Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #1 Skrevet 10. oktober 2015 Hi damer, Ønsker bare å lufte meg her for jeg er sint, såret og fortvilt. Tidligere i år så hadde jeg og mannen snakket sammen og blitt enige om at vi skulle feire jul hos min mor i år pga et tøft år for familien min og at hun aldri har hatt jul med barnebarnet sitt. Jeg ga han klar beskjed om at vi ikke kunne trekke oss så han måtte være sikker. Ja det kan vi, dette er viktig var tonen. Nå i august så begynte han å snakke om jul hjemme når jeg minnet han på at vi lovte å dra til min mor som har tatt fri fra jobben alt for å ha kvalitetstid med oss når vi kommer. Vi snakket litt om det og lot det ligge. Idag så brakte jeg frem saken igjen for vi må bestille og ordne billetter til turen og han gikk helt i spader. Snakket om han ikke kunne greie det, at han ville få helt fnatt før vi engang kom på flyet og at det ville være mange år til før han ville være istand til å ta den reisen! Han har det som kalles agorafobi og jeg vet ikke min arme råd. Jeg kan ikke kansellere jul med min mor, jeg ønsker ikke etterlate mannen alene og er veldig mellom barken og veden. Hvordan har dere som har agorafobia greid å komme dere på et fly? Hva måtte til? Føles at jeg må sette kniven mot strupen for at han skal snu mening igjen. Anonymous poster hash: b9ff4...fd1
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #2 Skrevet 10. oktober 2015 Medisinering! Anonymous poster hash: 271b8...6f2
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #3 Skrevet 10. oktober 2015 Hvorfor fikk du unge med en mann som ikke kan dra noe sted? Dette vil jo påvirke ungen deres mye etter hvert. Jeg hadde holdt meg til av talen og dratt med ungen alene. Og så hadde jeg satt som ultimatum at han fikk hjelp omgående for sine problemer eller ville jeg brutt forholde for å redde ungen og meg selv. Anonymous poster hash: ca7c8...ae3
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #4 Skrevet 10. oktober 2015 Tog eller bil da, selv om det tar en dag ekstra? Anonymous poster hash: 217cd...188
overlord Skrevet 10. oktober 2015 #6 Skrevet 10. oktober 2015 Hvorfor kan ikke moren din komme til dere? Enklere å flytte et menneske enn tre. Når det gjelder mannen må han komme seg i behandling. Han kan jo ikke fungere som pappa når han ikke kan dra noen steder. Dersom det er helt spesielle årsaker som gjør det fornuftig at det er dere som må dra til moren din og ikke hun til dere, så ville jeg dratt og latt mannen sitte alene.
Gjest Antarctica Skrevet 10. oktober 2015 #7 Skrevet 10. oktober 2015 Dra du, da. Han får bli hjemme. Seriøst, han er en voksen mann. Han kan søke hjelp eller velge å bli styrt av sitt handikap, men DU trenger ikke bli styrt av det.
Tulisa Skrevet 10. oktober 2015 #8 Skrevet 10. oktober 2015 Dere har snakket sammen, dere har blitt enige om at dere skal reise til din mor og nå plutselig så klarer han ikke. Javel, da får han bare bli hjemme da.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #9 Skrevet 10. oktober 2015 Ulike alternativer tenker jeg, enten får du mamma hjem til dere, eller så setter du deg på flyet med noen av barna og han tar toget med resten av barna, så blir det kvalitetstid på barna sammen med en av foreldrene og... men jeg hadde "filleristet" mannen i kveld. Anonymous poster hash: 3ac84...837
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #10 Skrevet 10. oktober 2015 Takk for svar! Ja jeg har begynt å tenke tanken om å kanskje få henne til å komme hit, dog hun har flere hunder som kompliserer nettopp dette. Det må desverre bli med fly siden vi bor veldig langt unna (tog og bil vil ta flere dager), men jeg skal ta en prat med henne. I forhold til hvorfor jeg fikk barn med han, han var ute og sosial det første året og jeg ante ikke hvor ille det ville bli for han. Det er mye man lærer etterhvert og jeg har greid å få han ut av huset flere ganger, liten tur rundt nabolaget osv men tanken på å fly holdt på å knekke han helt. Jeg har vurdert at han får bli hjemme alene men synes heller ikke at det blir riktig. Å straffe han for at han psykisk sliter med å dra ut vil for meg være en større straff enn det er verdt. Vi er tross alt en familie som tar vare på hverandre. I forhold til medisering så skal jeg ordne en tur til legen og høre med dem hvilken alternativer vi kan se på for å hjelpe han. Igjen, tusen takk for svar det har hjulpet. HI Anonymous poster hash: b9ff4...fd1
Elina Skrevet 10. oktober 2015 #11 Skrevet 10. oktober 2015 (endret) Hei, jeg har også på samme måte. Har i alle år dopet meg ned og tvinget meg selv til å fly, en i perioder har det bare sakt stopp for meg. Jeg har mine rutiner jeg må igjennom og jeg må være helt klar å gå på flyet samme hva som skjer med flyet. Uten å gå mer i detaljer over min skrekk, så må jeg tipse om det eneste som faktisk har gjort at jeg nå reiser med fly (11timer osv) uten medisiner eller angst. Jeg tok et kurs hos fearofflying.com http://www.fearofflying.com/ Tom Bunn har vært en utrolig stor hjelp for meg. Takket være han så flyr jeg uten angst. Har hatt flere terapi timer med han også på telefonen, og han er veldig dyktig. Når jeg satt "fast" utenlands så hjalp han meg, noe ingen andre greide. De har en gratis video på siden mulig det er nok for mannen din. Det var mannen min som bestillte kurset til meg, jeg trodde ikke det ville fungere samtidig ar jeg redd. Redd for å bli kvitt skrekken, det er en trygghet i den. Men det hjalp meg veldig, før jeg reiser noen plass så har jeg noen teknikken jeg går igjennom slik at jeg er godt forberedt. Da går turen smertefritt for alle involverte. Skjønner det ikke er lett for deg, men det er det heller ikke for mannen din. Det er venskelig når man skuffer sine nærmeste pga. en fobi. Endret 10. oktober 2015 av Elina
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #12 Skrevet 10. oktober 2015 Hei, jeg har også på samme måte. Har i alle år dopet meg ned og tvinget meg selv til å fly, en i perioder har det bare sakt stopp for meg. Jeg har mine rutiner jeg må igjennom og jeg må være helt klar å gå på flyet samme hva som skjer med flyet. Uten å gå mer i detaljer over min skrekk, så må jeg tipse om det eneste som faktisk har gjort at jeg nå reiser med fly (11timer osv) uten medisiner eller angst. Jeg tok et kurs hos fearofflying.com http://www.fearofflying.com/ Tom Bunn har vært en utrolig stor hjelp for meg. Takket være han så flyr jeg uten angst. Har hatt flere terapi timer med han også på telefonen, og han er veldig dyktig. Når jeg satt "fast" utenlands så hjalp han meg, noe ingen andre greide. De har en gratis video på siden mulig det er nok for mannen din. Det var mannen min som bestillte kurset til meg, jeg trodde ikke det ville fungere samtidig ar jeg redd. Redd for å bli kvitt skrekken, det er en trygghet i den. Men det hjalp meg veldig, før jeg reiser noen plass så har jeg noen teknikken jeg går igjennom slik at jeg er godt forberedt. Da går turen smertefritt for alle involverte. Skjønner det ikke er lett for deg, men det er det heller ikke for mannen din. Det er venskelig når man skuffer sine nærmeste pga. en fobi. Mannen til Hi har ikke bare flyskrekk og det er ikke bare en fobi. Det han er/har er så mye mer. Anonymous poster hash: ca7c8...ae3
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #13 Skrevet 10. oktober 2015 Få din mor til dere? Livredd fly selv jeg. Anonymous poster hash: 2b8c2...2f5
Elina Skrevet 10. oktober 2015 #14 Skrevet 10. oktober 2015 Hei, jeg har også på samme måte. Har i alle år dopet meg ned og tvinget meg selv til å fly, en i perioder har det bare sakt stopp for meg. Jeg har mine rutiner jeg må igjennom og jeg må være helt klar å gå på flyet samme hva som skjer med flyet. Uten å gå mer i detaljer over min skrekk, så må jeg tipse om det eneste som faktisk har gjort at jeg nå reiser med fly (11timer osv) uten medisiner eller angst. Jeg tok et kurs hos fearofflying.com http://www.fearofflying.com/ Tom Bunn har vært en utrolig stor hjelp for meg. Takket være han så flyr jeg uten angst. Har hatt flere terapi timer med han også på telefonen, og han er veldig dyktig. Når jeg satt "fast" utenlands så hjalp han meg, noe ingen andre greide. De har en gratis video på siden mulig det er nok for mannen din. Det var mannen min som bestillte kurset til meg, jeg trodde ikke det ville fungere samtidig ar jeg redd. Redd for å bli kvitt skrekken, det er en trygghet i den. Men det hjalp meg veldig, før jeg reiser noen plass så har jeg noen teknikken jeg går igjennom slik at jeg er godt forberedt. Da går turen smertefritt for alle involverte. Skjønner det ikke er lett for deg, men det er det heller ikke for mannen din. Det er venskelig når man skuffer sine nærmeste pga. en fobi. Mannen til Hi har ikke bare flyskrekk og det er ikke bare en fobi. Det han er/har er så mye mer. Anonymous poster hash: ca7c8...ae3 Det er veldig vanlig å få litt panikk når det begynner å nærme seg flytur. Typisk flyskrekk. Man snakker varmt om å dra siden man har det litt på avstand og tror man klarer å mestre angsten innen den tid. Lettere når man får avstand til det, så når ting nærmer seg får man lettere panikk. Ofte skjer det når flybiletter skal bestilles, så skjer det kanskje igjen når du skal velge seter. ALLE steg som er ren rutine for en som ikke har flyskrekk kan være noe som gir total angst for en som har fobien. Ikke lett å forstå for en som ikke har angst for å fly, jeg hadde så angst at jeg aldri satt meg på et fly. Å presse seg til det er ikke spesielt lurt heller da man kan få panikkanfall. Det har jeg hatt og det satt meg flere steg tilbake, trodde aldri jeg skulle klare å sette meg på et fly igjen.
petronell1 Skrevet 10. oktober 2015 #15 Skrevet 10. oktober 2015 Eneste som hjelper en med agorafobi er eksponering.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #16 Skrevet 10. oktober 2015 Takk for svar! Ja jeg har begynt å tenke tanken om å kanskje få henne til å komme hit, dog hun har flere hunder som kompliserer nettopp dette. Det må desverre bli med fly siden vi bor veldig langt unna (tog og bil vil ta flere dager), men jeg skal ta en prat med henne. I forhold til hvorfor jeg fikk barn med han, han var ute og sosial det første året og jeg ante ikke hvor ille det ville bli for han. Det er mye man lærer etterhvert og jeg har greid å få han ut av huset flere ganger, liten tur rundt nabolaget osv men tanken på å fly holdt på å knekke han helt. Jeg har vurdert at han får bli hjemme alene men synes heller ikke at det blir riktig. Å straffe han for at han psykisk sliter med å dra ut vil for meg være en større straff enn det er verdt. Vi er tross alt en familie som tar vare på hverandre. I forhold til medisering så skal jeg ordne en tur til legen og høre med dem hvilken alternativer vi kan se på for å hjelpe han. Igjen, tusen takk for svar det har hjulpet. HI Anonymous poster hash: b9ff4...fd1 Går mannen din i behandling for sine psykiske problemer og diagnoser, Hi? Du skal ikke straffe ham, men det er også helt håpløst om alle andre skal innrette livet sitt rundt ham og hans plager. Dere hadde en avtale, hvis det var så stort problem for han så burde han vært ærlig med deg i første omgang, disse problemene hans kommer ikke som en overraskelse. Om han går i behandling så kunne han brukt dette som en konkret øvelse i behandlingen, jobbe mot en spesiell hendelse som han skulle takle. Dette går jeg ut fra at han ikke har gjort om han har psykolog? Og går han ikke i behandling så er det jammen på tide han tar tak i det. Han er voksen, han har familie, han er far - da må han faktisk jobbe med problemene sine. Om han ikke går til psykolog så krev at han må sette seg på venteliste NÅ. Og så får han ordne seg medisiner til flyturen. Jeg tror Elina har et poeng også, selv om mannens hovedproblem er agorafobi. Det at han friker ut nå når billettene skal bestilles gjør at jeg tror han har flyfobi i tillegg til agorafobien. Uansett - hans ansvar å ta tak i problemene sine! Anonymous poster hash: b18f3...7ba
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #17 Skrevet 10. oktober 2015 Hei, jeg har også på samme måte. Har i alle år dopet meg ned og tvinget meg selv til å fly, en i perioder har det bare sakt stopp for meg. Jeg har mine rutiner jeg må igjennom og jeg må være helt klar å gå på flyet samme hva som skjer med flyet. Uten å gå mer i detaljer over min skrekk, så må jeg tipse om det eneste som faktisk har gjort at jeg nå reiser med fly (11timer osv) uten medisiner eller angst. Jeg tok et kurs hos fearofflying.com http://www.fearofflying.com/ Tom Bunn har vært en utrolig stor hjelp for meg. Takket være han så flyr jeg uten angst. Har hatt flere terapi timer med han også på telefonen, og han er veldig dyktig. Når jeg satt "fast" utenlands så hjalp han meg, noe ingen andre greide. De har en gratis video på siden mulig det er nok for mannen din. Det var mannen min som bestillte kurset til meg, jeg trodde ikke det ville fungere samtidig ar jeg redd. Redd for å bli kvitt skrekken, det er en trygghet i den. Men det hjalp meg veldig, før jeg reiser noen plass så har jeg noen teknikken jeg går igjennom slik at jeg er godt forberedt. Da går turen smertefritt for alle involverte. Skjønner det ikke er lett for deg, men det er det heller ikke for mannen din. Det er venskelig når man skuffer sine nærmeste pga. en fobi. Mannen til Hi har ikke bare flyskrekk og det er ikke bare en fobi. Det han er/har er så mye mer. Anonymous poster hash: ca7c8...ae3 Det er veldig vanlig å få litt panikk når det begynner å nærme seg flytur. Typisk flyskrekk. Man snakker varmt om å dra siden man har det litt på avstand og tror man klarer å mestre angsten innen den tid. Lettere når man får avstand til det, så når ting nærmer seg får man lettere panikk. Ofte skjer det når flybiletter skal bestilles, så skjer det kanskje igjen når du skal velge seter. ALLE steg som er ren rutine for en som ikke har flyskrekk kan være noe som gir total angst for en som har fobien. Ikke lett å forstå for en som ikke har angst for å fly, jeg hadde så angst at jeg aldri satt meg på et fly. Å presse seg til det er ikke spesielt lurt heller da man kan få panikkanfall. Det har jeg hatt og det satt meg flere steg tilbake, trodde aldri jeg skulle klare å sette meg på et fly igjen. Vet du egentlig hva agorafobi er? Der er ikke bare flyskrekk. Anonymous poster hash: ca7c8...ae3
Elina Skrevet 10. oktober 2015 #18 Skrevet 10. oktober 2015 Trodde det Hei, jeg har også på samme måte. Har i alle år dopet meg ned og tvinget meg selv til å fly, en i perioder har det bare sakt stopp for meg. Jeg har mine rutiner jeg må igjennom og jeg må være helt klar å gå på flyet samme hva som skjer med flyet. Uten å gå mer i detaljer over min skrekk, så må jeg tipse om det eneste som faktisk har gjort at jeg nå reiser med fly (11timer osv) uten medisiner eller angst. Jeg tok et kurs hos fearofflying.com http://www.fearofflying.com/ Tom Bunn har vært en utrolig stor hjelp for meg. Takket være han så flyr jeg uten angst. Har hatt flere terapi timer med han også på telefonen, og han er veldig dyktig. Når jeg satt "fast" utenlands så hjalp han meg, noe ingen andre greide. De har en gratis video på siden mulig det er nok for mannen din. Det var mannen min som bestillte kurset til meg, jeg trodde ikke det ville fungere samtidig ar jeg redd. Redd for å bli kvitt skrekken, det er en trygghet i den. Men det hjalp meg veldig, før jeg reiser noen plass så har jeg noen teknikken jeg går igjennom slik at jeg er godt forberedt. Da går turen smertefritt for alle involverte. Skjønner det ikke er lett for deg, men det er det heller ikke for mannen din. Det er venskelig når man skuffer sine nærmeste pga. en fobi. Mannen til Hi har ikke bare flyskrekk og det er ikke bare en fobi. Det han er/har er så mye mer. Anonymous poster hash: ca7c8...ae3 Det er veldig vanlig å få litt panikk når det begynner å nærme seg flytur. Typisk flyskrekk. Man snakker varmt om å dra siden man har det litt på avstand og tror man klarer å mestre angsten innen den tid. Lettere når man får avstand til det, så når ting nærmer seg får man lettere panikk. Ofte skjer det når flybiletter skal bestilles, så skjer det kanskje igjen når du skal velge seter. ALLE steg som er ren rutine for en som ikke har flyskrekk kan være noe som gir total angst for en som har fobien. Ikke lett å forstå for en som ikke har angst for å fly, jeg hadde så angst at jeg aldri satt meg på et fly. Å presse seg til det er ikke spesielt lurt heller da man kan få panikkanfall. Det har jeg hatt og det satt meg flere steg tilbake, trodde aldri jeg skulle klare å sette meg på et fly igjen. Vet du egentlig hva agorafobi er? Der er ikke bare flyskrekk. Anonymous poster hash: ca7c8...ae3 Trodde det var aviophobia (flyskrekk) det sto, leste ikke godt nok. Men uansett, han må i terapi, dette vil nok mest sansynligvis ikke gå over av seg selv. HI`s mann trenger støtte og HI må være talodig. Slike ting kan ta tid. en med terapi og tid så tror jeg absolutt det er mulig. Sett dere ned å snakk om det, han skjønner sikkert at det ikke er en ideell situasjon for hverken voksne eller barn. ikke gjør narr av han, du bare skyver han vekk. Prøv å les litt om det og sett deg inn i det. Lykke til! Tror i tillegg de teknikkene jeg har lært av Tom Bunn kan hjelpe han også, det er teknikker som går på de fleste tilfeller av angst. Han har en bok ute på amazon: http://www.amazon.com/Soar-Breakthrough-Treatment-Fear-Flying/dp/0762788003/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1444491326&sr=8-1&keywords=tom+bunn Teknikken går på å skape trygghet i den situasjonen du er i og å få kroppen til å produsere oxytocin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå