Gå til innhold

Noen som har peiling på gårdsdrift? Sauehold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som sausebonde- må man stå opp like grytidlig som de som driver med storfe? Og hvilke oppgaver har man så tidlig bortsett fra melking? Av kyrne altså, bare for å presisere :P

Jeg tenker i "stille" perioder utenom lamming :)

Anonymous poster hash: ed529...336

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo an på hvor stort dyrehold man har? Har familie som har ca 10 dyr for øyeblikket. Det er mating og rydding i bås morgen og kveld. Går ut i fra det vil gjelde uansett hvor mange dyr en har, men tiden en bruker vil jo da variere mye i forhold til antall dyr. Ellers vil det jo være arbeid med gjerder vår/høst, og sommer om ikke dyrene går på fjellet da. 

Anonymous poster hash: 47b1b...cbc
Skrevet

Vi er sauebønder med ca 150 vinterfôra søyer (det vil si at vi har 150 dyr om vinteren og om sommeren når de har lamma ca 450 dyr). 

Oppgaver som er knyttet til den daglige driften er: 

- fôring

-Sørge for rene drikkekar

-strø bingene med enten halm eller flis (dersom en har dyra gående på strekkmetall og ikke talle, så behøver en ikke strø hver dag)

-sjekk at alle dyr er friske (hovedsaklig å fôre med øyene åpne ;))

-kjøre frem fôr (vi fôrer med rundball)

Til sammen vil jeg si det er ca 2 timers jobb hver dag kun knyttet til fôring og stell. 1 time morgen og 1 time kveld

andre oppgaver gjennom året:

-Mars/april: forberedelse til lamming og fôring med kraftfôr som tillegg pga søyene trenger ekstra næring når de er høydrektig

-April/mai: døgnkontinuerlig vakt i fjøset ved lamming! Veldig mye jobb, men, vi tok i mot 300 lam i vår, mindre jobb med færre lam.

-Juni: beiteslipp: vaksinering før beiteslipp og sortyering av hvem som kan slippes og hvem som må gå hjemme

KOPPLAM: mye jobb, dette fortsetter hele sommeren om en ønsker kopplam. 

juli: Grasproduksjon (gjødsling, slå, pakke rundballer) og kjøre ut talle fra fjøset om en har talle

Juni/juli/august: tilsyn med sau som går i fjellet. Hente skadede lam og søyer, passe alle kopplam som går hjemme

september: Sanking! mye tur i fjellet denne mnd, sende på slakt, klippe dersom en ønsker å gjøre det

oktober: sluttfôring av lam som ikke når slaktevekt på fjellet, slakting

november: siste pulje går til slakt

november: sette inn voksne søyer, begynne fôring

desember: sette inn værene slik at søyene blir drektige

januar-mars: de rolige månedene på en sauegård: kun vanlig fôring med 2 timers jobb per dag. 

Slik er saueåret. Konklusjon: travelt alle mnd utenom januar februar mars :)

Men vi syns det er supertrivelig jobb da

Anonymous poster hash: 07ceb...9a5
Skrevet

glemte å skrive at vi klipper sauene våre 2 ganger i året. Det er 2 fulle arbeidsdager for tre stk slik vi har det med 150 dyr. Klipping er som regel i oktober og i mars/april (minimum 6 uker før lamming)

Skrevet

Vi er sauebønder med ca 150 vinterfôra søyer (det vil si at vi har 150 dyr om vinteren og om sommeren når de har lamma ca 450 dyr).

- fôring

-strø bingene med enten halm eller flis (dersom en har dyra gående på strekkmetall og ikke talle, så behøver en ikke strø hver dag)

Til sammen vil jeg si det er ca 2 timers jobb hver dag kun knyttet til fôring og stell. 1 time morgen og 1 time kveld

-Mars/april: forberedelse til lamming og fôring med kraftfôr som tillegg pga søyene trenger ekstra næring når de er høydrektig

-April/mai: døgnkontinuerlig vakt i fjøset ved lamming! Veldig mye jobb, men, vi tok i mot 300 lam i vår, mindre jobb med færre lam.

-Juni: beiteslipp: vaksinering før beiteslipp og sortyering av hvem som kan slippes og hvem som må gå hjemme

juli: Grasproduksjon (gjødsling, slå, pakke rundballer) og kjøre ut talle fra fjøset om en har talle

Juni/juli/august: tilsyn med sau som går i fjellet. Hente skadede lam og søyer, passe alle kopplam som går hjemme

september: Sanking! mye tur i fjellet denne mnd, sende på slakt, klippe dersom en ønsker å gjøre det

januar-mars: de rolige månedene på en sauegård: kun vanlig fôring med 2 timers jobb per dag.

Tusen takk for et ordentlig utfyllende svar :) har dere faster tider dere går i fjøset på morgenen eller er det ikke noen big deal om dere kommer kl 9 istedenfor 7 liksom.

Og hvordan velger man ut hvilke lam som skal til slakt og hvilke som får vokse seg voksen?

Skrevet

- fôring

Tusen takk for et ordentlig utfyllende svar :) har dere faster tider dere går i fjøset på morgenen eller er det ikke noen big deal om dere kommer kl 9 istedenfor 7 liksom.

Og hvordan velger man ut hvilke lam som skal til slakt og hvilke som får vokse seg voksen?

Beklager sent svar. Jeg var i fjøset. hehe. Så der har du egentlig svar på spm nr 1. Nei, man MÅ ikke i fjøset til et spesielt tidspunkt. Sauen skal ha tilsyn to ganger (og Fôres da) i døgnet og man bestemmer selv når. Men i de periodene hvor fôring er viktig (når de skal pares, når de er drektige) så forsøker vi å ha jevn fôring og fôre til samme tid hver dag. Dette reduserer stress hos søyene og gir t bedre resultat. 

Når det gjelder å plukke ut påsettlam (de som skal bli med videre i produksjonen) så gjelder det å ta de aller beste lammene. Lam som har gode mødre, som er feite og fine når de kommer fra beite, som går på riktig plass på fjellet, gjerne lam fra mødre som kommer hjem med to eller tre feite fine lam på høsten. Man må alltid se an mora til lammene. Er det ei mor som er dårlig på noe vis (adferd, fysikk, lamming, melkeproduksjon, ullkvalitet) så ikke ta lam fra henne for å ha med videre. De beste lammene beholder du selv, de andre sender du til slakt. 

Skal dere begynne med sau?

Vil også understreke at rase på sau, antall sau og hvordan driftsbygningen din er vil påvirke hvor mye arbeid det er med sauen. 

Skrevet

Jeg er ikke sauebonde, men syns dette var kjempeinteressant å lese! Besteforeldrene mine hadde sauer, så jeg var alltid med på sauseanking om høsten da jeg var liten.

Men ellers er dette veldig annerledes enn mitt byliv, og sikkelig gøy å lese om!

Anonymous poster hash: b1db2...b01
Skrevet

Jeg er ikke sauebonde, men syns dette var kjempeinteressant å lese! Besteforeldrene mine hadde sauer, så jeg var alltid med på sauseanking om høsten da jeg var liten.

Men ellers er dette veldig annerledes enn mitt byliv, og sikkelig gøy å lese om!

Anonymous poster hash: b1db2...b01

Så artig at andre enn oss sauegale syns det er artig å lese om! Vi var byfolk før vi også. Så tok vi et valg, sluttet i jobbene våre og kjøpte oss gård. Veldig moro å lære et helt nytt yrke, og veldig mye mer jobb enn en skulle tro, men ville ikke byttet mot 10 millioner :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...