BareEnTil Skrevet 11. oktober 2015 #101 Skrevet 11. oktober 2015 Har en venninne som er lærer, og hun sitter 2-3 dager med samtaler til kl 18 for å dekke inn dei som ikkje kan på dagtid. Prøver og forberdelser gjer ho på dagtid..
natti_ Skrevet 11. oktober 2015 #102 Skrevet 11. oktober 2015 Vi har hatt samme problemet. Vi har fire barn og vi pendler begge to til jobb. Mannen 35 min hver vei og jeg 45 min hver vei. Samtaler midt på dagen er svært lite praktisk. Fikk beskjed av læreren av det var jo bare to ganger i året og det måtte vi klare å fikse for barna våres. Ja to ganger i året pr barn er faktisk 8 ganger i året for oss foreldre. Vi ga oss ikke og sa vi måtte få det senere. Nå har vi fått kl 16.30. Vi la fram hvor mye fravær det faktisk ble fra jobb til sammen med alle fire. I tillegg er det en del ekstra møter osv med ene barnet. Pipa fikk en mer ydmyk låt da og nå er vi lovet at vi skal slippe denne diskusjonen hver gang heretter. Anonymous poster hash: 21de0...12f Flott for deg at halvparten av skolens lærere misliker dere kravstore foreldre😜 Har 3 barn og 30 min til jobb. Aldri vært noe problem at jeg er borte et par timer oå dagen. Det er 2 av 8 og jeg kan jobbe 6 effektive timer. Snakk om å lage problemer! Man har også fri med betaling på slike ting, så ser ikke at dette er et problem. Anonymous poster hash: caf80...4f3 Det er ikke alle som får fri så lett. Jeg må vite om slike samtaler minst 8 uker før. Jeg får ikke fri med lønnen må avspasere. Det er ikke alle som har en jobb som kan vente til du er tilbake.8 uker før? Da må jo far møte på slike ting. Man kan ikke forvente å få to måneders varsel på slike ting. Om ungen din blir syk, må innom legevakten for å sy, tannlege osv trenger du to måneders varsel på det og? Anonymous poster hash: 8fe14...f20 Far bor for langt unna til å kunne stille. Nå er du bare barnslig med det du skriver Jeg må selvfølgelig ikke ha 2 mnd varsel hvis ungen min blir syk. Men min sjef har sagt at vi ikke har krav på fri for å gå på disse samtalene og hvis hun skal innvilge fri så må vi faktisk si fra 8 uker Før slik at hun kan planlegge dette i god tid at vi er en mindre på jobb. Her er det faktisk sjefen din som er vanskelig, det kan ikke en lærer ta hensyn til. Nei læreren tar ikke noe ekstra hensyn til at min sjef er vanskelig heller. Heldigvis deler hun ut timer lang tid i forveien så kun en gang jeg måtte få en annen dag fordi det ikke passet.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #103 Skrevet 11. oktober 2015 Er dere like kverulerende i andre sammenhenger? Skulle til legen forrige uke, siste time klokken 15. Hos tannlegen har jeg aldri fått senere time enn 14.15. Helt greit, og jeg innretter meg.Anonymous poster hash: 323f1...833 Både hos legen og tannlegen får vi mulighet til å velge time selv. Mandag klokken sån eller sånn, tirsdag er det dessverre fult men på onsdag er det mange ledige timer osv. Det er svært få andre steder jeg blir møtt med et eneste alternativ for et møte.Når det gjelder tannlegetime ol jeg blir innkalt til får jeg for det første beskjed i god tid og for det andre er det aldri noe problem å bytte time hvis det ikke passer. Anonymous poster hash: ef469...998
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #104 Skrevet 11. oktober 2015 Er dere like kverulerende i andre sammenhenger? Skulle til legen forrige uke, siste time klokken 15. Hos tannlegen har jeg aldri fått senere time enn 14.15. Helt greit, og jeg innretter meg. Anonymous poster hash: 323f1...833 Jeg har aldri hatt problemer med å skaffe meg lege- og tannlegetimer etter arbeidstid. Har heller aldri opplevd å få fri på jobb til dette. Anonymous poster hash: 89bde...24a
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #105 Skrevet 11. oktober 2015 Er dere like kverulerende i andre sammenhenger? Skulle til legen forrige uke, siste time klokken 15. Hos tannlegen har jeg aldri fått senere time enn 14.15. Helt greit, og jeg innretter meg. Anonymous poster hash: 323f1...833 Jeg har aldri hatt problemer med å skaffe meg lege- og tannlegetimer etter arbeidstid. Har heller aldri opplevd å få fri på jobb til dette. Anonymous poster hash: 89bde...24a Samme her 😊 går til spesialist(lege) og hun jobber sent hver onsdag dvs til kl 20. Bestiller alltid time da. Samme med tannlege og tannpleier. De har en dag i uka som de har åpent til kl 17. Tar meg aldri fri fra jobb for disse tingene. Men skjønner at de som bor usentralt kanskje ikke har disse alternativene Anonymous poster hash: c209e...b2f
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #106 Skrevet 11. oktober 2015 Skjønner at lærerne organiserer disse samtalene ulikt. En av lærerne til et av mine barn tok åtte av samtalene en lørdag. Det syntes han var bedre enn å bruke kvelder. Foreldre fikk da mulighet til å velge mellom lørdagstime eller mellom 12-16 en hverdag. En lærer har lagt alle timene fra kl 1530-1830 en rekke ettermiddager. En tredje lærer la timene fra 12-1630. Med mindre man har veldig kort vei til jobb eller jobber turnus er det veldig upraktisk med timer kl 12-14 for oss foreldre. Må jo være liv å spørre pent om det ikke er mulig å få en annen time. Anonymous poster hash: c3d4e...a4a
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #107 Skrevet 11. oktober 2015 Jeg er litt delt her.Jeg jobber i BUP og har tidvis store vansker med å få tak i lærere. De har timer selvsagt, men det at mange ikke er å få tak i mellom 14 og 16 er frustrerende. Forsinker ofte utredninger, behandling og tilrettelegging det der.På den andre siden er de samme foreldrene foreldre til mine pasienter. Det er virkelig noen foreldre som MÅ ha time 09 eller 15, om det så innebærer 2-3 uker i mellom. Undrer meg av og til over prioriteringen der, særlig når det er snakk om barn med store vansker...Så tja... Vi vil vel alle ha så enkle liv som mulig, men litt smidighet er kjektAnonymous poster hash: 6c349...678 Jeg er lærer på barnetrinnet. Tre av ukens dager har vi bundet tid til kl 16.00. Disse timene er satt av til møter. Dette er faste møter med hele kollegiet, trinnmøter og klassemøter. Ofte bruker vi minst en av dagene til utvikling og kompetanseheving, noen ganger er det også eksterne personer inne for å kurse oss i disse timene. Da får vi ikke lov å ha med privat mobil. Møtene foregår alltid på klasserom uten innlagt telefon. Skolen har en sekretær, men denne jobber bare noen få timer to dager i uken. Dermed er det ingen til å ta telefonen på disse tidene. Gir du meg et hint på forhånd, kan jeg snakke med rektor og spørre pent om jeg kan få ha med min telefon på et av disse møtene. Men da må jeg vite det på forhånd. Den sikreste måten å få tak i meg, er å ringe på en tid da skolens sekretær er på jobb og legge igjen en beskjed om at jeg skal ringe deg. Dessverre er vel din hverdag omtrent like travel som min, så du er like vanskelig å få tak i på telefonen som jeg er. Jeg jobber ikke fullt, og har en fridag i uken. Denne dagen er min fridag. Skal du ha tak i meg da, må du ringe meg hjemme på min private telefon. Gjør du det, vil jeg snakke med deg. Men alt av papirer ligger igjen på jobb, så det er ikke sikkert du kan få de svarene du er ute etter. Når jeg skal sette opp foreldresamtaler, sender jeg alltid ut en liste der foreldrene kan skrive seg opp på tidspunkter som passer. Jeg prøver så godt jeg kan å være fleksibel, men det er ikke alltid det går. Noen ganger har jeg opplevd at foreldre kun setter opp ett eneste tidspunkt, gjerne ett som ikke står på listen. De kan bare komme på mandag klokken ett. Dessverre har jeg undervisning da, så jeg kan ikke stille opp. Det var også grunnen til at jeg ikke satte dette på listen i utgangspunktet. Vi har fått beskjed fra kommunens oppvekstsjef at vi ikke har lov å avvikle samtaler på kvelden. Jeg velger likevel å gjøre dette, men har flere ganger fått beskjed om at jeg ikke skal. Jeg har også familie. Mine barn skal kjøres på trening, og leveres og hentes i bursdager. Som alle andre foreldre må også jeg forholde meg til åpningstidene i Sfo og barnehage. Jeg kan ikke bare bli værende på skolen utover ettermiddagen og avholde samtaler. Jeg må hente barn, få dem hjem og få noen til å se etter dem før jeg eventuelt kan reise tilbake på skolen. Når jeg er på jobb, sitter jeg ikke med hendene i fanget. Jeg jobber hele tiden. Ofte har jeg ikke tid til å sitte ned i lunsjen engang, jeg sluker en brødskive i farta. Det er ikke sånn at jeg setter opp de tidspunktene jeg setter opp, for å være vanskelig. Jeg setter dem opp fordi det er da, og kun da, jeg har mulighet til å stille opp. Det er heller ikke sånn at jeg lar være å ta telefonen for å gjøre det vanskelig for BUP, PPT eller foreldre. Det handler om at jeg ikke har mulighet. Anonymous poster hash: 7b50c...217 Som lærer vet du at du skal jobbe 43,5 timer i full stilling. Det er jo ulikt hvor mye tid som er ubunden, noen hos oss er det ca 10 timer pr uke. I perioder med foreldresamtaler kjører vi selvfølgelig ikke kompetansetiltak samtidig! Arbeidsavtalen tilsier ordinær arbeidstid inntil kl 17. Som lærer har du svært fleksibel arbeidstid om store muligheter til å legge opp arbeidsdagen din etter ditt familieliv. Du kan tilpasse det etter barnehage, barnas treningstider osv. Ingen sier noe på at du går kl 15 de dagene tiden din ikke er bunden! Fleksibiliteten i arbeidsavtalen innebærer også at ting må gå andre veien. Du må være forbedret på å jobbe til kl 17. Eller lengre på enkeltdager dersom dette er innarbeidet i din individuelle avtale. Du kan ikke forvente å kunne gå kl 15:30 eller kl 16 hver dag fordi du har familieforpliktelser så lenge arbeidsavtalen din faktisk tilsier noe annet! Anonymous poster hash: d1ada...0ee
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #108 Skrevet 11. oktober 2015 Jeg er litt delt her.Jeg jobber i BUP og har tidvis store vansker med å få tak i lærere. De har timer selvsagt, men det at mange ikke er å få tak i mellom 14 og 16 er frustrerende. Forsinker ofte utredninger, behandling og tilrettelegging det der.På den andre siden er de samme foreldrene foreldre til mine pasienter. Det er virkelig noen foreldre som MÅ ha time 09 eller 15, om det så innebærer 2-3 uker i mellom. Undrer meg av og til over prioriteringen der, særlig når det er snakk om barn med store vansker...Så tja... Vi vil vel alle ha så enkle liv som mulig, men litt smidighet er kjektAnonymous poster hash: 6c349...678 Jeg er lærer på barnetrinnet. Tre av ukens dager har vi bundet tid til kl 16.00. Disse timene er satt av til møter. Dette er faste møter med hele kollegiet, trinnmøter og klassemøter. Ofte bruker vi minst en av dagene til utvikling og kompetanseheving, noen ganger er det også eksterne personer inne for å kurse oss i disse timene. Da får vi ikke lov å ha med privat mobil. Møtene foregår alltid på klasserom uten innlagt telefon. Skolen har en sekretær, men denne jobber bare noen få timer to dager i uken. Dermed er det ingen til å ta telefonen på disse tidene. Gir du meg et hint på forhånd, kan jeg snakke med rektor og spørre pent om jeg kan få ha med min telefon på et av disse møtene. Men da må jeg vite det på forhånd. Den sikreste måten å få tak i meg, er å ringe på en tid da skolens sekretær er på jobb og legge igjen en beskjed om at jeg skal ringe deg. Dessverre er vel din hverdag omtrent like travel som min, så du er like vanskelig å få tak i på telefonen som jeg er. Jeg jobber ikke fullt, og har en fridag i uken. Denne dagen er min fridag. Skal du ha tak i meg da, må du ringe meg hjemme på min private telefon. Gjør du det, vil jeg snakke med deg. Men alt av papirer ligger igjen på jobb, så det er ikke sikkert du kan få de svarene du er ute etter. Når jeg skal sette opp foreldresamtaler, sender jeg alltid ut en liste der foreldrene kan skrive seg opp på tidspunkter som passer. Jeg prøver så godt jeg kan å være fleksibel, men det er ikke alltid det går. Noen ganger har jeg opplevd at foreldre kun setter opp ett eneste tidspunkt, gjerne ett som ikke står på listen. De kan bare komme på mandag klokken ett. Dessverre har jeg undervisning da, så jeg kan ikke stille opp. Det var også grunnen til at jeg ikke satte dette på listen i utgangspunktet. Vi har fått beskjed fra kommunens oppvekstsjef at vi ikke har lov å avvikle samtaler på kvelden. Jeg velger likevel å gjøre dette, men har flere ganger fått beskjed om at jeg ikke skal. Jeg har også familie. Mine barn skal kjøres på trening, og leveres og hentes i bursdager. Som alle andre foreldre må også jeg forholde meg til åpningstidene i Sfo og barnehage. Jeg kan ikke bare bli værende på skolen utover ettermiddagen og avholde samtaler. Jeg må hente barn, få dem hjem og få noen til å se etter dem før jeg eventuelt kan reise tilbake på skolen. Når jeg er på jobb, sitter jeg ikke med hendene i fanget. Jeg jobber hele tiden. Ofte har jeg ikke tid til å sitte ned i lunsjen engang, jeg sluker en brødskive i farta. Det er ikke sånn at jeg setter opp de tidspunktene jeg setter opp, for å være vanskelig. Jeg setter dem opp fordi det er da, og kun da, jeg har mulighet til å stille opp. Det er heller ikke sånn at jeg lar være å ta telefonen for å gjøre det vanskelig for BUP, PPT eller foreldre. Det handler om at jeg ikke har mulighet. Anonymous poster hash: 7b50c...217 Som lærer vet du at du skal jobbe 43,5 timer i full stilling. Det er jo ulikt hvor mye tid som er ubunden, noen hos oss er det ca 10 timer pr uke. I perioder med foreldresamtaler kjører vi selvfølgelig ikke kompetansetiltak samtidig! Arbeidsavtalen tilsier ordinær arbeidstid inntil kl 17. Som lærer har du svært fleksibel arbeidstid om store muligheter til å legge opp arbeidsdagen din etter ditt familieliv. Du kan tilpasse det etter barnehage, barnas treningstider osv. Ingen sier noe på at du går kl 15 de dagene tiden din ikke er bunden! Fleksibiliteten i arbeidsavtalen innebærer også at ting må gå andre veien. Du må være forbedret på å jobbe til kl 17. Eller lengre på enkeltdager dersom dette er innarbeidet i din individuelle avtale. Du kan ikke forvente å kunne gå kl 15:30 eller kl 16 hver dag fordi du har familieforpliktelser så lenge arbeidsavtalen din faktisk tilsier noe annet! Anonymous poster hash: d1ada...0ee Hvis hun jobber 75% så skal hun selvsagt gå når de tilmålte timene er ferdige. Hun jobber jo ikke fullt. Det står i innlegget. (Og du trenger ikke ta "vet du ikke at..."- sjargongen. Ingen har mer detaljert oversikt over hvert eneste arbeidsminutt i året enn nettopp lærere og skoleledere. For det er tema i politiske sammenhenger året rundt, fra minste lille leserbrev i lokalavisene, via kommunestyrer, fylkesting, LOs landsmøte og opp til Stortinget. ALLE skal mene noe om når og hvor mye lærere jobber. Og imens forsvinner lærere til andre yrker, fordi de er lei av 30 år med mistenkeliggjøring og påstander om unnasluntring...) Anonymous poster hash: 4a2e4...764
Mrs. Kaizer Skrevet 12. oktober 2015 #109 Skrevet 12. oktober 2015 Har 4 barn og har hatt mange foreldresamtaler både på skole og barnehage opp gjennom årene. Men har aldri fått samtaletid midt på dagen.. Pleier som regel å vere mellom kl 15 - 20.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2015 #110 Skrevet 12. oktober 2015 Så for at set ikke passer i din arbeidstid så skal læreren jobbe uten om sin arbeidstid? Husk at de gjerne har 25 samtaler de skal ha, to ganger i året...Anonymous poster hash: ecdb8...f22 Læreren har ikke 100% bunden arbeidstid. De har faktisk ganske mange timer i uka de disponerer selv. Anonymous poster hash: ef469...998 Disponerer selv? Vi har bunden tid fra 13.05 til 16. Etter dette kan vi dra hjem, vi bor ikke på klasserommet. Anonymous poster hash: 5d75e...290
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2015 #111 Skrevet 12. oktober 2015 Dere som sier det er umulig å komme fra til samtale i arbeidstiden, hvilket yrke har dere? Lurer ekstra mye på deg der sjefen krever 8 ukers varsel, hvilket yrke har du? Her jobber jeg og mannen som leder på regnskapskontor og som ansatt i bank, begge kan ta fri en times tid på dagtid om det planlegges 1-2 dager i forveien (mot st vi jobber inn timene som overtid) Anonymous poster hash: 8fe14...f20
Pengetreet Skrevet 12. oktober 2015 #112 Skrevet 12. oktober 2015 Dere som sier det er umulig å komme fra til samtale i arbeidstiden, hvilket yrke har dere? Lurer ekstra mye på deg der sjefen krever 8 ukers varsel, hvilket yrke har du? Her jobber jeg og mannen som leder på regnskapskontor og som ansatt i bank, begge kan ta fri en times tid på dagtid om det planlegges 1-2 dager i forveien (mot st vi jobber inn timene som overtid) Anonymous poster hash: 8fe14...f20 Bussjåfør f eks. Da må en annen ta hele ruta, som betyr vikarutgifter for arbeidsgiver. Ellers tenker jeg at det bør løse seg med litt lempelighet fra alle tre involverte parter.
Optatium Skrevet 12. oktober 2015 #113 Skrevet 12. oktober 2015 Noe av det som gjør slike ting så vanskelig er at hver enkelt forelder ser ting bare fra SITT ståsted, mens læreren skal prøve å få alt dette til å gå opp, sett ut i fra sitt EGET ståsted, og ALLE foreldrene sine også. Læreren skal gjennomføre x antall slike møter i løpet av et visst tidsrom, mens hun forbereder disse møtene og underviser/planlegger vanlige timer, tar seg av eget familieliv OG passer på at hver enkelt familie får det rette klokkeslettet på den rette dagen. Læreren må ta hensyn til at i Pers tilfelle vil begge foreldrene møte, og da MÅ det skje sent på en torsdag pga jobbene deres... At Karis pappa er på oljeplattform to uker i slengen og bare kan møte i uke 44, og det er han som må møte, fordi mammaen har ME. At siden Oles mamma har sosial angst og er aleneforsørger så er det helt spesielle ting som må til for at dette skal klaffe, helst så sent på dagen at ingen andre er i skolebygningen. At Jens har opplevd en konfliktfyllt skilsmisse og foreldrene forlanger separate konferanser, på to ulike dager, slik at de ikke treffer på hverandre. At Alis foreldre ikke kan norsk eller engelsk, så møtet må skje når det passer for tolken. At Jonas har tre søsken og foreldre som pendler, så møtet må skje etter 16.30 slik at begge foreldrene er ferdige på jobb og kan møte. Anonymous poster hash: 5b0ea...a97 Så sant så sant. Gruer meg til jobbstart i januar..
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2015 #114 Skrevet 12. oktober 2015 Jeg vet ikke hva skolen har lov/plikt til, men jeg ville begynt med å prøve å bytte timen før jeg begynte å krangle med læreren. Som man ser i denne tråden er det mange som har fleksibel arbeidstid og greie sjefer, og sikkert kan bytte tid. I tillegg har du de som ikke jobber i det hele tatt, som meg f.eks., som er ufør. Jeg ville sagt ja til å bytte til hvilket som helst tidspunkt om du spurte meg. Anonymous poster hash: d05c9...43b
Iiiiik Skrevet 12. oktober 2015 #115 Skrevet 12. oktober 2015 Jeg har tre barn, og i vår kommune er lærerne pålagt å gjennomføre utviklingssamtalene i løpet av uke X og Y. Alle samtaler skal være ferdige innen kl 16 har rektorene bestemt. Det betyr at i løpet av to uker (ofte bare en for samtalene ender som regel i den siste av de tillatte ukene) må jeg møte på skolen senest kl 15.30 tre ganger. Jeg har en arbeidsgiver som ikke tilrettelegger eller gir velferdspermisjon for slikt, og må derfor avspasere. Heldigvis er oppsettet for samtalene klart tidlig, så det er mulig å planlegge og det er mulig å få det til jobbmessig. Om jeg synes det er stas å måtte si til mine jobbavtaler at dette må vi flytte på fordi jeg må på utviklingssamtale? Overhodet ikke! Om jeg synes samtalene er viktige? Som regel ikke. Det er noe i formen som gjør utviklingssamtalene nokså meningsløse. Barnet har gjennomgått hele agendaen med lærer og med oss foreldre på forhånd. De vanskelige temaene måtte blitt tatt et annet sted uansett, i hvert fall for de små barna. Jeg har unger som klarer seg veldig bra faglig, og det er klart det er fint med en anledning hvor mamma og/eller pappa og lærer dveler ved det. Men det kunne vi fått til på andre måter også. Synes overhodet ikke at det er rimelig at lærere skal pålegges kveldsarbeid fordi jeg synes min egen jobb er viktig. Synes allikevel ikke det er rimelig at lærere nektes å legge utviklingssamtalene på kveldstid hvis de selv får det til og foretrekker det.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2015 #116 Skrevet 12. oktober 2015 Dere som sier det er umulig å komme fra til samtale i arbeidstiden, hvilket yrke har dere? Lurer ekstra mye på deg der sjefen krever 8 ukers varsel, hvilket yrke har du? Her jobber jeg og mannen som leder på regnskapskontor og som ansatt i bank, begge kan ta fri en times tid på dagtid om det planlegges 1-2 dager i forveien (mot st vi jobber inn timene som overtid) Anonymous poster hash: 8fe14...f20 Jeg jobber som sykepleier på poliklinikk og dagene mine består som regel av selvstendige polikliniske behandlinger og konsultasjoner. Derfor er det vanskelig å plutselig kreve fri en uke i forveien da jeg har pasienter som er satt opp til meg flere uker i forveien. Det er ikke bare å flytte disse på kort varsel. Anonymous poster hash: c209e...b2f
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2015 #117 Skrevet 12. oktober 2015 Så for at set ikke passer i din arbeidstid så skal læreren jobbe uten om sin arbeidstid? Husk at de gjerne har 25 samtaler de skal ha, to ganger i året... Anonymous poster hash: ecdb8...f22 Er det ikke derfor de har sommerferien som avspasering, nettopp fordi de jobber så mye utenom sine faste arbeidstid?? Anonymous poster hash: 8b6fa...551
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2015 #118 Skrevet 12. oktober 2015 Dere som sier det er umulig å komme fra til samtale i arbeidstiden, hvilket yrke har dere? Lurer ekstra mye på deg der sjefen krever 8 ukers varsel, hvilket yrke har du? Her jobber jeg og mannen som leder på regnskapskontor og som ansatt i bank, begge kan ta fri en times tid på dagtid om det planlegges 1-2 dager i forveien (mot st vi jobber inn timene som overtid) Anonymous poster hash: 8fe14...f20 Jeg jobber som sykepleier på poliklinikk og dagene mine består som regel av selvstendige polikliniske behandlinger og konsultasjoner. Derfor er det vanskelig å plutselig kreve fri en uke i forveien da jeg har pasienter som er satt opp til meg flere uker i forveien. Det er ikke bare å flytte disse på kort varsel. Anonymous poster hash: c209e...b2f Må bare legge til at jeg aldri har sagt det er umulig for meg å komme i arbeidstiden men det krever god planlegging. Det har egentlig aldri vært en stor problem da lærer setter opp samtalene i god tid. Anonymous poster hash: c209e...b2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå