Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #1 Skrevet 16. oktober 2015 Har en sønn som går i 4. klasse som sliter med kraftig dysleksi. Sliter veldig med skrivingen, men har blitt veldig mye flinkere. Det jeg stusser over er skriften. Læreren pirker ikke i det hele. Dette fører til at han godt kan skrive en a like høy som en h feks. Jeg er strengere, og nå må han viske om han ikke skriver forståelig. Derfor er han også blitt mye flinkere å skrive slik at det faktisk er leselig. De andre i klasse driver med fin skriving, men dette slipper da sønnen min. Er det greit at han slipper kun fordi han har dysleksi? Kommer selvsagt til å ta det opp på neste foreldresamtale.. Anonymous poster hash: 02be1...4b6
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #2 Skrevet 16. oktober 2015 Ja du er en veldig streng mamma. La han slippe unna med noe, han har sikkert mye annet han må terpe på.. Anonymous poster hash: 6e2b5...e94
TinaK 1990 Skrevet 16. oktober 2015 #3 Skrevet 16. oktober 2015 Du dreper jo skrivegleden til gutten!!
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #4 Skrevet 16. oktober 2015 Herregud...stopp med en gang!! Han skriver. Han gjør fremgang. Det er virkelig ingenting å terpe på. Bruk energien til den stakkars gutten på andre ting. Motivere han, oppmuntre og rose. Han har mange tøffe årene mye utfordringer på skolen foran se pga kraftig dysleksi. Bruk energien på riktige ting. Du dreper jo alt ved han før han har startet. Anonymous poster hash: 1348e...6b7
TinaK 1990 Skrevet 16. oktober 2015 #5 Skrevet 16. oktober 2015 Hvorfor bruker han ikke kun PC? Det vil være hans viktigste verktøy i fremtiden.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #6 Skrevet 16. oktober 2015 Han har etter MYE mas fra oss nettopp fått diagnosen, og har derfor ikke fått PC enda. Er slett ikke mening å drepe skrivegleden hans, men er jo umulig å lese hva han skriver store deler av tiden. Forventer ikke at det skal være perfekt, men å ha mellomrom mellom ordene feks. er jo en fordel. Anonymous poster hash: 02be1...4b6
TinaK 1990 Skrevet 16. oktober 2015 #7 Skrevet 16. oktober 2015 Han har etter MYE mas fra oss nettopp fått diagnosen, og har derfor ikke fått PC enda. Er slett ikke mening å drepe skrivegleden hans, men er jo umulig å lese hva han skriver store deler av tiden. Forventer ikke at det skal være perfekt, men å ha mellomrom mellom ordene feks. er jo en fordel. Anonymous poster hash: 02be1...4b6 Anbefaler deg virkelig å ikke bruke tid på dette. Han må ha pc. Ikke sikkert han noen gang vil mestre nettopp håndskrift nettopp fordi han bruker så mye krefter på selve innhold, rettskriving og tekstskaping. Gutten må ha pc hvis han har så kraftig dysleksi som du påstår. Han trenger mestringsfælelse.
smiia Skrevet 16. oktober 2015 #8 Skrevet 16. oktober 2015 Har en sønn som går i 4. klasse som sliter med kraftig dysleksi. Sliter veldig med skrivingen, men har blitt veldig mye flinkere. Det jeg stusser over er skriften. Læreren pirker ikke i det hele. Dette fører til at han godt kan skrive en a like høy som en h feks. Jeg er strengere, og nå må han viske om han ikke skriver forståelig. Derfor er han også blitt mye flinkere å skrive slik at det faktisk er leselig. De andre i klasse driver med fin skriving, men dette slipper da sønnen min. Er det greit at han slipper kun fordi han har dysleksi? Kommer selvsagt til å ta det opp på neste foreldresamtale.. Anonymous poster hash: 02be1...4b6 Det er fint å fokusere på skriveglede, men læreren burde hjelpe han til en funksjonell håndskrift - det er han/hennes jobb! Dette kan gjøres ved å konsentrere seg om én ting om gangen, kanskje for eksempel begynne med dette med mellomrom mellom ord. Da overser læreren alle andre feil mens gutten jobber med dette, når han får kontroll på det kan de flytte fokus til en ny utfordring. Er du sikker på at læreren ikke gjør dette, men at det virker som om han ikke retter på noe siden han/hun ser gjennom fingrene med så mye?
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #9 Skrevet 16. oktober 2015 Har en sønn som går i 4. klasse som sliter med kraftig dysleksi. Sliter veldig med skrivingen, men har blitt veldig mye flinkere. Det jeg stusser over er skriften. Læreren pirker ikke i det hele. Dette fører til at han godt kan skrive en a like høy som en h feks. Jeg er strengere, og nå må han viske om han ikke skriver forståelig. Derfor er han også blitt mye flinkere å skrive slik at det faktisk er leselig. De andre i klasse driver med fin skriving, men dette slipper da sønnen min. Er det greit at han slipper kun fordi han har dysleksi? Kommer selvsagt til å ta det opp på neste foreldresamtale.. Anonymous poster hash: 02be1...4b6 Det er fint å fokusere på skriveglede, men læreren burde hjelpe han til en funksjonell håndskrift - det er han/hennes jobb! Dette kan gjøres ved å konsentrere seg om én ting om gangen, kanskje for eksempel begynne med dette med mellomrom mellom ord. Da overser læreren alle andre feil mens gutten jobber med dette, når han får kontroll på det kan de flytte fokus til en ny utfordring. Er du sikker på at læreren ikke gjør dette, men at det virker som om han ikke retter på noe siden han/hun ser gjennom fingrene med så mye? Eneste hun sa i fjor var at de ikke kom til å jobbe med fin skriving. Synes likevel at det er mye rart i skrivebøkene hans nå. Skal purre på PC. Har ikke så mye kunnskap om dysleksi, bortsett fra det jeg har lest på nettet. Skolen skal ha kurs, men har ikke hørt noe om når enda. Anonymous poster hash: 02be1...4b6
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #10 Skrevet 16. oktober 2015 Det fins ein forening for dei med born med dysleksi, kanskje lurt å få tips der. Hadde heller ikkje brukt mykje tid på skrifta til ein med dysleksi, då dette ofte er ein tilleggsvanske. Kanskje fleire finmotoriske vanskar? Anonymous poster hash: 1d556...238
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #11 Skrevet 16. oktober 2015 Det fins ein forening for dei med born med dysleksi, kanskje lurt å få tips der. Hadde heller ikkje brukt mykje tid på skrifta til ein med dysleksi, då dette ofte er ein tilleggsvanske. Kanskje fleire finmotoriske vanskar? Anonymous poster hash: 1d556...238 Sliter med konsentrasjonen. Han er enig når jeg påpeker at han må ha mellomrom mellom ordene, og leksene går overraskende greit. Er ikke noe problem å få gjort det som skal gjøres. Og skriften har blitt bedre. Han har fått beskjed om at han må jobbe mye mer enn andre når det gjelder lesing/skriving, men tenker at man bør kunne forvente at han klarer å skrive enkelt ord. Masse tettskrevne bokstaver uten mellomrom er jo håpløst å lese. Tenker da ikke på rettskrivning. Anonymous poster hash: 02be1...4b6
TinaK 1990 Skrevet 16. oktober 2015 #12 Skrevet 16. oktober 2015 Pc!! Blir en ny verden for gutten din. Lykke til😊
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #13 Skrevet 16. oktober 2015 Pc. Hør med hjelpemiddelsentralen. Han har krav på lingdys/daisy/lydbøker også. Hvis du vil drepe all lærelyst og skoleglede turer du på med håndskriften. Hvis ikke stoler du på at læreren til sønnen din (en fagperson med minimum 4års utdannelse) kan jobben sin. Anonymous poster hash: 40c65...12b
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #14 Skrevet 16. oktober 2015 Tror du skal finne en annen måte å øve med han enn med leksene. Får du han til å viske og korrigere på veldig mye er jeg redd du ødlegger mer enn du koarer å rette opp. Han gjør lekser og det han skal, ros det og ikke pirk så mye. Kjøp deg en bok med slike linjer som passer til store og små bokstavet. Jeg husker ikke hva det heter. Gjør en avtalr med gutten at dere bruker 5-10 min sammen der dere skriver ord bare for å skrive ord. Kutt opp litt frukt og lag dette til en liten kosestund. Ordene trenger ikke å være riktige, kan bare være bokstaver, mellomrom, store og små bokstaver slik at han kun konsentrerer seg om å få bokstavene i riktig str, mellomrom osv. Gjør dere dette hver dag, så får han kanskje mer flyt i hånden sin uten at han må konsentrere seg om det. Jeg hadde en kjæreste med dyseleksi og han åpnet til slutt aldri bøkene sine etter at læreren hadde rettet. For læreren rettet på alle småfeil. Bøkene hans hadde små mange røde streker i seg og jeg skjønner han ikke orket til slutt. Da han fikk pc siste pret vi gikk på barneskolen gikk karakterene fra bunn til topp, for nå ble det ikke røde streker i boka. Da kom også gleden ved å gjøre skolearbeid tilbake. Anonymous poster hash: 91379...86f
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #15 Skrevet 16. oktober 2015 Gi blaffen i størrelse på bokstaver og mellomrom mellom ord. Han har skriveglede, og den dreper du effektivt ved å pirke på det som i denne sammenhengen er bagateller. Dette vil være et ev. neste steg, men som flere sier, la gutten bruke pc. Det vil bli en ny verden for ham. Vi som er lærere er ganske så gode på avkoding av de underligste håndskrifter, jeg garanterer at læreren hans kan lese hva gutten skriver. Anonymous poster hash: f92ad...081
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #16 Skrevet 16. oktober 2015 Gi blaffen i størrelse på bokstaver og mellomrom mellom ord. Han har skriveglede, og den dreper du effektivt ved å pirke på det som i denne sammenhengen er bagateller. Dette vil være et ev. neste steg, men som flere sier, la gutten bruke pc. Det vil bli en ny verden for ham. Vi som er lærere er ganske så gode på avkoding av de underligste håndskrifter, jeg garanterer at læreren hans kan lese hva gutten skriver. Anonymous poster hash: f92ad...081 Takk for tilbakemeldinger. Skal på foreldresamtale neste uke, og skal ta opp dette med PC. Håper det blir en lettere hverdag for han da. Anonymous poster hash: 02be1...4b6
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #17 Skrevet 16. oktober 2015 Gutten har fått til å skrive, oppmuntr ham heller! Han trenger mestringsfølelse, ikke pirking på småting! Det går det an å gjøre noe med litt senere... Når han har klart en annen ting, og skrivingen går greit, kan du prøve å minne ham på av og til hvilke bokstaver som skal "på loftet" og hvilke som skal "i kjelleren"! Anonymous poster hash: 9ca7c...345
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #18 Skrevet 16. oktober 2015 Enig med hun som skriver at dere må øve på håndskrift utenom lekser. Og gjør det uten press. Slik at han får mestring med lekser, OG mestring med håndskrift utenom skolearbeid som et prosjekt med bare deg (evt far selvfølgelig) og han.😊 Anonymous poster hash: ccc62...1ee
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #19 Skrevet 16. oktober 2015 Ene barnet mitt har slitt med skriving og div annet. Det har vært tøffe år. Noe korrigering fra meg, rundt 3 klasse var det noen timer i uka der det ble øvd på å minimere bokstavene. Mellomrom mellom ord var vanskelig. Penskrift i 5? var vanskelig å lese. Men hun ville skrive løkkeskrift, sånn var det. Nå, som 12 åring, er skriften pen og forståelig. Denne jenta har hatt mye å streve med, hun har brukt mye energi på forholdsvis få oppgaver. Det jeg vil frem til, er vel at ja, ungen din bør jo lære seg å skrive forståelig. Men til hvilken pris? Vil han utvikle en skrift over tid? Vil han kanskje hvile på at han ikke trenger å skrive penere? Vil han oppleve nok mestring om han må jobbe dobbelt? Jeg vet fra min erfaring at hadde jeg korrigert mer enn jeg har gjort, ville motivasjonen vært borte for lengst. Anonymous poster hash: 266be...203
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #20 Skrevet 16. oktober 2015 Det fins ein forening for dei med born med dysleksi, kanskje lurt å få tips der. Hadde heller ikkje brukt mykje tid på skrifta til ein med dysleksi, då dette ofte er ein tilleggsvanske. Kanskje fleire finmotoriske vanskar? Anonymous poster hash: 1d556...238 Sliter med konsentrasjonen. Han er enig når jeg påpeker at han må ha mellomrom mellom ordene, og leksene går overraskende greit. Er ikke noe problem å få gjort det som skal gjøres. Og skriften har blitt bedre. Han har fått beskjed om at han må jobbe mye mer enn andre når det gjelder lesing/skriving, men tenker at man bør kunne forvente at han klarer å skrive enkelt ord. Masse tettskrevne bokstaver uten mellomrom er jo håpløst å lese. Tenker da ikke på rettskrivning. Anonymous poster hash: 02be1...4b6 Hva slags kunnskap har du om dysleksi, som læreren ikke har? Jeg synes du skal skaffe deg informasjon selv, før du dreper lyst og motivasjon fullstendig Anonymous poster hash: edc20...661
Gjest Antarctica Skrevet 16. oktober 2015 #21 Skrevet 16. oktober 2015 Han har etter MYE mas fra oss nettopp fått diagnosen, og har derfor ikke fått PC enda. Er slett ikke mening å drepe skrivegleden hans, men er jo umulig å lese hva han skriver store deler av tiden. Forventer ikke at det skal være perfekt, men å ha mellomrom mellom ordene feks. er jo en fordel. Anonymous poster hash: 02be1...4b6 Men det er jo noe annet enn å viske ut bokstaver som bare er i feil ordhus. Dette er faktisk blant grunnene til at jeg syns foreldre skal holde en viss avstand til barnas lekser, altså. Man kan gjøre vondt verre når man ikke aner noe om prosessorientert læringsarbeid og pedagogiske verktøy!
Gjest Antarctica Skrevet 16. oktober 2015 #22 Skrevet 16. oktober 2015 Enig med hun som skriver at dere må øve på håndskrift utenom lekser. Og gjør det uten press. Slik at han får mestring med lekser, OG mestring med håndskrift utenom skolearbeid som et prosjekt med bare deg (evt far selvfølgelig) og han.Anonymous poster hash: ccc62...1ee Men da tror jeg det er viktig å skrive for å vise skrivingens kommunikative kvaliteter. Skrive sms til farmor, skrive postkort til mormor, skrive huskelapper til seg selv og mamma før man drar i butikken, skrive beskjed til pappa om hvilken kompis man er hos. Tegne små tegneseriestriper og la figurene snakke. Skrive navn på til/fra-lapper når man gir bort en gave. Skrive melding i meldingsboka sjøl, bare la mamma signere den. Skrive ønskeliste til jul. Alt mulig som gjør at skriving blir en relevant del av livet.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #23 Skrevet 16. oktober 2015 PC må du kjøpe selv. Det er ingen som kommer og gir gutten din dette! Du kan imidlertid søke tilskudd fra NAV basert på diagnosen Anonymous poster hash: 568c7...a93
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2015 #24 Skrevet 18. oktober 2015 Det fins ein forening for dei med born med dysleksi, kanskje lurt å få tips der. Hadde heller ikkje brukt mykje tid på skrifta til ein med dysleksi, då dette ofte er ein tilleggsvanske. Kanskje fleire finmotoriske vanskar? Anonymous poster hash: 1d556...238 Sliter med konsentrasjonen. Han er enig når jeg påpeker at han må ha mellomrom mellom ordene, og leksene går overraskende greit. Er ikke noe problem å få gjort det som skal gjøres. Og skriften har blitt bedre. Han har fått beskjed om at han må jobbe mye mer enn andre når det gjelder lesing/skriving, men tenker at man bør kunne forvente at han klarer å skrive enkelt ord. Masse tettskrevne bokstaver uten mellomrom er jo håpløst å lese. Tenker da ikke på rettskrivning. Anonymous poster hash: 02be1...4b6 Hva slags kunnskap har du om dysleksi, som læreren ikke har? Jeg synes du skal skaffe deg informasjon selv, før du dreper lyst og motivasjon fullstendig Anonymous poster hash: edc20...661 Nei, jeg er ingen ekspert. Har sagt gutten har dysleksi siden 1.klasse, men er først nå (etter mye mas) at vi har fått det svart på hvitt. Har etterlyst både mer informasjon og kurs. Dessverre er skolen litt tafatte. Derfor er det greit å spørre her, slik at jeg kanskje lærer litt mer. Å få slengt slike kommentarer som dette hjelper ikke. Heldigvis har sønnen min motivasjon og har nok ikke tatt skade av at jeg kommenterer at han må dele ordene sine. Anonymous poster hash: 02be1...4b6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå