Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2015 #1 Skrevet 9. oktober 2015 Hvordan gjorde dere det med permisjon? Anonymous poster hash: fe8ad...732
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2015 #2 Skrevet 9. oktober 2015 For de jeg kjenner som har gjort det var det en så lang prosess at permisjon ikke var et tema Anonymous poster hash: 4b2c7...ba0
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2015 #3 Skrevet 9. oktober 2015 For de jeg kjenner som har gjort det var det en så lang prosess at permisjon ikke var et tema Anonymous poster hash: 4b2c7...ba0 Var det rett etter fødsel? Er det lenge siden? Anonymous poster hash: fe8ad...732
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2015 #4 Skrevet 9. oktober 2015 Jeg er stebarnsadoptert, men adopsjonsprossessen tok så lang tid at permisjonstiden var over. Jeg tror det skal godt gjøres å få en stebarnsadopsjon til å gå gjennom så fort at det er aktuelt å dele permisjonstiden. Anonymous poster hash: e7c04...7e8
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2015 #5 Skrevet 9. oktober 2015 For de jeg kjenner som har gjort det var det en så lang prosess at permisjon ikke var et tema Anonymous poster hash: 4b2c7...ba0 Var det rett etter fødsel? Er det lenge siden? Anonymous poster hash: fe8ad...732 Det er lenge siden prosessen startet ja, men det ble ikke innvilget før for 4 år siden. De brukte 5 år på å få gjennomslag for stebarnsadopsjonen, til tross for at den biologiske faren skrev under på at det var greit 3 ganger. Anonymous poster hash: 4b2c7...ba0
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2015 #6 Skrevet 9. oktober 2015 Over et år siden vi sendte inn papirene, nå har vi endelig får time til samtale og hjembesøket. Det tar tid! Anonymous poster hash: 9fe5a...3bb
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2015 #7 Skrevet 9. oktober 2015 Skjønner ikke at permisjonstiden er aktuelt når det er snakk om stebarns adopsjon Anonymous poster hash: 025c6...a54
Surogvanskelig Skrevet 9. oktober 2015 #8 Skrevet 9. oktober 2015 Har flere venninner som har gjort det. Var klart akkurat når biomors perm var over, så det gikk på håret. Et annet par fikk tvillinger. Da var begge hjemme de 3 første månedene. Medmor hadde en grei arbeidsgiver som betalte ut lønn. Arbeidsgiver fikk etterbetalt av nav når adopsjonen var i orden. De hadde felles barn fra før. Trikset for å få det til å gå kjapt er å avtale hjemmebesøket av barnevernet så tidlig som mulig, helst ha dato for det klart allerede før ungen er født.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2015 #9 Skrevet 9. oktober 2015 § 14-5 Tredje ledd - Adopsjon av ektefellens barn Hovedregelen er at adopsjon av ektefellens/partnerens barn ikke gir rett til foreldrepenger. Unntatt fra hovedregelen er tidlig stebarnsadopsjon etter nærmere vilkår. Departementet uttaler i Ot.prp.nr 5 (2006/2007): ”Formålet med fødselspengeordningen er å gi barnets foreldre rett til lønnet permisjon i barnets første leveår. Ved stebarnsadopsjon vil adoptivforelderen få foreldrestatus på adopsjonstidspunktet. Barnet vil altså fra dette tidspunktet ha to foreldre, hvorav en av dem er barnets biologiske forelder og den andre er adoptivforelder. Hensynene som ivaretas ved fødselspengeordningen er like aktuelle for dette foreldreparet som der begge foreldre er biologiske foreldre. I tilfeller der stebarnsadopsjon finner sted mens foreldrepengeperioden fortsatt løper, vil omsorgssituasjonen og behovet for at begge foreldrene skal kunne ta ut deler av stønadsperioden, være det samme som når begge foreldrene er biologiske foreldre.” For at det kan gis foreldrepenger ved tidlige stebarnsadopsjon, må følgende vilkår være tilstede: foreligger et vedtak om adopsjon etter adopsjonsloven adopsjonen finner sted mens stønadsperioden for foreldrepenger fortsatt løper Adoptivforelderen gis de samme rettigheter som fedre fra adopsjonstidspunktet og den resterende delen av stønadsperioden ved fødsel. Adoptivforelderen får derved bla rett til å ta ut fedrekvote og mulighet til å dele stønadsperioden med den biologiske forelderen. Det er likevel ikke plikt til å ta fedrekvote. Dette begrunnes med at verken utfallet av adopsjonsvedtaket eller vedtakstidspunktet vil være klart ved fødselen. Vilkårene for adopsjon og hvem som kan adoptere følger av adopsjonsloven. Det er derfor tilstrekkelig for NAV å få en bekreftelse på at et vedtak etter adopsjonsloven foreligger og tidspunktet for adopsjonen. Anonymous poster hash: 88ded...575
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2015 #10 Skrevet 9. oktober 2015 Mine venninner klarte "på håret" å få det til slik at de fikk delt permisjonen. Anonymous poster hash: a506a...e52
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2015 #11 Skrevet 9. oktober 2015 Regner med at dere da mener lesbiske par. .? !! Anonymous poster hash: 025c6...a54
Surogvanskelig Skrevet 9. oktober 2015 #12 Skrevet 9. oktober 2015 Skjønner ikke at permisjonstiden er aktuelt når det er snakk om stebarns adopsjon Anonymous poster hash: 025c6...a54 Donorbarn med ukjent donor
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2015 #13 Skrevet 9. oktober 2015 Skjønner ikke at permisjonstiden er aktuelt når det er snakk om stebarns adopsjon Anonymous poster hash: 025c6...a54 Donorbarn med ukjent donor Det blir anderledes... Jeg tenkte på stebarn adopsjon der f.eks. far ikke bryr seg Anonymous poster hash: 025c6...a54
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå