Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #1 Skrevet 11. oktober 2015 Kan skolen kreve at vi møter til utviklingssamtale mitt i vår arbeidstid. Vi er blitt satt opp kl 12 slik at en av oss da må ta fri hele dagen for dette. Kan skolen kreve at foreldre kommer på slike møter i vår arbeidstid når dette innebærer tap av inntekt? Kan vi forlange at dette som minimum blir lagt slik vi kun mister en times lønn? Anonymous poster hash: 42391...36b
Gjest Sekretøsa Skrevet 11. oktober 2015 #2 Skrevet 11. oktober 2015 Hva med å si at det ikke passer og spørre om å få en annen tid?
Superdolly Skrevet 11. oktober 2015 #3 Skrevet 11. oktober 2015 Ikke start en krig om dette. Ta kontakt med læreren, fortell at dette ikke går og spør høflig om dere kan få en samtale helt på morgenen eller sist på ettermiddagen. Så ordner det seg mest sannsynlig.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #4 Skrevet 11. oktober 2015 Hva med å si at det ikke passer og spørre om å få en annen tid? Jeg har sagt fra til læreren, men fikk da beskjed om at hun ikke hadde flere morgentimer ledig og at kl 13 var seneste "ettermiddagstime". Derfor lurte jeg på om skolen har lov til dette. Kan jeg faktisk krev å få en time som ikke påfører meg store økonomiske tap? Blir vel til jeg må ta meg fri for å unngå alt for mye "krangling" med læreren. Men hva har det egentlig lov til. Anonymous poster hash: 42391...36b
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #5 Skrevet 11. oktober 2015 Hvis det å få time om morgenen gir deg en time tapt arbeidstid, hvordan kan en time kl 12 gi deg 8? Du tripler vel neppe reiseveien av å reise på dagen. Ha litt mer saklig fremtoning, så blit du kanskje møtt litt bedre. Anonymous poster hash: dd669...895
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #6 Skrevet 11. oktober 2015 Så for at set ikke passer i din arbeidstid så skal læreren jobbe uten om sin arbeidstid? Husk at de gjerne har 25 samtaler de skal ha, to ganger i året... Anonymous poster hash: ecdb8...f22
MarianeA Skrevet 11. oktober 2015 #7 Skrevet 11. oktober 2015 Jeg hadde sagt ifra at dette ikke passet og bedt dem finne en time som var innenfor rimelighetens grenser i forhold til min jobbsituasjon. På en hyggelig og ordentlig måte. Lærer ønsker selvsagt å samle timene når det passer best for han eller henne. Men det passer ikke for alle. Når det er sagt så har jeg alltid vært på slike samtaler på ettermiddagstid. Og jeg har vært på mange da jeg har flere barn.
amandine Skrevet 11. oktober 2015 #8 Skrevet 11. oktober 2015 Dine økonomiske tap er vel ikke verre en lærerens? Tror du noen betaler lærer for å evt sitte på sen ettermiddag eller kveld? Lærer har også et liv utenom skolen, med all sannsynlighet. Barn som skal hentes,middag skal lages og man skal se en fotballkamp eller to. Det har ikke slått deg? Ta kontakt med noen av de andre foreldrene og prøv å bytte time med noen? Dette er til beste for ditt barn, det er ditt ansvar også å skulle legge tilrette for et godt samarbeid mellom hjem og skole.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #9 Skrevet 11. oktober 2015 Så for at set ikke passer i din arbeidstid så skal læreren jobbe uten om sin arbeidstid? Husk at de gjerne har 25 samtaler de skal ha, to ganger i året...Anonymous poster hash: ecdb8...f22 Læreren har ikke 100% bunden arbeidstid. De har faktisk ganske mange timer i uka de disponerer selv. Anonymous poster hash: ef469...998
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #10 Skrevet 11. oktober 2015 Flott holdning til skolen! Du tar deg jo fri for å gå til legen/tannlegen? Men for å svare deg; ja, skolen har rett til å gjøre dette. Lærere er ikke maskiner, de har også familie, barn som skal hentes i bhg/sfo og følges opp. Og gjerne 25+ kontaktelever. Anonymous poster hash: 0da83...2ef
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #11 Skrevet 11. oktober 2015 Så for at set ikke passer i din arbeidstid så skal læreren jobbe uten om sin arbeidstid? Husk at de gjerne har 25 samtaler de skal ha, to ganger i året...Anonymous poster hash: ecdb8...f22 Læreren har ikke 100% bunden arbeidstid. De har faktisk ganske mange timer i uka de disponerer selv. Anonymous poster hash: ef469...998 Ikke så mange som mange liker å tro! Anonymous poster hash: 0da83...2ef
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #12 Skrevet 11. oktober 2015 Hva med å si at det ikke passer og spørre om å få en annen tid? Jeg har sagt fra til læreren, men fikk da beskjed om at hun ikke hadde flere morgentimer ledig og at kl 13 var seneste "ettermiddagstime". Derfor lurte jeg på om skolen har lov til dette. Kan jeg faktisk krev å få en time som ikke påfører meg store økonomiske tap? Blir vel til jeg må ta meg fri for å unngå alt for mye "krangling" med læreren. Men hva har det egentlig lov til. Anonymous poster hash: 42391...36b Vi har hatt samme diskusjon med læreren her også! Det var visst helt umulig å få time etter kl 13:30. I tillegg får vi ganske sen beskjed om tidspunktet for utviklingssamtalene. Jeg har mulighet til å være fleksibel hvis jeg får beskje i god tid spinat jeg kan "sperre" kalenderen min for andre ting. I år fikk vi beskje om at samtalene vil være "i uke 42 eller 43". Vel, jeg har ikke fått noe tidspunkt ennå, og jeg kan faktisk ikke holde åpen hver eneste dag i kalenderen i to uker i tilfelle jeg får en samtaletid midt på dagen en av disse dagene!! I tillegg har vi tre barn på denne skolen....... Lærerne snakker om at de ikke kan ha fast arbeidstid, for de jobber så mye på kvelden og skal være så fleksible....vel vel.....her er det iallefall ikke kontaktlærer på hele skolen som kan ta foreldresamtaler etter kl 13:30!!! For å svare på spørsmålet ditt; nei, de kan ikke kreve at du tar deg fri fra jobben for å komme midt i arbeidstiden. Lærerne har vanlig arbeidstid fram til kl 17, og ifølge skolesjefen her bør de kunne vise velvilje og legge foreldresamtaler fram til den tiden. Det er heller ingenting i veien for at lærerne legger samtaler etter den tid, med da kommer spørsmålet om overtidsbetaling inn. De færreste skoler har råd til p betale overtid. Anonymous poster hash: d1ada...0ee
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #13 Skrevet 11. oktober 2015 Så for at set ikke passer i din arbeidstid så skal læreren jobbe uten om sin arbeidstid? Husk at de gjerne har 25 samtaler de skal ha, to ganger i året...Anonymous poster hash: ecdb8...f22 Læreren har ikke 100% bunden arbeidstid. De har faktisk ganske mange timer i uka de disponerer selv. Anonymous poster hash: ef469...998 Ikke så mange som mange liker å tro! Anonymous poster hash: 0da83...2ef Det kan godt være, men det er ikke mulig for en lærer å presse inn full arbeidstid mellom 08.00 og 15.00. Anonymous poster hash: ef469...998
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #14 Skrevet 11. oktober 2015 Læreren får ikke overtidslønn, men du mener det er bedre læreren jobber gratis på kvelden enn at du må ta deg fri fra jobb? Ja, læreren har lov til å kalle dere inn i sin arbeidstid. Anonymous poster hash: 0d405...d2e
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #15 Skrevet 11. oktober 2015 Herlighet - ta en feriedag da!! Hvorfor skal læreren måtte jobbe utenom sin arbeidstid? Det er tross alt DU som har valgt å få barn, dette er èn av de årlige konsekvensene.. "Har skolen lov til dette"?! Herlighet😳 Anonymous poster hash: 2c116...e1d
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #16 Skrevet 11. oktober 2015 Så for at set ikke passer i din arbeidstid så skal læreren jobbe uten om sin arbeidstid? Husk at de gjerne har 25 samtaler de skal ha, to ganger i året...Anonymous poster hash: ecdb8...f22 Læreren har ikke 100% bunden arbeidstid. De har faktisk ganske mange timer i uka de disponerer selv. Anonymous poster hash: ef469...998 Ikke så mange som mange liker å tro! Anonymous poster hash: 0da83...2ef Det kan godt være, men det er ikke mulig for en lærer å presse inn full arbeidstid mellom 08.00 og 15.00. Anonymous poster hash: ef469...998 Men læreren skal jo planlegge undervisning, forberede timer og rette/følge opp i tillegg til å ha disse samtalene også. Vi får to dager til å avvikle samtalene våre, og det passer alltid dårlig for noen (gjerne de samme hvert år). Når holdningen blir litt sånn min jobb er viktigere enn barnet mitt / din jobb så er det grenser for fleksibilitet fra min side. Hvis man høflig spør, på en ordentlig måte lar det seg gjøre som regel. Anonymous poster hash: 0da83...2ef
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #17 Skrevet 11. oktober 2015 Læreren får ikke overtidslønn, men du mener det er bedre læreren jobber gratis på kvelden enn at du må ta deg fri fra jobb? Ja, læreren har lov til å kalle dere inn i sin arbeidstid.Anonymous poster hash: 0d405...d2e De jobber jo ikke gratis. Lærerene skal jo jobbe noe på kvelden eller i helger for å få timer nok. Hva er så vansklig med å rette prøver eller forberede undervisning på dagtid og heller ha samtaler på ettermiddagen eller kvelden? Anonymous poster hash: ef469...998
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #18 Skrevet 11. oktober 2015 Hva med å si at det ikke passer og spørre om å få en annen tid? Jeg har sagt fra til læreren, men fikk da beskjed om at hun ikke hadde flere morgentimer ledig og at kl 13 var seneste "ettermiddagstime". Derfor lurte jeg på om skolen har lov til dette. Kan jeg faktisk krev å få en time som ikke påfører meg store økonomiske tap? Blir vel til jeg må ta meg fri for å unngå alt for mye "krangling" med læreren. Men hva har det egentlig lov til. Anonymous poster hash: 42391...36b Er du sikker på at ikke du eller mannen din kan få betalt velferdspermisjon i dette tilfelet? Mange jobber har en slik ordning, inkludert min. Ta en prat med sjefen din. Anonymous poster hash: 80807...4ea
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #19 Skrevet 11. oktober 2015 Nei, dere kan ikke kreve at læreren bruker av sin fritid til dere og deres barn Anonymous poster hash: 95587...46f
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #20 Skrevet 11. oktober 2015 Læreren får ikke overtidslønn, men du mener det er bedre læreren jobber gratis på kvelden enn at du må ta deg fri fra jobb? Ja, læreren har lov til å kalle dere inn i sin arbeidstid.Anonymous poster hash: 0d405...d2e De jobber jo ikke gratis. Lærerene skal jo jobbe noe på kvelden eller i helger for å få timer nok. Hva er så vansklig med å rette prøver eller forberede undervisning på dagtid og heller ha samtaler på ettermiddagen eller kvelden? Anonymous poster hash: ef469...998 Øh, barn og familieansvar f.eks? Anonymous poster hash: 0da83...2ef
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #21 Skrevet 11. oktober 2015 Så for at set ikke passer i din arbeidstid så skal læreren jobbe uten om sin arbeidstid? Husk at de gjerne har 25 samtaler de skal ha, to ganger i året...Anonymous poster hash: ecdb8...f22 Læreren har ikke 100% bunden arbeidstid. De har faktisk ganske mange timer i uka de disponerer selv. Anonymous poster hash: ef469...998 Ikke så mange som mange liker å tro! Anonymous poster hash: 0da83...2ef Det kan godt være, men det er ikke mulig for en lærer å presse inn full arbeidstid mellom 08.00 og 15.00. Anonymous poster hash: ef469...998 Men læreren skal jo planlegge undervisning, forberede timer og rette/følge opp i tillegg til å ha disse samtalene også. Vi får to dager til å avvikle samtalene våre, og det passer alltid dårlig for noen (gjerne de samme hvert år). Når holdningen blir litt sånn min jobb er viktigere enn barnet mitt / din jobb så er det grenser for fleksibilitet fra min side. Hvis man høflig spør, på en ordentlig måte lar det seg gjøre som regel. Anonymous poster hash: 0da83...2ef Du høres ut som en barneskolelærer, ja. Hva gjør du selv når du har planlagt og sendt ut tidspunkt for utviklingssamtaler en dag og så plutselig får beskjed om at ditt barn har samtale samtidig? Sender ut Mail til alle foreldrene om at timene deres må flyttas. Barnet ditt er tross alt viktigst. Anonymous poster hash: ef469...998
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #22 Skrevet 11. oktober 2015 jeg jobber i kommunen. har rett på fri til foreldresamtaler, men må være på jobb både før og etter samtalen. har dere ikke rett på det? Anonymous poster hash: d58b6...b19
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #23 Skrevet 11. oktober 2015 Vi har hatt samme problemet. Vi har fire barn og vi pendler begge to til jobb. Mannen 35 min hver vei og jeg 45 min hver vei. Samtaler midt på dagen er svært lite praktisk. Fikk beskjed av læreren av det var jo bare to ganger i året og det måtte vi klare å fikse for barna våres. Ja to ganger i året pr barn er faktisk 8 ganger i året for oss foreldre. Vi ga oss ikke og sa vi måtte få det senere. Nå har vi fått kl 16.30. Vi la fram hvor mye fravær det faktisk ble fra jobb til sammen med alle fire. I tillegg er det en del ekstra møter osv med ene barnet. Pipa fikk en mer ydmyk låt da og nå er vi lovet at vi skal slippe denne diskusjonen hver gang heretter. Anonymous poster hash: 21de0...12f
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #24 Skrevet 11. oktober 2015 Læreren får ikke overtidslønn, men du mener det er bedre læreren jobber gratis på kvelden enn at du må ta deg fri fra jobb? Ja, læreren har lov til å kalle dere inn i sin arbeidstid.Anonymous poster hash: 0d405...d2e De jobber jo ikke gratis. Lærerene skal jo jobbe noe på kvelden eller i helger for å få timer nok. Hva er så vansklig med å rette prøver eller forberede undervisning på dagtid og heller ha samtaler på ettermiddagen eller kvelden?Anonymous poster hash: ef469...998 Øh, barn og familieansvar f.eks? Anonymous poster hash: 0da83...2ef Hva var egentlig spørsmålet? Anonymous poster hash: ef469...998
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #25 Skrevet 11. oktober 2015 Vi har hatt samme problemet. Vi har fire barn og vi pendler begge to til jobb. Mannen 35 min hver vei og jeg 45 min hver vei. Samtaler midt på dagen er svært lite praktisk. Fikk beskjed av læreren av det var jo bare to ganger i året og det måtte vi klare å fikse for barna våres. Ja to ganger i året pr barn er faktisk 8 ganger i året for oss foreldre. Vi ga oss ikke og sa vi måtte få det senere. Nå har vi fått kl 16.30. Vi la fram hvor mye fravær det faktisk ble fra jobb til sammen med alle fire. I tillegg er det en del ekstra møter osv med ene barnet. Pipa fikk en mer ydmyk låt da og nå er vi lovet at vi skal slippe denne diskusjonen hver gang heretter. Anonymous poster hash: 21de0...12f Dere har frivillig valgt å få 4 barn. Det kan da ikke komme som et sjokk at alle disse 4 barna må følges opp? Utrolig at dere mener at andre skal ta hensyn og legge til rette for at dere har flere barn enn dere tydeligvis klarer å takle. Anonymous poster hash: 95587...46f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå