Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2015 #1 Skrevet 15. oktober 2015 Har et barn som nekter å sove. 1-3 timer hver natt er det kødding. Jeg er høygravid og vel så det og orker ikke mer. Kynnere nesten 24/7, utmattet og deprimert. Ingen kan hjelpe meg heller. Barnefar sliter seg ut pga hardt arbeid dagtid kombinert med nesten 0 nattesøvn. Jeg føler meg så langt nede på alle måter. Har prøvd alle triks i boka mtp å få barnet til å sove. Hva skal jeg gjøre? Legge barnet kl 23 00 og vekke 06 00? Nytter ikke med mindre søvn dagtid. Ikke med mer søvn dagtid. Ikke mer eller mindre fysisk aktivitet. Ikke å kutte ut tv før sengetid. Ikke å la barnet se noe på tv før sengetid. Ikke å gi mer eller mindre å spise/drikke før sengetid. Ikke å gi melk. Ikke å ha bamse eller dukke i senga. Ikke nattlampe. Ikke å ta fra smokk/dyne og true med at barnet må sove for å ha de godene. Ikke andre bleier eller annen type pysj. Nytter ikke å si at det er natta. Nytter ikke å bare gå inn og legge dyna på uten å si noe. Nytter ikke å ignorere oppførselen. Alle kveldsrutiner er og har vært helt faste siden spedbarnsalder. Bading før sengetid nytter ikke. Ikke dulling på sofaen. Dette har pågått i flere år og er i en dårlig periode nå. Merker jeg er på vei inn i et mørkt sted psykisk og ingen kan hjelpe oss. Helsesøster har ikke flere råd å gi. Legen finner ikke noe feil. Anonymous poster hash: e3e93...953
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2015 #2 Skrevet 15. oktober 2015 Hva med samsoving? Du har kanskje prøvd, men du skrev ikke om det så tenkte jeg kunne slenge det ut. Anonymous poster hash: e07db...122
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2015 #3 Skrevet 15. oktober 2015 Hva med samsoving? Du har kanskje prøvd, men du skrev ikke om det så tenkte jeg kunne slenge det ut. Anonymous poster hash: e07db...122 Ja, det godtas ikke. Anonymous poster hash: e3e93...953
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2015 #4 Skrevet 15. oktober 2015 Høres ut som dere trenger noe som barnet kan sove på. Dere må få hvile. Anonymous poster hash: 94095...f7b
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2015 #5 Skrevet 15. oktober 2015 Da må jo barnet få noe til og hjelpe og sove. Anonymous poster hash: 1dc1f...c7d
oslofrk Skrevet 15. oktober 2015 #6 Skrevet 15. oktober 2015 Du er ikke alene! Vi har det også helt kritisk. I de verste periodene har vi gitt barnet vallergan i samarbeid med lege. Vi sover annenhver natt og når jeg har vakt legger jeg meg på madrass hos barnet. Jeg fikk tips av soveekspert om heller å ligge ved siden av, da slipper jeg ihvertfall å reise meg ørten ganger per natt! Noen sjans for å få/kjøpe barnepass noen timer så du får sove litt på ettermiddagen? Før prøvde jeg å få gjort husarbeid når vi hadde barnevakt, nå er det eneste lure å sove. Vi betalte en nabojente og det var uendelig godt å sove to timer og bli møtt av en blid unge som hadde hatt det så fint på tur! Mange gode netter ønskes!
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2015 #7 Skrevet 15. oktober 2015 Det finnes hjelp å få. Har ikke prøvd henne selv, men sett henne på tv, tror jeg det var. Jeg ville prøvd å få hjelp herfra før jeg begynte å gi barnet sovemedisiner... http://www.sovekarin.no Anonymous poster hash: 531de...442
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2015 #8 Skrevet 15. oktober 2015 Hvor gammel er ungen? Har du prøvd pose/babysafe? Anonymous poster hash: 8536b...cff
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2015 #9 Skrevet 15. oktober 2015 Hadde samme problem! Ring sovekarin som en annen tipser om. Hun reddet oss! Anonymous poster hash: f000d...291
Hjertefru Skrevet 15. oktober 2015 #11 Skrevet 15. oktober 2015 Høres ut som situasjonen har låst seg helt for dere. Da mener jeg faktisk at vallergan kan være en løsning. Vet det ikke er optimalt, og mener ikke at det skal brukes mer enn en kort periode. Men kan være nyttig som en "krykke" så dere får samlet dere slik at dere er opplagt til å begynne å jobbe med å bedre søvnvanene. Tenker særlig ift at dere har en ny baby snart....
