Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #1 Skrevet 16. oktober 2015 Vi har fått inntrykk sv at det er vanlig. I følge jenta vår er det selvfølgelig IKKE vanlig. Vi er verdens verste foreldre som skal ha disse passordene. Anonymous poster hash: 793e4...a4a
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #2 Skrevet 16. oktober 2015 Ja. Anonymous poster hash: 01778...b1f
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #3 Skrevet 16. oktober 2015 Nei! Men helg følger ham, og avtalen er at han skal vise frem på oppfordring. Litt privatliv må de ha. Anonymous poster hash: 51497...4a2
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #4 Skrevet 16. oktober 2015 Flere med tenåringer her? Anonymous poster hash: 793e4...a4a
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #5 Skrevet 16. oktober 2015 Nei, det hadde han opplevd som kontrollfreak-oppførsel. Han må kunne vise meldinger osv hvis jeg spør (ved mistanke om noe selvfølgelig). Men å gå inn på ungens konto i tide og utide, kanskje han deler private tanker om pubertet, forelskelse osv med bestevennen sin, er utrolig uting og unødvendig inngrep. Anonymous poster hash: 8a3b5...174
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #6 Skrevet 16. oktober 2015 Livsfarlig å ikke ha kontroll 😧http://www.vg.no/nyheter/innenriks/ekspertene-advarer-overgrep-mot-barn-paa-nettet-oeker-kraftig/a/23542833/ Anonymous poster hash: 793e4...a4a
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #7 Skrevet 16. oktober 2015 Nei, det hadde han opplevd som kontrollfreak-oppførsel. Han må kunne vise meldinger osv hvis jeg spør (ved mistanke om noe selvfølgelig). Men å gå inn på ungens konto i tide og utide, kanskje han deler private tanker om pubertet, forelskelse osv med bestevennen sin, er utrolig uting og unødvendig inngrep. Anonymous poster hash: 8a3b5...174 Hvem har sagt at du skal gå inn der? Og i tide og utide? Bare at 13-åringen vet at du har det kan forebygge at han roter seg bort i noe tull og at du faktisk har mulighet til å gå inn. Anonymous poster hash: 01778...b1f
Hjertefru Skrevet 16. oktober 2015 #8 Skrevet 16. oktober 2015 Jeg har passordene deres, mest fordi de er så surrete av seg og glemmer de. Har også forklart dem at hvis de fex blir kidnappet er det viktig at jeg vet passord. Men det å logge meg inn på deres profil er ikke noe jeg gjør ukentlig, for å si det sånn. Jeg følger med på Facebook og instgram, og aktiviteten hverken der eller IRL har gitt meg grunn til bekymring. Hadde nok kommet til å vært mere "på" om jeg følte de skjulte et eller annet. Syns barn må få en viss grad av frihet til å prøve seg fram på sosiale medier. De skal jo lære dette.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #9 Skrevet 16. oktober 2015 Nei, det hadde han opplevd som kontrollfreak-oppførsel. Han må kunne vise meldinger osv hvis jeg spør (ved mistanke om noe selvfølgelig). Men å gå inn på ungens konto i tide og utide, kanskje han deler private tanker om pubertet, forelskelse osv med bestevennen sin, er utrolig uting og unødvendig inngrep. Anonymous poster hash: 8a3b5...174 Hvem har sagt at du skal gå inn der? Og i tide og utide? Bare at 13-åringen vet at du har det kan forebygge at han roter seg bort i noe tull og at du faktisk har mulighet til å gå inn. Anonymous poster hash: 01778...b1f Fordi tenåringer må kunne ha litt privatliv. Ikke alt de vil dele med foreldrene sine, og det må foreldrene respektere. Min egen mor leste dagboka mi og konfronterte meg med (helt ufarlige, men veldig private) ting fra dagboken etterpå. Jeg måtte slutte å ha noe som helst skriftlig om mine private tanker. Og slet i flere år etterpå med tillitsbruddet. Rart hvordan dere sier at man ikke skal spionere på utro ektemenn, selv med masse bevis innabords, fordi det er tillitsbrudd, ulovlig bla bla bla, mens barn som i utgangspunktet ikke har gjort noe galt, skal man kunne kontrollere overalt. Hvorfor er ektemannens mulighet til å skrive med elskerinner på Facebook/telefon viktigere enn tenåringens behov for å dele sine tanker med bestevennen? Anonymous poster hash: 8a3b5...174
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #10 Skrevet 16. oktober 2015 Det var i en diskusjon om noe helt annet her inne, om mobbing og klassemiljø tror jeg det var. Da var det noen som mente at 8 åringer hadde rett til privatliv 😳 Jeg tenkte i mitt stille sinn at der var det noen som hadde lært seg en ny frase. NEI, unger har en svært begrenset rett til privatliv, nettopp fordi de er unger! Mine unger skal jeg ha kontroll på! Anonymous poster hash: f8734...6f4
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #11 Skrevet 16. oktober 2015 Nei, det hadde han opplevd som kontrollfreak-oppførsel. Han må kunne vise meldinger osv hvis jeg spør (ved mistanke om noe selvfølgelig). Men å gå inn på ungens konto i tide og utide, kanskje han deler private tanker om pubertet, forelskelse osv med bestevennen sin, er utrolig uting og unødvendig inngrep. Anonymous poster hash: 8a3b5...174 Hvem har sagt at du skal gå inn der? Og i tide og utide? Bare at 13-åringen vet at du har det kan forebygge at han roter seg bort i noe tull og at du faktisk har mulighet til å gå inn. Anonymous poster hash: 01778...b1f Fordi tenåringer må kunne ha litt privatliv. Ikke alt de vil dele med foreldrene sine, og det må foreldrene respektere. Min egen mor leste dagboka mi og konfronterte meg med (helt ufarlige, men veldig private) ting fra dagboken etterpå. Jeg måtte slutte å ha noe som helst skriftlig om mine private tanker. Og slet i flere år etterpå med tillitsbruddet. Rart hvordan dere sier at man ikke skal spionere på utro ektemenn, selv med masse bevis innabords, fordi det er tillitsbrudd, ulovlig bla bla bla, mens barn som i utgangspunktet ikke har gjort noe galt, skal man kunne kontrollere overalt. Hvorfor er ektemannens mulighet til å skrive med elskerinner på Facebook/telefon viktigere enn tenåringens behov for å dele sine tanker med bestevennen? Anonymous poster hash: 8a3b5...174 Jeg går ikke inn. Men jeg håper da at 13 åringen ikke legger ut på sosiale medier om innerste tanker som i en dagbok. Jeg har en åpen dialog med min 13 åring, henne stoler jeg på - men hun selv synes det er en trygghet at jeg kan gå inn fordi det i tider er mye stygt som blir skrevet. Jeg går ikke inn...hun viser meg. Da gjør du det på den måten du synes er riktig...jeg på min...dette gjør jeg etter anbefalinger etter foredrag med ungdomsgruppa i politiet Anonymous poster hash: 01778...b1f
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #12 Skrevet 16. oktober 2015 Ja det har jeg. Jeg logger meg aldri inn for å sjekke hva de snakker med venninner om, men jeg har passordet i tilfelle jeg føler noe er galt. Dette gjelder både 15. 13 og 11 åringen. Anonymous poster hash: 5a8dc...170
TinaK 1990 Skrevet 16. oktober 2015 #13 Skrevet 16. oktober 2015 Jeg har passordene deres, mest fordi de er så surrete av seg og glemmer de. Har også forklart dem at hvis de fex blir kidnappet er det viktig at jeg vet passord. Men det å logge meg inn på deres profil er ikke noe jeg gjør ukentlig, for å si det sånn. Jeg følger med på Facebook og instgram, og aktiviteten hverken der eller IRL har gitt meg grunn til bekymring. Hadde nok kommet til å vært mere "på" om jeg følte de skjulte et eller annet. Syns barn må få en viss grad av frihet til å prøve seg fram på sosiale medier. De skal jo lære dette. Fornuftig. Det er mange naive foreldre. Trist.
TinaK 1990 Skrevet 16. oktober 2015 #14 Skrevet 16. oktober 2015 Jeg er lærer i ungdomsskolen og det foregår så mye på sosiale medier foreldrene ikke aner. De tror de har oversikt og kontroll, men skal si det er foreldre som får sjokk når kommunen sender ut kursholdere om nettvett og politiet er på foreldremøter ang konsekvenser og ting som foregår i sosiale medier
meg-og-mine Skrevet 16. oktober 2015 #15 Skrevet 16. oktober 2015 Jeg har ikke passord til min datter på 12år, helt enkelt fordi jeg pratet med barne og familie tjenesten om dette og at jeg føler man skal stole litt på barna sine. Er det greit å lese i dagboken til barnet ? Hvis svaret er nei, hvorfor er det da greit å ha passord til f.eks instagram kontoen deres for å lese ting dere har mistanker om men ender opp å komme over deres inneste dypeste tanker dem skriver til ei venninne ? Jeg tar kontroll, ber henne vise meg telefonen der jeg ser igjennom det hun har lagt ut, å hvem hun har fått meldinger fra, leser ikke innhold men spør hvem de enkelte er.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #16 Skrevet 17. oktober 2015 Jeg har ikke passord til min datter på 12år, helt enkelt fordi jeg pratet med barne og familie tjenesten om dette og at jeg føler man skal stole litt på barna sine. Er det greit å lese i dagboken til barnet ? Hvis svaret er nei, hvorfor er det da greit å ha passord til f.eks instagram kontoen deres for å lese ting dere har mistanker om men ender opp å komme over deres inneste dypeste tanker dem skriver til ei venninne ? Jeg tar kontroll, ber henne vise meg telefonen der jeg ser igjennom det hun har lagt ut, å hvem hun har fått meldinger fra, leser ikke innhold men spør hvem de enkelte er. Forskjell på en dagbok og sosiale medier, altså Internett. Det har vært gjort så mange undersøkelser hvor små tenåringer sitter og prater med andre tenåringer....som viser seg å være voksne. Slutt å være så naive. Anonymous poster hash: 01778...b1f
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #17 Skrevet 17. oktober 2015 Vi har fått inntrykk sv at det er vanlig. I følge jenta vår er det selvfølgelig IKKE vanlig. Vi er verdens verste foreldre som skal ha disse passordene. Anonymous poster hash: 793e4...a4a Nei, jeg har valgt å stole på ungene mine så lenger jeg ikke har en grunn til å ikke stole på de! Her gir foreldre hverandre fort beskjed om det er noe, så om han skulle finne på å mobbe andre via nett, hadde vi gjort det sånn at vi har alle passord og sjekket! Til må har dette fungert veldig bra i alle sammenhenger! jeg mener barna må kjenne på det at noen stoler på de og vet at de ikke gjør ting som de ikke skal! Hadde noen hele tiden sjekket meg hadde jeg til slutt gjort "noe galt" på trass! Tipper noe sånt kommer til å skje med de som har klntrollfreaker til foreldre! Anonymous poster hash: b5468...fb9
Yellow Brick Road Skrevet 17. oktober 2015 #18 Skrevet 17. oktober 2015 Nei, det har vi ikke. Jeg har vært på flere foredrag / informasjonsmøter om slike ting, og ingen har noen gang sagt at vi bør ha passordene til barnas nettbruk. Det hjelper lite eller ingenting, for jeg vet i alle fall at mine barn er smarte nok til å opprette kontoer som jeg ikke har passordet til, så det har ingen hensikt å "overvåke" på den måten. Men vi snakker mye om nettbruk, om farer og holdninger, vi snakker om hva de gjør på nett og hvordan de oppfører seg. Nei, jeg er ikke naiv, snarere tvert i mot. Man er naiv om man tror at det å ha passordet hjelper noe som helst. Å overvåke nettbruk, er for meg akkurat det samme som om våre foreldre skulle sitte på avstand og følge med når vi var ute med våre venner og gjorde våre aktiviteter da vi var barn eller ungdom. Og hadde de gjort det, noen var jo nesten sånn, så var det fort gjort å alene eller ved hjelp av venner, likevel finne måter å lure foreldrene på. Problemet da er man ikke tør å innrømme lureri om noe går galt og det er mye vanskeligere å be foreldrene om hjelp enn om man har et gjensidig tillitsforhold. Det er mye viktigere at vi foreldre står sammen, snakker sammen og har en god dialog med ungene våre sånn at de hele tiden vet at de har noen å snakke med om noe går galt.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #19 Skrevet 17. oktober 2015 Aldri hatt passordet,men de må vise hvis jeg ønsker å se,og det gjør jeg innimellom. Anonymous poster hash: 66ddc...ffa
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #20 Skrevet 17. oktober 2015 Jeg hadde mobil, facebook, nettby og biip da jeg var mellom 13-16 år (for 10 år siden). Det var aldri spørsmål om å ha passord til dette, men min far fikk sjekke telefonen min. Jeg har fire søsken i alderen 10-18 år, men mamma og pappa har kun kontroll over passordene til hun på 10-år (snap, skype og itunes) De på 13, 16 og 18 får ha sine kontoer i fred (instagram, facebook og snap). Nå er mine barn så små enda, at jeg har ikke tenkt mye over dette. Men jeg håper jeg kan skape så gode bånd med mine barn at når den sosiale-medier alderen kommer, sier de fra om ubehageligheter og lar meg skjekke en gang i blandt. Så klart har jeg ikke intensjoner om å lese private meldinger mellom venner, men for å sjekke om det dukker opp fremmede mennesker.... Anonymous poster hash: 14a38...8da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå