<3 skatten min<3 Skrevet 14. oktober 2015 #1 Skrevet 14. oktober 2015 Har noen gode oppskrifter å dele? Vil gjerne bake litt til familien, men kommer jo ikke igang. Så veldig takknemlig hvis noen har oppskrift på godt brød. Ekstra bra hvis det er fint å fryse
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2015 #2 Skrevet 14. oktober 2015 Jeg bruker 2 kg mel (blander det jeg måtte ha eller har lyst på, ungene ser helst at det er minst halvparten siktet hvetemel, de vil ikke ha om det blir for grovt. Du må gjerne la en del av det være frø, hakka nøtter, havregryn e.l. 14 dl lunket vann 1 dl melk (jeg synes brødet blir litt "mykere" med litt melk i) 1 pose tørrgjær 1 ss Idun luftigere bakst 2-3 ss søtt (for hevingens skyld), enten sukker eller honning eller sirup, eller en blanding. Kjører godt i kjøkkenmaskinen, blir en skikkelig klissete deig. Hever til minst dobbelt størrelse Fordeler i 3 smurte brødformer, deigen er klissete så jeg heller bare litt i hver form og fordeler litt med fingrene så de blir omtrent like fulle. Trykker deigen ned i formene med vann på fingrene. Hever godt en gang til. Steker nederst i ovnen på 200 grader i underkant av en time. Anonymous poster hash: b5310...f87
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2015 #3 Skrevet 14. oktober 2015 Jeg bruker 2 kg mel (blander det jeg måtte ha eller har lyst på, ungene ser helst at det er minst halvparten siktet hvetemel, de vil ikke ha om det blir for grovt. Du må gjerne la en del av det være frø, hakka nøtter, havregryn e.l. 14 dl lunket vann 1 dl melk (jeg synes brødet blir litt "mykere" med litt melk i) 1 pose tørrgjær 1 ss Idun luftigere bakst 2-3 ss søtt (for hevingens skyld), enten sukker eller honning eller sirup, eller en blanding. Kjører godt i kjøkkenmaskinen, blir en skikkelig klissete deig. Hever til minst dobbelt størrelse Fordeler i 3 smurte brødformer, deigen er klissete så jeg heller bare litt i hver form og fordeler litt med fingrene så de blir omtrent like fulle. Trykker deigen ned i formene med vann på fingrene. Hever godt en gang til. Steker nederst i ovnen på 200 grader i underkant av en time. Anonymous poster hash: b5310...f87 glemte salt, det er selvfølgelig litt salt i deigen. Anonymous poster hash: b5310...f87
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2015 #4 Skrevet 14. oktober 2015 Jeg baker kun eltefrie brød. Det finnes masse gode oppskrifter på nett, se f.eks Trines matblogg. Funker fint å fryse de ned. Anonymous poster hash: 8a867...3ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå