Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2015 #1 Skrevet 9. oktober 2015 Sønnen min går på en fritidsaktivitet der de krever at man oppgir GRUNN når man melder fravær. Verken skole eller arbeidsplass har lov til det, og det har jeg også tatt opp med de. Uten hell... Skulle gjerne funnet en lov å referere til, så jeg lurer på om noen vet om noe slikt. Jeg synes det er direkte frekt å kreve sånt. Det er opptil foreldrene å avgjøre hva som er grunn, uten at barna må stå til rette for dette. Blir veldig glad for hjelp. Anonymous poster hash: 32f32...f3a
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2015 #2 Skrevet 9. oktober 2015 Høres rart ut, det tror jeg du skal gå videre med faktisk. Har selv tenåringer som spiller fotball, fravær fra trening går ut over laguttak i neste ukes kamper. Men alt fravær registreres, årsak spiller ingen rolle. Vet ikke hvilken idrett det er snakk om, men barneidrett generelt har retningsliner og regler de må følge satt av norsk idrettsforbund. I tillegg har håndballforbund o.l gjerne noen egne retningslinjer. Hør høyere i systemet hva de kan kreve... Anonymous poster hash: 0478e...de1
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2015 #3 Skrevet 9. oktober 2015 Må du ikke oppgi grunn på skole og jobb??? Anonymous poster hash: 66cda...edc
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2015 #4 Skrevet 9. oktober 2015 Kan aldri tenke meg at de har noen lov på sin side ved å kreve å vit hvorfor barnet ikke kommer. Men jeg vet mange fotballag blandt annet har regler på at om de ikke har møtt opp på trening kan de ikke spille kamp eller cup. Om dette er tilfelle er det kanskje fo å holde "regnskap" om det er gyldig grunn iforhold til å kunne være med på kamp/cup. Om laget har slike regler er det noe en må innrette seg etter syns jeg, det har en godtatt når en har meldt på barnet. Har ett barn på fotball, bare 10år men de trener mye og spiller mange kamper. De er av de "heldige" som blir spurt om å stille opp på cuperr i hytt og pine for å fylle opp kampoppsettet for arrangørene. Så de spille veldig mye mer enn hva de i teorien skal gjøre. Til tider syns ungen min det kan bli litt for mye, så jeg har sagt ifra at når ungen har slike perioder dropper hun trening når hun føler det er for mye. Hun har ikke samvittighet til å droppe en kamp uansett grunn, da skal hun være så syk at hun ikke klarer å stå på beina. Hun tropper opp selv om hun er syk, for det skal hun være med på sier hun. Helt greit syns treneren, men han syns det er veldig greit at han har fått beskjed om det. Nå har ikke klubben her regler på slikt ang fravær, de mener også at unger skal ha mulighet til å drive med flere ting og kunne gjøre andre ting når det passer best. For her skal det være gleden ved å spille som er første prioritet. Anonymous poster hash: c4f3f...be9
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2015 #5 Skrevet 9. oktober 2015 Ja, jeg ønsker å gå videre med det. Men siden de bare svarer "at sånn har det alltid vært" så hadde det vært flott å ha en lov å slå i bordet med. Sånne arrogante folk gir meg utslett!! Anonymous poster hash: 32f32...f3a
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2015 #6 Skrevet 9. oktober 2015 Selvfølgelig skal ungen min stille opp så godt det lar seg gjøre. Hos oss er vi pliktoppfyllende, og det skal tungtveiende grunner til for at det er noen form for fravær. Men jeg vil ha bort den setningen. Det har overhodet ingenting med at vi skal sluntre unna fordi vi ikke har lyst. HI Anonymous poster hash: 32f32...f3a
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2015 #7 Skrevet 9. oktober 2015 Må du ikke oppgi grunn på skole og jobb??? Anonymous poster hash: 66cda...edc Hverken skole eller jobb kan kreve å vite mer enn at du er syk, ikke hva slags sykdom du har. Regner med det er det HI mener, at de forlanger å vite hva slags syk barnet er, og det har de ingen rett på å vite... Men jeg regner med at de kan be om å få vite om fraværet skyldes sykdom eller annet, fravær pga sykdom blir mange steder ikke regnet som fravær de kan "straffes" for ved å ikke få være med på kamp. Er de hjemme fordi de ikke gidder, fordi det regner eller fordi de heller vil spille TV-spill er det helt legitimt å ha konsekvenser for det. Anonymous poster hash: 0478e...de1
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2015 #8 Skrevet 9. oktober 2015 En fritidsaktivitet er noe ungen velger å gå på, det er helt frivillig. De kan da kreve hva de vil. Hvis du ikke er fornøyd med reglene, kan du velge noe annet. Og det er vanlig høflighet å oppgi grunn. Ikke som i hvilken sykdom, selvfølgelig, men som i "er syk", "skal i bursdag", "gidder ikke i dag" osv. Anonymous poster hash: d8b37...f9f
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2015 #9 Skrevet 9. oktober 2015 De skal vel bare vite om fraværet skyldes sykdom eller noe annet, ikke hva slags sykdom. Da jeg gikk på fotball, var sykdom godkjent fravær og fikk ikke negative konsekvenser i form av mindre spilletid, men det gjorde annet fravær. Anonymous poster hash: f6aee...f3c
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2015 #10 Skrevet 9. oktober 2015 Da sender du mail tilvidrettsforbundet. Har selv et barn med en del fravær på fritidsaktivitet og de begynte å rasle med sablene og forlangte å få vite årsak,noe barnet absolutt ikke ønsket at skulle komme ut og ville da heller slutte. Vi sendte mail til idrettsforbundet om dette og fikk et fint svar tilbake om at trenere ikke har noe med vårt barns fraværsgrunn,og det skulle heller ikke gå utover spilletid. Anonymous poster hash: bfce5...30b
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2015 #11 Skrevet 9. oktober 2015 Jeg tror nok ikke de har lov til det. Fritidsaktiviteter er jo basert på frivillighet og aktiviteter gjennom kulturskolen f.eks. er jo noe du betaler for. Jeg mener imidlertid at det er normal folkeskikk å si i fra (sykdom er vel i utgangspunktet eneste fraværsgrunn) og er rimelig frustert over at jeg ikke kan si i fra på en del aktiviteter - det er jo ingen kontaktinfo å gjøre det på! MEN jeg har skjønt at verden har forandret seg siden jeg selv var barn. Anonymous poster hash: ac6ae...425
Iiiiik Skrevet 9. oktober 2015 #12 Skrevet 9. oktober 2015 Da sender du mail tilvidrettsforbundet. Har selv et barn med en del fravær på fritidsaktivitet og de begynte å rasle med sablene og forlangte å få vite årsak,noe barnet absolutt ikke ønsket at skulle komme ut og ville da heller slutte. Vi sendte mail til idrettsforbundet om dette og fikk et fint svar tilbake om at trenere ikke har noe med vårt barns fraværsgrunn,og det skulle heller ikke gå utover spilletid. Anonymous poster hash: bfce5...30b Det kan jo ikke være sånn at idrettforbundet mener at de som ikke trener skal få spille like mye som de som møter på alle treninger? De første årene, ja, men ikke etter hvert. Som mangeårig fotballtrener, aner jeg mønsteret av foreldre som selv ikke bidrar, men som er veldig raske til å klage hvis idretten ikke er anlagt etter akkurat deres barn.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2015 #13 Skrevet 9. oktober 2015 Jeg skjønner egentlig ikke hva du mener her. For jo, både skole og arbeidsplass krever at man oppgir grunn når man er borte; f.eks sykdom. Sykdom er en gyldig fraværsgrunn, å ikke gidde å gå på jobb, skole eller trening for den del, ansees ikke som gyldig fravær. Å de,ta på en fritidsaktivitet er helt frivillig. Ingen kan tvinge u gen din til å stille opp, men det er absolutt normal høflighet å si ifra når man ikke kommer. Det er også helt legitimt å forklare grunnen til at man ikke kommer. Driver man f.eks en lagidrett eller en aktivitet hvor man er avhengig av hverandre kan man faktisk ikke bare komme og gå som man vil...... Anonymous poster hash: 1c4b9...f67
Gjest Antarctica Skrevet 9. oktober 2015 #14 Skrevet 9. oktober 2015 Hvis du er med på å drive en frivillig organisasjon, kan dere regelfeste hvilke regler dere vil. Dere kan f eks få igjennom et styrevedtak eller årsmøtevedtak på at første fravær er lik utvisning, eller at fravær skal begrunnes, eller at medlemmene skal underskrive på samme lojalitetsavtale som frimurerne gjør når de taes opp i en losje. Du har veldig lite å komme etter her, altså.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå