Gå til innhold

Dere som har baby/barn som ikke tåler ull.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten en på 4 mnd. Han har en del eksem, legen trodde han nok ville slite med barneeksem, kanskje atopisk. Han har blant annet utslett bak i begge knehasene, bak ørene og på deler av kinna. Tørr hud ellers også.

Han har hatt ull på flere dager forrige uke, men så ikke noe spesielt da. Men når jeg tok av han ulltøyet i dag så hadde han mange små røde nupper på mage og rygg.

Høres det ut som en som ikke tåler ull?

Om det er det, har dere god erfaring med at de kan tåle ull som har bomull/bambus på innsiden?

Anonymous poster hash: 4d2c8...197

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ei niese som ikke tåler ull. Hun ble ved en feil tatt på en ullpjamas en gang. Etter et kvarter var hele ungen full av blødende sår. Hun kan ha plagg med bomull innerst, men noen av disse har ørlite ull i sømmene, og da får hun sår.

Men alle reagerer ikke like sterkt selvfølgelig.

Jeg har en sønn med atopisk eksem, han reagerer ikke på ull, men blir full av røde utslett om vi glemmer å smøre han en morgen. Han er liten enda, så det kan jo være at han reagerer etterhvert på ull, men foreløpig merker vi ingen forskjell på ull eller bambus eller bomull. Det er smøringa som betyr alt her virker det som.

Anonymous poster hash: c5604...e4f

Skrevet

Jeg har atopisk eksem selv og har 4 barn som har arvet min atopiske hud.

2 av dem kan ha ull som andre lag, de to andre kan ikke ha ull i det hele tatt, ikke engang superundertøy med ull bare på utsiden.

Som babyer hadde ingen av de ullundertøy, jeg vet hvor ubeskrivelig vondt det er å ha ull rett mot kroppen og en liten baby kan ikke formidle hvordan klærne føles mot kroppen.

Først når de har begynt i barnehagen og kan uttrykke ubehag har vi prøvd oss frem med ullundertøy.

Anonymous poster hash: 4d0da...104

Skrevet

Men ville ikke da min baby være misfornøyd om ullen var vond for han? Han har hvertfall ikke vært noe misfornøyd i dag.

Men hva smører dere med av kremer uten resept?

Jeg skjønner meg ikke helt å dette. Det startet med bare litt. Fikk beskjed på helsestasjonen om å smøre på de tørre plassene, så har det jo utviklet seg. Men selv om jeg smører, må over store deler av kroppen kommer det bare mer og mer, flere plasser.

Smører nå med apobase. Men ser ingen bedring, finnes vel ikke feitere krem. Har prøvd a krem og aderma med havre. Bader han også sjeldent.

Han er veldig fornøyd hele dagen, men i natt virket det som han klødde..

Takk for svar!

Skrevet

Smør to ganger per dag. Bruk miniderm, den gir mye mer fukt enn apobase. Kjøp reseptfri kortison og smør på utslettet til det er borte. Smører du to ganger per dag så kommer det ikke igjen. Og unngå ull. Det tørker ut huden skikkelig, selv om det ikke klør.

Skrevet

Reseptfri kortison, hvilken krem er det? Den er vel mildere enn den på resept. For det blir jo kortison når/hvis han blir plaget av dette. Sett tendenser til kløe det siste døgnet, ellers har han ikke virket plaget.

Smører 2- 3 ganger til dagen. Men da skal jeg kjøpe den du skriver her.

Bomull innerst da. Så kan jeg prøve med ullfleecedress på utsiden der igjen? Det burde holde. Hvertfall i vinter da han bare skal ligge i vognposen. Så vet vi jo mer neste vinter igjen.

Takk for svar!

Skrevet

Vi kunne ikke bruke ull med bomull el på innsida heller. Var like langt når babyen gned seg i ansiktet med arma ;)

Anonymous poster hash: d009c...c67

Skrevet

Atopisk eksem er vanskelig og du må nesten bare begynne å prøve deg frem. Her i huset tok det 9år før vi fant kremene som hjalp barnet. I mellom tiden fant vi noe som virket litt, noen som virket veldig bra men så ville ikke huden ha den kremen lenger og eksemn ble værre enn noen gang. Vi har vært på eksemskole, to ulike fastleger, to hudleger, tre uker på behandlingsenter i utlandet og tre ulike leger på sykehuset.

Vi har prøvd de fleste tips og triks folk har kommet med, noe hjalp litt mens noe hadde ikke noe for seg. Begge barna mine har atopisk eksem, denne utarter seg forskjellig og de trenger ulik behandling også.

Så jeg kan ramse opp litt tips og triks jeg kommer på ifarta. Noe vet du kanskje mens noe err noe å prøve ut kanskje.

Bomull rett på huden, sytråden bør også være bomull. Dette bør du kjenne etter før du kjøper. H&M er butikken jeg syns det er enklest å finne rent bomullstøy. Kapphal har endel bomull, men de er ikke sydd med bomullstråd.

Nautral vaskemiddel og IKKE skyllemiddel, uansett merke. Tørketrommel er veldig kjekt for å få tøy som er mykt når en ikke kan bruke skyllemiddel. Det fjerner også mye nupper, nupper er vist veldig ubehagelig sier jenta mi.

Sengetøy, igjen bomull. Både laken og på dyna. Pass på nupper på laken. Nå er jenta mi så stor at hun sier hva som føles galt, og kan forklare nøyaktig hvordan det føles. Så ting har blitt enklere og vi har fått endel aha opplevelser. Bare det med nupper på laken var litt aha. For der tilbringer hun mange timer hver dag.

Når hun blir større kan det være greit å teste ut om hun reagerer på noe mat. Fjern en ting i to uker før du gir henne masse, se om det er noe forskjell. Vi fikk beskjed om å teste gluten, melk, sitrus og e-stoffer. Det siste sa den ene legen vi hadde at endel med eksem desverre reagererr mye på. Jenta som har mest eksem reagerer på mat med kunstig sterke farger som rød og blå. Heldigvis er dette mest i godt så det er ikke et problem i dagliglivet. Hun minste reagerer på sitrus. Huden henne blir tørrere og begynne å klø. Sitter hun ved siden av en som spiser appelsin/klementin så begynner hun å klø. Spises det bare i samme rom, menikke helt inntil henne så går det helt greit. Hun elske klementiner desverre, så innimellom tar hun seg en klementin, men får en annen til å skrelle siden det er det værste.

Bruker du olje i badevannet, bruk vegitabilsk olje. Solsikkeolje, rapsolje osv er helt greit å bruke, er heller ikke lukt i den.

Vi har akkurat testet ut å ha havsalt i badevannet, og det har fungert veldig bra. Eksemen tørkes ut, men huden blir myk og god. Vi smører etterpå også med kokos olje siden det er den som fungerer best på ungene. Dette ville jeg prøvd iforhold til nuppene du sier ungen har på ryggen.

Nupper kan være ett tegn på at det har vært i kontakt med noe huden ikke liker, men det kan også være at barnet har vært for varmt. Blir det svett og fuktig, det det få nypper og klø av det også. Kan også være at tøyet sitter for tett på kroppen. Ene barnet vil ha klærne vide, for det er bedre for huden enn tøy som er tettsittende.

Jungelen med kremer er stor, og det er vanskelig å finne den som er best for barnets hud. Det viktigst uansett hvem krem du har er at kremen skal trekke helt inn før du tar på klær. Ikke ta på klær når huden er fuktig av krem, da kan du få nupper og det kan begynne å klø for barnet.

Kremen som hjelper mine barn, kan ha motsatt virkning hos ditt barn. Jeg har fått testkremer på apoteket her. De har fått tak i veldig mange testkremer til meg, så jeg har fått prøve mange. Nå er det bare apotekenes barnesalve som er grei for ungene her. De kan ikke ha feite kremer, da blir det bare nuppr på huden. Salver er bedre enn kremer. Kokosolje i matbutikken er det beste, så nå har vi holdt oss til dette. Fra å måtte smøre hver time når vi smørte med vanlige kremer, smører vi max to ganger om dagen.

Hudlegen vi var hos da vi fikk tips om kokosolje sa også at vi ikke skulle smøre bare for å smøre. Vi skal smøre når det trengs. Er huden tørr skal den smøres. Klør det, er rød eller du ser den bør smøres så gjør du det. Dette har vært ett nyttig tips for oss, for det var stikk motsatt av hva de andre har sagt. Som hun sa så blir huden mettet av krem også, trenger den ikke krem så skal du ikke gi den det.

Tenk over alt tøy som inntil huden til barnet. Slik som lue, skjerft, jakker som kommer inntil hake osv. Dette er noe som er fort å glemme da en ofte tenker kun på tøyet som er helt inntil huden. Fleece tørker ut huden, så det bør du være forsiktig med. Prøv deg litt frem. At ikke barnet reagerer på det slik som med ull, kan det være med på å gjøre eksemen værre. Her kan ene barnet bruke både innerst mot huden og ytterst, mens andre barnet ikke kan bruke. Hun kan ha det på utsiden av noe, men ingenting kan komme i nærheten av huden så det kan ikke være høy krage osv.

Såper rundt om i huset kan det også hende du må gå over. Vi har nautral såpe over alt i huset, men vi har andre shampooer. Når ungene har vært på besøk med andre såper så har de reagert noen ganger. Hun begynte å klø når hun kom inn i ett rom der det var brukt såpe rett før hun kom. Hun ble veldig overrasket over hvor mye hun reagerte, og at hun reagerte uten å bruke det selv.

Tøy vinterstid har jeg funnet ut at det er best å ikke ha lag på lag med tøy. Vi har kjøpt tykke ovg varme vinterdresser istede for å belage oss på lag på lag med tøy. Endel av vinterdressene har avtagbart for, disse er ikke så gode for ungene. Jo mindre tøy de har under dressen jo bedre holder de eksemen i sjakk. De holder seg gode og varme med genser og bukse i bomull med en tykk vinterdress over. Når det har vært minus 15 grader eller mer har vi tatt på ett lag til, men da er vi ikke så lenge ut avgangen.

Lykke til i leitingen etter noe som fungerer for ditt barn. Jeg vil råde deg til få hudlege til barnet og gå på eksemskolen. Legen kan søke plass til deg. Mye tips å få med seg der.

Anonymous poster hash: d4a24...b1d

Skrevet

Eucerin atocontrol bodylotion og akuttkremen i samme serie er det eneste som fungerer her i hus. Også med 2 oljebad hver uke. Også eucerin.

Mine barn har atopisk eksem,og får røde,tørre flekker ved bruk av ull.

Har babyen din atopisk eksem bør du smøre hele kroppen minst 2 ganger om dagen.

Atopisk eksem kan ikke behandles annet enn forebyggende,og det gjøres ved å smøre,smøre og smøre. Blir eksemen så ille at fuktighetskrem ikke hjelper,trenger dere kortisonsalver. Be fastlegen henvise dere til hudlege.

Styr unna kremer med mye vann. Styr også unna kremer,såper og vaskemidler med parfyme.

Her brukes kun eucerin og neutral. Neutral har i tillegg til tøyvaskemiddel både sjampo,balsam og kroppssåpe.

Skrevet

Jeg har en baby som 5 mnd. Og han har ekstrem med eksem. (Atopisk eksem) det begynte når han ble 1,5 mnd.

Det tok langt tid før jeg skjønnte at min fastlege hadde ikke peiling på dette. Hun ba meg bare smøre gutten med a krem eller a-derma. Fikk også protopic som viste seg å være en krem som kreftpasienter smerte seg med etter cellegift behandling 😳😳😳

Jeg var sikker på at gutten var allergisk mot noe, så fikk henvisning på ullvål for blodprøver. Visste seg at han ikke tåler eggehvite og peanøtter.

Jeg ammet han bare i noen mnd. Byttet fastlege og fikk henvisning til en dyktig barnelege. Når jeg tok med gutten til barnelegen før jeg kledde av han kunne han gi diagnose på atopisk eksem.

Fikk en kortison krem som heter elecon på respet, og apo base blå. Dette smører jeg på hver dag to ganger daglig. Og pluss KP-bad hver dag i en uke. Uke 2,3,4 annen hver dag osv. Om ikke dette hjalp så skulle jeg gjøre samme prosedyre om igjen.

Har time om 2 uker så skal vi ta flere prøver og test for å se nærmere hva som foresaker denne eksemen.

Og ps: ull tåler ikke han i det hele tatt! Ikke ta ull på barnet ditt helt til du vet mer om eksemet. Kontakt en barnelege og ta blodprøver osv.

Sønnen min har aldri sovet i 3 timer i strekk uten å våkne hver 15 min pga det klødde så mye, nå etter riktig bruk av krem og KP bad så er jeg himmelen. Han klør ikke lenger, han ser som en helt ny baby. Rolig og sover gjennom hele natta.

Bor du i Oslo området? Ønsker deg lykke til :)

Forresten barnelegen ba meg kaste alle de kremene som jeg hadde brukt tidligere, det gjorde alt verre på barn som har eksem.

Anonymous poster hash: 64526...1df

Skrevet

Tusen tusen hjertelig takk for så mange gode råd og tips!

Samboeren hadde noe lignende når han var liten, han er også allergisk nå i voksen alder, men var verre som barn. Blant annet sitrus, nøtter og skalldyr.

Skal få ordnet en henvisning til barnelege jeg da.

Takk igjen!

Skrevet

Ja bor rett utenfor Oslo.

Skrevet

Tusen tusen hjertelig takk for så mange gode råd og tips!

Samboeren hadde noe lignende når han var liten, han er også allergisk nå i voksen alder, men var verre som barn. Blant annet sitrus, nøtter og skalldyr.

Skal få ordnet en henvisning til barnelege jeg da.

Takk igjen!

Bare hyggelig! Ja ta kontakt med en dyktig barnelege. Forresten fikk også mildison 1% krem fra barnelegen som man får kjøpt reseptfri på apoteket. Den er også veldig bra. Lykke til igjen! Ordner seg nok! 😘

Skrevet

Ja bor rett utenfor Oslo.

Da anbefaler jeg smestad barnelegene! Det pleier å være lang ventetid for time, men er så verdt det for de små! Også har dem venteliste de ringer hvis noen avbestiller. få deg henvisning, ta med den dit, eller be fastlegen sende den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...