Gå til innhold

Barnas utviklingssamtale i arrbeidstiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt delt her.

Jeg jobber i BUP og har tidvis store vansker med å få tak i lærere. De har timer selvsagt, men det at mange ikke er å få tak i mellom 14 og 16 er frustrerende. Forsinker ofte utredninger, behandling og tilrettelegging det der.

På den andre siden er de samme foreldrene foreldre til mine pasienter. Det er virkelig noen foreldre som MÅ ha time 09 eller 15, om det så innebærer 2-3 uker i mellom. Undrer meg av og til over prioriteringen der, særlig når det er snakk om barn med store vansker...

Så tja... Vi vil vel alle ha så enkle liv som mulig, men litt smidighet er kjekt

Anonymous poster hash: 6c349...678

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husker før i tida jeg. Når jeg gikk på barneskolen var det alltid foreldresamtaler på ettermiddagen, etter arbeidstid. Fungerte før.

Anonymous poster hash: e559e...22c

Det er ikke alltid fordi læreren ikke vil dette...men hos oss har vi ikke lov til å ha utv.samtaler etter kl. 17.

Hva gjør du når du skal til tannlegen, lege, samtale hos PPT (hvis det gjelder etc). Dette er på dagtid. Er ikke barnet ditt viktig nok?

Anonymous poster hash: bdf66...3a2

Selvfølgelig er barnet viktig , latterlig kommentar. Men hvis man skal ha barn må man somregel ha en jobb så man kan forsørge de og. Kl 12 er en håpløs tid for en som pendler. Jeg pleier å få slike timer enten kl 8 eller mellom 14 og 15 så jeg kan jobbe før og etter. Skjønner at man ikke kan få time på kveldstid, men få første eller siste del av normal arbeidstid burde ikke være så vanskelig

Anonymous poster hash: 466ad...40f

Skrevet

Mange som ikke burde fått barn her... det følger med en del "på kjøpet": utviklingssamtaler, legetimer, tannlege, evt. sykehusundersøkelser etc..

Tenkte dere ikke på dette før dere fikk barn eller tenker dere at lærere, tannleger, leger etc skal sette opp timer når det passer dere best og ikke arbeidstiden til de ulike gruppene??

Hører bare meg meg meg meg....og litt mer meg her.

Det er dessverre en trend, meg og mitt står i høysetet. Solidaritet er et fremmedord for altfor mange. Egoismen lenge leve.

Skrevet

Husker før i tida jeg. Når jeg gikk på barneskolen var det alltid foreldresamtaler på ettermiddagen, etter arbeidstid. Fungerte før.

Anonymous poster hash: e559e...22c

Det er ikke alltid fordi læreren ikke vil dette...men hos oss har vi ikke lov til å ha utv.samtaler etter kl. 17.

Hva gjør du når du skal til tannlegen, lege, samtale hos PPT (hvis det gjelder etc). Dette er på dagtid. Er ikke barnet ditt viktig nok?

Selvfølgelig er barnet viktig , latterlig kommentar. Men hvis man skal ha barn må man somregel ha en jobb så man kan forsørge de og. Kl 12 er en håpløs tid for en som pendler. Jeg pleier å få slike timer enten kl 8 eller mellom 14 og 15 så jeg kan jobbe før og etter. Skjønner at man ikke kan få time på kveldstid, men få første eller siste del av normal arbeidstid burde ikke være så vanskelig

Anonymous poster hash: 466ad...40f

Meg fra BUP igjen.

Tidlige og sene timer er ikke så lett å gi til alle. Vi må ha mer enn 10 avtaletimer i uken ;)

Jeg prioriterer sene timer til ungdommer på videregående slik at de får minst mulig fravær. Foreldre får enten time 10 feks, eller om noen uker. Forbausende mange velger det siste..

Skrevet

Så for at set ikke passer i din arbeidstid så skal læreren jobbe uten om sin arbeidstid? Husk at de gjerne har 25 samtaler de skal ha, to ganger i året...Anonymous poster hash: ecdb8...f22

Læreren har ikke 100% bunden arbeidstid. De har faktisk ganske mange timer i uka de disponerer selv. Anonymous poster hash: ef469...998
Ikke så mange som mange liker å tro! Anonymous poster hash: 0da83...2ef
Det kan godt være, men det er ikke mulig for en lærer å presse inn full arbeidstid mellom 08.00 og 15.00. Anonymous poster hash: ef469...998
Men læreren skal jo planlegge undervisning, forberede timer og rette/følge opp i tillegg til å ha disse samtalene også.

Vi får to dager til å avvikle samtalene våre, og det passer alltid dårlig for noen (gjerne de samme hvert år). Når holdningen blir litt sånn min jobb er viktigere enn barnet mitt / din jobb så er det grenser for fleksibilitet fra min side. Hvis man høflig spør, på en ordentlig måte lar det seg gjøre som regel. Anonymous poster hash: 0da83...2ef

Du høres ut som en barneskolelærer, ja. Hva gjør du selv når du har planlagt og sendt ut tidspunkt for utviklingssamtaler en dag og så plutselig får beskjed om at ditt barn har samtale samtidig? Sender ut Mail til alle foreldrene om at timene deres må flyttas. Barnet ditt er tross alt viktigst.Anonymous poster hash: ef469...998
Ungdomskolelærer faktisk. Din problemstilling har jeg ikke vært borti. Genrelt kommer man langt med en hyggelig og høflig fremferd ha en fin dag! Anonymous poster hash: 0da83...2ef
Men du ser problemstillingen regner jeg med. Veldig mange av oss har jobber der det å bare ta seg fri noen timer påvirker mange andre mennesker. Vi har avtalte møter, reiser med jobben, er alene om ansvaret for andre osv. Ved akutt sykdom ol har vi et stort nettverk som kan stille opp, men det er sjelden aktuelt å sende bestemor eller min venninnes store sønn på utviklingssamtaler. Jeg har faktisk gjort det en gang det var helt håpløst å få byttet time, men det er ikke like bra som å være med på samtalen selv.

Det er klart læreren ofte synes det er best å ha alle samtalene samlet på få dager på dagtid, men jeg synes det vitner om liten respekt for andres arbeid hvis det skal være eneste mulighet ettersom lærerene faktisk har arbeidstimer utenfor vanlig arbeidstid som også skal brukes.

Anonymous poster hash: ef469...998

Jeg tror kanskje du er litt tungnem... 😳

Anonymous poster hash: 7c67d...370

Skrevet

Herlighet - ta en feriedag da!!

Hvorfor skal læreren måtte jobbe utenom sin arbeidstid? Det er tross alt DU som har valgt å få barn, dette er èn av de årlige konsekvensene..

"Har skolen lov til dette"?! Herlighet

Anonymous poster hash: 2c116...e1d

Jada, man skal ta feriedag når det er planleggingsdager, når det er foreldremøter osv. Når skal man jobbe da?

Anonymous poster hash: 87e12...85a

Øh.. Alle andre dager?

Skrevet

Våre barns lærere har denne samtalen etter skolen er slutt, ser de setter opp fra kl.15 og utover til i 18 tiden. Så hvorfor skal ikke andre lærere og kunne Gjør det slik? Er opp til hver lærer hvordan de løsere dette. De har som sagt 2 dager til å få det gjort. Men kan vær ditt barns lærer vil raskt hjem til sin familie eller noe og ikke er interessert i å legge til rette..... i min jobb som er turnus og få ansatte, har jeg ikke anledning å ta det i arbeid tiden. Har sagt ifra om dette og de legger tilrette etter ønsker 😊

Jobber du turnus, har du vel alle muligheter for å få det til?!

Skrevet

Så for at set ikke passer i din arbeidstid så skal læreren jobbe uten om sin arbeidstid? Husk at de gjerne har 25 samtaler de skal ha, to ganger i året...Anonymous poster hash: ecdb8...f22

Læreren har ikke 100% bunden arbeidstid. De har faktisk ganske mange timer i uka de disponerer selv. Anonymous poster hash: ef469...998
Ikke så mange som mange liker å tro! Anonymous poster hash: 0da83...2ef
Det kan godt være, men det er ikke mulig for en lærer å presse inn full arbeidstid mellom 08.00 og 15.00. Anonymous poster hash: ef469...998
Men læreren skal jo planlegge undervisning, forberede timer og rette/følge opp i tillegg til å ha disse samtalene også.

Vi får to dager til å avvikle samtalene våre, og det passer alltid dårlig for noen (gjerne de samme hvert år). Når holdningen blir litt sånn min jobb er viktigere enn barnet mitt / din jobb så er det grenser for fleksibilitet fra min side. Hvis man høflig spør, på en ordentlig måte lar det seg gjøre som regel. Anonymous poster hash: 0da83...2ef

Du høres ut som en barneskolelærer, ja. Hva gjør du selv når du har planlagt og sendt ut tidspunkt for utviklingssamtaler en dag og så plutselig får beskjed om at ditt barn har samtale samtidig? Sender ut Mail til alle foreldrene om at timene deres må flyttas. Barnet ditt er tross alt viktigst.Anonymous poster hash: ef469...998
Ungdomskolelærer faktisk. Din problemstilling har jeg ikke vært borti. Genrelt kommer man langt med en hyggelig og høflig fremferd ha en fin dag! Anonymous poster hash: 0da83...2ef
Men du ser problemstillingen regner jeg med. Veldig mange av oss har jobber der det å bare ta seg fri noen timer påvirker mange andre mennesker. Vi har avtalte møter, reiser med jobben, er alene om ansvaret for andre osv. Ved akutt sykdom ol har vi et stort nettverk som kan stille opp, men det er sjelden aktuelt å sende bestemor eller min venninnes store sønn på utviklingssamtaler. Jeg har faktisk gjort det en gang det var helt håpløst å få byttet time, men det er ikke like bra som å være med på samtalen selv.

Det er klart læreren ofte synes det er best å ha alle samtalene samlet på få dager på dagtid, men jeg synes det vitner om liten respekt for andres arbeid hvis det skal være eneste mulighet ettersom lærerene faktisk har arbeidstimer utenfor vanlig arbeidstid som også skal brukes.

Jeg tror kanskje du er litt tungnem... 😳

Javel?? Nå er det ikke meg du har kommentert, men jeg lurer VIRKELIG på hvorfor man er tungnem bare fordi man har en hverdag som er vanskelig å få til å gå opp, bl.a. pga en jobb som man ikke bare kam ta fri fra som man vil?? Please fo elaborate...

Anonymous poster hash: 89bde...24a

Skrevet

Hvorfor skal læreren måtte jobbe utenom sin arbeidstid? Det er tross alt DU som har valgt å få barn, dette er èn av de årlige konsekvensene..

Jada, man skal ta feriedag når det er planleggingsdager, når det er foreldremøter osv. Når skal man jobbe da?

Hvorfor har du barn???

Det der er et latterlig tilsvar, og det vet du godt.

Men for å svare deg helt konkret: tror ikke jeg vet om noen som har fått barn for å gå på foreldresamtaler i alle fall!

Ellers har folk svært forskjellige grunner for å få barn, men den mest vanlige grunnen er et urinstinkt om å reprodusere. Og når man først har fått barn er det en kjennsgjerning at dette koster penger, noe man får ved å jobbe. Ergo er man faktisk nødt til å jobbe også.

I tillegg har de aller fleste normale arbeidstakere kun 5 uker ferie å ta av, noen har sågar bare 4 uker og 1 dag fremdeles (ja, det er helt sant!). Dette er, som du sikkert klarer å regne ut, alt for lite til å dekke opp alle skoleferier som barna har. Derfor er det ikke slik at alle foreldre bare kan ta en feriedag for hver gang det er foreldresamtale og planleggingsdager. Man må nemlig ofte ta forskjøvet ferie som det er, og vet du; folk flest har lyst til å ha bittelitt ferie sammen også. Det er overraskende, jeg vet, men faktisk helt sant.

Visste du noe annet som er overraskende, men helt sant? Lærere er en av yrkesgruppene som har 4 uker og 1 dag ferie!

Skrevet

Vi har hatt samme problemet. Vi har fire barn og vi pendler begge to til jobb. Mannen 35 min hver vei og jeg 45 min hver vei. Samtaler midt på dagen er svært lite praktisk. Fikk beskjed av læreren av det var jo bare to ganger i året og det måtte vi klare å fikse for barna våres. Ja to ganger i året pr barn er faktisk 8 ganger i året for oss foreldre.

Vi ga oss ikke og sa vi måtte få det senere. Nå har vi fått kl 16.30. Vi la fram hvor mye fravær det faktisk ble fra jobb til sammen med alle fire. I tillegg er det en del ekstra møter osv med ene barnet. Pipa fikk en mer ydmyk låt da og nå er vi lovet at vi skal slippe denne diskusjonen hver gang heretter. Anonymous poster hash: 21de0...12f

Flott for deg at halvparten av skolens lærere misliker dere kravstore foreldre

Har 3 barn og 30 min til jobb. Aldri vært noe problem at jeg er borte et par timer oå dagen. Det er 2 av 8 og jeg kan jobbe 6 effektive timer. Snakk om å lage problemer! Man har også fri med betaling på slike ting, så ser ikke at dette er et problem.Anonymous poster hash: caf80...4f3

Det er ikke alle som får fri så lett. Jeg må vite om slike samtaler minst 8 uker før. Jeg får ikke fri med lønnen må avspasere. Det er ikke alle som har en jobb som kan vente til du er tilbake.
8 uker før? Da må jo far møte på slike ting. Man kan ikke forvente å få to måneders varsel på slike ting. Om ungen din blir syk, må innom legevakten for å sy, tannlege osv trenger du to måneders varsel på det og?Anonymous poster hash: 8fe14...f20
Far bor for langt unna til å kunne stille.

Nå er du bare barnslig med det du skriver

Jeg må selvfølgelig ikke ha 2 mnd varsel hvis ungen min blir syk. Men min sjef har sagt at vi ikke har krav på fri for å gå på disse samtalene og hvis hun skal innvilge fri så må vi faktisk si fra 8 uker Før slik at hun kan planlegge dette i god tid at vi er en mindre på jobb.

Her er det faktisk sjefen din som er vanskelig, det kan ikke en lærer ta hensyn til.
Det kommer helt an på hva du jobber med. Hvis du er enkel å erstatte som en lærer, en saksbehandler, en buttikkarbeider eller liknende bør det ikke være nødvendig med 8 ukers varsel, men tenk deg at du jobber på oljeplatform, at du er advokat eller dommer i en større rettsak, at du er kirurg med planlagte operasjoner, at du sitter på Stortinget, at du kjører langtransport eller liknende. Da er det ikke sjefen som er "vansklig".

Artig at du trekker frem lærere som enkle å erstatte. Samtidig hyler man om at ungene ikke er flinke nok i realfag. Vet du hvorfor? Fordi mange tenker som deg, og lærere blir byttet ut med billigere og ufaglært arbeidskraft. Og det over en vanvittig lav sko.

Skrevet

Regner med at dere som svarer i denne tråden og synes lærerne burde ta mer hensyn til deres hverdag ikke har barn med spesielle behov? Vi har mange, mange timer månedlig vi må stille på, i arbeidstiden. Det er et helvete logistisk sett, men vet dere hva, vi må bare fikse det. Vi jobber fullt begge to i krevende jobber, har ikke noe ordning med ekstra fri fra NAV pga diagnoser o.l, men vi klarer da å ordne det på ett eller annet vis. Det gjelder å se muligheter og være litt kreativ. Dersom det er tilnærmet umulig å komme seg til to timer i året så er det innstillingen det er noe galt med, ikke læreren.

Anonymous poster hash: 63fa1...e76

He he

Dette blir litt sånn, "tenk på barna i Afrika, de har det kjipt de"- mentalitet. Herrefred, du har et barn med spesielle behov, klart du må innordne deg på en helt annen måte, enn jeg med friske barn. Likevel, læreren kan møte oss på halvveien, deres arbeidstid er jo så hellig, det er min arbeidstid også 👏

Anonymous poster hash: dfb99...7b4

Skrevet

Lærere jobber ugunstig og derfor mange avspaseringsuker i løpet av året. Her spør læreren om noen har fri tirsdager og kan komme på samtale da, og ellers tar hun alle andre mellom 15-17.00 til hun er ferdig. ... irriterer meg at de faktisk legger det til dagtid. Ja de har familie også, men de har også 8 uker sommerferie, høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie og ellers røde dager fri.. så at de må bruke en liten uke på høsten og en på våren til samtaler skulle bare mangle. Det er mange som har ugunstig arbeidstid... ikke vare. Det er ikke bare lærerene som har ugunstig arbeidstid.. 100 andre yrker har det samme. Men av og til må man ofte egentlig for jobb. Uansett yrke

Anonymous poster hash: 675b0...90e

Jeg regner med at du bare prøver å provosere, for så lite gjennomtenkt er man vel ikke? Eller?

Skrevet

Hvorfor har du barn???

Men for å svare deg helt konkret: tror ikke jeg vet om noen som har fått barn for å gå på foreldresamtaler i alle fall!

Ellers har folk svært forskjellige grunner for å få barn, men den mest vanlige grunnen er et urinstinkt om å reprodusere. Og når man først har fått barn er det en kjennsgjerning at dette koster penger, noe man får ved å jobbe. Ergo er man faktisk nødt til å jobbe også.

I tillegg har de aller fleste normale arbeidstakere kun 5 uker ferie å ta av, noen har sågar bare 4 uker og 1 dag fremdeles (ja, det er helt sant!). Dette er, som du sikkert klarer å regne ut, alt for lite til å dekke opp alle skoleferier som barna har. Derfor er det ikke slik at alle foreldre bare kan ta en feriedag for hver gang det er foreldresamtale og planleggingsdager. Man må nemlig ofte ta forskjøvet ferie som det er, og vet du; folk flest har lyst til å ha bittelitt ferie sammen også. Det er overraskende, jeg vet, men faktisk helt sant.

Visste du noe annet som er overraskende, men helt sant? Lærere er en av yrkesgruppene som har 4 uker og 1 dag ferie!

Ja, vet du, det har jeg faktisk hørt. Det er likevel en helt irrelevant opplysning i denne sammenhengen. Du skjønner det?

Skrevet

Jeg er litt delt her.

Jeg jobber i BUP og har tidvis store vansker med å få tak i lærere. De har timer selvsagt, men det at mange ikke er å få tak i mellom 14 og 16 er frustrerende. Forsinker ofte utredninger, behandling og tilrettelegging det der.

På den andre siden er de samme foreldrene foreldre til mine pasienter. Det er virkelig noen foreldre som MÅ ha time 09 eller 15, om det så innebærer 2-3 uker i mellom. Undrer meg av og til over prioriteringen der, særlig når det er snakk om barn med store vansker...

Så tja... Vi vil vel alle ha så enkle liv som mulig, men litt smidighet er kjekt

Mange av lærerne du sliter med å få tak i, sitter vel i endeløse samtaler for å please kravstore foreldre...

Skrevet

Jeg er litt delt her.

Mange av lærerne du sliter med å få tak i, sitter vel i endeløse samtaler for å please kravstore foreldre...

Jeg synes det er så fint når man tar diskusjonen til slike saklige nivåer. Topp dere! 👍👏👏👏

Skrevet

"Har skolen lov til dette"?! HerlighetAnonymous poster hash: 2c116...e1d

Jada, man skal ta feriedag når det er planleggingsdager, når det er foreldremøter osv. Når skal man jobbe da?Anonymous poster hash: 87e12...85a

Hvorfor har du barn???Anonymous poster hash: bdf66...3a2

I tillegg har de aller fleste normale arbeidstakere kun 5 uker ferie å ta av, noen har sågar bare 4 uker og 1 dag fremdeles (ja, det er helt sant!). Dette er, som du sikkert klarer å regne ut, alt for lite til å dekke opp alle skoleferier som barna har. Derfor er det ikke slik at alle foreldre bare kan ta en feriedag for hver gang det er foreldresamtale og planleggingsdager. Man må nemlig ofte ta forskjøvet ferie som det er, og vet du; folk flest har lyst til å ha bittelitt ferie sammen også. Det er overraskende, jeg vet, men faktisk helt sant. Anonymous poster hash: 89bde...24a

Visste du noe annet som er overraskende, men helt sant? Lærere er en av yrkesgruppene som har 4 uker og 1 dag ferie! Anonymous poster hash: 7c67d...370

1687,5

1695

Det kommer litt an på hvordan du regner. Et årsverk for lærere er satt til 1685,5 timer, mens et årsverk for arbeidsfolk med 5 uker ferie og 37,5 timers arbeidsdag er 1695 timer. Lærerene forventes dermed å jobbe 7,5 time mindre enn dem som har 5 uker ferie. At de i teorien bare har 4 uker og en dag ferie er riktig, men det er bare teori.

Skrevet

Lærere har ferie i 4+1 uker. Men er borte fra skolen, i 6- 7 uker i tillegg til dette. Likevel klarer de ikke å få til disse samtalene etter kl 15.00? Sløvinger

Anonymous poster hash: dfb99...7b4

Skrevet

Vi har hatt samme problemet. Vi har fire barn og vi pendler begge to til jobb. Mannen 35 min hver vei og jeg 45 min hver vei. Samtaler midt på dagen er svært lite praktisk. Fikk beskjed av læreren av det var jo bare to ganger i året og det måtte vi klare å fikse for barna våres. Ja to ganger i året pr barn er faktisk 8 ganger i året for oss foreldre.

Vi ga oss ikke og sa vi måtte få det senere. Nå har vi fått kl 16.30. Vi la fram hvor mye fravær det faktisk ble fra jobb til sammen med alle fire. I tillegg er det en del ekstra møter osv med ene barnet. Pipa fikk en mer ydmyk låt da og nå er vi lovet at vi skal slippe denne diskusjonen hver gang heretter. Anonymous poster hash: 21de0...12f

Flott for deg at halvparten av skolens lærere misliker dere kravstore foreldre

Har 3 barn og 30 min til jobb. Aldri vært noe problem at jeg er borte et par timer oå dagen. Det er 2 av 8 og jeg kan jobbe 6 effektive timer. Snakk om å lage problemer! Man har også fri med betaling på slike ting, så ser ikke at dette er et problem.Anonymous poster hash: caf80...4f3

Det er ikke alle som får fri så lett. Jeg må vite om slike samtaler minst 8 uker før. Jeg får ikke fri med lønnen må avspasere. Det er ikke alle som har en jobb som kan vente til du er tilbake.
8 uker før? Da må jo far møte på slike ting. Man kan ikke forvente å få to måneders varsel på slike ting. Om ungen din blir syk, må innom legevakten for å sy, tannlege osv trenger du to måneders varsel på det og?Anonymous poster hash: 8fe14...f20
Far bor for langt unna til å kunne stille.

Nå er du bare barnslig med det du skriver

Jeg må selvfølgelig ikke ha 2 mnd varsel hvis ungen min blir syk. Men min sjef har sagt at vi ikke har krav på fri for å gå på disse samtalene og hvis hun skal innvilge fri så må vi faktisk si fra 8 uker Før slik at hun kan planlegge dette i god tid at vi er en mindre på jobb.

Her er det faktisk sjefen din som er vanskelig, det kan ikke en lærer ta hensyn til.
Det kommer helt an på hva du jobber med. Hvis du er enkel å erstatte som en lærer, en saksbehandler, en buttikkarbeider eller liknende bør det ikke være nødvendig med 8 ukers varsel, men tenk deg at du jobber på oljeplatform, at du er advokat eller dommer i en større rettsak, at du er kirurg med planlagte operasjoner, at du sitter på Stortinget, at du kjører langtransport eller liknende. Da er det ikke sjefen som er "vansklig". Anonymous poster hash: ef469...998

Artig at du trekker frem lærere som enkle å erstatte. Samtidig hyler man om at ungene ikke er flinke nok i realfag. Vet du hvorfor? Fordi mange tenker som deg, og lærere blir byttet ut med billigere og ufaglært arbeidskraft. Og det over en vanvittig lav sko.

Lærerene trak jeg frem fordi de selv påpeker hvor greit det er å ta seg fri når det skjer noe med barna. Det er jo også ganske enkelt å sette inn en vikar i to timer. Da blir det ganske mye vanskeligere å erstatte en lokomotivfører på vei fra Oslo til Trondheim i to timer slik at hun kan gå på utviklingssamtaler.

Skrevet

Jeg er litt delt her.

Jeg er lærer på barnetrinnet.

Tre av ukens dager har vi bundet tid til kl 16.00. Disse timene er satt av til møter. Dette er faste møter med hele kollegiet, trinnmøter og klassemøter. Ofte bruker vi minst en av dagene til utvikling og kompetanseheving, noen ganger er det også eksterne personer inne for å kurse oss i disse timene. Da får vi ikke lov å ha med privat mobil. Møtene foregår alltid på klasserom uten innlagt telefon. Skolen har en sekretær, men denne jobber bare noen få timer to dager i uken. Dermed er det ingen til å ta telefonen på disse tidene.

Gir du meg et hint på forhånd, kan jeg snakke med rektor og spørre pent om jeg kan få ha med min telefon på et av disse møtene. Men da må jeg vite det på forhånd.

Den sikreste måten å få tak i meg, er å ringe på en tid da skolens sekretær er på jobb og legge igjen en beskjed om at jeg skal ringe deg. Dessverre er vel din hverdag omtrent like travel som min, så du er like vanskelig å få tak i på telefonen som jeg er.

Jeg jobber ikke fullt, og har en fridag i uken. Denne dagen er min fridag. Skal du ha tak i meg da, må du ringe meg hjemme på min private telefon. Gjør du det, vil jeg snakke med deg. Men alt av papirer ligger igjen på jobb, så det er ikke sikkert du kan få de svarene du er ute etter.

Når jeg skal sette opp foreldresamtaler, sender jeg alltid ut en liste der foreldrene kan skrive seg opp på tidspunkter som passer. Jeg prøver så  godt jeg kan å være fleksibel, men det er ikke alltid det går. Noen ganger har jeg opplevd at foreldre kun setter opp ett eneste tidspunkt, gjerne ett som ikke står på listen. De kan bare komme på mandag klokken ett. Dessverre har jeg undervisning da, så jeg kan ikke stille opp. Det var også grunnen til at jeg ikke satte dette på listen i utgangspunktet.

Vi har fått beskjed fra kommunens oppvekstsjef at vi ikke har lov å avvikle samtaler på kvelden. Jeg velger likevel å gjøre dette, men har flere ganger fått beskjed om at jeg ikke skal.

Jeg har også familie. Mine barn skal kjøres på trening, og leveres og hentes i bursdager. Som alle andre foreldre må også jeg forholde meg til åpningstidene i Sfo og barnehage. Jeg kan ikke bare bli værende på skolen utover ettermiddagen og avholde samtaler. Jeg må hente barn, få dem hjem og få noen til å se etter dem før jeg eventuelt kan reise tilbake på skolen.

Når jeg er på jobb, sitter jeg ikke med hendene i fanget. Jeg jobber hele tiden. Ofte har jeg ikke tid til å sitte ned i lunsjen engang, jeg sluker en brødskive i farta. Det er ikke sånn at jeg setter opp de tidspunktene jeg setter opp, for å være vanskelig. Jeg setter dem opp fordi det er da, og kun da, jeg har mulighet til å stille opp. Det er heller ikke sånn at jeg lar være å ta telefonen for å gjøre det vanskelig for BUP, PPT eller foreldre. Det handler om at jeg ikke har mulighet.

Anonymous poster hash: 7b50c...217

Skrevet

Nei, dere kan ikke kreve at læreren bruker av sin fritid til dere og deres barn

Anonymous poster hash: 95587...46f

Det er ikke fritid for en lærer etter at siste time er ferdig og skoleklokka ringer.

De skal jobbe i snitt 43 timers uke.

Anonymous poster hash: f5065...139

Skrevet

Hvorfor har du barn???

Ja, vet du, det har jeg faktisk hørt. Det er likevel en helt irrelevant opplysning i denne sammenhengen. Du skjønner det?

Du utviser en generelt lite sjarmerende ovenfra og ned-holdning. Det er vel ikke så rart at noen får behov for å svare på samme måte.

Skrevet

Jeg er litt delt her.

Jeg synes det er så fint når man tar diskusjonen til slike saklige nivåer. Topp dere! 👍👏👏👏

Det er ikke så langt fra sannheten, så så veldig usaklig var det vel ikke.

Skrevet

Nei, dere kan ikke kreve at læreren bruker av sin fritid til dere og deres barn

Anonymous poster hash: 95587...46f

Det er ikke fritid for en lærer etter at siste time er ferdig og skoleklokka ringer.

De skal jobbe i snitt 43 timers uke.

Anonymous poster hash: f5065...139

Og det skal du, ved gudene, vite av vi gjør! Hele helga, f.eks., og mange, mange lange kvelder. Og høst"ferien", og i jule"ferien", vinter"ferien" og påske"ferien"... Jeg har til dags dato, med full ansiennitet, aldri hatt en "ferie" uten å ha minst én rettebunke og drøssevis av dokumentasjon og timer som skulle vært planlagt. 

Anonymous poster hash: 24bb9...10e

Skrevet

Hvorfor har du barn???

Du utviser en generelt lite sjarmerende ovenfra og ned-holdning. Det er vel ikke så rart at noen får behov for å svare på samme måte.

Ja, man synes ofte det når man føler seg truffet har jeg hørt. 😊👍

Skrevet

Er dere like kverulerende i andre sammenhenger? Skulle til legen forrige uke, siste time klokken 15. Hos tannlegen har jeg aldri fått senere time enn 14.15.

Helt greit, og jeg innretter meg.

Anonymous poster hash: 323f1...833

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...