Gå til innhold

Feilinformasjon fra sykehus


Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bestemor opererte bort en svulst for to uker siden..

Ti dager senere var hun hos fastlege for noe helt annet, men legen sa at svulsten var godartet og det ble vi jo glad for!

Fikk også utskrift av denne informasjonen som kom fra sykehuset.

To dager senere ble hun innlagt på sykehus, og da sier de at svulsten var ondartet!

Hvordan går dette an?

Vi bør vel klage på dette, men hvor?

 

Anonymous poster hash: aeead...ba8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er helsetilsynet du skal klage til forresten 

Skrevet

Min bestemor opererte bort en svulst for to uker siden..

Ti dager senere var hun hos fastlege for noe helt annet, men legen sa at svulsten var godartet og det ble vi jo glad for!

Fikk også utskrift av denne informasjonen som kom fra sykehuset.

To dager senere ble hun innlagt på sykehus, og da sier de at svulsten var ondartet!

Hvordan går dette an?

Vi bør vel klage på dette, men hvor? Anonymous poster hash: aeead...ba8

Klage på hva egentlig? At svulsten var ondartet? Trist å høre iallefall, håper de kan hjelpe henne?

 

Anonymous poster hash: ccdab...67b

Skrevet

Hva skal dere klage inn for? Får ikke svulsten godartet av den grunn!



Anonymous poster hash: 99d65...bcb
Skrevet

de kan jo kanskje klage på at de har fått feil informasjon? Det går jo ikke an det, si at noen er frisk, for så å legge personen inn pga svulsten var ondartet likevel..



Anonymous poster hash: f62b8...db8
Skrevet

Ja, dere kan klage på feilinfo dere fikk av sykehuset. Det er stor forskjell mellom god- og ondartet svulst!

 

Anonymous poster hash: 44282...5f9

Skrevet

de kan jo kanskje klage på at de har fått feil informasjon? Det går jo ikke an det, si at noen er frisk, for så å legge personen inn pga svulsten var ondartet likevel.. Anonymous poster hash: f62b8...db8

Klart at det skjer i noen tilfeller. Det er ikke alltid at alt prøvematerial er representativt og kanskje foreløpige svar viser funn forenlig med benign tumor, mens bildet endrer seg underveis. Beklager virkelig at din slektning har fått ondartet sykdom, men jeg tror ikke det foreligger grunnlag for klagesaker utfra det du sier her.

 

Anonymous poster hash: ccdab...67b

Skrevet

Hva skal du egentlig klage på? Det bør du iallefall finne ut av først.

Klage på at fastlegen sa noe feil til din bestemor?

Klage på at fastlegen tolket tilbakemeldingen fra sykehuset feil?

Klage på at de foreløpige prøvesvarene viste feil resultat?

Klage på at fastlegen sa noe i det hele tatt før de endelige resultatene hadde kommet?

Klage på at din bestemor oppfattet feil?

etc etc etc.

 

 

Prøvesvarene ang svult får man skriftlig. Hvis den skriftlige informasjonen din bestemor fikk var feil, så har dere kanskje en mulighet il å klage. Nå gikk det imidlertid bare to dager fra hun fikk den ene beskjeden til hun fikk kontrabeskjed. På den tiden har det nok ikke skjedd noen skade, og dermed er det ikke så mye å klage på selv om det selvfølgelig er leit at dere ikk feil beskjed først.

 

Anonymous poster hash: 0ee3f...22b

Skrevet

Skjønner at det kan være en kjedelig situasjon for dere, men hvorfor skal det klages så utrolig mye i Norge??

 

Anonymous poster hash: 5fc62...157

Skrevet

Hva skal du egentlig klage på? Det bør du iallefall finne ut av først.

Klage på at fastlegen sa noe feil til din bestemor?

Klage på at fastlegen tolket tilbakemeldingen fra sykehuset feil?

Klage på at de foreløpige prøvesvarene viste feil resultat?

Klage på at fastlegen sa noe i det hele tatt før de endelige resultatene hadde kommet?

Klage på at din bestemor oppfattet feil?

etc etc etc.

 

 

Prøvesvarene ang svult får man skriftlig. Hvis den skriftlige informasjonen din bestemor fikk var feil, så har dere kanskje en mulighet il å klage. Nå gikk det imidlertid bare to dager fra hun fikk den ene beskjeden til hun fikk kontrabeskjed. På den tiden har det nok ikke skjedd noen skade, og dermed er det ikke så mye å klage på selv om det selvfølgelig er leit at dere ikk feil beskjed først.

 

Anonymous poster hash: 0ee3f...22b

Er det greit å få beskjed om at en svulst er godartet når den egentlig var ondartet?

Prøvesvaret burde foreligge når alt var ferdig analysert, og ikke før!

Ingen har oppfattet noe feil. Svaret om at den var godartet kom fra sykehuset!

For bestemor og pårørende, så betyr det faktisk noe om det er godartet eller ondartet.

Mulig dere andre hadde tatt lettere på det!

Tenker ikke klage for å få erstatning eller noe, men fordi det ikke er greit, og at de ikke burde gjøre slike feil!

 

HI

 

Anonymous poster hash: aeead...ba8

Skrevet

Skjønner at det kan være en kjedelig situasjon for dere, men hvorfor skal det klages så utrolig mye i Norge??

 

Anonymous poster hash: 5fc62...157

Kanskje fordi at hvis man ikke klager på noe, så sier man det er greit at det er slik!

 

 

Anonymous poster hash: aeead...ba8

Skrevet

 

de kan jo kanskje klage på at de har fått feil informasjon? Det går jo ikke an det, si at noen er frisk, for så å legge personen inn pga svulsten var ondartet likevel..

 

Anonymous poster hash: f62b8...db8

Hun ble ikke lagt inn fordi svulsten var ondartet, men av en helt annen årsak. Men da ble det informert om at svulsten var ondartet, som da var kontrabeskjed!

Siden kreft kan oppleves som farlig, så hadde det jo vært greit at de hadde ventet til de var sikre på resultatet!

Må jo være unødvendig å utsette folk for slike opp og nedturer?

 

Anonymous poster hash: aeead...ba8

Skrevet

Når det klages i helsesaker koker det nesten alltid ned til kommunikasjon.

Men det som har skjedd her er jo ikke grunnlag for en klage. At noen i noen få dager tror de er friskere enn de er, er ikke feilbehandling.

 

Anonymous poster hash: 93ef6...c51

Skrevet

 

Hva skal du egentlig klage på? Det bør du iallefall finne ut av først.

Klage på at fastlegen sa noe feil til din bestemor?

Klage på at fastlegen tolket tilbakemeldingen fra sykehuset feil?

Klage på at de foreløpige prøvesvarene viste feil resultat?

Klage på at fastlegen sa noe i det hele tatt før de endelige resultatene hadde kommet?

Klage på at din bestemor oppfattet feil?

etc etc etc.

 

 

Prøvesvarene ang svult får man skriftlig. Hvis den skriftlige informasjonen din bestemor fikk var feil, så har dere kanskje en mulighet il å klage. Nå gikk det imidlertid bare to dager fra hun fikk den ene beskjeden til hun fikk kontrabeskjed. På den tiden har det nok ikke skjedd noen skade, og dermed er det ikke så mye å klage på selv om det selvfølgelig er leit at dere ikk feil beskjed først.

 

Anonymous poster hash: 0ee3f...22b

Er det greit å få beskjed om at en svulst er godartet når den egentlig var ondartet?

Prøvesvaret burde foreligge når alt var ferdig analysert, og ikke før!

Ingen har oppfattet noe feil. Svaret om at den var godartet kom fra sykehuset!

For bestemor og pårørende, så betyr det faktisk noe om det er godartet eller ondartet.

Mulig dere andre hadde tatt lettere på det!

Tenker ikke klage for å få erstatning eller noe, men fordi det ikke er greit, og at de ikke burde gjøre slike feil!

 

HI

 

Anonymous poster hash: aeead...ba8

Ja det er greit. Du får kanskje oppdatere deg litt på hva dom er greit og ikke, før du setter himmel og helvete i bevegelse for et ikke-sak. Vedkommende har fått rett diagnose og rett behandling. At det skjedde en uheldig opplevelse er sikkert ekkelt for dere, men ærlig talt. Dette er bare tull å bruke tid på.

 

Anonymous poster hash: 3e6b8...dff

Skrevet

Jeg synes st det vil være helt på sin plass å klage som du kaller det. For oss som jobber med avvikshåndtering så skal alle feil eller uønskede hendelser rapporteres som avvik. Dette uavhengig av konsekvens. Nettopp for å lære av feil slik at man kan forhindre at dette skjer igjen. Hvis ingen klager så blir det heller ingen forbedring. Man skal ikke få vite at en svulst er godartet hvis det ikke stemmer. Her har det skjedd en feil et eller annet sted og man bør da finne ut hvordan man kan forhindre at det skjer flere ganger.

Gjest vinterbrud
Skrevet

 

 

Hva skal du egentlig klage på? Det bør du iallefall finne ut av først.

Klage på at fastlegen sa noe feil til din bestemor?

Klage på at fastlegen tolket tilbakemeldingen fra sykehuset feil?

Klage på at de foreløpige prøvesvarene viste feil resultat?

Klage på at fastlegen sa noe i det hele tatt før de endelige resultatene hadde kommet?

Klage på at din bestemor oppfattet feil?

etc etc etc.

 

 

Prøvesvarene ang svult får man skriftlig. Hvis den skriftlige informasjonen din bestemor fikk var feil, så har dere kanskje en mulighet il å klage. Nå gikk det imidlertid bare to dager fra hun fikk den ene beskjeden til hun fikk kontrabeskjed. På den tiden har det nok ikke skjedd noen skade, og dermed er det ikke så mye å klage på selv om det selvfølgelig er leit at dere ikk feil beskjed først.

 

Anonymous poster hash: 0ee3f...22b

Er det greit å få beskjed om at en svulst er godartet når den egentlig var ondartet?

Prøvesvaret burde foreligge når alt var ferdig analysert, og ikke før!

Ingen har oppfattet noe feil. Svaret om at den var godartet kom fra sykehuset!

For bestemor og pårørende, så betyr det faktisk noe om det er godartet eller ondartet.

Mulig dere andre hadde tatt lettere på det!

Tenker ikke klage for å få erstatning eller noe, men fordi det ikke er greit, og at de ikke burde gjøre slike feil!

 

HI

 

Anonymous poster hash: aeead...ba8

Ja det er greit. Du får kanskje oppdatere deg litt på hva dom er greit og ikke, før du setter himmel og helvete i bevegelse for et ikke-sak. Vedkommende har fått rett diagnose og rett behandling. At det skjedde en uheldig opplevelse er sikkert ekkelt for dere, men ærlig talt. Dette er bare tull å bruke tid på.

 

Anonymous poster hash: 3e6b8...dff

 

Du som svarte på innlegget,har du levd med kreft i nær familie ? Om du har,så burde du vite at det er en enorm forskjell på om en svulst er godartet eller ondartet. Rett og slett en forskjell på om en person er frisk eller syk.

Skrevet

 

 

 

Hva skal du egentlig klage på? Det bør du iallefall finne ut av først.

Klage på at fastlegen sa noe feil til din bestemor?

Klage på at fastlegen tolket tilbakemeldingen fra sykehuset feil?

Klage på at de foreløpige prøvesvarene viste feil resultat?

Klage på at fastlegen sa noe i det hele tatt før de endelige resultatene hadde kommet?

Klage på at din bestemor oppfattet feil?

etc etc etc.

Prøvesvarene ang svult får man skriftlig. Hvis den skriftlige informasjonen din bestemor fikk var feil, så har dere kanskje en mulighet il å klage. Nå gikk det imidlertid bare to dager fra hun fikk den ene beskjeden til hun fikk kontrabeskjed. På den tiden har det nok ikke skjedd noen skade, og dermed er det ikke så mye å klage på selv om det selvfølgelig er leit at dere ikk feil beskjed først.Anonymous poster hash: 0ee3f...22b

 

Er det greit å få beskjed om at en svulst er godartet når den egentlig var ondartet?

Prøvesvaret burde foreligge når alt var ferdig analysert, og ikke før!

Ingen har oppfattet noe feil. Svaret om at den var godartet kom fra sykehuset!

For bestemor og pårørende, så betyr det faktisk noe om det er godartet eller ondartet.

Mulig dere andre hadde tatt lettere på det!

Tenker ikke klage for å få erstatning eller noe, men fordi det ikke er greit, og at de ikke burde gjøre slike feil!

HIAnonymous poster hash: aeead...ba8

Ja det er greit. Du får kanskje oppdatere deg litt på hva dom er greit og ikke, før du setter himmel og helvete i bevegelse for et ikke-sak. Vedkommende har fått rett diagnose og rett behandling. At det skjedde en uheldig opplevelse er sikkert ekkelt for dere, men ærlig talt. Dette er bare tull å bruke tid på.Anonymous poster hash: 3e6b8...dff

Du som svarte på innlegget,har du levd med kreft i nær familie ? Om du har,så burde du vite at det er en enorm forskjell på om en svulst er godartet eller ondartet. Rett og slett en forskjell på om en person er frisk eller syk.

Ja det har jeg!

Og jeg vet også at jeger kan ta feil, prøveresultater kan tolkes feil og pasienter kan oppfatte ting feil.

 

Det vanlige ved kreftbehandling er at man undersøker svulsen først (ct, biopsi, blodprøver, røntgen, mr osv) og har en formening om ting er godartet eller ondartet. Videre er det vanlig med skriftlige prøvesvar samt samtale med ansvarlig lege på sykehuset når det er snakk om kreftbehandling.

 

Det høres mer ut som om din bestemor har vært inne til en rutinemessig fjerning av en kul og at det i ettertid er funnet kreftceller i denne? Forøvrig svarer du ikke på noe av det jeg har spurt om. Fikk hun kun muntlig svar fra fastlege? Fikk hun utskrift av prøveresultatene? Har du rett hva som står der?

 

Hvis du skal klage, må du vite hva du skal klage på!

 

Anonymous poster hash: 0ee3f...22b

Skrevet

 

 

 

 

Hva skal du egentlig klage på? Det bør du iallefall finne ut av først.

Klage på at fastlegen sa noe feil til din bestemor?

Klage på at fastlegen tolket tilbakemeldingen fra sykehuset feil?

Klage på at de foreløpige prøvesvarene viste feil resultat?

Klage på at fastlegen sa noe i det hele tatt før de endelige resultatene hadde kommet?

Klage på at din bestemor oppfattet feil?

etc etc etc.

Prøvesvarene ang svult får man skriftlig. Hvis den skriftlige informasjonen din bestemor fikk var feil, så har dere kanskje en mulighet il å klage. Nå gikk det imidlertid bare to dager fra hun fikk den ene beskjeden til hun fikk kontrabeskjed. På den tiden har det nok ikke skjedd noen skade, og dermed er det ikke så mye å klage på selv om det selvfølgelig er leit at dere ikk feil beskjed først.Anonymous poster hash: 0ee3f...22b

 

Er det greit å få beskjed om at en svulst er godartet når den egentlig var ondartet?

Prøvesvaret burde foreligge når alt var ferdig analysert, og ikke før!

Ingen har oppfattet noe feil. Svaret om at den var godartet kom fra sykehuset!

For bestemor og pårørende, så betyr det faktisk noe om det er godartet eller ondartet.

Mulig dere andre hadde tatt lettere på det!

Tenker ikke klage for å få erstatning eller noe, men fordi det ikke er greit, og at de ikke burde gjøre slike feil!

HIAnonymous poster hash: aeead...ba8

Ja det er greit. Du får kanskje oppdatere deg litt på hva dom er greit og ikke, før du setter himmel og helvete i bevegelse for et ikke-sak. Vedkommende har fått rett diagnose og rett behandling. At det skjedde en uheldig opplevelse er sikkert ekkelt for dere, men ærlig talt. Dette er bare tull å bruke tid på.Anonymous poster hash: 3e6b8...dff

Du som svarte på innlegget,har du levd med kreft i nær familie ? Om du har,så burde du vite at det er en enorm forskjell på om en svulst er godartet eller ondartet. Rett og slett en forskjell på om en person er frisk eller syk.
Ja det har jeg!

Og jeg vet også at jeger kan ta feil, prøveresultater kan tolkes feil og pasienter kan oppfatte ting feil.

 

Det vanlige ved kreftbehandling er at man undersøker svulsen først (ct, biopsi, blodprøver, røntgen, mr osv) og har en formening om ting er godartet eller ondartet. Videre er det vanlig med skriftlige prøvesvar samt samtale med ansvarlig lege på sykehuset når det er snakk om kreftbehandling.

 

Det høres mer ut som om din bestemor har vært inne til en rutinemessig fjerning av en kul og at det i ettertid er funnet kreftceller i denne? Forøvrig svarer du ikke på noe av det jeg har spurt om. Fikk hun kun muntlig svar fra fastlege? Fikk hun utskrift av prøveresultatene? Har du rett hva som står der?

 

Hvis du skal klage, må du vite hva du skal klage på!

 

Anonymous poster hash: 0ee3f...22b

Nei, bestemor ble søkt inn til MR, der de fant en svulst!

Ble søkt inn til operasjon for å fjerne denne. Da hun var hos fastlegen, fikk hun muntlig beskjed, samt utskrift av prøveresultatene fra sykehuset.

Har selv lest dette, og det konkluderes med at svulsten er godartet!

 

Nå jobber jeg selv i helsevesenet, men det er visst anderledes å være pårørende!

Men det er vel mer avvik slik som ei oppe her skriver som jeg tenker på! Å markere at dette ikke er akseptabelt!

 

Nå hører det også med til historien, at bestemor hadde time poliklinisk der hun skulle få prøvesvaret i slutten av denne mnd!

 

 

Anonymous poster hash: aeead...ba8

Skrevet

 

 

 

 

 

Hva skal du egentlig klage på? Det bør du iallefall finne ut av først.

Klage på at fastlegen sa noe feil til din bestemor?

Klage på at fastlegen tolket tilbakemeldingen fra sykehuset feil?

Klage på at de foreløpige prøvesvarene viste feil resultat?

Klage på at fastlegen sa noe i det hele tatt før de endelige resultatene hadde kommet?

Klage på at din bestemor oppfattet feil?

etc etc etc.

Prøvesvarene ang svult får man skriftlig. Hvis den skriftlige informasjonen din bestemor fikk var feil, så har dere kanskje en mulighet il å klage. Nå gikk det imidlertid bare to dager fra hun fikk den ene beskjeden til hun fikk kontrabeskjed. På den tiden har det nok ikke skjedd noen skade, og dermed er det ikke så mye å klage på selv om det selvfølgelig er leit at dere ikk feil beskjed først.Anonymous poster hash: 0ee3f...22b

Er det greit å få beskjed om at en svulst er godartet når den egentlig var ondartet?

Prøvesvaret burde foreligge når alt var ferdig analysert, og ikke før!

Ingen har oppfattet noe feil. Svaret om at den var godartet kom fra sykehuset!

For bestemor og pårørende, så betyr det faktisk noe om det er godartet eller ondartet.

Mulig dere andre hadde tatt lettere på det!

Tenker ikke klage for å få erstatning eller noe, men fordi det ikke er greit, og at de ikke burde gjøre slike feil!

HIAnonymous poster hash: aeead...ba8

Ja det er greit. Du får kanskje oppdatere deg litt på hva dom er greit og ikke, før du setter himmel og helvete i bevegelse for et ikke-sak. Vedkommende har fått rett diagnose og rett behandling. At det skjedde en uheldig opplevelse er sikkert ekkelt for dere, men ærlig talt. Dette er bare tull å bruke tid på.Anonymous poster hash: 3e6b8...dff
Du som svarte på innlegget,har du levd med kreft i nær familie ? Om du har,så burde du vite at det er en enorm forskjell på om en svulst er godartet eller ondartet. Rett og slett en forskjell på om en person er frisk eller syk.
Ja det har jeg!

Og jeg vet også at jeger kan ta feil, prøveresultater kan tolkes feil og pasienter kan oppfatte ting feil.

Det vanlige ved kreftbehandling er at man undersøker svulsen først (ct, biopsi, blodprøver, røntgen, mr osv) og har en formening om ting er godartet eller ondartet. Videre er det vanlig med skriftlige prøvesvar samt samtale med ansvarlig lege på sykehuset når det er snakk om kreftbehandling.

Det høres mer ut som om din bestemor har vært inne til en rutinemessig fjerning av en kul og at det i ettertid er funnet kreftceller i denne? Forøvrig svarer du ikke på noe av det jeg har spurt om. Fikk hun kun muntlig svar fra fastlege? Fikk hun utskrift av prøveresultatene? Har du rett hva som står der?

Hvis du skal klage, må du vite hva du skal klage på!Anonymous poster hash: 0ee3f...22b

Nei, bestemor ble søkt inn til MR, der de fant en svulst!

Ble søkt inn til operasjon for å fjerne denne. Da hun var hos fastlegen, fikk hun muntlig beskjed, samt utskrift av prøveresultatene fra sykehuset.

Har selv lest dette, og det konkluderes med at svulsten er godartet!

Nå jobber jeg selv i helsevesenet, men det er visst anderledes å være pårørende!

Men det er vel mer avvik slik som ei oppe her skriver som jeg tenker på! Å markere at dette ikke er akseptabelt!

Nå hører det også med til historien, at bestemor hadde time poliklinisk der hun skulle få prøvesvaret i slutten av denne mnd!Anonymous poster hash: aeead...ba8

Ok, det er litt dårlig stemning her inne nå. Jeg skjønner veldig godt fortvilelsen dere kjenner på, spesielt din bestemor. Å tro at noe er benignt og derfra få vite at det dreier seg om ondartet sykdom er meget trist. Jeg oppfattet det slik at dere ville klage til fylkeslegen, noe det ikke er grunnlag for her. At man kan gi en tilbakemelding til håndterende avdeling er jo selvsagt viktig, slik at prøvesvar ikke formidles før de er endelige. Kan jeg spørre hvilken cancer det dreier seg om?

 

Anonymous poster hash: ccdab...67b

Skrevet

Jeg har selv jobbet ved flere avdelinger som dette skjer ukentlig på. Det som skjer er at det foreligger et midlertidig prøvesvar, gjerne fra en biopsi. Og etter at tumor er operert ut vil denne bli analysert mer nøye. 

 

Jeg jobbet ved et brystdiagnostisk senter en periode for noen år siden. Der var det typisk at det ble oppdaget mikrokalk (som er et tegn på dcis), og pasientene fikk beskjed om at de mest sannsynlig hadde et forstadie til brystkreft. De tok biopsier, men selv om disse var tvetydige, eller negative, gikk de fortsatt inn og fjernet området med mikrokalk. Endel fikk i ettertid beskjed om at det var ufarlig mikrokalk og hadde derfor gjennomgått en operasjon og trodd de hadde brystkreft, mens de ikke hadde det. Men om du selv hadde stått i den situasjonen at du hadde forandringer i brystene, selv om biopsien var negativ, hadde du tatt sjansen på at legen hadde truffet rett område? At de hadde fått ut nok vev?

 

Også har du de andre. De kommer inn med en kul i brystet. Legen ser på og konkluderer med bindevevsknute. De tar biopsi og denne er negativ. Men pasienten får likevel tilbud om å fjerne kulen, da denne kan være plagsom. Kulen blir tatt ut, og det oppdages i ettertid ved analyse at bak selve bindevevsknuten ligger en liten kreftkul som var skjult på ultralyd, og som ikke biopsinålen traff. Diagnosen endres, selv om prøvene var negative etter biopsi. 

 

Jeg har selv hatt mola. Fikk beskjed på sykehuset at den tilsynelatende var godartet. To uker senere fikk jeg innkalling. Den var ferdig analysert og det ble funnet ondartede celler i den. Helt normalt og akseptabelt i mine øyne at man endrer diagnose etter ferdig analyse. 



Anonymous poster hash: b9ad0...74a
Skrevet

 

Jeg har selv jobbet ved flere avdelinger som dette skjer ukentlig på. Det som skjer er at det foreligger et midlertidig prøvesvar, gjerne fra en biopsi. Og etter at tumor er operert ut vil denne bli analysert mer nøye.

 

Jeg jobbet ved et brystdiagnostisk senter en periode for noen år siden. Der var det typisk at det ble oppdaget mikrokalk (som er et tegn på dcis), og pasientene fikk beskjed om at de mest sannsynlig hadde et forstadie til brystkreft. De tok biopsier, men selv om disse var tvetydige, eller negative, gikk de fortsatt inn og fjernet området med mikrokalk. Endel fikk i ettertid beskjed om at det var ufarlig mikrokalk og hadde derfor gjennomgått en operasjon og trodd de hadde brystkreft, mens de ikke hadde det. Men om du selv hadde stått i den situasjonen at du hadde forandringer i brystene, selv om biopsien var negativ, hadde du tatt sjansen på at legen hadde truffet rett område? At de hadde fått ut nok vev?

 

Også har du de andre. De kommer inn med en kul i brystet. Legen ser på og konkluderer med bindevevsknute. De tar biopsi og denne er negativ. Men pasienten får likevel tilbud om å fjerne kulen, da denne kan være plagsom. Kulen blir tatt ut, og det oppdages i ettertid ved analyse at bak selve bindevevsknuten ligger en liten kreftkul som var skjult på ultralyd, og som ikke biopsinålen traff. Diagnosen endres, selv om prøvene var negative etter biopsi.

 

Jeg har selv hatt mola. Fikk beskjed på sykehuset at den tilsynelatende var godartet. To uker senere fikk jeg innkalling. Den var ferdig analysert og det ble funnet ondartede celler i den. Helt normalt og akseptabelt i mine øyne at man endrer diagnose etter ferdig analyse.

 

Anonymous poster hash: b9ad0...74a

Hvis man oppgir at foreløpige undersøkelser tyder på at den er godartet, men at man må vente på endelig resultat er det ok. Det er imidlertid ikke ok av en lege å oppgi at den faktisk er godartet hvis man ikke er helt sikker. Da må man opplyse om at det ikke er sikkert. Så slik det beskrives av HI er det gjort en feil og det bør man gi beskjed om så det ikke skjer igjen.

Skrevet

 

 

Jeg har selv jobbet ved flere avdelinger som dette skjer ukentlig på. Det som skjer er at det foreligger et midlertidig prøvesvar, gjerne fra en biopsi. Og etter at tumor er operert ut vil denne bli analysert mer nøye.

 

Jeg jobbet ved et brystdiagnostisk senter en periode for noen år siden. Der var det typisk at det ble oppdaget mikrokalk (som er et tegn på dcis), og pasientene fikk beskjed om at de mest sannsynlig hadde et forstadie til brystkreft. De tok biopsier, men selv om disse var tvetydige, eller negative, gikk de fortsatt inn og fjernet området med mikrokalk. Endel fikk i ettertid beskjed om at det var ufarlig mikrokalk og hadde derfor gjennomgått en operasjon og trodd de hadde brystkreft, mens de ikke hadde det. Men om du selv hadde stått i den situasjonen at du hadde forandringer i brystene, selv om biopsien var negativ, hadde du tatt sjansen på at legen hadde truffet rett område? At de hadde fått ut nok vev?

 

Også har du de andre. De kommer inn med en kul i brystet. Legen ser på og konkluderer med bindevevsknute. De tar biopsi og denne er negativ. Men pasienten får likevel tilbud om å fjerne kulen, da denne kan være plagsom. Kulen blir tatt ut, og det oppdages i ettertid ved analyse at bak selve bindevevsknuten ligger en liten kreftkul som var skjult på ultralyd, og som ikke biopsinålen traff. Diagnosen endres, selv om prøvene var negative etter biopsi.

 

Jeg har selv hatt mola. Fikk beskjed på sykehuset at den tilsynelatende var godartet. To uker senere fikk jeg innkalling. Den var ferdig analysert og det ble funnet ondartede celler i den. Helt normalt og akseptabelt i mine øyne at man endrer diagnose etter ferdig analyse.

 

Anonymous poster hash: b9ad0...74a

Hvis man oppgir at foreløpige undersøkelser tyder på at den er godartet, men at man må vente på endelig resultat er det ok. Det er imidlertid ikke ok av en lege å oppgi at den faktisk er godartet hvis man ikke er helt sikker. Da må man opplyse om at det ikke er sikkert. Så slik det beskrives av HI er det gjort en feil og det bør man gi beskjed om så det ikke skjer igjen.

Hadde hun fått beskjed om at det var et midlertidig resultat, så hadde det vært en ting. Selv om jeg mener det også er unødvendig, da hun hadde fått beskjed om at resultatene kom til hun skulle på poliklinisk time 6 uker etter.

Men hun fikk beskjed om at den var godartet, og legen hennes sa også dette. Han var litt overrasket selv, da det ofte er malingt med svulst der. Så det var det vi i utgangspunktet var forberedt på.

Den sitter forresten i blæra.

 

Nok en gang så handler jo ikke dette om at resultatet ville vært anderledes, penger e.l, men at det er unødvendig å påføre folk mer berg og dalbane enn det det må være!

 

Det er nå slik for de fleste tror jeg, at opererer de ut en svulst, så er man vel spent på om det er kreft eller ei?

 

HI

 

Anonymous poster hash: aeead...ba8

Skrevet

 

 

 

Jeg har selv jobbet ved flere avdelinger som dette skjer ukentlig på. Det som skjer er at det foreligger et midlertidig prøvesvar, gjerne fra en biopsi. Og etter at tumor er operert ut vil denne bli analysert mer nøye.

 

Jeg jobbet ved et brystdiagnostisk senter en periode for noen år siden. Der var det typisk at det ble oppdaget mikrokalk (som er et tegn på dcis), og pasientene fikk beskjed om at de mest sannsynlig hadde et forstadie til brystkreft. De tok biopsier, men selv om disse var tvetydige, eller negative, gikk de fortsatt inn og fjernet området med mikrokalk. Endel fikk i ettertid beskjed om at det var ufarlig mikrokalk og hadde derfor gjennomgått en operasjon og trodd de hadde brystkreft, mens de ikke hadde det. Men om du selv hadde stått i den situasjonen at du hadde forandringer i brystene, selv om biopsien var negativ, hadde du tatt sjansen på at legen hadde truffet rett område? At de hadde fått ut nok vev?

 

Også har du de andre. De kommer inn med en kul i brystet. Legen ser på og konkluderer med bindevevsknute. De tar biopsi og denne er negativ. Men pasienten får likevel tilbud om å fjerne kulen, da denne kan være plagsom. Kulen blir tatt ut, og det oppdages i ettertid ved analyse at bak selve bindevevsknuten ligger en liten kreftkul som var skjult på ultralyd, og som ikke biopsinålen traff. Diagnosen endres, selv om prøvene var negative etter biopsi.

 

Jeg har selv hatt mola. Fikk beskjed på sykehuset at den tilsynelatende var godartet. To uker senere fikk jeg innkalling. Den var ferdig analysert og det ble funnet ondartede celler i den. Helt normalt og akseptabelt i mine øyne at man endrer diagnose etter ferdig analyse.

 

Anonymous poster hash: b9ad0...74a

Hvis man oppgir at foreløpige undersøkelser tyder på at den er godartet, men at man må vente på endelig resultat er det ok. Det er imidlertid ikke ok av en lege å oppgi at den faktisk er godartet hvis man ikke er helt sikker. Da må man opplyse om at det ikke er sikkert. Så slik det beskrives av HI er det gjort en feil og det bør man gi beskjed om så det ikke skjer igjen.
Hadde hun fått beskjed om at det var et midlertidig resultat, så hadde det vært en ting. Selv om jeg mener det også er unødvendig, da hun hadde fått beskjed om at resultatene kom til hun skulle på poliklinisk time 6 uker etter.

Men hun fikk beskjed om at den var godartet, og legen hennes sa også dette. Han var litt overrasket selv, da det ofte er malingt med svulst der. Så det var det vi i utgangspunktet var forberedt på.

Den sitter forresten i blæra.

 

Nok en gang så handler jo ikke dette om at resultatet ville vært anderledes, penger e.l, men at det er unødvendig å påføre folk mer berg og dalbane enn det det må være!

 

Det er nå slik for de fleste tror jeg, at opererer de ut en svulst, så er man vel spent på om det er kreft eller ei?

 

HI

 

Anonymous poster hash: aeead...ba8

Det ble heller ikke tatt noen biopsi.. Svulsten ble oppdaget ved MR, og fjernet noen uker etterpå.

 

Anonymous poster hash: aeead...ba8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...