Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #1 Skrevet 16. oktober 2015 Jeg jobber i barnehage og har etter to år her så langt, aldri fått reise på kurs. Kollegene får kurs minst én gang i året. Da jeg tok det opp med styrer sa hun at det var fordi hun prioriterte de knappe ressursene på pedagogene så lenge det ikke var noe som rettet seg spesielt mot oss ufaglærte. Jeg syns det er rævva personalpolitikk. Noen som vet om det lovlig? Anonymous poster hash: 3a499...426
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #2 Skrevet 16. oktober 2015 Selvfølgelig er det lovlig. Kurs er ikke gratis ferie, det er etterutdanning. Selvfølgelig er det viktigere å prioritere det for dem som har mest ansvar. Anonymous poster hash: fb979...eb9
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #3 Skrevet 16. oktober 2015 Ta de utdannelse!! Om det er lov å ikke sende deg på kurs? Eh.....nei, styrer blir nok fengslet😡 Anonymous poster hash: 6d1e9...e66
TinaK 1990 Skrevet 16. oktober 2015 #4 Skrevet 16. oktober 2015 Med knappe ressurser ville jeg også prioritert pedagogene
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #5 Skrevet 16. oktober 2015 Lovlig, og helt vanlig. Og fornuftig. Anonymous poster hash: 0df4e...f08
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #6 Skrevet 16. oktober 2015 Hadde vært mer urettferdig om du skulle på kurs, du som ikke har den faglige bakgrunnen som pedagogene... Selvfølgelig skal de som har tatt de årene med utdanning ha førsteåret på kurs og diverse! Du får ta en utdannelse da, så får du også reise på kurs... Anonymous poster hash: 19a27...bb4
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #7 Skrevet 16. oktober 2015 Fornuftig styrer! Anonymous poster hash: 6d1e9...e66
mamma_bergen Skrevet 16. oktober 2015 #8 Skrevet 16. oktober 2015 Jeg har problemer med å skjønne hvorfor dette er urettferdig? Det er da helt naturlig at de med utdannelse kurses og oppdateres?
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #9 Skrevet 16. oktober 2015 I stedenfor å ta dette opp her så hadde jeg heller sett etter kurs som hadde egnet seg for din del og som er gratis, da blir det lettere for styrer å si ja til at du kan dra på kurs hvis du har gjort forarbeidet selv. Er forsåvidt svært enig i prioriteringen til styreren din, ikke at alle ikke trenger faglig påfyll men de som har fagansvar som f.eks førskolelærerene er avhengig av å holde seg oppdatert med lovverk o.l. Anonymous poster hash: a5db5...f41
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #10 Skrevet 16. oktober 2015 Hvilke kurs er det du kunne tenke deg? Anonymous poster hash: 4767d...8ed
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #11 Skrevet 16. oktober 2015 Hva med å utdanne deg til barnehagelærer samtidig som du jobber? Anonymous poster hash: 2d805...059
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #12 Skrevet 16. oktober 2015 Hahahah! Sorry, men når du ikke gidder å løfte en finger for selv å ta utdanning, så har du deg selv å takke! Helt rett å la kurs gå til de som faktisk gidder å gjøre en egeninnsats. Sist jeg sjekket, kunne flesteparten selv bestemme om de skulle utdanne seg.... Anonymous poster hash: 8a7fe...743
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #13 Skrevet 16. oktober 2015 Syns det høres helt greit ut. Anonymous poster hash: 1ae00...1d1
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #14 Skrevet 16. oktober 2015 Har mange år i barnehage bak meg som barne og ungdomsarbeider, aldri vært på kurs gjennom jobben og vet heller ikke om at andre assistenter har vært det. Normalen er at pedagogene går på kurs ikke assistenter. Jeg jobber nå som assistent i skole og de få kursene jeg har gått på er kurs som går direkte på diagnoser og utfordringer jeg jobber med. Et par ganger har jeg tatt ulønnet perm den dagen for å få med meg kurset og betalt kurset selv. Andre ganger har jeg fått kurset betalt av jobben og dermed også lønn den dagen. Kursene er jo fordi jeg jobber tett på problemstillingene som disse kursene tar opp hver dag. Som vanlig assistent i barnehage derimot hadde jeg ingen behov for slik spesiell info og derfor heller ikke behov for slike kurs. Anonymous poster hash: 32dde...8a2
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #15 Skrevet 16. oktober 2015 Fornuftig. Tipper at du vil på kurs for å reise på arbeidsgivers regning. Et kurs som er rettet mot pedagoger er vel ikke like relevant for assistenter? Hos oss er det mange forskjellige som jobber sammen, jeg er jurist og reiser på jusskurs sammen med andre jurister og et par siviløkonomer som jobber tett på oss. Kantinedama, arealplanleggeren som ikke jobber med juss og resepsjonisten er selvfølgelig ikke med på disse kursene. Anonymous poster hash: 1f411...27f
Gjest Antarctica Skrevet 16. oktober 2015 #16 Skrevet 16. oktober 2015 Det du kan be om er at de som har vært på kurs setter av en halvtime eller tre kvarter på et av personalmøtene dere har sammen, og bruker den tida til å dele med dere hva de lærte? En kjapp oppsummering av innholdet, noen nettsteder, bøker eller andre ressurser man kan lese dersom man er mer nysgjerrig. Og be om at barnehagen iverksetter systematisk kollegaveiledning som kompetansehevende tiltak.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #17 Skrevet 16. oktober 2015 Jobber i barnehage.. en sort privat "kjede" Hos oss får alle kurs, opptil flere ganger i året. Vi ser virkelig viktigheten av at alle er faglig oppdaterte. Det er ikke vi pedagogene som driver bhg alene. Jeg skal riktignok stå inne for planer og det pedagogiske opplegget, men trenger hjelp fra mine medarbeidere for å gjennomføre dette på best mulig måte. Da er det jo viktig at alle vet og forstår hvorfor vi gjør som vi gjør. Å kurse alle ansatte tjener vi på, ikke minst barna. G Anonymous poster hash: d6cb2...31e
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #18 Skrevet 16. oktober 2015 Ikke sort, men stor... :-P Anonymous poster hash: d6cb2...31e
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #19 Skrevet 16. oktober 2015 Du skal jo ikke gå på kurs for kursets del, men fordi du trenger relevant faglig opplæring. Dersom du mener at du mangler noen form for kompetanse ift set du jobber med, kan du jo se om du finner et kurs som relateres til dette. Anonymous poster hash: a7b66...cc4
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #20 Skrevet 17. oktober 2015 Jeg er førskolelærer og Ped.leder i bhg. Vi hadde 5 dager med kurs i fjor, pga kompetanseheving i min kommune. 3 av disse kursdagene var for både for pedagoger og assistenter/ufaglærte, og de 2 siste var kun for pedagoger og styrere. Hvis din barnehage har lite midler til å bruke på kursing forstår jeg at dette prioriteres til pedagogen! Og noen av disse kursene er også for pedagoger og vår rolle som ledere. Det er flott at du er engasjert, men hvis det blir sutring over urettferdighet av hvem som skal dra, er du veldig umoden. Anonymous poster hash: 5d7d9...db8
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #21 Skrevet 17. oktober 2015 Se på det som et spark i ræva for å skaffe utdanning Anonymous poster hash: fed17...56f
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #22 Skrevet 17. oktober 2015 Er vel vanlig det. Jeg har bachelor men de med videreutdanning i tillegg er de som prioriteres til kurs hos oss. Men ofte så har vi internundervisning etterpå hvor de deler kunnskapen med oss andre. Anonymous poster hash: e8148...108
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #23 Skrevet 17. oktober 2015 En utdanning gir privilegier. Kollegaene dine med utdanning tjener mer enn deg, har mer ansvar enn deg, har større kompetanse enn deg og blir selvsagt sendt mer til kurs enn deg. Selv om dere skifter de samme bleiene, slik er det bare. Anonymous poster hash: a33ef...bf0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå