Gå til innhold

Noen som er fosterforeldre her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og kan fortelle litt om det?

Utfordringer og lyspunkt?

Vi ser for oss at barn/baby under ett år passer best til vår situasjon.

Og da plassering ment for å vokse opp i familien.

Hvor lang tid etter Pridekurs og godkjenning kan vi forvente at det tar før tildeling?

Bor i Bergen.

Anonymous poster hash: 83769...694

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Har dere unger selv?

Så små barn er vel ikke de vanligste,med mindre det er snakk om beredskaps hjem.

Ville tenkt meg om mange ganger før dere hopper uti det.det kan gå veldig fint,men krever ekstremt mye av dere.

Skrevet

Det er en prosess å bli godkjent, og ofte er det noen mnd ventetid. Man kan ikke "bestille" et barn, og de aller fleste vil ha et så lite som mulig barn.

Hvor gamle er barna deres? Jobber dere? Har dere tenkt over at dere blir et offentlig hjem, med møter og veiledning, samarbeid med bvt og biologiske foreldre?

Anonymous poster hash: f5246...472

Skrevet

"Og da plassering ment for å vokse opp i familien."

Dette dere tenke nøye igjennom. Tilbakeføring er alltid noe som skal vurderes og det skjer at barn blir tilbakeført. Hvordan vil dere takle dette?

Et fosterbarn kommer aldri med en garanti om varig plassering. Barnet kan bli tilbakeført eller fosterhjemmet kan bli sagt opp av ulike årsaker.

Hisen barnevernpedagog i barneverntjenesten.

Anonymous poster hash: b149b...6f5
Skrevet

Hei, takk for svar. 

Ja vi har to barn selv, yngste er 7. 

Begge er i jobb nå, men en av oss blir selvsagt hjemme med evt fosterbarn. 

Jeg har sett Bufdir legger ut "annonser" om hvilke barn som trenger hjem til enhver tid. 

Nå nylig var det 6 babyer fra 1-6 mnd som trengte et hjem. Tre av dem var med tanke på fremtidig adopsjon, mens de tre andre skulle ha samvær med biologiske foreldre jevnlig. 

Men jeg skjønner jo at man selvsagt ikke kan bestille barn, men jeg vet at det går an å skrive hvilken aldersgruppe man ser for seg for at det skal passe med den familien barnet skal inn i. 

Vi er ikke superforeldre på noe vis, men helt normale vil jeg tro. 

HI

Skrevet

Hei, takk for svar.

Ja vi har to barn selv, yngste er 7.

Begge er i jobb nå, men en av oss blir selvsagt hjemme med evt fosterbarn.

Jeg har sett Bufdir legger ut "annonser" om hvilke barn som trenger hjem til enhver tid.

Nå nylig var det 6 babyer fra 1-6 mnd som trengte et hjem. Tre av dem var med tanke på fremtidig adopsjon, mens de tre andre skulle ha samvær med biologiske foreldre jevnlig.

Men jeg skjønner jo at man selvsagt ikke kan bestille barn, men jeg vet at det går an å skrive hvilken aldersgruppe man ser for seg for at det skal passe med den familien barnet skal inn i.

Vi er ikke superforeldre på noe vis, men helt normale vil jeg tro.

HI

Kan virkelig anbefale Fyrlykta hvis dere vil bli fosterforeldre. Tror de har kontor i Bergen også. Mye bedre betingelser og oppfølging enn hos Bufetat. Og mange herlige kolleger landet rundt som du treffer på fagsamlinger o.l

Anonymous poster hash: e8a3c...6f8

Skrevet

Vi er fosterforeldre, gjennom kommunen. 

Vi fikk fosterbarnet vårt like etter pridekurset. H*n var da 15 mnd og det er en oppvekstplassering. I utgangspunktet skal h*n bo hos oss til h*n er voksen. Det vil likevel alltid være en mulighet for tilbakeføring, men i enkelte tilfeller er det veldig lite sannsynlig. I vårt tilfelle er det veldig liten sannsynlighet for at barnet skal tilbake til biologiske foreldre, men vi har god kontakt med de, og det er flere samvær i året. 

Vet det er flere fra pridekurset vi gikk på som fortsatt venter på å få plassering. Det er 2 år siden vi var ferdig. 

Anbefaler dere å ta kontakt med barnevernet/bufetat. De kan veilede dere videre i prosessen. 

Pridekurset er veldig bra, og man får virkelig tenkt gjennom hva det vil si å være fosterforeldre før man tar et endelig valg. 

Man finner også ut av hva slags barn som passer best inn i akkurat deres familie - med tanke på alder, kjønn, etnisitet osv. 

Hos oss er jeg frikjøpt av barnevernet, men skal snart tilbake i jobb da det går veldig bra med fosterbarnet vårt. 

Vi syns det har vært utrolig givende å bli fosterforeldre. Vi samarbeider godt med barnevernet og med biologiske foreldre. Vi har besøk av vårt kontaktperson hos barnevernet 4 ganger i året, tilsynsfører 4 ganger i året + noen samvær med biologiske foreldre. Syns ikke det er noe "problem", og i hverdagen er vi en helt vanlig familie :)

Anonymous poster hash: abd79...feb
Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar.

Godt å se at dette kan være positivt også.

Mange svartmaler det jo helt, selv om det jo er viktig å vite om utfordringene også.

Hi

Skrevet

Vi har fosterbarn. Har hatt fosterbarn siden barnet var 6 uker gammelt. Er nå 10 år.

Det er selvfølgelig utfordringer, men utfordringene i vårt tilfelle går mest på biologisk familie som kan være svært utfordrende.

En del ekstra oppfølging rundreise skole etc. men ikke mer enn det som ville vært normalt om våres biologiske barn hadde utfordringer på skolen.

Men det er absolutt flest gleder, og barnet er en del av vår familie og blir behandlet som våre biologiske barn av både oss og resten av familien.

Vi fikk plassering ca 7 måneder etter vi var godkjent. Vi ble først gjort om til beredskapshjem og deretter fosterhjem da fylkesnemdsak og rettsak var ferdig. Dette var planen hele tida for at ikke barnet skulle flyttes mer enn aller høyst nødvendig.

Min erfaring er at det gir veldig mange gleder. Det som dukker opp takler man underveis😊

Lykke til med avgjørelsen.

Anonymous poster hash: 03c4b...947

Skrevet

Vi er fosterhjem:) Vi har også egne barn i småskolen. Fikk tlf om en mulig plassering 2 mnd etter pridekurset, barnet flyttet inn 2 mnd etter det. Vi har oppvekstplassering, med stor sannsynlighet for adopsjon. Vi fikk et barn på 7 mnd. Vi hadde satt at vi kunne ta i mot barn på 0-4 år. Det er viktig å huske at når barna er babyer har sakene ofte ikke vært gjennom fylkesnemda, og situasjonen kan være uviss. Jeg vet om to familier som fikk baby som akuttplassering og begge ble tilbakeført etter hhv. 4 og 6 mnd. Det må være beintøft. Ventetiden kan være lang, og jeg har aldri hørt om noen som har sagt 0-1 år, da kan du risikere å vente lenge, samt at det virker litt som dere bare ønsker et barn til. Til og med de barnløse på kurset vårt satt minst 0-3 år som ønske. Det er mye som følger med å være fosterhjem, det kan til tider vært tøft, det er ikke det samme som å få  egenfødte barn. 

Vi har besøk av barnevern, tilsynsfører 4 ganger i året. Ellers går livet sin vante gang. Vi har fått et fantastisk barn som vi elsker like høyt som våre egenfødte. 

Jeg syntes det er flott at dere ønsker å bli fosterhjem, pridekurset var utrolig nytting.

Anonymous poster hash: 2818d...9ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...