Gå til innhold

Farskap. Kan noen svare meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble voldtatt for noen år siden p da ble jeg gravid. Vetikke hvem faren er..

Men har har hatt en kjæreste som jeg har hatt siden jeg var gravid. Å han tar pappa jobben å gjort det hele tiden.. Han sa at viss det ble slutt så vil han fortsatt være en pappa.

Spørsmålet er kan jeg bare kan melde han inn som far siden det ikke står noen andre der?

Anonymous poster hash: 6eb1c...3b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp. Pater est paragrafen.

Skrevet

For å bli far på papiret må han vel adoptere? Men han kan vel "stebarnsadoptere" uten større problemer når far er ukjent, eller?

Anonymous poster hash: 267fd...395
Skrevet

Dytt

Skrevet

Han kan vedkjenne seg farskap etter at barnet er født. Du tar med deg barnets fødselsattest og mannen på folkeregisteret, og sier dere skal føre opp faren. Hvis du sier han er far, og han selv sier han er far, graver de ikke dypere i det.

Hvis de påpeker at du tidligere har skrevet "far ukjent" så sier du bare at alt var så usikkert, og at du selvsagt burde ha sagt hans navn hele tida, men valgte å holde det for deg selv.

Jeg syns imidlertid du bør la barnet få sannheten en dag... Pakket inn først, så litt mer realistisk.

Anonymous poster hash: f0a66...73c

Skrevet

Den gjelder ikke lenger.

Anonymous poster hash: 9dedb...02b

Skrevet

Den gjelder ikke lenger.

Eller, her skal jeg rette på meg selv før andre gjør det: Paragrafen gjelder påden måten at morens ektemann automatisk regnes som barnets biologiske far. Men det er ikke, slik det tidligere var, nesten umulig å få registert en annen enn ektemannen som barnets biologiske far. 

MEN: Dersom det her "bare" er snakk om HIs kjæreste, så vil ikke denne paragrafen spille inn.

Skrevet

Takk for svar damer :) .. Så konklusjonen er at jeg kan melde han som barnets far da?

Skrevet

Takk for svar damer :) .. Så konklusjonen er at jeg kan melde han som barnets far da?

Du kan ikke "melde" ham som barnets far, men dersom han påtar seg farskapet er det ingen som kommer til å DNA-teste ham. 

Skrevet

Jeg tenker at det beste er om dere gjør det i full åpenhet. Oppgir at far er ukjent, og at mannen din ønsker å adoptere barnet ditt. Da er alt gjort riktig uten noe hemmelighold. En dag bør dere jo uansett fortelle barnet at mannen din ikke er barnets biologiske far, det har barnet rett til å vite. Men med tanke på at det er voldtekt som er grunnen, da tenker jeg at barnet kan bli ganske stort, kanskje til og med voksent før det får vite akkurat det. Men at pappa ikke er biologisk pappa kan det få vite tidligere.

Forstår ønsket ditt om å gjøre det enklest mulig, men prøv å gjøre det på riktigste måte. Det kan bli viktig for barnet ditt senere.

Anonymous poster hash: d92a3...f14
Skrevet

Men pass på, dersom du har fått penger forskuttert fra staten pga far ukjent, og du så sier at det har vært din kjæreste hele tiden kan vel han få et krav mot seg?

Anonymous poster hash: 247c0...3ad

Skrevet

Men pass på, dersom du har fått penger forskuttert fra staten pga far ukjent, og du så sier at det har vært din kjæreste hele tiden kan vel han få et krav mot seg?

Nei. Han har jo bodd i huset og vært forsørger for barnet hele veien, da får man ikke noe ekstra.

Skrevet

Jeg ville aldri fortalt barnet at det var resultat av en voldtekt. Ikke når det er voksent heller. Hva godt vil det gjøre?

Men ville vært åpen om at denne mannen ikke er biologisk far, for det kan komme for en dag uansett...

Anonymous poster hash: 4ea2c...b24

Skrevet

Du kan ikke "melde" ham som barnets far, men dersom han påtar seg farskapet er det ingen som kommer til å DNA-teste ham.

Han må melde seg selv?

Skrevet

Han må melde seg selv?

Skrevet

Hi skriver at barnet ble unnfanget for noen år siden

Da er det nok bare stebarns adopsjon som gjelder

http://www.bufdir.no/Adopsjon/Jeg_onsker_a_adoptere/Stebarnsadopsjon/

Anonymous poster hash: d880e...b6a

Skrevet

Så han kan aldri få en far på papitet for at ungen er kommet til verden for noen år siden?

Skrevet

Så han kan aldri få en far på papitet for at ungen er kommet til verden for noen år siden?

Eh jo. Hvis stefar adopterer. Hva er problemet egentlig?

Anonymous poster hash: 316c2...544

Gjest Darwinia:-)
Skrevet (endret)

Nei. Han har jo bodd i huset og vært forsørger for barnet hele veien, da får man ikke noe ekstra.

HI har jo oppgitt at far er ukjent og NAV har da betalt bidrag på vegne av den ukjente faren. Hvis HI plutselig forteller at det hele tiden var kjæresten som var faren likevel må hun nok garantert betale tilbake bidraget hun har fått utbetalt. Du skal ikke se bort ifra at NAV vil anmelde HI i samme slengen. Å si at far er ukjent når det faktisk er kjæresten din for at NAV skal betale bidrag er jo trygdesvindel. Nå er jo ikke det tilfelle her, men det vet jo ikke NAV. Skal ikke si for sikkert at det ER slik men jeg vil på det sterkeste anta at NAV vil anse dette som svindel. Nei, jeg ville heller gått for stebarnsadopsjon. Endret av Darwinia:-)
Skrevet

HI har jo oppgitt at far er ukjent og NAV har da betalt bidrag på vegne av den ukjente faren. Hvis HI plutselig forteller at det hele tiden var kjæresten som var faren likevel må hun nok garantert betale tilbake bidraget hun har fått utbetalt. Du skal ikke se bort ifra at NAV vil anmelde HI i samme slengen. Å si at far er ukjent når det faktisk er kjæresten din for at NAV skal betale bidrag er jo trygdesvindel. Nå er jo ikke det tilfelle her, men det vet jo ikke NAV. Nei, jeg ville heller gått for stebarnsadopsjon.

Signerer denne. Det høres nok ut som det eneste riktige. Og da slipper du å skape problemer for deg selv, HI.

Anonymous poster hash: c2aa6...948

Skrevet

Jeg ville hatt alt på mitt tørre å gjort det slik at han adopterte barnet. Hvis det mot formodning skulle bli slutt og far plutselig blir en dritt som ikke vil ha kontakt med barnet eller betale barnebidrag kan han i prinsippet kreve farskapstest for å bevise at han ikke bare skal slippe å betale men det kan også bli snakk om tilbakebetaling. Si at han får seg ny kjæreste, sliter økonomisk å plutselig vil ha tilbake bidraget. Nei gjør ting riktig å sørg for adopsjon. Ikke bare har han rettigheter men du også.

Anonymous poster hash: 9f7d9...945

Skrevet

Jeg ville hatt alt på mitt tørre å gjort det slik at han adopterte barnet. Hvis det mot formodning skulle bli slutt og far plutselig blir en dritt som ikke vil ha kontakt med barnet eller betale barnebidrag kan han i prinsippet kreve farskapstest for å bevise at han ikke bare skal slippe å betale men det kan også bli snakk om tilbakebetaling. Si at han får seg ny kjæreste, sliter økonomisk å plutselig vil ha tilbake bidraget. Nei gjør ting riktig å sørg for adopsjon. Ikke bare har han rettigheter men du også.

Okei takk for svar :)

Men eksempel viss det ikke hadde vært samboeren min men at jeg hadde satt noen andre som far som jeg ikke bor sammens med. Kunne jeg satt han som far uten noen problemer da? Eller bare si til nav at vi godt betaler tilbale alt av bidrag viss vi kan betale det litt å litt ned

Skrevet

Dere må gå for stebarns adopsjon

Du har ingen andre riktige veier å gå.

Ferdig snakket!!!

Skrevet

Okei takk for svar :)

Men eksempel viss det ikke hadde vært samboeren min men at jeg hadde satt noen andre som far som jeg ikke bor sammens med. Kunne jeg satt han som far uten noen problemer da? Eller bare si til nav at vi godt betaler tilbale alt av bidrag viss vi kan betale det litt å litt ned

Nei, det funker ikke sånn. Bidraget har du da mottatt ulovlig (eller du vil i hvert fall få det til å høres sånn ut), og kan bli straffet for det. Langt ut over å betale tilbake.

Det virker som du har bestemt deg for at stebarnsadopsjon ikke er noe særlig, kan jeg spørre om hvorfor? Det bør jo være en forholdsvis enkel sak i dette tilfellet....

Anonymous poster hash: 316c2...544

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...