Gå til innhold

Fravær fra jobb...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært borte fra jobb ifbm sykdom, mellom 10-15 dager i året de siste årene. I tillegg har jeg også brukt alle syktbarndagene de siste årene, og dette blir jo da en del fravær. Jobber i en ia-bedrift. Har aldri vært sykemeldt de årene jeg har vært ansatt. En av jentene mine blir ofte syk, så far har også tatt sin del av sykedagene ifbm barna. Men jeg har ofte blitt smittet, og derfor mye eget sykefravær.

Han som jobber med HR ønsker å søke om at NAV skal dekke fraværet mitt ettersom det er så høyt. Jeg måtte da kontakte min fastlege som jeg ikke har vært hos de siste 3-4 årene for å få en bekreftelse til NAV. Men legen vil ikke gi meg dette (naturlig nok) og NAV sier jeg ikke kvalifisere for dette uansett.

Problemet er at sjefen min og han fra HR er på meg hele tiden. Kaller meg inn til møter og legger press på meg. Jeg er kanskje følsom, men opplever dette som mobbing. Hater jobben min og gruer meg til neste møte... Vet ikke hvor jeg vil med dette, takk for at du leste.

Anonymous poster hash: 1019b...52d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begyn å se etter ny jobb. Ingen er tjent med å ha en jobb de hater.

I mellomtiden bit tenna sammen. Og tenk på at du har både legen og nav på din side.

Anonymous poster hash: d1044...466

Skrevet

Det hun over sier. I tillegg begynner du å gå til legen når du er syk, i stedet for å bruke egenmeldinger.

Anonymous poster hash: 5b6f5...a99

Skrevet

Når jeg har vært syk og kjenner at dette ikke går over iløpet av et par dager,heldigvis sjelden syk, så går jeg til legen og får sykemelding.

Jobber også i IA bedrift,men jobber turnus og kan ende opp med 5 egenmeldingsdager når jeg har hatt 3 vakter.

Anonymous poster hash: 25816...f6e

Skrevet

Be om et møte med sjefen, HR, NAV og fastlegen

Anonymous poster hash: 78a42...ddb
Skrevet

Ta kontakt med verneombud / tillitsvalgt

Skrevet

20-25 dager fravær, med bare korttidsfravær, i året er mye. Spessielt når det går over flere år. Du har et fravær på over 10% over tid. Det er sånn sett ikke rart at sjefen din reagerer.

Jeg synes du skal snakke med sjefen. Fortell at du har vært hos legen og hvorfor du ikke kvalifiserer for å få dekket fraværet fra NAV. Vær også litt ydmyk og vær klar på at du forstår hvilket problem dette er for bedriften, men at du desverre ikke har noe valg.

Jeg går også ut fra at du har vært hos legen med datteren din og sjekket hvorfor hun blir syk hele tiden. Det kan du muligens få dokumentasjon på.

Ellers kan det jo ikke skade om du tar en prat med bedriftslegen hvis dere har det.

Anonymous poster hash: e4198...33c
Skrevet

Jobben vil ikke få dekket noe fra nav uansett så lenge du ikke har en diagnose som er grunnen til at du er borte mye, eller om du har sykdom som gir mye fravær i en periode over 1-2 år for eks.

Jeg søkte nav om å degge mine egenmeldingsdager pga ryggskader, gjorde dette sammen med legen og fikk det godkjent. Arbeidsgiver visste det ikke, men de ble jo glade for å få dekket all fravær for meg. Hadde jeg søkt på grunnlag av forkjølelse, influensa, bronkitt eller andre virus/bakterie-diagnoser hadde jeg ikke fått det dekket.

Det jeg prøver å si er at arbeidsgiveren din tydelig ikke kan reglene her og hvis de lar dette gå utover deg på en uprofesjonell måte så ville jeg snakket med tillitsvalgt på jobb eller fagforening.

Ja, du er mye syk, men så lenge du holder deg innenfor sykedagene du disponerer så gjør du jo ikke noe galt. Vil råde deg til å reise til lege hvis du føler du ikke blir frisk etter et par dager, på den måten har du bevis på at du har vært syk og legen vil da kunne gå god for deg.

Anonymous poster hash: 04b9d...269

Skrevet

Fraværet ditt er jo utrolig høyt, er det det samme du borte for hver gang?

Anonymous poster hash: 85288...5e5

Skrevet

Kanskje du må se litt på om du faktisk er syk så mye? Om du har litt lett for å ringe deg syk og heller bli hjemme?

Anonymous poster hash: b7db7...6fc

Skrevet

Senk skuldrene!

Ja, du har unormalt mye fravær og det er enhver sjef sitt ansvar å følge opp dette. Spiller ingen rolle hvor du er ansatt, du ville uansett ha måttet gjennom dette.

Ingen bedrifter kan ha et sykefravær på 10%, da må det settes inn tiltak. Møter med de ansatte er første skritt, hva kan gjøres, hvem kan gjøre noe osv osv.

Viser det seg at det er helt tilfeldig at du har hatt mye fravær siste året, bare vært uheldig og fått influensa samme året som begge ungene har hatt vannkopper og det gikk et hissig norovirus i barnehagen er det ingenting å gjøre og alle kan roe seg ned og vite det blir mindre fravær i året som kommer

Men har du mye fravær f.eks pga mistrivsel på jobb og derfor får en veldig lav terskel for å ringe deg inn syk ved det minste lille ubehag, da kan det settes inn tiltak for å heve trivsel og arbeidsmoral.

Arbeidsgiver plikter å nøste opp i dette.

Anonymous poster hash: 29aef...56e

Skrevet

Jeg syns ikke det er mye. Ja, det er unormalt, men innenfor rimelighetsgrenser mtp egenmeldingskvote. Dessuten kan man være uheldig et år og blir mye syk. Om det ikke blir en gjentagelse titt og ofte, så skjønner jeg i grunnen ikke problemet.

Jeg har jobbet i samme firma i 10 år, har vært sjeldent borte frem til vi fikk vår første i 2010. Han ble mye syk det første året av barnehagen, og vi endte opp akkurat som deg HI. Jeg klarte og pådratt meg 2 ganger bronkitt :( Så var det på'n igjen med nr.2. Og både mannen min og jeg ble aldri kalt inn i møte siden vi fylte ut på egenmelding at fraværet ikke skyldes jobben. Av og til er man bare uheldig...

Syns du skal ta det opp med tillitsvalgte på jobben. Neste gang du blir innkalt i dialogmøte, ta med tillitsvalgte med deg. Og husk å informere vedkommende det legen har sagt til deg.

Lykke til :) Om situasjonen ikke blir bedre, søk deg bort!

Anonymous poster hash: 7949e...30e

Skrevet

Jeg er helt enig i at jeg har relativt mye sykefravær. En ting er sykt barn, det ene barnet er ofte syk. Hun blir ofte hardt rammet av sykdom sammenlignet med eldre søster som nesten aldri blir syk. Omgangssyke, brennkopper, vannkopper og en sjelden gang influensa. Vi har vært i kontakt med lege, ikke noe vi kan gjøre i følge henne. Hun har også hatt en del ørebetennelser, dette er blitt fulgt opp med blant annet barnelege. Mitt fravær har vært i forbindelse med influensa, omgangssyke og lignende da jeg har blitt smittet. Selv er jeg ikke av den oppfatning at jeg har lav terskel for å være hjemme, går på jobb selv om jeg ikke føler meg helt bra, tar en paracet osv. Før jeg fikk barn hadde jeg så og si aldri noe sykefravær.

Har vært i kontakt med tillitsvalgt og verneombud som skal delta på møtet. De er heldigvis enige med meg i at de henger ut en enkelt person. Det blir vanskelig å bytte jobb da utdanningen min kun kvalifiserer for denne type jobb, har da kun to mulige arbeidsplasser i fylket. Jeg håper dette går over når møtet er over, det er egentlig ikke noe mer å snakke om ift. Å søke dekning fra NAV.

Skrevet

Du har mye fravær, og arbeidsgiver gjør sin plikt ved å følge opp. Håper jo bare at de gjør det på en ordentlig måte uten å henge deg ut.

Møt opp på møtet, ha en positiv innstilling, vær ærlig. Det er ikke sikkert de er ute etter å ta deg. Lykke til.

Når det gjelder sykt barn-dager skriver du at far tar sin del. Det håper jeg virkelig betyr at han tar ca halvparten, slik at du ikke er borte mer enn nødvendig. Man skal selvsagt være hjemme ved sykt barn. Det har mann full rett til. Men husk at det ikke er alltid du som må være hjemme.

Anonymous poster hash: c70a7...4fb

Skrevet

Jeg er helt enig i at jeg har relativt mye sykefravær. En ting er sykt barn, det ene barnet er ofte syk. Hun blir ofte hardt rammet av sykdom sammenlignet med eldre søster som nesten aldri blir syk. Omgangssyke, brennkopper, vannkopper og en sjelden gang influensa. Vi har vært i kontakt med lege, ikke noe vi kan gjøre i følge henne. Hun har også hatt en del ørebetennelser, dette er blitt fulgt opp med blant annet barnelege. Mitt fravær har vært i forbindelse med influensa, omgangssyke og lignende da jeg har blitt smittet. Selv er jeg ikke av den oppfatning at jeg har lav terskel for å være hjemme, går på jobb selv om jeg ikke føler meg helt bra, tar en paracet osv. Før jeg fikk barn hadde jeg så og si aldri noe sykefravær.

Har vært i kontakt med tillitsvalgt og verneombud som skal delta på møtet. De er heldigvis enige med meg i at de henger ut en enkelt person. Det blir vanskelig å bytte jobb da utdanningen min kun kvalifiserer for denne type jobb, har da kun to mulige arbeidsplasser i fylket. Jeg håper dette går over når møtet er over, det er egentlig ikke noe mer å snakke om ift. Å søke dekning fra NAV.

Men da sier du det på møtet, at det har vært uheldig mye fravær pga barna. Det er ikke så uvanlig at selv den mest pliktoppfyllende ansatte har et par år med mye fravær i småbarnsperioden. Men så blir barna eldre, de blir mindre syke og ting går seg til igjen.

Arbeidsgiver må ta tak i det når en ansatt har så mye fravær, men når det er en logisk grunn til det, som f.eks første par årene med barnehagebarn, så er forklaringen grei og fraværet vil synke igjen når ungene vokser til.

Anonymous poster hash: 29aef...56e

Skrevet

Jeg har vært borte fra jobb ifbm sykdom, mellom 10-15 dager i året de siste årene. I tillegg har jeg også brukt alle syktbarndagene de siste årene, og dette blir jo da en del fravær. Jobber i en ia-bedrift. Har aldri vært sykemeldt de årene jeg har vært ansatt. En av jentene mine blir ofte syk, så far har også tatt sin del av sykedagene ifbm barna. Men jeg har ofte blitt smittet, og derfor mye eget sykefravær.

Han som jobber med HR ønsker å søke om at NAV skal dekke fraværet mitt ettersom det er så høyt. Jeg måtte da kontakte min fastlege som jeg ikke har vært hos de siste 3-4 årene for å få en bekreftelse til NAV. Men legen vil ikke gi meg dette (naturlig nok) og NAV sier jeg ikke kvalifisere for dette uansett.

Problemet er at sjefen min og han fra HR er på meg hele tiden. Kaller meg inn til møter og legger press på meg. Jeg er kanskje følsom, men opplever dette som mobbing. Hater jobben min og gruer meg til neste møte... Vet ikke hvor jeg vil med dette, takk for at du leste.

Du må si på møtet at du er "innafor" når det gjelder sykedagene, så du skjønner ikke helt alt styret rundt dette i og med det ikke er noe Nav dekker. Forklar at du har et barn som er mye sykt. Hvis leder har hatt små barn selv, så må h*n jo se at dette stort sett er for en periode? Si at det ikke er med overlegg at du er borte fra jobb, at det er en gyldig grunn for det. Jeg hadde faktisk vært litt krass, men på en saklig måte. De skal ikke herse med deg på denne måten, og det synes jeg du med god grunn kan gi uttrykk for.

Skrevet

Du har mye fravær, og arbeidsgiver gjør sin plikt ved å følge opp. Håper jo bare at de gjør det på en ordentlig måte uten å henge deg ut.

Møt opp på møtet, ha en positiv innstilling, vær ærlig. Det er ikke sikkert de er ute etter å ta deg. Lykke til.

Når det gjelder sykt barn-dager skriver du at far tar sin del. Det håper jeg virkelig betyr at han tar ca halvparten, slik at du ikke er borte mer enn nødvendig. Man skal selvsagt være hjemme ved sykt barn. Det har mann full rett til. Men husk at det ikke er alltid du som må være hjemme.

Men arbeidsgiver har heller ingenting med å spørre om ikke far kan ta sin del av sykedagene. Det er en privatsak. I alle fall så lenge HI ikke overskrider sykedagene.

Skrevet

Jeg kan lite om regler rundt egenmelding, så der skal jeg ikke si noe.

Men kjenner jeg blir utrolig provosert på dine vegne. Skulle tro du gjorde noe ulovlig slik de holder på.

Vi har så mye egenmelding og syktbarn- dager i ia-bedrifter for at også småbarnsforeldre (særlig kvinner) skal kunne delta i arbeidslivet. Før jeg fikk barn brukte jeg omtrent aldri egenmelding, noe jeg tror er vanlig. Å bruke mye egenmeldinger i visse faser av livet er vanlig!

Ta med tillitsvalgt til møtet. Snakk med fagforening om dette også?

Skrevet

Jeg kan lite om regler rundt egenmelding, så der skal jeg ikke si noe.

Men kjenner jeg blir utrolig provosert på dine vegne. Skulle tro du gjorde noe ulovlig slik de holder på.

Vi har så mye egenmelding og syktbarn- dager i ia-bedrifter for at også småbarnsforeldre (særlig kvinner) skal kunne delta i arbeidslivet. Før jeg fikk barn brukte jeg omtrent aldri egenmelding, noe jeg tror er vanlig. Å bruke mye egenmeldinger i visse faser av livet er vanlig!

Ta med tillitsvalgt til møtet. Snakk med fagforening om dette også?

Med respekt å melde, men her tar du feil. IA avtalen ble ikke signert fordi småbarnsforeldre (særlig kvinner) skal kunne delta i arbeidslivet. IA avtalen er nedfelt i tre delmål, og småbarnsforeldre er ikke engang nevnt. 

Delmålene er 

1) Reduksjon i sykefraværet med 20 prosent i forhold til nivået i andre kvartal 2001 (den første IA avtalen ble signert i 2001, gjeldende avtale ble signert 4.mars 2014 og varer til 2018).

2) Hindre frafall og øke sysselsetting av personer med nedsatt funksjonsevne.

3) Yrkesaktivitet etter fylte 50 år forlenges med tolv måneder (sett i forhold til 2009–tall).

Anonymous poster hash: c676c...5b9

Skrevet

Men arbeidsgiver har heller ingenting med å spørre om ikke far kan ta sin del av sykedagene. Det er en privatsak. I alle fall så lenge HI ikke overskrider sykedagene.

Far har tatt sin del av sykedager med barn, og enda litt til i form av avspasering, både hele og halve dager da jeg jobber turnus.

Takk for alle tilbakemeldinger. Litt godt å se at jeg ikke er helt på bærtur.

Skrevet

Du har jo ikke plikt til å gå til legen hvis du ikke er borte mer enn 3 dager av gangen, så skjønner ikke helt hvorfor de maser om det.

25 dagers sykefravær i året er jo selvsgt veldig høyt. Har du en fleksibel jobb, hvor du feks kan jobbe på kvelden? Det jeg og mannen ofte gjør når vi har sykt barn, er at en jobber dag og en jobber kveld, i stedet for å bruke sykt barn dag.

Anonymous poster hash: 41df3...262

Skrevet

Du har jo ikke plikt til å gå til legen hvis du ikke er borte mer enn 3 dager av gangen, så skjønner ikke helt hvorfor de maser om det.

25 dagers sykefravær i året er jo selvsgt veldig høyt. Har du en fleksibel jobb, hvor du feks kan jobbe på kvelden? Det jeg og mannen ofte gjør når vi har sykt barn, er at en jobber dag og en jobber kveld, i stedet for å bruke sykt barn dag.

Ser nå at du jobber turnus. Kan du ikke prøve å bytte til kveldsvakt når du har sykt barn?

Skrevet

fritak fra arbeidsgiver perioden gjelder ikke ved sykt barn.

Anonymous poster hash: 5f3a6...7ca

Skrevet

Ser nå at du jobber turnus. Kan du ikke prøve å bytte til kveldsvakt når du har sykt barn?

Jeg bytter så langt det lat seg gjøre, men det er ikke alltid like enkelt å få til. Kveldsvaktene er ikke like populære blant heltidsansatte, og det er jo stort sett bare vi heltidsansatte som jobber i ukedagene.

Skrevet

fritak fra arbeidsgiver perioden gjelder ikke ved sykt barn.

Anonymous poster hash: 5f3a6...7ca

Jeg vet det. Har prøvd å si det. Føler jeg har prøvd å forklare så mye til han på HR at jeg blir helt sliten bare av å tenke på det. Han sender masse mail i en ganske frekk tone, jeg orker ikke mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...