Gå til innhold

Sent oppdaget hoftedysplasi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har noe erfaring med dette? At barnet ditt har blitt oppdaget det på i senere alder? Min er 3 år, og vi skal inn på sjekk i morgen etter mye problemer og behandling hos manuellterapaut og fysio. .. jeg har hørt så vidt at barnet må ligge i gips over så så lang tid og masse andre skrekkhistorier :o

Nervøs mamma 😢

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med det, og husker ikke så mye fra da jeg fikk undervisning om det.

Vil bare ønske dere lykke til. Husk at det som må gjøres, det må gjøres, og det greier dere. Det blir en omstilling en periode for dere alle sammen, ikke minst for den lille det gjelder. Men husk at barn er små og det som gjøres blir gjort for å minske problemer senere i livet. Det vil kanskje være mer risiko for hofteslitasje senere, men likevel mindre enn om det ble oppdaget enda senere. Vi har to i familien som har fått oppdaget det hhv. som voksen og som ca 9-åring. Den voksne har "alltid" hatt en del smerter fra hoften, men har likevel vært i tildels tung jobb inntil for få år siden (er nå ca 55). Jeg er litt usikker hva som ble gjort med den yngste da det ble oppdaget, men personen har ikke store problemer i dag.

Dere kommer til å få oppfølging. Spør mye, lag gjerne liste over det du lurer på. Det er jo også en del veldig praktiske ting som bilsikring, ev. vogn, klær, opplæring av barnehagepersonell m.m. som skal til for å få hverdagen til å fungere. Mulig ergoterapeut er inne i bildet til praktiske ting i hverdagen, det er jeg litt usikker på, men forhør dere. Ting går seg til. Få kontakt tidlig med kommunens barnefysioterapeut, slik at kontakt er opprettet til barnet skal få behandling.

Husk at holdningen som dere foreldre går inn i dette med er viktig for barnet deres. Det blir en balansegang mellom å være positiv og optimistisk og bestemt der det kreves, og det å se barnets behov og følelser og frustrasjoner der det trengs. Det viktigste er at dere er der for barnet og tenker at dette vil gjøre godt på sikt selv om det kanskje er en prøvelse underveis innimellom.

Hva legene velger å gjøre med barnet kommer an på graden av hofteleddsdysplasi som barnet ditt har.

Ønsker deg og den lille masse lykke til :)

Ps... jeg mener forresten at det finnes en forening for barn med hoftelidelser. Tror den før lå under en annen forening, men lurer på om den har blitt en egen forening. Der kan du få kontakt med andre som har vært i samme situasjon, og der får du garantert masse praktiske råd som er gode å ta med seg, smarte løsninger. Vil tro dere forresten også kan ha rett på støtte til økte utgifter til klær m.m., og det kan også en slik forening garantert svare mer om.

Anonymous poster hash: abc8e...bc1
Skrevet

Jeg hadde visst noe som ble oppdaget da jeg var baby, men det var ikke noe som ble gjort noe med for det var så lite. Men da jeg var I puberteten vokste hofta mi ut av ledd.. ble hasteoperert da jeg var 13 . hadde gått med skaden i over 1 år, trodde det bare var en fotballskade men en dag kollapset jeg i gråt på skolen. Hadde jeg gått et par dager til hadde jeg endt opp I rullestol sa de.. hofta er problematisk den dag i dag og kan ikke bøye beinet visse veier osv.

Hvis det skulle være noe så er det i alle fall viktig at det blir behandlet så tidlig som mulig! Lykke til

Skrevet

Meld deg inn i fb-gruppa Putekrigerne. der er det duket noen med erfaring, og mange med mye kunnskap og tips. barnet mitt hadde hd som baby, og Fehn gruppa var gull å vitr om. Lykke til!

Skrevet

Tanten min lå ca et år med gips i fireårsalderen, men det er veldig mange år siden.

Hun har uansett blitt helt frisk og har vært på internasjonalt nivå i sin idrett i over 50 år (for sin aldersklasse).

Anonymous poster hash: 66647...3c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...