Gå til innhold

Jeg drikker brus absolutt hver dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på aap nå pga psykiske lidelser. Jeg håper og tror at jeg er på bunn nå og herfra bare kan jobbe meg oppover. Jeg har det siste året begynt å drikke brus absolutt hver eneste dag. Det er min last. På en side tenker jeg at det ikke er så farlig, men den annen side skammer jeg meg. Jeg prøver å skjule det for samboeren og føler meg rett og slett svak.

Hvor ille er det egentlig å drikke brus hver dag? Det varierer fra et lite glass eller to til litt mer. Men 1,5 liter holder ca tre dager vil jeg tro. Utenom brusen så verken røyker eller snuser jeg og spiser ekstremt lite godteri.

Anonymous poster hash: dc1d5...b7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Jeg går ikke på AAP, men drikker en boks med brus hver dag :D Kjære deg, noen laster skal vi ha her i livet og vet aldri når endestasjonen kommer. Kos deg med brusen du. ( nå kommer hylekortet med etseskader m.m) Men det kan man få av juice også. OG vann! ( med smak)

Skrevet

Hvis du spiser sunt, ikke drikker juice, pusser tennene ofte og er i aktivitet tror jeg ikke den halv-literen med brus om dagen gjør noen stor skade. Men sunt er det absolutt ikke. Du bør jo ikke spise noe sukker utenom.

Skrevet

Drikker bortimot en liter Pepsi Max hver dag, med sugerør. Samt skyller jeg tennene godt med vann før tannpuss og bruker tanntråd og fluorskyll i tillegg til tannpussen. Tannlegen har ingen ting å utsette på tennene mine. Jeg hverken røyker, snuser, drikker kaffe eller te. Jus drikker jeg kun i helgene, ellers er sukkerinntaket lavt.

Anonymous poster hash: 8c4dd...8ad

Skrevet

Så poenget, du har nok større problem enn brusdrikkinga. Virker som du lager deg problemer - bare en tanke.

Anonymous poster hash: 8c4dd...8ad

Skrevet

Jeg drikker ca 3 liter Pepsi Max om dagen, jeg røyker og spiser sjokolade hver dag. Ikke er jeg tjukk heller 😊

Anonymous poster hash: 69534...c15

Skrevet

Drikker brus hver dag jeg også 🙊 Nyter hver slurk!! 😉 Nå som julebrusen på glassflaske har kommet i butikken, er jeg iallefall i ekstase! 😁

Anonymous poster hash: 0a789...8b7

Skrevet

Jeg drikker ca 3 liter Pepsi Max om dagen, jeg røyker og spiser sjokolade hver dag. Ikke er jeg tjukk heller 😊

Tenk hvordan du ser ut på innsiden. Folk tror at slanke folk kan spise og drikke hva de vil... så misforstått.

Skrevet

Vi skal ha noen laster her i livet!

Enn så greit å heller vente med å slutte med brusdrikkingen når du er 80 år, så får du helsegevinsten da?

Ikke ment som ironi, selv det sikkert kan tolkes dithen :)

Kom deg psykisk litt ovenpå først, så kan du begynne å kutte brusen.

Skrevet

Jeg drikker også brus hver dag og har alltid gjort det helt siden jeg var barn (mine foreldre gjør det og har gjort det hele tiden de også). Drikker riktignok kun lettbrus som f.eks. Pepsi Max/Cola Zero, men vet jo at det ikke er sunt det heller.

Men noen laster skal vi ha alle sammen! :) Kommer ikke til å slutte med det.

Anonymous poster hash: cee61...194
Skrevet

Så da er det greit? 🙊

Skrevet

Godt å høre at det er flere enn meg som er brusavhengig. Her er det en boks cola hver dag. Prøver å trappe ned til annen hverdag, har klart å fullføre det i en uke nå, så får vi se om jeg klarer tilslutt å nå målet mitt på 1-2 boks i helgene.

Anonymous poster hash: e9e63...d03

Skrevet

Brus er ikke menneskeføde. Brus sammenlignes med å drikke flytende plast, mtp hvor mye rart du får i deg. Det gjør i alle fall ikke godt for kroppen, og man kan ikke se på kalorier/sukkerinnhold/etterskader osv. Det du drikker er ikke bare tomt for næring, det er skadelig for kroppen..

Hilsen ei som drikker brus av og til selv altså 😅😉

Skrevet

Drikker alt fra 1-8 store glass brus pr dag, gjort det i snart 6 år, har god tannhygiene, spiser sunt og drikker en god del vann også, samt jeg er aktiv. Verken tannlegen eller legen har sakt noe på det så langt.. Eneste fra tannlegen: "om det skulle starte å påvirke tennene bør du revurdere det, men enn så lenge har du jo ikke hatt hull eller noe" og hva lege angår, mener hun hat det er en helt ok last for meg, siden helsen min er god, og jeg har sunn kropp (som hun kaller det å være på en normal bmi)

Så slik jeg ser det; så lenge tenner og helse ikke påvirkes av det, så er det vel ingen problem...

Anonymous poster hash: 94581...828
Skrevet

Så da er det greit? 🙊

Ja for meg er det greit. Har to fysiske diagnoser med mye smerter og er hjemme på aap, noe skal jeg ha å "trøste" meg med.

Skrevet

Tror du må prøve å fokusere på de psykiske lidelsene heller enn å trykke deg selv ned over en forkjærlighet for brus. Det at du drikker brus skader ikke noen, det går ikke utover noen, og det kunne lett vært langt, langt verre enn som så. Det får være måte på hvor perfekte man skal være. 

Skrevet

Jeg drikker ca 3 liter Pepsi Max om dagen, jeg røyker og spiser sjokolade hver dag. Ikke er jeg tjukk heller

Så da er det greit?

Ja for meg er det greit. Har to fysiske diagnoser med mye smerter og er hjemme på aap, noe skal jeg ha å "trøste" meg med.

Røyking gjør at de små blodårene i kroppen blir enda smalere, trekker seg sammen. Dette forverrer smerter og hindrer tilheling.

Brus i slike mengder tapper kroppen for store mengder mineraler, det vil påvirke smertenivå i kroppen, det vil føre til stivere muskulatur, betennelser m.m.

Sukker trigger betennelse i kroppen.

"Noe skal jeg ha å trøste meg med" er din unnskyldning for ikke å ta ansvar for din egen helse!

Til Hi... brus vil tappe kroppen din for viktige mineraler og det kan påvirke psyken din. Du drikker ikke sååå mye, men jeg tenker det største problemet med brusdrikkingen din er at du selv føler det ikke er bra for deg og at du skammer deg over at du drikker så mye brus. Skamfølelse er noe av det verste for å holde noen nede følelsesnede og psykisk.

Se om du kan finne et brusinntak som er akseptabelt for deg, som du kan stå for. Slik det er nå så straffer du deg selv ved å drikke brus, du føler deg mer elendig fordi du skammer deg. Se om du kan greie å snu dette. Kutt ned til annenhver dag og spar det beløpet du ikke bruker på brus, spar pengene på et glass, så ser du at det raskt blir penger av det. Når annenhver dag er greit så kan du jobbe deg frem mot å drikke bare i helgen, og fortsette å spare som om du drakk brus daglig.

Gjør du det så vil du føle mestring og mestringsfølelse vil føre til bedre selvtillit. Men først og fremst, kvitt deg med skamfølelsen din, den følelsen sabotterer videre fremgang for deg, så den har du ikke bruk for. Lykke til :)

Anonymous poster hash: 1d9b3...98d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...