Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #1 Skrevet 16. oktober 2015 Har en 4 åring som har stjålet 4 ganger på kort tid. Jeg blir helt fortvilet og vet ikke hva jeg skal gjøre for at dette ikke skal skje igjen. Den første gangen var en is i butikken, da tok han den fra is disken og gjemte seg en plass i butikken mens han satt å spiste is. Andre gangen fylte han lomma med smågodt i butikken. Tredje gang stjal han fra en venn han ble med hjem fra barnehagen. Hadde puttet leker i lommene sine enda moren til gutten sa han ikke fikk ta med lekene hans hjem. Fjerde gang tok han med leker til en annen gutt i barnehagen hjem. Vi har snakket om det å stjele, tyver, osv. Og at han kanskje hadde fått lov å låne om han spør i stedet for å ta osv... Det ene barnet i barnehagen sa en dag jeg leverte gutten min at de andre guttene må passe på lekene sine, for min gutt bare tar de... Han har alt han trenger og vel så det, så jeg forstår ikke.... Vet ikke om det er "normalt" eller ikke. Anonymous poster hash: b7246...452
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #2 Skrevet 16. oktober 2015 Det er temmelig normalt. Ingenting å ta på vei for. Han er 4, ikke 14 😊 Fortsett som du gjør, si nei, ordne opp i ting, så blir det bra til slutt 😀😀😀 Anonymous poster hash: 673d4...e60
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #3 Skrevet 16. oktober 2015 Det er temmelig normalt. Ingenting å ta på vei for. Han er 4, ikke 14 Fortsett som du gjør, si nei, ordne opp i ting, så blir det bra til slutt Anonymous poster hash: 673d4...e60 Men han vet jo at det ikke er lov.... Og likevel gjør han det.... Er redd han skal miste venner, og derfor reagerer jeg som jeg gjør. HI Anonymous poster hash: b7246...452
Superdolly Skrevet 16. oktober 2015 #4 Skrevet 16. oktober 2015 Jeg vil nok ikke påstå at dette er normalt, og jeg skjønner godt at du blir usikker på fremtiden. Når de andre barna i barnehagen kommenterer det, er han jo allerede i ferd med å få et sosialt stigma. Fortsetter han, risikerer dere at han blir valgt bort sosialt. Når de andre barna skal invitere venner hjem, vil de fort velge noen som de vet ikke tar lekene deres med hjem. Jeg har ingen fasitløsning til hva du skal gjøre for å få bukt med dette. Hvordan har du reagert når han har tatt noe hittil? Hadde mine barn gjort noe slikt ville de måttet bli med meg tilbake til vennen, levere lekene tilbake og si unnskyld. Og jeg ville ha snakket og snakket og forsøkt å nå inn med at han ikke måtte gjøre dette.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #5 Skrevet 16. oktober 2015 Jeg vil nok ikke påstå at dette er normalt, og jeg skjønner godt at du blir usikker på fremtiden. Når de andre barna i barnehagen kommenterer det, er han jo allerede i ferd med å få et sosialt stigma. Fortsetter han, risikerer dere at han blir valgt bort sosialt. Når de andre barna skal invitere venner hjem, vil de fort velge noen som de vet ikke tar lekene deres med hjem. Jeg har ingen fasitløsning til hva du skal gjøre for å få bukt med dette. Hvordan har du reagert når han har tatt noe hittil? Hadde mine barn gjort noe slikt ville de måttet bli med meg tilbake til vennen, levere lekene tilbake og si unnskyld. Og jeg ville ha snakket og snakket og forsøkt å nå inn med at han ikke måtte gjøre dette. Den gangen med isen så tok jeg fra han isen og kastet den i søpla, tok med ungen rett ut i bilen og snakket med han om dette. Far gikk til kassen og betalte for isen, og beklaget. Den gangen han stjal hjemme hos et annet barn ringte vi hjem til mora til gutten. Sønnen min måtte selv fortelle hva han hadde gjort. Tok med leken tilbake dagen etter og måtte si unnskyld til gutten. Den siste gangen oppdaget far leker i buksa og konfronterte han med det. Han måtte gå på rommet sitt rett etter bhg og bli der. De snakket masse om det, men far var sint. Vi snakker masse om dette. Forstår ikke hvorfor han gjør det, og er ufattelig fortvilet. Hi Anonymous poster hash: b7246...452
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #6 Skrevet 16. oktober 2015 Hva med å ta bort alle lekene en dag og si at de er stjelt av noen andre. La han få kjenne på den følelsen det er å bli fratatt noe. Så kan du ha en lang moralpreken om hvordan de andre barna føler seg når han tar ting. Han tåler fint en dag uten leker. Kanskje litt drøyt og en smule lite pedagogisk men jeg tror han kommer til å forstå det. Anonymous poster hash: 8f966...8ba
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #7 Skrevet 16. oktober 2015 Datteren min tok en liten sjokolade i butikken da hun var på samme alder. Skjønte jo det var galt, men fristelsen var for stor. Gav beskjed om at politiet kom om hun gjorde det igjen. Sikkert helt feil å si, men hun har aldri gjort det igjen Anonymous poster hash: 37184...1da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå