Gå til innhold

Er det noen av dere som har erfaring med ppt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva var grunnen til at dere har hatt kontakt med ppt?

Er dere fornøyd med oppfølgingen dere har fått?

Hvilke negative sider er det ved å få oppfølging fra ppt?

Håper noen kan dele sine erfaringer.

Anonymous poster hash: f0fe6...ec6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ringte de selv og ba om hjelp til datteren min da hun slet seg gjennom barneskolen uten at noen gjorde noe som helst for henne. De kom "raskt" på banen og har testet henne og gitt en skoletime hver dag til undervisning en til en og anbefalt bup for å stille diagnose. Ppt er supre i kommunen min. Masse hjelp, råd, tips og støtte fra ppt

eneste negative konsekvens det kan medføre er at dersom de mistenker at omsorgen er årsak til problemene, så plikter de å melde fra til barnevernet. Men det er vel bare de som gjør svikten som frykter barnevern.

Anonymous poster hash: 2c6cd...f85

Skrevet

Jeg var litt negativ til ppt helt i begynnelsen, men det var mest uvitenhet. Jeg viste rett og slett ikke godt nok hva de kunne bidra med i hverdagen til barnet mitt. 

Barnet mitt har problemer med språket, men på grunn av god språkforståelse hele veien ventet vi litt ekstra før vi gikk videre med ppt. Hadde logoped inne en stund før ppt ble kontaktet, men det var en del rot og på en måte ikke noe faster planer med logopeden.

Og herregud, jeg har virkelig kun gode erfaringer med ppt! Når ppt kom på banen føler jeg logoped og barnehagen fikk det ekstra kicket for å virkelig legge inn en skikkelig innsats med arbeid i barnehagen. Før det var språktreningen litt løst og fast uten en fast plan og fremdrift. 

Vi ble enige med barnehagen og logoped om å ta kontakt med ppt. Så tok det noen måneder før vi hørte noe.. Deretter var jeg i møte med ppt og fikk snakket om barnet og hva vi foreldre så på som utfordringene, hva som skjedde videre, hvordan ting ble gjort, osv. Kjempeflott samtale! Deretter var ppt i barnehagen og tok noen tester, snakket med barnehagen, observerte, osv. Det ble laget en sakkyndig vurdering som anbefalte så og så mye hjelp og timer til barnet i løpet av året. Deretter skrev ppt vedtak på dette. Vedtaket kom bare en måneds tid etter jeg hadde møte med ppt! Det gikk fort! 

Jeg har kun positive erfaringer med ppt! Jeg fikk spørre om hva jeg trengte og de hjelper videre om det trengs. Det ppt gjør er å lage et vedtak på at barnet har rett på hjelp. Vi har vedtak på treningstimer i barnehagen, timer med logoped og noen andre tiltak for å hjelpe barnet, og dette er barnehagen og andre instanser pliktig til å gi barnet. Om de ikke klarer å overholde det så må de faktisk gi oss kompesasjon! Så viktig er det! Vedtaket stadfester retten barnet har på hjelp! 

Så ppt hjelper med det "formelle" på en måte, mens det er de andre instansene som barnehagen, logoped og spesialpedagog i vårt tilfelle som tar seg av det praktiske. 

Jeg har alltid mulighet til å ta en telefon til ppt om det er noe jeg lurer på. De kommer også til å ta en ny vurdering før skolestart for å sikre at om barnet trenger hjelp og støtte på skolen, så får han det han har krav på. Fantastisk! 

Jeg ser faktisk ikke noe negativt med det. Hva er vel negativt med å sikre at barnet får det h*n har krav på av hjelp for å mestre hverdagen og fremtiden best mulig? 

Anonymous poster hash: a810e...2ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...