Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2015 #1 Skrevet 12. oktober 2015 Flere som har født og barnet hadde navelstrengrn rundt halsen?Det hadde minstemann her.Hadde kjent mindre liv i dagene før termin, men på ctg registreringen så alt normalt ut.Jeg trompet meg til å bli satt igang 2 dager over termin og babyen kom ut med navelstrengen rundt halsen...de sa den var løs, men uansett, jeg syntes det var litt skremmende...jeg mener å huske at jordmor sa vi måtte ta sugekopp/tang hvis jeg ikke fikk han ut nå med en gang!!flere?? Anonymous poster hash: aae91...2c7
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2015 #2 Skrevet 12. oktober 2015 Det er veldig vanlig at barnet har navlestrengen rundt halsen, uten at det utgjør en stor risiko. Dersom barnet har navelstrengen flere ganger rundt halsen eller om den er svært stram, kan det derimot hindre oksygenforsyningen og utgjøre fare. Men da vil man som regel se dette på CTG Anonymous poster hash: d2f3d...c2a
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2015 #3 Skrevet 12. oktober 2015 To av mine fire barn er født med navlestrengen rundt hodet, og jeg ble selv født med det, trodde det var forholdsvis vanlig jeg og som regel helt harmløst. Anonymous poster hash: 0d584...fe5
Kanutten83 Skrevet 12. oktober 2015 #4 Skrevet 12. oktober 2015 Det er veldig vanlig at navlestrengen ligger en runde rundt halsen. Så fort hodet er ute sjekker jordmoren om navlestrengen ligger rundt halsen og løsner den evt. Min eldste er født med navlestrengen rundt halsen og rundt skulderen/armen, tulla seg godt inn... Men merket ingenting på aktivitetsnivået hans Han måtte riktignok tas med vakuum, og vi hadde kun 1 forsøk før det evt ville blitt keisersnitt i narkose, men det var ikke pga navlestrengen. Han tålte riene dårlig og de slet med å overvåke hjertelyden tross elektrode på hodet. Men det gikk bra, han var ute på første vakuum forsøk og skrek før han var helt ute
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2015 #5 Skrevet 12. oktober 2015 En av mine ble født med navlestrengen rundt magen 😜 Men da var det snakk om en ekstremt lang navlestreng. Selv holdt jeg visstnok på å stryke med pga dobbelt streng rundt halsen. Hørt om mange som har hatt den rundt halsen uten at det har vært noen dramatikk involvert. Anonymous poster hash: e8764...aae
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2015 #6 Skrevet 12. oktober 2015 Jeg ble kvalt av egen navlestreng og var dødfødt, men de reddet meg så... Og ene guttungen var dødfødt med strengen kveilet rundt halsen, men ble reddet. På meg var det flere faktorer inn i bilde, bla underernæring pga feil i morkaken. Guttungen tok bare en kolbøtte og ble kvalt under fødsel. Endte med at de dro han ut etter beina! Men gikk fint, hadde jo født tvilling en med hode først...så var jo åpen! Gruer meg litt til å føde om 7 uker ca ja.. Men går nok bra! Anonymous poster hash: 40678...0bc
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2015 #7 Skrevet 12. oktober 2015 Et familiemedlem ble født med navlestrengen to ganger rundt halsen og med dobbelknute på den. Pustet ikke og hjertet hadde sluttet å slå da h*n ble født. Jordmor brøt prosedyrene og satte i gang umiddelbar gjenoppliving - reddet babyen og fikk refts, selv om alle var enige i at barnet ville dødd om jordmor hadde valgt å tilkalle lege først. Det har gått bra med barnet, har ingen følger av det i dag. Anonymous poster hash: e1501...e7d
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2015 #8 Skrevet 12. oktober 2015 Min nr to hadde visst navlestrengen to ganger rundt halsen. Det ante jeg imidlertid ingenting om før jeg leste det i journalen min som jeg ba om å få tilsendt forleden. Det var styrtfødsel og ingenting verken forut for eller underveis som antydet at hun hadde det, hodet hadde vært festet i flere uker. Er vel ikke sååå uvanlig heller. Alt gikk helt fint da og hun hadde 3x10 på apgar score. Anonymous poster hash: 43c6f...f94
Gemini77 Skrevet 12. oktober 2015 #9 Skrevet 12. oktober 2015 Sønnen min hadde navlestrengen 2 ganger rundt halsen da han var født. Hjerterytmen gikk ned under hver rie da han ble dytter nedover mens navlestrengen holdt han litt igjen. De forberedte meg på at de kanskje måtte løpe ut med han men alt gikk vel og jeg fikk han rett på magen. Han var dog blå som en smurf da han var født.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2015 #10 Skrevet 12. oktober 2015 Begge mine hadde navlestrengen rundt halsen. nr to var bevisstløs/livløs ved fødsel. Begge lever i beste velgående i dag uten noen form for fødselskader. Anonymous poster hash: a96bd...1d6
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2015 #11 Skrevet 12. oktober 2015 Et familiemedlem ble født med navlestrengen to ganger rundt halsen og med dobbelknute på den. Pustet ikke og hjertet hadde sluttet å slå da h*n ble født. Jordmor brøt prosedyrene og satte i gang umiddelbar gjenoppliving - reddet babyen og fikk refts, selv om alle var enige i at barnet ville dødd om jordmor hadde valgt å tilkalle lege først. Det har gått bra med barnet, har ingen følger av det i dag. Anonymous poster hash: e1501...e7d Flott jordmor! Anonymous poster hash: 10974...b4e
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2015 #12 Skrevet 12. oktober 2015 Man blir jo ikke kvalt i ordens rette forstand fordi om snora er rundt halsen,babyen puster jo ikke med lungene før det er født. Problemet er visst snora er stramt rundt noe, være seg arm eller fot eller hals, da kan årene i den bli avklemt slik at den ikke får ledet oksygen og fjernet karbondioksid fra barnet. Snor rundt hals går stort sett helt fint, men er den stram rundt noe, kan det altså en sjelden gang være en risiko. Anonymous poster hash: 7d9f4...1d4
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2015 #13 Skrevet 12. oktober 2015 Jeg ble kvalt av egen navlestreng og var dødfødt, men de reddet meg så... Og ene guttungen var dødfødt med strengen kveilet rundt halsen, men ble reddet. På meg var det flere faktorer inn i bilde, bla underernæring pga feil i morkaken. Guttungen tok bare en kolbøtte og ble kvalt under fødsel. Endte med at de dro han ut etter beina! Men gikk fint, hadde jo født tvilling en med hode først...så var jo åpen! Gruer meg litt til å føde om 7 uker ca ja.. Men går nok bra! Anonymous poster hash: 40678...0bc Hvis du var dødfødt så hadde du nok ikke skrevet mld her😱😱😂😂 Anonymous poster hash: a38dd...b9e
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2015 #14 Skrevet 12. oktober 2015 Mitt eldste barn hadde også snor rundt hodet men fikk ikke inntrykk av at det var farlig. Måtte også bruke både tang og vakuum for å få han lenger ned men det hadde ingenting med navlestrengen og gjøre. Anonymous poster hash: 543bd...d1e
Kjerringa med agurken Skrevet 12. oktober 2015 #15 Skrevet 12. oktober 2015 En venninne av meg mistet barnet sitt slik etter fastsatt termin. Barnet var fullbårent, men døde dessverre i mors mage. Det neste barnet hennes ble født uten komplikasjoner
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2015 #16 Skrevet 12. oktober 2015 Min yngste hadde visstnok navlestrengen rundt halsen, men dette så jeg først i journalen etterpå. Måtte spørre, de bekreftet det, dette var tydeligvis ikke en dramatisk "kveil", så det var ingenting å tenke på. Han er helt frisk og fin. Anonymous poster hash: f646b...486
shari_z Skrevet 12. oktober 2015 #17 Skrevet 12. oktober 2015 Mitt første barn hadde navlestrengen tett bundet 4 ganger rundt halsen. Den var også for kort med sine 25 cm, og måtte kuttes før å få barnet ut. Jeg klagde fra uke 16 at jeg hadde merkelig smerter i magen, pluss at kun kjente 1-2 svake bevegelser per dag. Ble aldri tatt CTG, kun UL. Hun var dødfødt 31+0.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2015 #18 Skrevet 12. oktober 2015 Min hadde navlestrengen to ganger rundt halsen. Fikk ikke inntrykk av at det var noe dramatisk med det. Anonymous poster hash: c350c...f8a
LittLykkelig Skrevet 12. oktober 2015 #19 Skrevet 12. oktober 2015 Jeg hadde visst navlestrengen flere ganger rundt halsen, var helt blå og min far trodde jeg var død da de løp ut med meg. Min eldste hadde også rundt halsen, heldigvis skjønte jeg ikke at det var dramatisk der og da. Men han var helt blå og scoret lavt på første apgar.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2015 #20 Skrevet 12. oktober 2015 Jeg ble kvalt av egen navlestreng og var dødfødt, men de reddet meg så... Og ene guttungen var dødfødt med strengen kveilet rundt halsen, men ble reddet. På meg var det flere faktorer inn i bilde, bla underernæring pga feil i morkaken. Guttungen tok bare en kolbøtte og ble kvalt under fødsel. Endte med at de dro han ut etter beina! Men gikk fint, hadde jo født tvilling en med hode først...så var jo åpen! Gruer meg litt til å føde om 7 uker ca ja.. Men går nok bra! Anonymous poster hash: 40678...0bc Hvis du var dødfødt så hadde du nok ikke skrevet mld her😱😱😂😂 Anonymous poster hash: a38dd...b9e Jeg fikk 0 på apgar som er dødfødt. Men om du hadde lest så reddet de meg. Samme med ene guttungen. Anonymous poster hash: 40678...0bc
BøllefrøOgBolla Skrevet 12. oktober 2015 #21 Skrevet 12. oktober 2015 Begge mine hadde navlestrengen rundt halsen da de ble født, men begge skrek med en gang og hadde god apgar og var friske og fine ❤️❤️
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 12. oktober 2015 #22 Skrevet 12. oktober 2015 Begge mine hadde både knute på navlestrengen, og hadde den rundt halsen.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2015 #23 Skrevet 12. oktober 2015 To av mine tre er født med navlestrengen rundt halsen. Begge hadde den to ganger rundt. På det ene var navlestrengen veldig kort i tillegg. Ingen komplikasjoner med noen av dem. Anonymous poster hash: ab36d...7ac
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2015 #24 Skrevet 13. oktober 2015 Jeg ble kvalt av egen navlestreng og var dødfødt, men de reddet meg så... Og ene guttungen var dødfødt med strengen kveilet rundt halsen, men ble reddet. På meg var det flere faktorer inn i bilde, bla underernæring pga feil i morkaken. Guttungen tok bare en kolbøtte og ble kvalt under fødsel. Endte med at de dro han ut etter beina! Men gikk fint, hadde jo født tvilling en med hode først...så var jo åpen! Gruer meg litt til å føde om 7 uker ca ja.. Men går nok bra! Anonymous poster hash: 40678...0bc Hvis du var dødfødt så hadde du nok ikke skrevet mld her😱😱😂😂 Anonymous poster hash: a38dd...b9e Jeg fikk 0 på apgar som er dødfødt. Men om du hadde lest så reddet de meg. Samme med ene guttungen. Anonymous poster hash: 40678...0bc Å de gjorde det ja👍 Flaks😁 Anonymous poster hash: a38dd...b9e
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 13. oktober 2015 #25 Skrevet 13. oktober 2015 Jeg ble født med navlestrengen rundt halsen, var blå i ansiktet og gråt ikke. Men det gikk seg raskt til min yngste hadde i følge fødselspapirene navlestrengen flere ganger rundt halsen. Husker ikke at de sa noe om det, hun scoret bra på apgar og jeg fikk reise hjem etter 4 timer. Tror nok det er vanligere og stort sett mindre dramatisk enn mange tror.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå