Gå til innhold

Hva er egentlig en barselgruppe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først

Jeg har ikke bil og venter vinterbaby, dvs termin er om 3 uker. Ser for meg at jeg sperrer meg inne hele vinteren med nyfødt baby, kan tross alt ikke risikere og stole på NSB. De er gjerne 1 time innstilt om vinteren nå og da så lenge det har snødd mer enn 1 mm. Umulig å vite, og hvis det f.eks er -10 til -18 grader ute, noe som ikke er uvanlig her, er det uheldig å stå 1 time utendørs med nyfødt baby og vente (det er ikke venterom).

Jordmor nevnte barselgruppe. Greit for de med bil, da. Men ikke for meg, ikke når det er kaldt ute. Forrige gang kunne jeg heller ikke være med siden jeg var syk. Men jeg lurer jo på, hva gjør man? Snakker med fremmede om babyer? ;) hva går jeg glipp av?

Anonymous poster hash: a6816...9a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var ikke i noen bareslgruppe, føler ikke jeg har gått glipp av noe. Jeg har mange venninner som også har hatt babyer så kunne dele erfaringer med de .

Anonymous poster hash: fd42c...204

Skrevet

Det er gruppe med nybakte mødre som i utgangspunktet samles 5-10 ganger det førstw året på helsestasjonen. Det blir barna målt og veid, man kan lufte bekymringer, og hs har ofte en slags undervisning (f.eks viser en film om førstehjelp). De fleste medlemmene av sånne grupper velger i tillegg å møtes privat, lager gjerne en gruppe på Facebook hvor de avtaler trilleturer, cafebesøk, osv. Hs plasserer ofte folk i gruppe etter hvor de bor.

Jeg har vært med i gruppe med begge barna mine, og vil absolutt anbefale det. Spesielt om du ikke har mange nære venner som har permisjon samtidig. Det er ikke noe bindende opplegg, og kommer ikke toget er det helt greit å ikke møte opp. Men timer på helsestasjonen vil du måtte forholde deg til uansett.

Anonymous poster hash: 732f8...885

Skrevet

Mine beste venner fant jeg i barselgruppen. 4 stk møtte hos helsesøster, greit nok på disse timene.

Vi begynte med trilleturer og møttes hjemme hos hverandre.

Vi har enda barselgruppe selv om barna er 10 år! Uten barn selvsagt! Vi møtes hver 3 uke og ofte ellers også! Fantastiske damer jeg kan prate med alt om. Vi stresser ikke, trør over rot uten at noen bryr seg.

Hva vi serverer er veldig ymse. Får av og til en sms om at vi må spise pga ikke tid til å lage mat så blir "kun" godteri! Eller vi får treretters!

Barselgruppa er en mulighet for å få nye venner, om man går inn for det selv!

Anonymous poster hash: 164b0...46e

Skrevet

Jeg har vært i to barselgrupper, hvor begge hadde et møte på helsestasjonen og så kun møter privat.

Med første så hadde vi en fast dag i uken der vi gikk tur og eventuelt endte på en kafé (kom litt an på været).

Med andre hadde vi møter fast dag hver andre uke hjemme hos noen (det gikk på omgang). Da hadde vi helt enkel servering og mye prat.

Begge gangene hadde vi nylig flyttet, så det var en fin måte å bli kjent med folk i nærmiljøet på. Det var ikke behov for bil noen av gangene, selv om det av og til var kjekt å ha.

Anonymous poster hash: 72bc2...85d

Skrevet

Hos oss er barselgruppe en gruppe på ca. 4 nybakte mødre med deres nyfødte som kommer sammen på timene hos helsestasjonen (rutinesjekkene, med vaksiner, måling, veiing osv). Så spør gjerne helsesøster om erfaringer med ditt og datt, og at en ser hvor forskjellig hvert enkelt barn utvikler seg selv om de er like gamle med bare et par ukers forskjell. Så er det opp til hver enkelt om de vil møtes på fritiden. Helsestasjonen har i tillegg en egen trillegruppe 1 gang i uka, der de som vil blir med på trilletur med flere, og avslutter med kaffe og niste. Veldig greit tilbud for de som ikke har noen andre rundt seg de kan være med i barseltiden, og alt er jo selvfølgelig helt frivillig. 

Jeg synes det var helt ok å være sammen på rutinesjekkene. Jeg har vært heldig og hatt mange venninner som er gravide/har babyer samtidig som meg, så jeg var ikke så aktiv på å møte barselgruppa. Men jeg har vært på kafè et par ganger når noen har spurt. 

Anonymous poster hash: 3e435...d98
Skrevet

Jeg var litt skeptisk, men det viste seg å være kjempehyggelig!

Vi møttes faktisk ukentlig (!) for lunch hjemme hos hverandre. Vi holder fortsatt kontakten :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...