Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #1 Skrevet 11. oktober 2015 Dere som jobber i bhg, hva gjør dere når dere "jobber med saken"? Datteren min (2 år) kommer stadig hjem med skikkelige bitemerker (hele tanngarden) overalt på kroppen. Det siste var et jafs i armen og et bitt i øret som ga sår på begge sider. Fikk telefon fra bhg om hun hadde fått stivkrampesprøyte... Samme barnet klorer henne i ansiktet, flere ganger har hun fått sår under øynene, og hun har fått et arr. Flere barn får gjennomgå. Dette barnet er rundt to år, og har ikke så mye språk enda. Jeg skjønner selvsagt at de voksne ikke kan ha fullt overblikk absolutt hele tiden. Men det er episoder hver eneste uke, og jeg kjenner jeg blir litt oppgitt. De jobber hardt med saken. De andre barna har lært å lage stopptegn med hånda og si "Stopp xxxx!"... Jeg føler egentlig ikke at jeg kan kreve noe mer, jeg forstår at det er vanskelig for de voksne også. Men nå er jeg lei! Anonymous poster hash: 3d810...c5e
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #2 Skrevet 11. oktober 2015 Hvis det er et barn som holder på sånn så må de ansatte ha en ordning hvor dette barnet blir forfulgt. Det er ikke greit at dette skal skje om og om igjen. Er du misfornøyd med det de gjør/ikke gjør så kan du klage barnehagen inn til kommunen. Anonymous poster hash: 6236f...251
Elina Skrevet 11. oktober 2015 #3 Skrevet 11. oktober 2015 Det er ikke holdbart. Du må ta det opp med dem, ingen voksne hadde akseptert slik vold på sin arbeidsplass så hvorfor må så barn det. Jeg vet jo at episoder skjer men om det er så ofte som du forklarer så å må de gjøre mer for å få kontroll på situasjonen. Barn som ikke har fått så mye språk har lett for å bite/klore fordi de ikke klarer å komunisere ordentlig hva som er galt/hva de vil. ulig ungen blir plaget også for alt du vet. Har en toåring som kan bite/klipe storesøster, men det er i situasjoner hun plager/terger først. Det har aldri skjedd uprovosert. Skal jo selvfølelig ikke bite men det er greit å se hele bildet ikke bare skylde på toåringen. Lære toåringen å si ifra har hjulpet mye. I tillegg vil jeg si at det er ganske drøyt at hun har bitemerker over hele kroppen! De voksne må holde biteren langt unna datteren din da hun tydelig er et mål for han/henne.
Gjest Darwinia:-) Skrevet 11. oktober 2015 #4 Skrevet 11. oktober 2015 (endret) I vår barnehage går det ei jente som spytter, biter og klorer. Hun er 5 år! Ingen diagnoser, bare dårlig oppdragelse. Hva gjør man da? En ting med små barn uten språk, men en 5åring, som skal begynne på skolen til høsten? Endret 11. oktober 2015 av Darwinia:-)
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #5 Skrevet 11. oktober 2015 Jeg er ped leder på småbarnsavdeling og kjenner til problemet. Vi har en gutt som er helt ekstrem.. Har blitt bedre, men han må omtrent bli fotfulgt. Men å få til det 100% får vi rett og slett ikke til! Jeg har vært så sliten etter jobb jeg, etter å passe på det aktuelle barnet hele dagen. Og husk: det er kanskje 12-14 andre barn som trenger oppmerksomhet, måltider skal gjøres i stand, bleieskift, være aktiv i lek/lesing, trøste, lunsj, barn som våkner og skal opp, må tisse, ta pose i bøtte, sope, tørke snørr; ja, you name IT!! Det er ofte viner 1 voksen på 10 barn da noen skal legges og bordet skal vaskes og gulv spres før de små spiser alle skorper som ligger på gulvet. Av 10 episoder hver dag avverget jeg kanskje 9, men 1 gang ble ei jente bitt Og da var det gjort. Ett bitt for mye.. Det er utrolig frustrerende! Frustrerende å ikke ha kunne avverget, å fortelle til foreldre til begge parter. Og foreldre kan stå å kjefte og ikke forstå konteksten rundt hva som har skjedd. Jeg har full forståelse for at dette er frustrerende for deg, og ikke minst barn året ditt! Dette skal ikke skje, men skjer likevel. De små mangler språk og uttrykker seg ofte fysisk. De tar kontakt på ulike måter, bla ved å slå. De er trøtte og slitne og lar frustrasjonen gå utover et barn, spesielt de minste og "uskyldige". Jeg ville snakket med ped leder og luftet frustrasjonen din. Men vær så snill, ikke kjeft. Vi forståelse for at det er mange barn å passe på Be de (så godt de klarer) å være i nærheten av han, rose og oppmuntre, veilede og hjelpe barnet. Anonymous poster hash: 2a2c5...a33
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #6 Skrevet 11. oktober 2015 Beklager skrivefeil! Ble litt ivrig Anonymous poster hash: 2a2c5...a33
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #7 Skrevet 11. oktober 2015 Hvis det er så ofte som du sier, så er ikke det noe du skal finne deg i på ditt barns vegne. Jeg hadde aldri akseptert at en kollega stadig beit og klorte meg. Barnehagen (som er barnets "arbeidsplass") skal være et trygt sted å være. Jeg hadde ikke følt meg trygg om jeg stadig ble fysisk angrepet på jobb. Anonymous poster hash: 4167a...bff
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #8 Skrevet 11. oktober 2015 Det er for mange barn og for dårlig voksentetthet. Send klage til kommunen. Umulig å gjøre noe med om vi ikke får redusert barnegruppene! Anonymous poster hash: 72ff9...5ff
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #9 Skrevet 11. oktober 2015 I vår barnehage går det ei jente som spytter, biter og klorer. Hun er 5 år! Ingen diagnoser, bare dårlig oppdragelse. Hva gjør man da? En ting med små barn uten språk, men en 5åring, som skal begynne på skolen til høsten?Hvordan vet du at hun dette pga dårlig oppdragelse??Det kan da være 1000 andre grunner til at barnet utagerer!! Sønnen min er også ganske stygg med andre barn å han er 4 år,men det kommer for faen ikke av dårlig oppdragelse!! Her reagerer han nok på at jeg plutselig er mye vekke fra han pga lange skoledager,å tar da ut sinne i barnehagen. Snakker selvsagt mye med han om at han må være snill mot andre,men så mye mer kan jeg ikke gjøre når det kun skjer i barnehagen. Syns du fremstår som veldig fordomsdømmende! Anonymous poster hash: 59060...cdd
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #10 Skrevet 11. oktober 2015 I vår barnehage går det ei jente som spytter, biter og klorer. Hun er 5 år! Ingen diagnoser, bare dårlig oppdragelse. Hva gjør man da? En ting med små barn uten språk, men en 5åring, som skal begynne på skolen til høsten?Hvordan vet du at hun dette pga dårlig oppdragelse??Det kan da være 1000 andre grunner til at barnet utagerer!! Sønnen min er også ganske stygg med andre barn å han er 4 år,men det kommer for faen ikke av dårlig oppdragelse!! Her reagerer han nok på at jeg plutselig er mye vekke fra han pga lange skoledager,å tar da ut sinne i barnehagen. Snakker selvsagt mye med han om at han må være snill mot andre,men så mye mer kan jeg ikke gjøre når det kun skjer i barnehagen. Syns du fremstår som veldig fordomsdømmende! Anonymous poster hash: 59060...cdd Og du viser lite forståelse for hvor frustrerende det er å ha et barn som kommer hjem fordi samme barnet klorer, biter og slår igjen og igjen og igjen. 4-åringer bør ikke ta ut frustrasjon på andre barn slik du beskriver. Da funker ikke det du og barnehagen gjør. Anonymous poster hash: f82ad...c17
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #11 Skrevet 11. oktober 2015 I vår barnehage går det ei jente som spytter, biter og klorer. Hun er 5 år! Ingen diagnoser, bare dårlig oppdragelse. Hva gjør man da? En ting med små barn uten språk, men en 5åring, som skal begynne på skolen til høsten?Hvordan vet du at hun dette pga dårlig oppdragelse??Det kan da være 1000 andre grunner til at barnet utagerer!! Sønnen min er også ganske stygg med andre barn å han er 4 år,men det kommer for faen ikke av dårlig oppdragelse!! Her reagerer han nok på at jeg plutselig er mye vekke fra han pga lange skoledager,å tar da ut sinne i barnehagen. Snakker selvsagt mye med han om at han må være snill mot andre,men så mye mer kan jeg ikke gjøre når det kun skjer i barnehagen. Syns du fremstår som veldig fordomsdømmende! Anonymous poster hash: 59060...cdd Og du viser lite forståelse for hvor frustrerende det er å ha et barn som kommer hjem fordi samme barnet klorer, biter og slår igjen og igjen og igjen. 4-åringer bør ikke ta ut frustrasjon på andre barn slik du beskriver. Da funker ikke det du og barnehagen gjør. Anonymous poster hash: f82ad...c17 Nei, hun gjør ikke det. Hun skriver at det er tullete å konkludere med at et barn utagerer "på grunn av dårlig oppdragelse". For alt hun (eller du?) vet kan det skyldes at barnet er utsatt for misbruk! Eller, som hun skriver: Tusen andre ting. (Og det at et barn ikke har fått en diagnose, betyr ikke at noe ikke er galt!) Anonymous poster hash: e72e7...c55
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #12 Skrevet 11. oktober 2015 Har "stopp xxxx!" noensinne fungert? De bruker dette i vår barnehage også. Det har ikke forhindret at barnet vårt har permanente arr etter biting. Jeg støtter snart fars ønske om at vårt barn skal ta igjen (dytte bort e.l. barnet som biter). Anonymous poster hash: 4ed83...ad6
Gjest Darwinia:-) Skrevet 11. oktober 2015 #13 Skrevet 11. oktober 2015 I vår barnehage går det ei jente som spytter, biter og klorer. Hun er 5 år! Ingen diagnoser, bare dårlig oppdragelse. Hva gjør man da? En ting med små barn uten språk, men en 5åring, som skal begynne på skolen til høsten?Hvordan vet du at hun dette pga dårlig oppdragelse??Det kan da være 1000 andre grunner til at barnet utagerer!! Sønnen min er også ganske stygg med andre barn å han er 4 år,men det kommer for faen ikke av dårlig oppdragelse!! Her reagerer han nok på at jeg plutselig er mye vekke fra han pga lange skoledager,å tar da ut sinne i barnehagen. Snakker selvsagt mye med han om at han må være snill mot andre,men så mye mer kan jeg ikke gjøre når det kun skjer i barnehagen. Syns du fremstår som veldig fordomsdømmende! Anonymous poster hash: 59060...cdd Sett deg selv i speilet i det siste? Jeg vet at det skyldes dårlig oppdragelse fordi jeg kjenner mora...og hun har delvis innrømmet det selv. Jenta får frie tøyler fordi de brukte årevis på å få henne. Hvem var fordømmende, sa du?
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #14 Skrevet 11. oktober 2015 I vår barnehage går det ei jente som spytter, biter og klorer. Hun er 5 år! Ingen diagnoser, bare dårlig oppdragelse. Hva gjør man da? En ting med små barn uten språk, men en 5åring, som skal begynne på skolen til høsten?Hvordan vet du at hun dette pga dårlig oppdragelse??Det kan da være 1000 andre grunner til at barnet utagerer!! Sønnen min er også ganske stygg med andre barn å han er 4 år,men det kommer for faen ikke av dårlig oppdragelse!! Her reagerer han nok på at jeg plutselig er mye vekke fra han pga lange skoledager,å tar da ut sinne i barnehagen. Snakker selvsagt mye med han om at han må være snill mot andre,men så mye mer kan jeg ikke gjøre når det kun skjer i barnehagen. Syns du fremstår som veldig fordomsdømmende!Anonymous poster hash: 59060...cdd Sett deg selv i speilet i det siste? Jeg vet at det skyldes dårlig oppdragelse fordi jeg kjenner mora...og hun har delvis innrømmet det selv. Jenta får frie tøyler fordi de brukte årevis på å få henne. Hvem var fordømmende, sa du?Sønnen min har absolutt ikke frie tøyler jeg er ganske streng som mamma.Likevel er han begynt å være stygg mot andre. Barnet kan reagere med sinne pga andre ting som skjer i livet deres,trenger ikke være at mor gjør en dårlig jobb! Anonymous poster hash: 59060...cdd
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #15 Skrevet 11. oktober 2015 I vår barnehage går det ei jente som spytter, biter og klorer. Hun er 5 år! Ingen diagnoser, bare dårlig oppdragelse. Hva gjør man da? En ting med små barn uten språk, men en 5åring, som skal begynne på skolen til høsten?Hvordan vet du at hun dette pga dårlig oppdragelse??Det kan da være 1000 andre grunner til at barnet utagerer!! Sønnen min er også ganske stygg med andre barn å han er 4 år,men det kommer for faen ikke av dårlig oppdragelse!! Her reagerer han nok på at jeg plutselig er mye vekke fra han pga lange skoledager,å tar da ut sinne i barnehagen. Snakker selvsagt mye med han om at han må være snill mot andre,men så mye mer kan jeg ikke gjøre når det kun skjer i barnehagen. Syns du fremstår som veldig fordomsdømmende!Anonymous poster hash: 59060...cdd Og du viser lite forståelse for hvor frustrerende det er å ha et barn som kommer hjem fordi samme barnet klorer, biter og slår igjen og igjen og igjen. 4-åringer bør ikke ta ut frustrasjon på andre barn slik du beskriver. Da funker ikke det du og barnehagen gjør.Anonymous poster hash: f82ad...c17 Joda det har jeg stor forståelse for,sønnen min kom ofte hjem med før med kloremerker,bitemerker,fått en løs tann pga en gutt dyttet han så hardt at han falt osv.Å på den tiden var sønnen min snill mot andre så det var ikke sånn at gutten hadde noe grunn til å være stygg mot barnet mitt. Likevel dømmer jeg ikke foreldrene hans,de gjør nok alt de kan for å få slutt på denne oppførselen. Tviler sterkt på at han er sånn pga dårlig oppdragelse! Anonymous poster hash: 59060...cdd
Gjest Darwinia:-) Skrevet 12. oktober 2015 #16 Skrevet 12. oktober 2015 I vår barnehage går det ei jente som spytter, biter og klorer. Hun er 5 år! Ingen diagnoser, bare dårlig oppdragelse. Hva gjør man da? En ting med små barn uten språk, men en 5åring, som skal begynne på skolen til høsten?Hvordan vet du at hun dette pga dårlig oppdragelse??Det kan da være 1000 andre grunner til at barnet utagerer!! Sønnen min er også ganske stygg med andre barn å han er 4 år,men det kommer for faen ikke av dårlig oppdragelse!! Her reagerer han nok på at jeg plutselig er mye vekke fra han pga lange skoledager,å tar da ut sinne i barnehagen. Snakker selvsagt mye med han om at han må være snill mot andre,men så mye mer kan jeg ikke gjøre når det kun skjer i barnehagen. Syns du fremstår som veldig fordomsdømmende!Anonymous poster hash: 59060...cdd Sett deg selv i speilet i det siste? Jeg vet at det skyldes dårlig oppdragelse fordi jeg kjenner mora...og hun har delvis innrømmet det selv. Jenta får frie tøyler fordi de brukte årevis på å få henne. Hvem var fordømmende, sa du?Sønnen min har absolutt ikke frie tøyler jeg er ganske streng som mamma.Likevel er han begynt å være stygg mot andre. Barnet kan reagere med sinne pga andre ting som skjer i livet deres,trenger ikke være at mor gjør en dårlig jobb! Anonymous poster hash: 59060...cdd Joda, det er mange grunner til at barn biter. Men i dette tilfelle velger jeg å stole på mora som selv sier at de har vært altfor slappe med å hanke inn uønsket oppførsel. Jeg ville aldri trukket den konklusjonen hvis jeg ikke hadde det fra foreldrene selv.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2015 #17 Skrevet 12. oktober 2015 HI her... Jeg snakket med ped.leder i morges når jeg leverte. Jeg var rolig og blid, så det var ikke noe problem. Jeg forstår veldig godt at det er vanskelig å holde 100% kontroll, jeg klarer det jo ikke selv med mine TO hjemme. De er faktisk en veldig bra bemannet avdeling, da det er 14 barn, og herav to med spesielle behov, som har en voksen på hver, i tillegg til fire faste ansatte. Så de er i praksis 4 voksne på 12 barn. Og det er ikke verst. Ped.leder forklarer at dette barnet kan lange ut armen når et annet barn går forbi, selv om det aktuelle barnet sitter på fanget hos en voksen, og det er ikke alltid de rekker å avverge det. Foreldrene til barnet er klar over situasjonen, og er fortvilet selv, og de jobber veldig med dette hjemme. Jeg har selv vært forelderen til et barn som slo mye, og det er ikke morsomt. Man føler seg så hjelpeløs, og man jobber med det hjemme, så jeg forstår dem veldig godt. Det jeg spurte ped.leder om, var om det var mulighet for å få inn en ekstra ressurs i en periode. Men det er visst ikke det, ikke på det grunnlaget, spesielt fordi de allerede er to ekstra voksne i forhold til det de skulle vært. De er "på" hele tiden, og fotfølger barnet, så jeg vet ikke hva mer de kan gjøre. Det er bare så fortvilende, fordi det har pågått i minst et år, og jeg hører andre foreldre også si at det skjer deres barn. Og jeg risikerer jo at barnet mitt kommer hjem skikkelig skadet en dag. Denne kloringen i ansiktet har jo allerede gitt arr, og hva om barnet mitt blir klort innpå øyet en dag? Hun har sårskorpe på baksiden av øret og bakpå armen der hun hadde blitt bitt før helgen. Og det var gjennom klærne. Så da er det hardt! Jeg føler nok litt at det er mitt barn som har vært den mest utsatte, da jeg som sagt meget ofte har fått tilbakemeldinger på at det har skjedd noe mellom de to (bhg sier jo ikke hvem det andre barnet er, men datteren min gjør det). Men nå kommer det som sagt frem at det skjer med flere barn. Det at bhg allerede jobber så hardt med saken, og at alle egentlig er helt uskyldige oppi dette, gjør det nesten bare mer fortvilende. Det er liksom ingenting å ta tak i? Anonymous poster hash: 3d810...c5e
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2015 #18 Skrevet 12. oktober 2015 Ta det videre, meld de inn til kommunelege, osv. Dette er uholdbart for ditt barn! Anonymous poster hash: ad59c...0c4
Elina Skrevet 12. oktober 2015 #19 Skrevet 12. oktober 2015 (endret) Begynn å dokumenter det, ta bilder. Så har du noe å banke i bordet med. Ikke sikkert de vet hvor ille det er. Om hun har bitemerker over hele kroppen så er det ikke sikker de er klar over at det er så ille. Hun er nok spesielt utsatt, kanskje hun er en rolig type som ikke tar igjen. Min toåring hadde tatt igjen, det er helt sikkert. Han har nok lært det av å ha en storesøster. Men vi er ops på å si at man skal si ifra til en voksen, men de små har jo ofte vanskelig med å sette ord på ting. Det der går bare ikke, hun blir jo misshandlet. De må holde et øye med han hele tiden, men jeg skjønner om dem ikke klarer å avverge alle situasjoner. Men man lærer seg jo fort hva som skjer i forkant av bitingen slik at man kan gå bort til han i slike øyeblikk. Hvis dem ikke klarer å få styr på det så meld dem inn slik de sier over. Om du hadde hatt mange barn, der en ble behandlet slik av søsken så hadde du faktisk kunne fått problemer med barnevern. Alle barn har rett til en trygg hverdag! Så hvorfor er det annerledes for en barnehage, de klarer jo i dette tilfellet ikke holde kontroll på et av barna. Det burde jo vært strengere krav til dem. Endret 12. oktober 2015 av Elina
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2015 #20 Skrevet 12. oktober 2015 Det rare er egentlig at min lille frøken aldeles ikke er en forsiktig type. Hun kan virkelig få storebroren til å gråte! Men mot dette barnet, i bhg, er hun tydeligvis veldig underlegen. Jeg har ikke fått en eneste rapport på at hun har gjort noe mot det andre barnet. Jeg tror hun tar ut frustrasjonen hjemme Neeesten så jeg skulle ønske hun tok tak i ham slik hun kan med broren sin, kanskje han hadde holdt seg unna Men nei, skal selvsagt ikke oppfordre henne til noe slikt! Jeg skal ta bilder av henne når vi kommer hjem, god idè! Anonymous poster hash: 3d810...c5e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå