Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #1 Skrevet 10. oktober 2015 Jobber på sykehjem. Nå har det begynt en vernepleier som påstår hun kan ikke bare gi medisiner, men legge dossetter og sette sprøyter. Det kan vell ikke stemme? Bare sykepleiere som kan det vell? Noen som vet? Anonymous poster hash: 74bf3...825
Lovemelikeyoudo Skrevet 10. oktober 2015 #2 Skrevet 10. oktober 2015 Hell yes. Jeg er vernepleier og vi har også dette I utdannelsen vår!
SuperFries Skrevet 10. oktober 2015 #3 Skrevet 10. oktober 2015 De kan både dele ut medisiner, legge dosetter og sette injeksjon.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #4 Skrevet 10. oktober 2015 vernepleiere og sykepleiere har mye av den samme medisinske kompetansen, vernepleiere kan atferd og sykepleiere kan alt annet Anonymous poster hash: a611d...b27
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #5 Skrevet 10. oktober 2015 Nå er vel både sykepleien og vernepleien en 3-årig utdannelse som har mange av de samme fagene, så det stemmer sikkert. Anonymous poster hash: 24332...33b
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #6 Skrevet 10. oktober 2015 Det Stemmer ja. Hun kan det. Hilsen sykepleier. Anonymous poster hash: b0f45...b2d
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #7 Skrevet 10. oktober 2015 Takk!! Det er jeg som er vpl og blir møtt med sånne holdninger. Vet selvsagt hva jeg kan og har lov til, måtte bare lufte om det var sånne holdninger over alt. Anonymous poster hash: 74bf3...825
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #8 Skrevet 10. oktober 2015 Takk!! Det er jeg som er vpl og blir møtt med sånne holdninger. Vet selvsagt hva jeg kan og har lov til, måtte bare lufte om det var sånne holdninger over alt. Anonymous poster hash: 74bf3...825 Haha Det er lov å innrømme at du tok feil og dreit på draget Anonymous poster hash: d9f62...0b8
Rosepus™ Skrevet 10. oktober 2015 #9 Skrevet 10. oktober 2015 Litt utenom spørsmålet, men ment til deg som skrev som #5: Men vær obs på at bare 20 eller er det 30 studiepoeng er felles på disse utdanningene, så de er ikke så like. Det er tros alt to forskjellige utdanninger. Poenget vil jo være å utnytte den ulike kompetansen til å gjøre det beste for pasienten/brukeren. Men å gi medisin og legge opp medisin, å sette injeksjoner vil jeg tro de har i sin grunnutdanning ja. Poenget er vel at hverken spl eller vpl skal gå ut over sitt kompetanseområde. Nå virker hi veldig klar over hva hun kan og ikke kan gjøre, så kanskje skulle leder gått inn og informert de andre ansatte om hva som kan utføres av vpl og hva det må spl til.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #10 Skrevet 10. oktober 2015 Litt utenom spørsmålet, men ment til deg som skrev som #5: Men vær obs på at bare 20 eller er det 30 studiepoeng er felles på disse utdanningene, så de er ikke så like. Det er tros alt to forskjellige utdanninger. Poenget vil jo være å utnytte den ulike kompetansen til å gjøre det beste for pasienten/brukeren. Men å gi medisin og legge opp medisin, å sette injeksjoner vil jeg tro de har i sin grunnutdanning ja. Poenget er vel at hverken spl eller vpl skal gå ut over sitt kompetanseområde. Nå virker hi veldig klar over hva hun kan og ikke kan gjøre, så kanskje skulle leder gått inn og informert de andre ansatte om hva som kan utføres av vpl og hva det må spl til. I kommunehelsetjenesten er vpl og spl likestilt når det gjelder medisinkompetanse. Det er likevel viktig at hver enkelt får opplæring og kan det de skal. En vpl kan ikke ha medisinansvar i somatisk avdeling på sykehus, eller akuttmottak på psyk. Hi. Anonymous poster hash: 74bf3...825
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #11 Skrevet 10. oktober 2015 vernepleiere og sykepleiere har mye av den samme medisinske kompetansen, vernepleiere kan atferd og sykepleiere kan alt annet Anonymous poster hash: a611d...b27 vi kan ganske mye mer en bare atferd. Kan vel si at vernepleiere kan mye mens sykepleiere bare kan sykdom og medesiner? Anonymous poster hash: c3c16...929
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #12 Skrevet 10. oktober 2015 Takk!! Det er jeg som er vpl og blir møtt med sånne holdninger. Vet selvsagt hva jeg kan og har lov til, måtte bare lufte om det var sånne holdninger over alt. Anonymous poster hash: 74bf3...825 Hahaha Er du ferdigutdannet vernepleier, men må likevel på dib for å få bekreftet hva du faktisk har lært i løpet av studiet, og hva du har lov til og ikke lov til.. Du er nok en dyktig vpl ja 🙈 Anonymous poster hash: c7736...3a2
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #13 Skrevet 10. oktober 2015 Takk!! Det er jeg som er vpl og blir møtt med sånne holdninger. Vet selvsagt hva jeg kan og har lov til, måtte bare lufte om det var sånne holdninger over alt. Anonymous poster hash: 74bf3...825 HahahaEr du ferdigutdannet vernepleier, men må likevel på dib for å få bekreftet hva du faktisk har lært i løpet av studiet, og hva du har lov til og ikke lov til.. Du er nok en dyktig vpl ja 🙈 Anonymous poster hash: c7736...3a2 Ikke for å få bekreftet, for å høre generelle holdninger. Vi vernepleiere har faktisk en god jobb å gjøre for å vise hva kompetanse vi faktisk har. Hi. Anonymous poster hash: 74bf3...825
Twintipp og himmelblå Skrevet 10. oktober 2015 #14 Skrevet 10. oktober 2015 (endret) Klart du kan. Vi gir medisiner, legger dosetter, setter injeksjoner, alt som ikke er direkte inn i venene. Da må du kurses først. Endret 10. oktober 2015 av Twintipp og himmelblå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå