Gå til innhold

Søvn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp!

Barnet vårt er to år og har sovet kanskje 10 netter sammenhengende det siste året.

Jeg blir gal!

Klin hakke gal!

Vi har prøvd fysioterapeut, kiropraktor, diett, søvneekspert. Ingenting hjelper. Barnet våkner mellom 2 og 10 ganger hver natt. Vi sover på skift og nå er jeg sykemeldt, men mannen er freelance. Vi har hele tiden trodd det skal gå over, men det gjør det ikke! Vi har litt avlasting, men det er grenser for hvor mye vi kan be om. Hjelp!

Anonymous poster hash: ef1a2...1c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytt

Skrevet

Min sønn sov bare 2 netter samenhengende de førtse 2 årene...jeg gikk som zombie....men overlevde...så det er lys i tunnelen...

men har dere sjekket ørene hans/hennes? våres gutt hadde væske i mellomøret som gjorde at det ble press i hodet, spesielt når han ligget og sov...etter at han fikk dren i ørene forandret livet våres..nå ser jeg ut som et menneske igjen.. :)

Anonymous poster hash: 73835...769
Skrevet

Hvordan er han når han våkner da? Sovner han fort igjen, eller styrer han på lenge? Vi har en 13-åring og en 6-åring med (alvorlige) søvnvansker, så jeg vet hvor slitsomt et er. Det er først de siste 3-4 månedene at 6-åringen noen ganger sover uten  komme ned til oss, og 13-åringen våkner fortsatt mange netter i uken og kommer ned til oss (han sover videre på madrass på gulvet).

Dersom gutten deres er urolig og virker redd, vill jeg faktisk latt prinsippene fare og latt ham enten sover videre på madrass på gulvet ved siden av sengen deres, eller oppi sengen med dere. Noen barn har dessverre skikkelige søvnforstyrrelses som verken skyldes dårlige vaner/rutiner, sykdom el, og da vil man bare slite seg helt ut på å prøve de vanlige rådene og å stadig kjempe for å finne nye løsninger. Hos oss ble det rett og slett bedre for oss når vi bare aksepterte at barna våre har nevrologiske forstyrrelser (ja, de er utredet) og at de rett og slett "alltid" kommer til å sove mer urolig enn normalt. Da tilrettela vi heller med madrasser på gulvet ol.

Ikke så mye trøst her kanskje, men siden dere åpenbart har prøve mye, så er kanskje dette det som må til for å få tilbake deres egen nattesøvn i det minste.

Anonymous poster hash: c1502...670
Skrevet

Tusen takk for svar!

Vi har sjekket ørene hos fastlegen...

Hun er en trygg og glad type og virker ikke redd om natten, bare veldig urolig. Oppvåkningene varierer mellom sutring, hyl og rop på mamma/pappa. Vi "sover" i naborommet med døren på klem. Vi prøver å overhøre småklynk, men går inn når hun gråter/roper. Vi tenner selvsagt ikke noe lys eller lignende, men sier at det er natten og at hun må legge seg. Som oftest roer hun seg da. Men det skjer jo hele tiden!

Noen ganger hyler hun og da tror jeg det er mareritt. Ellers sutrer/roper hun og jeg skjønner ikke hvorfor. Jeg har forsøkt å sove ved siden av uten at det ser ut til å hjelpe noe særlig. Jeg prøver å godta at dette er en periode, men blir ganske gæren!

Skrevet

La henne ligge sammen med dere?

Anonymous poster hash: b16ed...e75

Skrevet

Ja, hvordan sover hun når hun sover sammen med dere?

Skrevet

Støtter de andre her. Sov sammen! Eller så hjelper det ofte å reagere ved første klynk. En liten forsikring om at mamma er der ved første urolige lyd, kan hjelpe barnet til å falle i dyp søvn igjen. Ikke vent på at det eskalerer. Jeg vet hvordan du har det. Har tvillinger som har vært på samme måte og de har i tillegg vekket hverandre. Men da de ble tre år, ordnet det seg av seg selv.

Anonymous poster hash: 60007...0c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...