Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #1 Skrevet 10. oktober 2015 Jeg har en datter på 9 år. Før spiste hun omtrent alt. Var noen få ting hun ikke likte, og de tingene slapp hun å spise. Men de siste årene har hun blitt bare mer og mer kresen. Hun nekter å spise annet brød enn loff. Hun spiser nesten ingen pålegg. Nå har hun sluttet å spise fisk, kylling og det meste av kjøtt. Hun nekter også plutselig å spise potet og ris også. Hun har også bare noen få ting innen godteri hun spiser. Vi har alltid hatt en regel på at barna alltid skal smake på maten. Men det som skjer nå når jeg ber henne smake er at hun låser seg helt. Legger seg under bordet eller springer gråtende fra bordet. De gangene jeg får genne til å prøve, kan hun sitte lenge å ikke greie å ta gaffelen i munnen, eller at brekker seg. Hun er helt låst. Jeg er redd hun har fått et problematisk forhold til mat. Veldig redd for at det det skal føre til et spiseproblem (eller kanskje det allerede har gjort det). Skal ta kontakt med helsestasjonen. Er det noen som har det på samme måte som oss, eller har gode råd til en fortvilet mamma? Anonymous poster hash: e3a1c...100
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #2 Skrevet 10. oktober 2015 Uff. Ser jeg hadde mye skrivefeil. Skal selvfølgelig være "Barn med unormalt forhold til mat". Anonymous poster hash: e3a1c...100
Mamma_til_2 Skrevet 10. oktober 2015 #3 Skrevet 10. oktober 2015 Vanskelig, men hva spiser hun uten problemer? Det er vanskelig og gi deg råd da jeg ikke kjenner din datter, men min jente begynte sånn det var for og teste meg og min reaksjon ( sier ikke din datter gjør det) for min jente spiste alt borte men hjemme skulle hun ikke ha noe, jeg visste dette var tull og hun måtte smake og spise det som ble servert, kuttet fort tullet da hun fant ut at hun foretrakk varm middag fremfor kald. Men du kjenner din datter snakk fortrolig med henne finn ut om det er noe som skjer på skolen ol.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #4 Skrevet 10. oktober 2015 Tusen takk for svar. Grunnen til at det har tatt så lang tid før jeg har gjort noe er jo fordi jeg har tenkt at det må være en periode hun er inne i. Men det har blitt bare verre og verre. Hun spiser ikke andre steder heller. Det hun spiser er loff med enten, brunost, leverpostei eller smøreost. Så spiser hun pasta, fløtepoteter, kjøttdeig og litt koteletter. Hun liker biff. Liker også grøt og pizza. Ellers er det fint lite hun spiser. Hi Anonymous poster hash: e3a1c...100
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #5 Skrevet 10. oktober 2015 God ide å kontakte helsestasjonen. Spør om dere kan få komme inn å få litt kostholdsveiledning. Hun trenger å få høre fra fsgfolk hva slags kosthold som er sunt, og hvorfor hun bør spise sunt. Det mamma og pappa sier går ofte inn ene øret og ut det andre. Anonymous poster hash: 7bdd7...93f
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #6 Skrevet 10. oktober 2015 Mine unger er som din, har aldri vært noe tull med mat. Så i 9 års alderen var det som det gikk et lys oppfor eldste. Kresen, det er kult å være kresen! 😱 Var ikke særlig kult å være sulten! Ble ikke loff med sirup på, av å skape seg. Eller pannekaker til middag, og corn flakes resten av dagen her hos oss, fordi om det var slik hos andre. Det er en fase, det har også med selvhevdelse og kontroll å gjøre. Dekk løsrivbkngs behovene på andre områder, og ikke ga fokus på mat. Anonymous poster hash: beb79...6c6
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #7 Skrevet 10. oktober 2015 Er hun dårlig på noen annen måte? Oppblåst mage, uvel, magesmerter, sliten og trøtt? Mitt barn gikk fra matglad til småspist da cøliakien brøt ut. Merket det på meg selv også, ting jeg vanligvis likte ble tungt å spise. Ble tung og rar i kroppen av mat. Anonymous poster hash: 144ee...0ad
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #8 Skrevet 10. oktober 2015 Min datter er litt yngre enn din, men slet lenge med mat før vi fant ut at hun var laktoseintolerant. Hun ble utrolig sær i matveien og nå 2 år etter er det fortsatt mye hun kvier seg for å spise. Før elsket hun alle grønnsaker, i dag er det kun to- tre stykker hun spiser. Hun brekker seg av å smake på ting hun ikke har lyst på/ nye ting. Min datter sliter også med mye magesyre, hikker og raper mye. Hun får nå behandling for det også. Vi har fått god oppfølging av lege og hun har tatt det på alvor da han påpekte viktigheten av å spise 5 om dagen, så selv om variasjonen ikke er stor prøver hun å få til dette. Kan det være datteren din har noen intoleranser som hun ikke klarer å sette ord på? Jeg tenker jo at man brekker seg ikke med vilje, det skal i så fall mye til for et barn å gjøre det bevisst. Hva med å ta henne med i butikken og la henne velge de grønnsakene hun har lyst på? Bak rundstykker eller grove scones sammen, kanskje hun vil spise det når hun selv har laget? Det er nok uansett en god ide og ta henne med til lege og sjekke om hun har intoleranser/allergier etc. Lykke til Anonymous poster hash: 355be...8d3
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #9 Skrevet 11. oktober 2015 Bortskjemt. Når hun blir sulten nok spiser hun sikkert det dere har på menyen. Men hvem ville ikke heller ha spist loff, biff og fløtepoteter...? Anonymous poster hash: 72be6...1c3
Isola&Lille+julegave Skrevet 11. oktober 2015 #10 Skrevet 11. oktober 2015 Når barnet brekker seg, er hun ikke bortskjemt! Snakk med helsestasjonen. Store mandler??
Luksusdyret Skrevet 11. oktober 2015 #11 Skrevet 11. oktober 2015 Hun bør spise kjøtt og særlig fisk, men jeg ser ikke akkurat noe galt med loff. De "sunne" brødene man får kjøpt på butikken smaker dritt, forstår godt at barn ikke vil spise det. I land som Frankrike, Italia osv spiser mange lyst brød, og de har ikke noe særlig større problemer med overvekt enn nordmenn. Men hun bør absolutt spise kjøtt, egg, fisk og grønnsaker. Har du prøvd å lage salat av agurk og tomat med rømme og gresk dressing? Gjøre kjøtt/fisk spennende? Lage hjemmelaget fiskegrateng med fløtepoteter?
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #12 Skrevet 11. oktober 2015 Hun bør spise kjøtt og særlig fisk, men jeg ser ikke akkurat noe galt med loff. De "sunne" brødene man får kjøpt på butikken smaker dritt, forstår godt at barn ikke vil spise det. I land som Frankrike, Italia osv spiser mange lyst brød, og de har ikke noe særlig større problemer med overvekt enn nordmenn. Men hun bør absolutt spise kjøtt, egg, fisk og grønnsaker. Har du prøvd å lage salat av agurk og tomat med rømme og gresk dressing? Gjøre kjøtt/fisk spennende? Lage hjemmelaget fiskegrateng med fløtepoteter? Det er jo en smakssak og helt urelevant. Jeg kan ikke fordra loff, men elsker grovbrød. Anonymous poster hash: 5d8d6...e2f
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #13 Skrevet 11. oktober 2015 Hun bør spise kjøtt og særlig fisk, men jeg ser ikke akkurat noe galt med loff. De "sunne" brødene man får kjøpt på butikken smaker dritt, forstår godt at barn ikke vil spise det. I land som Frankrike, Italia osv spiser mange lyst brød, og de har ikke noe særlig større problemer med overvekt enn nordmenn. Men hun bør absolutt spise kjøtt, egg, fisk og grønnsaker. Har du prøvd å lage salat av agurk og tomat med rømme og gresk dressing? Gjøre kjøtt/fisk spennende? Lage hjemmelaget fiskegrateng med fløtepoteter? Det er jo en smakssak og helt urelevant. Jeg kan ikke fordra loff, men elsker grovbrød. Anonymous poster hash: 5d8d6...e2f Jada, det er smakssak. Men det er bare tull at barn blir bælfeite av å spise loff. Loff med leverpostei vil jeg tro er sunnere enn grovbrød med brunost/nugatti. Jeg lager lyst brød selv, og tilsetter ikke akkurat veldig mye sukker i brøddeigen. Barna her foretrekker halvt rug/halvt hvete i deigen, og makrell i tomat, leverpostei og salami på skiva istedet for nugatti, brunost, prim og syltetøy. Anonymous poster hash: 00067...d00
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #14 Skrevet 11. oktober 2015 Du må bare si til henne at hvis hun ikke begynner å spise skikkelig mat må hin bli hentet av ambulanse og lagt inn på sykehus for å få tilstrekkelig næring gjennom en slange. Mamma sa dette til meg når jeg nektet å spise.. Jeg begynte etter dette. Brutalt. Men det når inn. Hun får ikkei seg alt hun trenger slik som det er nå. Evt kan dere gå på matlagningskurs sammen. Finnes for barn og voksne... Lære nye gode måter å lage sunn mat på? Godtar hum om du moser potet og grønsaker sammen? Anonymous poster hash: 24227...197
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #15 Skrevet 11. oktober 2015 Datteren min var litt slik fram til 8 års alderen, hun var så tynn at ribbeina stakk ut. Jeg tok henne med til legen for å finne ut om det var noe fysisk, men nei. Så tok jeg henne med til helsesøster og vi snakket mye om hennes forhold til mat og hun fikk se bilder av en anoretisk dame og hs forklarte hvor farlig det var for kroppen etc. Skal si hun fikk fart på spisingen! I starten fikk hun være med i butikken og plukke ut ingrediensene. Ble mye hjemmelagde gryteretter på den tiden. Gryta skulle bestå av minst 2 grønnsaker, en kjøttype/evnt fisk og pasta/potet/eller ris. Hun fikk velge hva som skulle i gryta Og hun fikk være med å lage dem. Etterhvert begynte jeg å snike inn litt flere ingredienser, fløte/rømme (for å "feite henne opp litt"), kamuflerte det i grytene. Etter 9-10 måneder spiste hun tilnærmet likt normalt. Etter litt over et år var hun normalvektig igjen. Dattera til venninna mi er også slik som din datter, hun spiser nesten bare loff, kyllingfile og ris. Men der gjør de ikke noe med det, så hun har holdt på sånn i mange år. Jenta er så tynn at det bare er skinn og bein Så mitt tips er å begynne hos helsesøster, slik du sier, jobbe med hennes matvegring og sakte men sikkert introdusere ny mat som hun selv kan være med å plukke ut. Vise henne at mat ikke er "farlig" eller tvang, men en nødvendighet. Lykke til Anonymous poster hash: adcf5...7b5
Gjest Antarctica Skrevet 11. oktober 2015 #16 Skrevet 11. oktober 2015 Hun bør spise kjøtt og særlig fisk, men jeg ser ikke akkurat noe galt med loff. De "sunne" brødene man får kjøpt på butikken smaker dritt, forstår godt at barn ikke vil spise det. I land som Frankrike, Italia osv spiser mange lyst brød, og de har ikke noe særlig større problemer med overvekt enn nordmenn. Men hun bør absolutt spise kjøtt, egg, fisk og grønnsaker. Har du prøvd å lage salat av agurk og tomat med rømme og gresk dressing? Gjøre kjøtt/fisk spennende? Lage hjemmelaget fiskegrateng med fløtepoteter?Det er jo en smakssak og helt urelevant. Jeg kan ikke fordra loff, men elsker grovbrød. Anonymous poster hash: 5d8d6...e2f Jada, det er smakssak. Men det er bare tull at barn blir bælfeite av å spise loff. Loff med leverpostei vil jeg tro er sunnere enn grovbrød med brunost/nugatti. Jeg lager lyst brød selv, og tilsetter ikke akkurat veldig mye sukker i brøddeigen. Barna her foretrekker halvt rug/halvt hvete i deigen, og makrell i tomat, leverpostei og salami på skiva istedet for nugatti, brunost, prim og syltetøy. Anonymous poster hash: 00067...d00 Ingen sier de blir feite, men kostfiber er nødvendig for fordøyelsen, og hvitt mel inneholder kun karbohydrater. Ikke noe jern eller andre mineraler, som du vil finne i fullkorn.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2015 #17 Skrevet 11. oktober 2015 Niesen min ble plutselig vegetarianer rundt samme alder, og det var mye hun ikke ville spise av vegetarmat heller. Ingen spurte henne hvorfor, men antok at hun bare var kresen og glad i dyr. Da hun ble voksen viste det seg at hun har crohns, og at hun sluttet å spise de tingene som gjorde at hun fikk vondt (som var nesten alt). Anonymous poster hash: 860bd...97a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå