Gå til innhold

Barnas utviklingssamtale i arrbeidstiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Herlighet - ta en feriedag da!!

Hvorfor skal læreren måtte jobbe utenom sin arbeidstid? Det er tross alt DU som har valgt å få barn, dette er èn av de årlige konsekvensene..

"Har skolen lov til dette"?! Herlighet

Anonymous poster hash: 2c116...e1d

Jada, man skal ta feriedag når det er planleggingsdager, når det er foreldremøter osv. Når skal man jobbe da?

Anonymous poster hash: 87e12...85a

Hvorfor har du barn???

Anonymous poster hash: bdf66...3a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå ser jeg denne saken hovedsakelig fra lærerens ståsted, siden jeg er lærer. I utgangspunktet ber jeg foreldrene om å møte til samtale innenfor min "normalarbeidstid" og utenom mine undervisningstimer, selvsagt. Det vil da si, avhengig av undervisningen, at møter kan foregå når som helst mellom 08.30 og 15.30. De aller fleste får til dette, heldigvis, for jeg har også min egen familie og egne barn å ta meg av, kjøre til trening, hente i bursdag, middag å lage, osv. - sånn som alle har. 

Men for meg er det viktigere å avholde samtalen enn å være rigid på møtetidspunkt. Så langt det går, så tar jeg også samtaler med foreldre utover ettermiddagen, eller før 08.30. Dette handler om smidighet og velvilje fra begge parter. Men det hender jeg kjenner jeg blir sur, når foreldre bare ser seg selv og sitt barn, og ikke i det hele tatt viser vilje til tilpasning - jeg er kontaktlærer for 30 elever, så det er litt av en kabal å få løst. 

Mens jeg sitter på jobben og venter på at foreldrene til Per skal komme kl 16.00, så sitter jeg jo ikke med hendene i fanget og tvinner tommeltotter, jeg har alltid sikkert nok å gjøre, så den dagen får jeg gjort unna to timers arbeid etter undervisning før samtalen - da kan jeg bruke resten av ettermiddagen og kvelden på egne barn og familie. 

Som sagt; smidighet og velvilje fra begge parter, så løser dette seg. 

Anonymous poster hash: 24bb9...10e
Skrevet

Husker før i tida jeg. Når jeg gikk på barneskolen var det alltid foreldresamtaler på ettermiddagen, etter arbeidstid. Fungerte før.

Anonymous poster hash: e559e...22c

Skrevet

Våre barns lærere har denne samtalen etter skolen er slutt, ser de setter opp fra kl.15 og utover til i 18 tiden. Så hvorfor skal ikke andre lærere og kunne Gjør det slik? Er opp til hver lærer hvordan de løsere dette. De har som sagt 2 dager til å få det gjort. Men kan vær ditt barns lærer vil raskt hjem til sin familie eller noe og ikke er interessert i å legge til rette..... i min jobb som er turnus og få ansatte, har jeg ikke anledning å ta det i arbeid tiden. Har sagt ifra om dette og de legger tilrette etter ønsker 😊

Skrevet

Husker før i tida jeg. Når jeg gikk på barneskolen var det alltid foreldresamtaler på ettermiddagen, etter arbeidstid. Fungerte før.

Det er ikke alltid fordi læreren ikke vil dette...men hos oss har vi ikke lov til å ha utv.samtaler etter kl. 17.

Hva gjør du når du skal til tannlegen, lege, samtale hos PPT (hvis det gjelder etc). Dette er på dagtid. Er ikke barnet ditt viktig nok?

Skrevet

Utrolig at det går an å syte så mye for å gå på en samtale på skolen som faktisk gjelder DITT barn. Så ta samtalen over telefon da...hvis du ikke synes det er viktig nok med en samtale med læreren til barnet ditt. Makan!!!

Skrevet

Våre barns lærere har denne samtalen etter skolen er slutt, ser de setter opp fra kl.15 og utover til i 18 tiden. Så hvorfor skal ikke andre lærere og kunne Gjør det slik? Er opp til hver lærer hvordan de løsere dette. De har som sagt 2 dager til å få det gjort. Men kan vær ditt barns lærer vil raskt hjem til sin familie eller noe og ikke er interessert i å legge til rette..... i min jobb som er turnus og få ansatte, har jeg ikke anledning å ta det i arbeid tiden. Har sagt ifra om dette og de legger tilrette etter ønsker

Når du har sagt i fra om dette på en ordentlig måte, så vil de fleste lærere være smidig og velvillig og legge samtalen til et tidspunkt som passer begge. Men når foreldre kun ser seg og sitt barn, da er det ikke alltid jeg er så innmari lysten på å være så veldig samarbeidsvillig heller. Jeg gidder ikke å føye meg etter alle mulige rare krumspring, og du kan ta deg f**n på at foreldre som må ha spesialavtale kl 16.45 da ringer kl. 16.59 og sier "Å, jeg glemte den samtalen, jeg! Kan vi ta det i morgen til samme tid?" Da sier jeg nei. 

Anonymous poster hash: 24bb9...10e

Skrevet

Det er ikke alltid fordi læreren ikke vil dette...men hos oss har vi ikke lov til å ha utv.samtaler etter kl. 17.

Hva gjør du når du skal til tannlegen, lege, samtale hos PPT (hvis det gjelder etc). Dette er på dagtid. Er ikke barnet ditt viktig nok?

Jobber turnus jeg, så har ikke noe problem med å stille opp på slike ting. Men, bare sier at dette var aldri noe problem før i tida. Da fungerte det tydeligvis bra for alle parter (i følge min onkel som var lærer).

Skrevet

Jobber turnus jeg, så har ikke noe problem med å stille opp på slike ting. Men, bare sier at dette var aldri noe problem før i tida. Da fungerte det tydeligvis bra for alle parter (i følge min onkel som var lærer).

Jeg er lærer...vi har fått streng beskjed om at vi må ta samtaler innen kl. 17.

Kanskje noen år siden din onkel var lærer eller? For arbeidstidsavtalen er som den er...

Skrevet

Hvorfor skal læreren måtte jobbe utenom sin arbeidstid? Det er tross alt DU som har valgt å få barn, dette er èn av de årlige konsekvensene..

Jada, man skal ta feriedag når det er planleggingsdager, når det er foreldremøter osv. Når skal man jobbe da?

Hvorfor har du barn???

Det der er et latterlig tilsvar, og det vet du godt.

Men for å svare deg helt konkret: tror ikke jeg vet om noen som har fått barn for å gå på foreldresamtaler i alle fall!

Ellers har folk svært forskjellige grunner for å få barn, men den mest vanlige grunnen er et urinstinkt om å reprodusere. Og når man først har fått barn er det en kjennsgjerning at dette koster penger, noe man får ved å jobbe. Ergo er man faktisk nødt til å jobbe også.

I tillegg har de aller fleste normale arbeidstakere kun 5 uker ferie å ta av, noen har sågar bare 4 uker og 1 dag fremdeles (ja, det er helt sant!). Dette er, som du sikkert klarer å regne ut, alt for lite til å dekke opp alle skoleferier som barna har. Derfor er det ikke slik at alle foreldre bare kan ta en feriedag for hver gang det er foreldresamtale og planleggingsdager. Man må nemlig ofte ta forskjøvet ferie som det er, og vet du; folk flest har lyst til å ha bittelitt ferie sammen også. Det er overraskende, jeg vet, men faktisk helt sant.

Anonymous poster hash: 89bde...24a

Skrevet

Regner med at dere som svarer i denne tråden og synes lærerne burde ta mer hensyn til deres hverdag ikke har barn med spesielle behov? Vi har mange, mange timer månedlig vi må stille på, i arbeidstiden. Det er et helvete logistisk sett, men vet dere hva, vi må bare fikse det. Vi jobber fullt begge to i krevende jobber, har ikke noe ordning med ekstra fri fra NAV pga diagnoser o.l, men vi klarer da å ordne det på ett eller annet vis. Det gjelder å se muligheter og være litt kreativ. Dersom det er tilnærmet umulig å komme seg til to timer i året så er det innstillingen det er noe galt med, ikke læreren.

Anonymous poster hash: 63fa1...e76

Skrevet

Regner med at dere som svarer i denne tråden og synes lærerne burde ta mer hensyn til deres hverdag ikke har barn med spesielle behov? Vi har mange, mange timer månedlig vi må stille på, i arbeidstiden. Det er et helvete logistisk sett, men vet dere hva, vi må bare fikse det. Vi jobber fullt begge to i krevende jobber, har ikke noe ordning med ekstra fri fra NAV pga diagnoser o.l, men vi klarer da å ordne det på ett eller annet vis. Det gjelder å se muligheter og være litt kreativ. Dersom det er tilnærmet umulig å komme seg til to timer i året så er det innstillingen det er noe galt med, ikke læreren.

Anonymous poster hash: 63fa1...e76

Og hvem sin innstilling snakker vi om da? Som flere har påpekt her, er det ikke alle som har en jobb hvor det er mulig å "ha en god innstilling og ordne det". Noen ganger pga arbeidets art, andre ganger pga rigide arbeidsgivere.

Nå er jeg selv heldig å ha en jobb hvor slike ting lar seg ordne rimelig greit, noen ganger med trekk i lønn, men jeg har råd til også det. Jeg har likevel gangsyn nok til å skjønne at det ikke er slik for alle. Jeg har også, tro det eller ei, forståelse for lærernes situasjon. Det er derfor jeg mener at litt samarbeid fra begge parerer faktisk må være mulig å få til.

Anonymous poster hash: 89bde...24a

Skrevet

Her er det mange som er urimelige synes jeg. Vi som er lærere har en del ubunden tid, og hvis vi ikke kan tilby samtaler etter kl 13.30(?), så bør vi finne oss en annen jobb. Vi må også respektere andre sin arbeidstid. Kan ikke se noen steder i innlegget til HI der hun er kravstor.Når dette er sagt, tilbyr ikke jeg samtaler etter kl 17.00, men imøtekommer foresattes ønsker allikevel.

Anonymous poster hash: ef828...667

Skrevet

Du skal ta ut en feriedag (i steden for å ta fri uten lønn - om det, i verste fall, er alternativet) - dersom ingen andre løsninger går.

Det å ha barn byr på mange praktiske og økonomiske utfordringer og det er en del av livet og en av konsekvensene av å ha valgt å få barn. Man bør vel klare å se lenger fram i tiden enn ettårig fødselspermisjon hvor mor er hjemme? Alle vil oppleve at det innimellom (merk - innimellom og ikke hver gang!!) vil dukke opp situasjoner som får konsekvenser for jobben (foreldremøter, utv.samtaler, div type helserelaterte timer, at barn gråter og har separasjonsangst på morgenen og forårsaker at man kommer for sent på jobb, foreldrekaffe/-frokost i arbeidstiden i skole og barnehage - osv!). Poenget mitt er at jeg blir utrolig provosert av mennesker som ikke evner å se at det er DERES problem fordi det er DERES barn - derfor må de gjøre det de kan for å løse problemet. Det er alltid en løsning - men ofte er den ikke ønskelig fordi det skaper økonomiske eller praktiske problemer ift jobb. Slik er det for alle. Slutt å sutre og godta realiteten - du har selv valgt å få barn, og det aktuelle bostedet/huset/jobben/mannen/pappaen og hans jobb. Det er ditt problem - ikke lærerens.

Puh, så provosert jeg ble av denne tråden. Heldigvis var det mange som var enige med meg...

Gjest Antarctica
Skrevet

Herregud for en primadonna HI er.

Ingen som tvinger en til å gå på samtalen. Det er et tilbud.

Skrevet

Jeg har hatt utviklingssamtaler over telefon/skype/facetime når jeg har vært på jobbreise og ikke mulighet til å være tilstede personlig. Det er selvfølgelig bedre å snakke sammen i samme rom, men det går helt fint over telefon også... Det meste går hvis man er litt løsningsorientert.

Anonymous poster hash: fbbec...a34
Skrevet

Her får vi ett ark med alle elevene og når de er oppsatt til samtale, om vi vill så er det mulig for oss og bytte med noen andre men vi må fikse det selv og gi beskjed til lærer, er det noen du kan bytte med slik at du får en morgentimene?

Om ikke så får du ta en feiedag el for det er skolen og ditt barns utvikling!

Skrevet

Så for at set ikke passer i din arbeidstid så skal læreren jobbe uten om sin arbeidstid? Husk at de gjerne har 25 samtaler de skal ha, to ganger i året...Anonymous poster hash: ecdb8...f22

Læreren har ikke 100% bunden arbeidstid. De har faktisk ganske mange timer i uka de disponerer selv.

Anonymous poster hash: ef469...998

Ja, men det vil allikevel være naturlig at om den bundne arbeidstiden med undervisning slutter kl 12, vil samtaler da legges fra 12-16. Siden lærere er mennesker og har et liv de også...

Anonymous poster hash: ecdb8...f22

Skrevet

Så for at set ikke passer i din arbeidstid så skal læreren jobbe uten om sin arbeidstid? Husk at de gjerne har 25 samtaler de skal ha, to ganger i året...Anonymous poster hash: ecdb8...f22

Læreren har ikke 100% bunden arbeidstid. De har faktisk ganske mange timer i uka de disponerer selv.

Ja, men det vil allikevel være naturlig at om den bundne arbeidstiden med undervisning slutter kl 12, vil samtaler da legges fra 12-16. Siden lærere er mennesker og har et liv de også...

Anonymous poster hash: ecdb8...f22

Skrevet

Jeg synes faktisk man kan forvente en tid for utviklingssamtale som ikke er midt på dagen, eller at det går an å flytte tiden om det virkelig ikke passer. Og jeg er lærer selv, jeg har vanligvis samtaler mellom 15 og 18, men finner jo en tid som passer foreldrene uansett. På skolen til barna er samtalene fra 14 til 16, men jeg fikk en tid uten om dette uten noe problem, da jeg selv hadde undervisning på de dagene som var satt opp.

Anonymous poster hash: 408b4...6b8

Skrevet

Læreren får ikke overtidslønn, men du mener det er bedre læreren jobber gratis på kvelden enn at du må ta deg fri fra jobb?

Ja, læreren har lov til å kalle dere inn i sin arbeidstid.Anonymous poster hash: 0d405...d2e

De jobber jo ikke gratis. Lærerene skal jo jobbe noe på kvelden eller i helger for å få timer nok. Hva er så vansklig med å rette prøver eller forberede undervisning på dagtid og heller ha samtaler på ettermiddagen eller kvelden?Anonymous poster hash: ef469...998
Øh, barn og familieansvar f.eks? Anonymous poster hash: 0da83...2ef
Hva var egentlig spørsmålet?

Hvis du løfter blikket et par centimeter, ser du hva du stilte spørsmål om...

Anonymous poster hash: 7c67d...370

Skrevet

Vi har hatt samme problemet. Vi har fire barn og vi pendler begge to til jobb. Mannen 35 min hver vei og jeg 45 min hver vei. Samtaler midt på dagen er svært lite praktisk. Fikk beskjed av læreren av det var jo bare to ganger i året og det måtte vi klare å fikse for barna våres. Ja to ganger i året pr barn er faktisk 8 ganger i året for oss foreldre.

Vi ga oss ikke og sa vi måtte få det senere. Nå har vi fått kl 16.30. Vi la fram hvor mye fravær det faktisk ble fra jobb til sammen med alle fire. I tillegg er det en del ekstra møter osv med ene barnet. Pipa fikk en mer ydmyk låt da og nå er vi lovet at vi skal slippe denne diskusjonen hver gang heretter.

Anonymous poster hash: 21de0...12f

Flott for deg at halvparten av skolens lærere misliker dere kravstore foreldre😜

Har 3 barn og 30 min til jobb. Aldri vært noe problem at jeg er borte et par timer oå dagen. Det er 2 av 8 og jeg kan jobbe 6 effektive timer. Snakk om å lage problemer! Man har også fri med betaling på slike ting, så ser ikke at dette er et problem.

Anonymous poster hash: caf80...4f3

Det er ikke alle som får fri så lett. Jeg må vite om slike samtaler minst 8 uker før. Jeg får ikke fri med lønnen må avspasere. Det er ikke alle som har en jobb som kan vente til du er tilbake.
8 uker før? Da må jo far møte på slike ting. Man kan ikke forvente å få to måneders varsel på slike ting. Om ungen din blir syk, må innom legevakten for å sy, tannlege osv trenger du to måneders varsel på det og?

Anonymous poster hash: 8fe14...f20

Far bor for langt unna til å kunne stille.

Nå er du bare barnslig med det du skriver

Jeg må selvfølgelig ikke ha 2 mnd varsel hvis ungen min blir syk. Men min sjef har sagt at vi ikke har krav på fri for å gå på disse samtalene og hvis hun skal innvilge fri så må vi faktisk si fra 8 uker Før slik at hun kan planlegge dette i god tid at vi er en mindre på jobb.

Her er det faktisk sjefen din som er vanskelig, det kan ikke en lærer ta hensyn til.

Skrevet

Vi har hatt samme problemet. Vi har fire barn og vi pendler begge to til jobb. Mannen 35 min hver vei og jeg 45 min hver vei. Samtaler midt på dagen er svært lite praktisk. Fikk beskjed av læreren av det var jo bare to ganger i året og det måtte vi klare å fikse for barna våres. Ja to ganger i året pr barn er faktisk 8 ganger i året for oss foreldre.

Vi ga oss ikke og sa vi måtte få det senere. Nå har vi fått kl 16.30. Vi la fram hvor mye fravær det faktisk ble fra jobb til sammen med alle fire. I tillegg er det en del ekstra møter osv med ene barnet. Pipa fikk en mer ydmyk låt da og nå er vi lovet at vi skal slippe denne diskusjonen hver gang heretter. Anonymous poster hash: 21de0...12f

Flott for deg at halvparten av skolens lærere misliker dere kravstore foreldre

Har 3 barn og 30 min til jobb. Aldri vært noe problem at jeg er borte et par timer oå dagen. Det er 2 av 8 og jeg kan jobbe 6 effektive timer. Snakk om å lage problemer! Man har også fri med betaling på slike ting, så ser ikke at dette er et problem.Anonymous poster hash: caf80...4f3

Det er ikke alle som får fri så lett. Jeg må vite om slike samtaler minst 8 uker før. Jeg får ikke fri med lønnen må avspasere. Det er ikke alle som har en jobb som kan vente til du er tilbake.
8 uker før? Da må jo far møte på slike ting. Man kan ikke forvente å få to måneders varsel på slike ting. Om ungen din blir syk, må innom legevakten for å sy, tannlege osv trenger du to måneders varsel på det og?Anonymous poster hash: 8fe14...f20
Far bor for langt unna til å kunne stille.

Nå er du bare barnslig med det du skriver

Jeg må selvfølgelig ikke ha 2 mnd varsel hvis ungen min blir syk. Men min sjef har sagt at vi ikke har krav på fri for å gå på disse samtalene og hvis hun skal innvilge fri så må vi faktisk si fra 8 uker Før slik at hun kan planlegge dette i god tid at vi er en mindre på jobb.

Her er det faktisk sjefen din som er vanskelig, det kan ikke en lærer ta hensyn til.

Det kommer helt an på hva du jobber med. Hvis du er enkel å erstatte som en lærer, en saksbehandler, en buttikkarbeider eller liknende bør det ikke være nødvendig med 8 ukers varsel, men tenk deg at du jobber på oljeplatform, at du er advokat eller dommer i en større rettsak, at du er kirurg med planlagte operasjoner, at du sitter på Stortinget, at du kjører langtransport eller liknende. Da er det ikke sjefen som er "vansklig".

Skrevet

Lærere jobber ugunstig og derfor mange avspaseringsuker i løpet av året. Her spør læreren om noen har fri tirsdager og kan komme på samtale da, og ellers tar hun alle andre mellom 15-17.00 til hun er ferdig. ... irriterer meg at de faktisk legger det til dagtid. Ja de har familie også, men de har også 8 uker sommerferie, høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie og ellers røde dager fri.. så at de må bruke en liten uke på høsten og en på våren til samtaler skulle bare mangle. Det er mange som har ugunstig arbeidstid... ikke vare. Det er ikke bare lærerene som har ugunstig arbeidstid.. 100 andre yrker har det samme. Men av og til må man ofte egentlig for jobb. Uansett yrke

Anonymous poster hash: 675b0...90e

Skrevet

Uff... mobilen lever sitt eget liv. ..Mange ord som blir lagt til 😂😂😂 I siste innlegg

Anonymous poster hash: 675b0...90e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...