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2015 #12 Skrevet 15. oktober 2015 Du må fortlle hvor gammelt barnet er for at det blir enklere å gi råd. Regner med at barnet kanskje er rundt 2 år? Kutt ut alt som gir assossiasjoner. Og så må barnet lære seg å sovne uten at dere er på rommet. Det vil ta lang tid, men om barnet er vant til å ha smokk og bamse så vil mange ofte våkne fordi at: Hei, hvor er smokken min?! Mammaaaaa kom å finn smokken min. Blir som at du selv mister puta på gulvet så vil du mest sannsynlig våkne når du er i lett søvn og du får ikke sove før du har den igjen. Sånn er det med både smokk, bamser og det å få hjelp til å sovne igjen. De må ha hjelpen for å sove videre. Om det ikke er noen fysisk grunn for at det ikke sover da selvsagt...æ Anonymous poster hash: 2a247...ef7
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2015 #13 Skrevet 15. oktober 2015 Du må fortlle hvor gammelt barnet er for at det blir enklere å gi råd. Regner med at barnet kanskje er rundt 2 år? Kutt ut alt som gir assossiasjoner. Og så må barnet lære seg å sovne uten at dere er på rommet. Det vil ta lang tid, men om barnet er vant til å ha smokk og bamse så vil mange ofte våkne fordi at: Hei, hvor er smokken min?! Mammaaaaa kom å finn smokken min. Blir som at du selv mister puta på gulvet så vil du mest sannsynlig våkne når du er i lett søvn og du får ikke sove før du har den igjen. Sånn er det med både smokk, bamser og det å få hjelp til å sovne igjen. De må ha hjelpen for å sove videre. Om det ikke er noen fysisk grunn for at det ikke sover da selvsagt...æ Anonymous poster hash: 2a247...ef7 Og holde på rutinene selv om det er tøft når man bare vil ligge utpå morgenen. Legging mellom 19-20 og opp rundt 7. Viktig å gjøre dette i en periode på i allefall 1-2 mnd... Anonymous poster hash: 2a247...ef7
SuperFries Skrevet 15. oktober 2015 #14 Skrevet 15. oktober 2015 Her vil jeg faktisk anbefale Vallergan. Det er et antihistamin med søvndyssende bivirkning. Det brukes over en periode, og avsluttes med nedtrapping. Det er virkelig verdt å forsøke.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2015 #15 Skrevet 15. oktober 2015 Hvor gammelt er barnet? Ikke la barnet sove på dagen. Det hjalp for meg. La barnet komme inn å sove med dere en stund. Så få vertfall alle sove...? Anonymous poster hash: 204ca...cb5
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2015 #16 Skrevet 15. oktober 2015 Det finnes profesjonelle som kan komme hjem til dere å hjelpe med søvn. Søvnhjelp? Google d. Anonymous poster hash: 204ca...cb5
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2015 #17 Skrevet 15. oktober 2015 Jeg hadde det slik med eldste da jeg også var gravid. Det er helt grusomt! Etter å ha prøvd alt og litt til, kom jeg likblek og sjelvende til legen vår og han var ikke i tvil. Han hadde jo fulgt oss lenge. Jentungen fikk vallergan. 4 kvelder på rad for å prøve å komme inn i en søvnrytme. Det funket! Vi har vallergan fast 4 kvelder på rad når hun faller ut av rytmen igjen. Etter en kur går det alt fra 3 uker til 3 mnd før hun trenger en ny 4dagers kur. Dette er jo ikke bare for at resten av huset skal få søvn,men for at barnet selv trenger god søvn også. Har man slitt i lang tid,og prøvd alt og snudd hver stein,ser jeg ingen grunn til at en hel familie skal gå under for psykiske problemer, hvis det finnes hjelp man kan få. Anonymous poster hash: 78fa0...434
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2015 #18 Skrevet 15. oktober 2015 Huff får vondt av deg HI. Ene barnet mitt sov heller aldri,legene fant ikke noe galt det første året,før "bomben smalt" etter et år og barnet fikk 2 diagnoser som hver for seg ga smerter og plager. Så vær litt på,dere som har små barn som sover ekstremt lite og er sutrete. Vi fikk en ny verden og et nytt barn etter opphold på riksen. Anonymous poster hash: ac8e0...cfd
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2015 #19 Skrevet 15. oktober 2015 Tusen takk for mange hyggelige kommentarer. Vi vurderer søvnmedisin ja. Bare noen få dager trengs? Anonymous poster hash: e3e93...953
SuperFries Skrevet 15. oktober 2015 #20 Skrevet 15. oktober 2015 Tusen takk for mange hyggelige kommentarer. Vi vurderer søvnmedisin ja. Bare noen få dager trengs? Anonymous poster hash: e3e93...953 Det spørs på barnet. Kan også gå på det både en uke eller to, og en mnd eller to.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2015 #21 Skrevet 15. oktober 2015 Sikkert også prøvd, men kiropraktor eller fysioterapi? Finns det låsninger eller lignende som kan gi søvnvansker? Anonymous poster hash: c0724...bf3
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2015 #22 Skrevet 15. oktober 2015 Tusen takk for mange hyggelige kommentarer. Vi vurderer søvnmedisin ja. Bare noen få dager trengs? Anonymous poster hash: e3e93...953 Det er nok individuelt. Prat med legen,så prøver du deg frem. Vi skulle prøve 4 dager. Den 5 dagen(natta) sov barnet hele natten av seg selv(19-7.30). Når den natten gikk så fint,var der jo ingen grunn til å gi sovemedisin dag 6 heller. Må innrømme jeg hadde hjertet litt i halsen i begynnelsen,men da jeg våknet uthvilt morgen etter morgen gjorde det ikke noe om det ble en natt med mindre søvn. Hos oss har vi blitt enige om maks 3 trøblete netter på rad før vi starter opp ny kur. Sykdom og andre ting som er sjelden går selvsagt utenom. Anonymous poster hash: 78fa0...434
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2015 #23 Skrevet 15. oktober 2015 Vallergan høres ut som en veldig god ide her. Dere har min fulle sympati! Anonymous poster hash: 6f01e...77f
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2015 #24 Skrevet 15. oktober 2015 Gravid og forståelsesfull her. Før dere ber om medisiner til ungen, så tror jeg kanskje jeg ville snakket med legen om andre muligheter. Du må avlastes og det betyr at partneren din må hjelpe til. Har dere samme lege, så ta dere en tur sammen hele gjengen. Sykenelding, omsorgspener, pleieoener? Sjekk sidene til nav. Kanskje burde ungen deres utredes for noe? Anonymous poster hash: e9bce...22a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå