er fosteret dødt. Det går ikke an for fosteret å "fryse" i 4 uker og så plutselig fortsette å utvikle seg.

Anonymous poster hash: 6ad86...ca8

Skrevet

Men ultralyd terminen tar jo utgangspunkt i når baby er forventet ferdig ikke når den ble laget. Ble I hvertfall jeg forklart.

Anonymous poster hash: a38e3...b7d

Skrevet

Skjønner bare ikke helt greia. De måler såpass sent i svangerskapet også kan de si at ul termin stemmer.. Noen får jo babyer som er over 4 kg mens andre under 3 kg, det er jo bare helt merkelig

Skrevet

Normalt så starter fødsel når baby er klar. Den skiller selv ut hormoner fra lungene. Er du heldig så starter fødsel av seg selv. Det er jo tross alt det mest vanlige. Du kan jo be om en ny mening ang termin, men ikke en lege i verden vil sette i gang en fødsel på et brematurt barn fordi mor sover dårlig.

Det at babyer har ulik fødselsvekt skyldes uendelig mye mer enn under/overutvikling.

2åringen kan helt sikkert ta seg en liten ferie eller to i denne perioden, på noen netter i slengen så du får hentet deg inn.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 23519...16d

Skrevet

Jeg hadde ikke så stort sprik (hadde 12-13 dager i forskjell), men jeg krangla på terminen fra jeg fikk ul terminen. Jeg fikk komme til overlegen på føden, der jeg sa datoer for eggløsning, samleie, positiv test osv. Førstemann kom 12 dager over etter å ha blitt satt igang, så hadde ikke helt trua på at barnet kom når det var klart. Har også dødfødsler til termin i familien. Så jeg fikk oppfølging av legen, ble strippa 2 ganger og barnet kom til slutt 1 dag føt ul terminen og 11-12 dager over menstermin. Kom den dagen jeg egentlig skulle bli satt igang etter avtale med legen. Og barnet var tydelig overtidig. Jeg hadde forresten også vært på tidlig ul, som stemte mer med menstermin enn ul termin. Og termin satt rundt uke 12 sier de er mer sikker enn rundt uke 18, men er ikke alltid det hjelper desverre. Ta opp dine bekymringer og krev flittige kontroller. Jeg ville krevd flere kontroller på sykehus, med ctg registrering og ul etter kontrollen din om 1 uke. Bare stå på ditt.

Anonymous poster hash: cb3d8...a16

Skrevet

Er litt i samme båt, menstermin medio okt, og ultermin beg. nov. Man blir jo usikker og føler man går "noen uker ekstra gravid", men rettighet? Jeg tror ikke det.

Anonymous poster hash: 7858b...c47

Skrevet

Hvis din termindato er riktig, så er det stor sannsynlighet for at baby kommer ut i løpet av de neste dagene. Får håpe på det da og at du slipper å måtte krangle deg til igangsettelse.

Anonymous poster hash: de30b...a71

Skrevet

Jeg hadde TUL 14 dager etter mens-termin. Førstemann ble satt igang 11 over TUL, og jeg ikke troen på at denne skulle komme frivillig heller. Samtidig som det var fullstendig uaktuelt for min del å gå to uker over TUL. Jeg fikk en vekstestimering rundt mens-termin, alt så fint ut, og ble ikke satt opp på noe ekstra kontroll utover det.

TUL var en torsdag, og planen min var å få en kontroll tidlig uka etter, og så grine meg til igangsetting der. Men plutselig kom mini dagen etter TUL! (vel, plutselig og plutselig; jeg brukte jo hele dagen og rakk to skift jordmødre... 😝)

Lykke til!

Anonymous poster hash: 7209d...f47

Skrevet

Hvis din termin stemmer, så kommer mest sannsynlig babyen av seg selv lenge før oul-termin. Ikke uvanlig å ha en feste-blødning som forveksles med mens. Når testet du positivt da?

Skrevet

Er det noe å henge seg opp i da? Ungen kommer når den er klar. Skal du grine deg til å risikere å føde 4 uker før fordi du er sliten? Oi...bare oi.

Anonymous poster hash: 0965f...b69

Skrevet

Skjønner bare ikke helt greia. De måler såpass sent i svangerskapet også kan de si at ul termin stemmer.. Noen får jo babyer som er over 4 kg mens andre under 3 kg, det er jo bare helt merkelig

Ja, har ikke folk vett til å bestille standardformatet, egentlig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...