Gå til innhold

mor kronisk syk, syke barn... be barnefar om hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kronisk syk og ufør pga dette.

Har to barn,begge i barehagealder og er alene med dem.

Begge barna har diagnoser som medfører hyppig oppfølging hos både ortoped,fysioterapeut og hudlege i tillegg til fastlege.

Disse oppfølgingstimene gjør,og hsr jeg gjort alene hittil. Men det sliter meg fullstendig ut 😢

En uke kan se slik ut:

Mandag: barn1 fysio,barn2 ortoped,meg sykepleier

Tirsdag:barn1 hudlege,barn2 fysio

Onsdag:barn1 ortoped,barn2 ortoped

Torsdag:barn1 fastlege,barn2 sykehus(blodprøver)

Fredag:meg fastlege,barn1 fysio.

Alle disse besøkene tar gjerne en time,så kommer reisevei,som med buss blir ganske lang tid fordi legetimene aldri passer med busstimene.

Barna har samme hudlege og fysio,men ikke samme ortoped, og fordi disse legene har tett program er det vanskelig å få dobbeltime slik at jeg kunne tatt med begge barna samtidig.

Så jeg leverer barna i barnehagen,drar hjem og puster ut etter en hektisk morgen hvor begge barna må smøres,masseres,få hjelp med ortopedisk utstyr og få medsin i tillegg til morgenstell og frokost.

Jeg får vært hjemme i maks en time før jeg selv må løpe til bussen for å rekke en av mine timer,stresse tilbake til buss for å hente et barn i barnehagen og tilbake til buss for barnets time. Levere barn1 til barnehagen og plukke opp barn2 for å rekke ny time.

Puh! Blir sliten bare av å skrive dette...

Far har barna annenhver torsdag til mandag,men selv når han har samvær får jeg ikke hentet meg inn fordi jeg må styre med disse legetimene...

Jeg svimer av snart!

Det er ikke slik hver eneste uke,men minimum 2-3uker hver mnd er det sånn...

Barna blir jo slitne også av alt frem og tilbake-styret...

En vakker dag tar jeg vel med feil barn 😑

Jeg kommer til å ende opp på sykehus av dette snart... Kan jeg kreve at far tar noe av oppfølgingen? Iallefall på sine samværsdager?

Barna kommer snart ikke til å ha en oppegående mamma... Da vil jo alt falle på far,og da får vel han sparken fra jobben sin...

Barna må ha denne oppfølgingen også. Trolig vil det trappes ned etterhvert,men "etterhvert" vil være lenge til... Flere år frem i tid...

Har far noen rettigheter ift jobben her?

Det er ingen problem og få legeerklæringer på alt,både til jobben og nav,men hvis det ikke finnes rettigheter for far,så orker jeg ikke ta den kampen heller...

Anonymous poster hash: 664e9...949

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å ta lappen og få tak i en billig bil så du ikke er avhengig av buss?

Kanskje far kan ta ansvar for en ting? Feks ortopedtimene?

Anonymous poster hash: 1da3a...707

Skrevet

Far har rett til fri med lønn når barna skal til spesialist.

Fysioterapi utenfor barnehagen skal man kunne slippe. Fysioterapeuten til mitt barn er kommunal og reiser til barnehagen for å gi fysioterapi.

Anonymous poster hash: 9b419...03f

Skrevet

Pga min egen sykdom,samt medisiner kan jeg ikke ta førerkort.

Fysioterapien i barnehagen har opphørt fordi hun måtte prioritere barn som var verre.

Hun har vært der ukentlig og trent med begge barna i et år før hun måtte avslutte.

Den treningen utføres nå delvis hjemme,og delvis i barnehagen av de ansatte,vi har fått veiledning av fysioterapeuten. Men dette er ikke nok,så barna må fortsatt til fysioterapeut 1-2ganger hver pr uke for fysikalsk behandling og oppfølging.

Hi

Skrevet

Klart far også må stille opp for barna sine.

Kanskje det både for deg og ungene hadde vært bedre om far hadde de mest og du samvær? Slik at du ikke sliter deg helt ut.

Anonymous poster hash: 16b93...b0e
Skrevet

Klart far også må stille opp for barna sine.Kanskje det både for deg og ungene hadde vært bedre om far hadde de mest og du samvær? Slik at du ikke sliter deg helt ut. Anonymous poster hash: 16b93...b0e

Vet du,det har jeg også begynt å tenke i det siste... Men da får ikke far jobbet i det hele tatt omtrent... Da er jeg redd han får sparken,og da klarer han ikke økonomisk å ta seg av barna.

Hadde han kunnet tatt ihvertfall samværsdagene ift oppfølging,så hadde jeg klart resten selv.

Men har han rett til det? Går både fysio, ortoped og hudlege som spesialister?

Hi

Skrevet

Klart far også må stille opp for barna sine.

Kanskje det både for deg og ungene hadde vært bedre om far hadde de mest og du samvær? Slik at du ikke sliter deg helt ut.

Anonymous poster hash: 16b93...b0e

Enig i dette. Evt kan kanskje far på fast basis ta seg av oppfølging av feks ortoped? Og du; jeg jobber som tannlege, og har fulle bøker langt frem. Allikevel prioriterer jeg å sette søsken etter hverandre der det er mulig. Snakk med legesekretæren. Siden de går til fast oppfølging burde det ikke være så stort problem å få dem inn sammen.

Anonymous poster hash: eee8d...74a

Skrevet

Her burde vel barnefar kjent sin besøkelsestid ja. Jeg skulle til å foreslå at du kunne se etter frivillige til å hjelpe med kjøring, men barna har jo en far som burde bidra! Og så ville jeg lagt sjela mi i å kommunisere situasjonen din tydelig til de som setter opp timene så du kan få det så optimalt som mulig.

Anonymous poster hash: eb568...1c7

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Har far rett til fri fra jobb med betalt for å følge? Selvom jeg går hjemme?

Ikke at jeg er så mye hjemme da,med alt som må følges opp...

Jeg er ufør pga kronisk sykdom,så jeg går jo ikke hjemme for moroskyld...

Hi

Skrevet

Jeg aner ikke hva du egentlig har rett på eller ei, eller hva far har rett på.

Jeg har ett barn med hudsykdom, og der finnes det vist mye du har rett på om du finner frem i jungelen av lover. Skolebarn har kan få helsesøster til å ta seg av smøring flere dager i uke , bare en søker på det riktige. Jeg vil nesten tro det gjelder i barnehagen også, så snakk med fastlegen og hudlegen. Jeg tenker som så at alt du kan avlastes med kan hjelpe deg på lang sikt. Om det så bare er en smøring hve dag, eller om kanskje hjemmetjenesten kan komme noen dager i uken for å gjøre slikt. Hjemmetjenesten vet jeg vi kunne søke på. Fem dager i uken kunne vi få besøk av hjemmetjenesten i vår kommune for smøring og medisinering av barnet. For meg hadde dette vært veldig deilig, menbarnet ønsket ikke at noen skulle se kroppen hennes og vi slet nok med legetimene slik at vi ikke kunne søke om dette. Barnets mening gikk forran min helse der, jeg var bare utslitt og ikke syk.

Jeg syns det er veldig rart at ikke legene kan ordne med dobbelttimer. Om de ikke kan gjøre detmed en ganger igrunn greit, men når det erså fast bør de sette av timer langt frem slik at dere kommer inn i dette. Om dere er der annen hver uke med begge barna err det enkelt å sette opp dobbelttime annen hve uke i flere mnd i forveien. Så får de ekstra komme utenom.

Dette har latt seg enkelt gjøre når det kommer til meg og mitt barn. Hos fastlegen har dette aldri vært ett problem når det er faste ting og vi kan bestille litt i forveien. Når det er mer akutteting har det ikke alltid vært like lett.

Anonymous poster hash: dc495...830

Skrevet

Om du er enslig mor er det egentlig du som har alle sykt-barn dagene, og med kronisk syke barn har man utvidet antall dager. Men du kan overføre en del av disse dagene til far, men det må du snakke med nav om.

Jeg ville også snakket med en sosionom på sykehuset, med så krevende oppfølging på to barn må det gå an å få samkjørt dette bedre. Det skal være mulig å få en koordinator som hjelper deg med dette.

Hvem har hovedansvaret for oppfølging på sykehuset?

Jeg har selv en datter med et lite handikap og det er habu (habiliteringsavdelingen for barn og ungdom) på sykehuset som har hovedansvaret og de er kjempegreie når det kommer til å koordinere så vi møter både lege, ergoterapeut og fysioterapeut samtidig når vi først er der. Ikke like lett å samarbeide med ortopediavdelingen for de er et helt annet sted på sykehuset, men det skal være mulig å koordinere det også altså.

Sånn som du løper beina av deg nå er det jo ikke mulig å fortsette når barna begynner på skolen, de kan ikke ha så mye fravær. 

Men be om hjelp på sykehuset, det skal være noen der du kan snakke med.

Anonymous poster hash: b9886...fec
Skrevet

Om du er enslig mor er det egentlig du som har alle sykt-barn dagene, og med kronisk syke barn har man utvidet antall dager. Men du kan overføre en del av disse dagene til far, men det må du snakke med nav om. Jeg ville også snakket med en sosionom på sykehuset, med så krevende oppfølging på to barn må det gå an å få samkjørt dette bedre. Det skal være mulig å få en koordinator som hjelper deg med dette. Hvem har hovedansvaret for oppfølging på sykehuset?Jeg har selv en datter med et lite handikap og det er habu (habiliteringsavdelingen for barn og ungdom) på sykehuset som har hovedansvaret og de er kjempegreie når det kommer til å koordinere så vi møter både lege, ergoterapeut og fysioterapeut samtidig når vi først er der. Ikke like lett å samarbeide med ortopediavdelingen for de er et helt annet sted på sykehuset, men det skal være mulig å koordinere det også altså. Sånn som du løper beina av deg nå er det jo ikke mulig å fortsette når barna begynner på skolen, de kan ikke ha så mye fravær.  Men be om hjelp på sykehuset, det skal være noen der du kan snakke med. Anonymous poster hash: b9886...fec

Å følge barn til legen går ikke under sykt-barn dager. Det går under velferdspermisjon med lønn stort sett. Klart barnas far skal ta seg sv noe av oppfølgingen. At du er ufør pga kronisk sykdom betyr jo nettopp at du er ufør. Det betyr ikke at du skl overta all oppfølging av barna. Synes det er merkelig at far ikke involverer seg mer i barnas helse. Her må du være streng! Enten så må han overta mer samvær eller så må han være mer delaktig når det gjelder barnas helsemessige utfordringer.

Anonymous poster hash: a3e26...96c

Skrevet

Om du er enslig mor er det egentlig du som har alle sykt-barn dagene, og med kronisk syke barn har man utvidet antall dager. Men du kan overføre en del av disse dagene til far, men det må du snakke med nav om. Jeg ville også snakket med en sosionom på sykehuset, med så krevende oppfølging på to barn må det gå an å få samkjørt dette bedre. Det skal være mulig å få en koordinator som hjelper deg med dette. Hvem har hovedansvaret for oppfølging på sykehuset?Jeg har selv en datter med et lite handikap og det er habu (habiliteringsavdelingen for barn og ungdom) på sykehuset som har hovedansvaret og de er kjempegreie når det kommer til å koordinere så vi møter både lege, ergoterapeut og fysioterapeut samtidig når vi først er der. Ikke like lett å samarbeide med ortopediavdelingen for de er et helt annet sted på sykehuset, men det skal være mulig å koordinere det også altså. Sånn som du løper beina av deg nå er det jo ikke mulig å fortsette når barna begynner på skolen, de kan ikke ha så mye fravær.  Men be om hjelp på sykehuset, det skal være noen der du kan snakke med. Anonymous poster hash: b9886...fec

Å følge barn til legen går ikke under sykt-barn dager. Det går under velferdspermisjon med lønn stort sett. Klart barnas far skal ta seg sv noe av oppfølgingen. At du er ufør pga kronisk sykdom betyr jo nettopp at du er ufør. Det betyr ikke at du skl overta all oppfølging av barna. Synes det er merkelig at far ikke involverer seg mer i barnas helse. Her må du være streng! Enten så må han overta mer samvær eller så må han være mer delaktig når det gjelder barnas helsemessige utfordringer.

Anonymous poster hash: a3e26...96c

Jo, å følge barnet til legen går under sykt barn dager, klippet fra nav:

• barnet trenger oppfølging i form av legebesøk eller lignende selv om barnet ikke er sykt eller pleietrengende den aktuelle dagen.

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Sykdom+i+familien/Omsorgspenger.1073751616.cms

Anonymous poster hash: b9886...fec

Skrevet

Kanskje dere skulle hatt 50/50 samvær med barna.

Så hadde du hatt alt ansvar en uke, og pappaen hadde hatt alt ansvar den andre uken.

Da hadde du fått en hel uke fri!

Anonymous poster hash: db064...05c
Skrevet

Takk for gode tips og råd! ☺

Skal google regler på nav!

Barnehagen smører barna mine på dagtid,og gir dagsdosen av medisin,så den biten er iallefall grei.

Samkjøring av timer i fremtiden skal jeg nok klare å "krangle" meg til,men det hjelper lite akkurat nå.

Når de begynner på skolen,slutter de vel tidligere noen dager antar jeg,så så fort vi er i skolealder og jeg får en ukeplan,skal jeg sørge for at flest mulig legetimer er etter skoletid. Det går iallefall både hos fysio og ortoped da de har åpent også noen ettermiddager.

Noe fravær blir det nødvendigvis,men med legeerklæring kan vel ikke skolen si noe på det?

Vi får ta igjen litt ved å lese på bussen,mens vi venter på lege og slikt. Pga dumme busstider må vi ofte vente 30 min før legetime.

Vi er ikke tilknyttet noe sykehus. Fordi vi bor her vi bor,har vi fysio,ortoped og hudlege på klinikker her i byen. Måtte vi reist til sykehuset hver gang,ville det tatt en hel dag bare for en legetime pga buss,tog og buss igjen,en vei. Med venting mellom buss,tog og buss vil reisen ta 2 timer en vei, pluss venting på sykehuset. Det hadde rett og slett ikke gått.

Vi var hos ortoped der i starten,men fikk henvist oss til en minst like dyktig ortoped her hjemme.

Det er fastlegen som ordner med alt nå,som har full oversikt over alle instanser,og som styrer ansvarsgruppa. Det fungerer godt for oss alle, iallefall enn så lenge.

Det blir nok litt annerledes når vi må sjonglere med skolen i tillegg.

Jeg kan ikke helt se hva slags nytte vi skulle hatt av hjemmesykepleien. Smøring,massasje/tøying/bøying og medisiner er blitt en rutine som ikke krever stort. Det er sjongleringen av barn,buss og legetimer som tar helt pusten fra meg.

Jeg overfører gledelig alle mine sykt barn-dager til far,hvis det er mulig? Jeg har ikke behov for den rettigheten selv som ufør. Men det er 15 dager i året eller noe slikt?

Og det er jo bare 3 arbeidsuker,så er de dagene vekk... Eller kan man dele det opp i timer?

Det hjelper jo uansett litt.

Har dere andre tips,råd eller synspunkter?

Hi

Skrevet

Sykt barn dager kan brukes som timer også.

Med kronisk syke barn så kan man få utvidet antall sykt barn dager, 10 per voksen per sykt barn. Altså totalt 40 ekstra dager for 2 syke barn. Snakk med legen så fyller de ut et skjema ang dette.

Anonymous poster hash: f3097...3cc

Skrevet

Sykt barn dager kan brukes som timer også.

Med kronisk syke barn så kan man få utvidet antall sykt barn dager, 10 per voksen per sykt barn. Altså totalt 40 ekstra dager for 2 syke barn. Snakk med legen så fyller de ut et skjema ang dette.

Anonymous poster hash: f3097...3cc

Aha! Takk! ☺

Skrevet

Her tenker jeg far burde hatt hovedomsorg.

Anonymous poster hash: d772f...c05

Skrevet

Er far klar over hvor slitsom oppfølgingen er for deg? Har han hatt mulighet til å komme med forslag selv?

Anonymous poster hash: 4bafa...d0a

Skrevet

Far er fullstendig klar over dette. Han tilbyr å ha de en natt ekstra innimellom,men utover det gir han ikke mye respons på noe.

Far nevner også dette med arbeidsgiver ift fravær,og jeg kan ikke helt se at situasjonen blir noe bedre ved at han får hovedomsorgen og ikke får vært på jobb. Hadde det ikke vært for alt fravær han får på jobb pga dette,hadde saken vært en helt annen.

Er det sånn at far lovlig kan bruke av sykt barn dager, og da dele det opp i timer,hadde det vært en enorm hjelp om han bare tok oppfølging de dagene han har samvær,slik at jeg faktisk får hvile når jeg skal.

Jeg skal ringe og forhøre meg med nav.

Hi

Skrevet

Hva med førerkort og bil?

Anonymous poster hash: 24e7f...c25

Skrevet

Hva med førerkort og bil?

Anonymous poster hash: 24e7f...c25

Jeg kan ikke, pga sykdom og medisiner.

Skrevet

Er det noen sjanse for at far kutter samværet til fredag til søndag dersom du begynner å stille krav?

Anonymous poster hash: d18a4...199

Skrevet

Du sier det blir enklere når barna begynner på skole pga mange av timene kan legges på ettermiddagen.

Hva med å la far ta oppfølgingen av iallefall den tingen som er vanskeligst i forhold til buss/transport? Far kan legge timene sent på ettermiddag eller tidlig på morgenen. Men regelmessig oppfølging bør jo timene kunne settes av langt fram i tid for å få dobbelttimer på et greit tidspunkt i forhold til jobb.

Jeg synes det virker rart at du ikke har fått ordnet dobbelttimer siden dere tydeligvis har vært i systemet en stund?

Hvorfor kan ikke fysioterapien eller en av de andre komne til barnehagen? Du sier de måtte ta seg mer av andre tilfeller enn dine barn. Men barna dine har jo faste timer og det må jo gå an å ordne det slik at dette skjer i barnehagetiden?

Jeg skjønner ikke dette med at feks fysioterapeut allerede er i barnehagen men ikke tar seg tid til dine barn, når de de trenger så mye behandling?

Jeg ville tatt en skikkelig samtale med far. Så ville jeg jobbet hardt med å få ting i barnehagen. Får du dobbelttimer er det jo og en mulighet at behandleren kommer hjem til dere og trener barna der dersom det ikke går i barnehagen?

Det virker som om du gjør det vanskelig for deg selv. Jeg skjønner også far godt som synes det er rart å må ta så mye fri fra jobb når du "bare" går hjemme uansett.

Jeg tror at om dere setter dere ned, prater med behandlere, evt fpr hjelp av styrer i barnehagen så kan dette løses på en mye mer fornuftig måte.

Skolebarn vil heller ikke sitte timevis på busser om ettermiddagen. De har lekser, vil være med venner og gå på treninger. Det blir mye mer travelt på ettermiddagene med skolebarn enn det er med barnehagebarn.

Skrevet

Hvilke sykdommer er det barna har? Jeg bare lurer siden det var slikt et voldsomt behandlinsstyr med dem. Er ikke ute etter å kritisere, men det er greit å vite hva barn med diagnoser må gjennomgå.

Om jeg møter et barn med tilsvarende diagnose vil jeg da tenke på dette og kanskje være frempå å tilby litt hjelp innimellom! 😀

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...