Gå til innhold

Å kalle barnet opp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det litt sært å kalle barnet opp etter en nær avdød slektning?

Anonymous poster hash: 780b4...11a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm...nei. tror jeg.

Dere kjente personen godt? Hva tror du de andre slektningene vil tenke?

Vi visste at vi ville oppkalle sønnen vår etter farfar. Med et forbehold om at han ikke døde under svangerskapet (han var veldig syk ). Så for oss ville det blitt for nærme tidsmessig om han ikke hadde overlevd

Anonymous poster hash: e3899...057

Skrevet

Det kan muligens være sårt for noen, det avhenger gjerne av flere faktorer (for eksempel alder ved dødsfall). Men i utgangspunktet er det jo en fin tanke.

Skrevet

Hos oss er det vanlig å kalle opp. Jeg er oppkalt etter mine foreldre, min mann etter hans. Våre to eldste er også oppkalt etter dem og minste mann er oppkalt etter min bestefar og ene onkelen hans.

Ingen her som reagerer negativt på det. Mer ærefullt.

Anonymous poster hash: 320e5...2f5

Skrevet

Min andre sønn ble kalt opp etter min lillebror som ble for tidlig født og døde. Men jeg spurte mamma først om hun følte at det gikk bra, hun samtykket og sa at hun syntes det var et vakkert navn :) Jeg hadde aldri kalt ham det om hun ikke hadde sagt ja.

Skrevet

Nei det syns jeg ikke, og vi har gjort det selv. Oppkalt etter en i familien som døde som toåring. Jeg spurte foreldrene om "lov", og de syns det var en fin ting å gjøre.

Anonymous poster hash: 1f3bf...33c

Skrevet (endret)

nei, ikke sært i det hele tatt.

Endret av Muji81
Skrevet

Nei. Det er jo bare koselig tenker jeg?

Vi kalte opp vår datter etter mannens farmor, som døde rett før jeg oppdaget graviditeten. Og barna hennes (altså mannens far og onkler og tanter), ble bare rørt av det. (Er andre gang jeg har sett svigerfar gråte).

Det er jo en ærefull ting å kalle noen opp! 😊

Anonymous poster hash: f4b1c...aa5

Skrevet

Jeg syns det er en koselig ting:)

Jeg har ofte tenkt at hvis jeg får en jente, vil jeg kalle henne opp etter min farmor. Men, da kommer jeg til å spørre min pappa først.

Anonymous poster hash: a5d47...666
Skrevet

Koselig!

Selv er jeg oppkalt etter farmor ( hun døde tre måneder før jeg ble født) og mitt mellomnavn er en feminin versjon av  min fars mellomnavn ( som også døde i den ulykken tre måneder før jeg ble født...)

Anonymous poster hash: 55698...8d1
Gjest Antarctica
Skrevet

Er det litt sært å kalle barnet opp etter en nær avdød slektning?Anonymous poster hash: 780b4...11a

Nei, det er særere å kalle opp etter en levende.

Skrevet

Er det litt sært å kalle barnet opp etter en nær avdød slektning?Anonymous poster hash: 780b4...11a

Hvorfor det?

Anonymous poster hash: 54b87...08e

Gjest Antarctica
Skrevet

Hvorfor det?Anonymous poster hash: 54b87...08e

I tradisjonen der jeg kommer fra ligger det noe mer i å oppkalle. Kaller du opp en død, minnes du henne/ham. Kaller du opp en levende ønsker du nærmest livet av vedkommende...

Skrevet

Hvorfor det?Anonymous poster hash: 54b87...08e
I tradisjonen der jeg kommer fra ligger det noe mer i å oppkalle. Kaller du opp en død, minnes du henne/ham. Kaller du opp en levende ønsker du nærmest livet av vedkommende...

Ok, her jeg bor er det veldig vanlig å kalle opp etter levende. Var nettopp en venninne som kalte opp faren sin, han ble veldig glad. Så helt naturlig, her ihvertfall!

Anonymous poster hash: 54b87...08e

Skrevet

Tenker å oppkalle etter noen som lever er jo fordi det er et menneske som betyr mye for foreldrene til barnet. Tror også at den det blir oppkalt etter syntes det er stas.

Anonymous poster hash: e4a30...3b1

Skrevet

Jeg har oppkalt barnet mitt etter min far som lever, og som jeg absolutt ikke ønsker livet av. Han ble kjempeglad og stolt. Ikke noe sært ved det i vår familie, altså :-)

Anonymous poster hash: 6efdd...040

Skrevet

I så fall er vi sære!

Har kalt opp barnet vårt etter kjære, men dessverre avdøde oldeforeldre.

Så langt (8 år) har vi bare fått positive tilbakemeldinger både på navnevalg - og for de som har spurt om mer - årsaken til at vi valgte navnet. Alle besteforeldrene synes det er stas.

Anonymous poster hash: ce5fb...aef
Skrevet

Burde søsken bli spurt/informert på forhånd? Har man lov å føle det litt trist? Når det er svært nær relasjon og kort tid siden dødsfall?

HI

Anonymous poster hash: 780b4...11a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...