Gå til innhold

Noen her som har stebarnsadoptert?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjorde dere det med permisjon?

 

Anonymous poster hash: fe8ad...732

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For de jeg kjenner som har gjort det var det en så lang prosess at permisjon ikke var et tema

 

Anonymous poster hash: 4b2c7...ba0

Skrevet

For de jeg kjenner som har gjort det var det en så lang prosess at permisjon ikke var et tema

 

Anonymous poster hash: 4b2c7...ba0

Var det rett etter fødsel? Er det lenge siden?

 

Anonymous poster hash: fe8ad...732

Skrevet

Jeg er stebarnsadoptert, men adopsjonsprossessen tok så lang tid at permisjonstiden var over. Jeg tror det skal godt gjøres å få en stebarnsadopsjon til å gå gjennom så fort at det er aktuelt å dele permisjonstiden.  



Anonymous poster hash: e7c04...7e8
Skrevet

 

For de jeg kjenner som har gjort det var det en så lang prosess at permisjon ikke var et tema

 

Anonymous poster hash: 4b2c7...ba0

Var det rett etter fødsel? Er det lenge siden?

 

Anonymous poster hash: fe8ad...732

 

 

Det er lenge siden prosessen startet ja, men det ble ikke innvilget før for 4 år siden. De brukte 5 år på å få gjennomslag for stebarnsadopsjonen, til tross for at den biologiske faren skrev under på at det var greit 3 ganger.

 

Anonymous poster hash: 4b2c7...ba0

Skrevet

Over et år siden vi sendte inn papirene, nå har vi endelig får time til samtale og hjembesøket. Det tar tid!

 

Anonymous poster hash: 9fe5a...3bb

Skrevet

Skjønner ikke at permisjonstiden er aktuelt når det er snakk om stebarns adopsjon

 

Anonymous poster hash: 025c6...a54

Skrevet

Har flere venninner som har gjort det. Var klart akkurat når biomors perm var over, så det gikk på håret. Et annet par fikk tvillinger. Da var begge hjemme de 3 første månedene. Medmor hadde en grei arbeidsgiver som betalte ut lønn. Arbeidsgiver fikk etterbetalt av nav når adopsjonen var i orden. De hadde felles barn fra før. Trikset for å få det til å gå kjapt er å avtale hjemmebesøket av barnevernet så tidlig som mulig, helst ha dato for det klart allerede før ungen er født.

Skrevet

§ 14-5 Tredje ledd - Adopsjon av ektefellens barn

 

Hovedregelen er at adopsjon av ektefellens/partnerens barn ikke gir rett til foreldrepenger. Unntatt fra hovedregelen er tidlig stebarnsadopsjon etter nærmere vilkår.

 

Departementet uttaler i Ot.prp.nr 5 (2006/2007):

 

”Formålet med fødselspengeordningen er å gi barnets foreldre rett til lønnet permisjon i barnets første leveår. Ved stebarnsadopsjon vil adoptivforelderen få foreldrestatus på adopsjonstidspunktet. Barnet vil altså fra dette tidspunktet ha to foreldre, hvorav en av dem er barnets biologiske forelder og den andre er adoptivforelder. Hensynene som ivaretas ved fødselspengeordningen er like aktuelle for dette foreldreparet som der begge foreldre er biologiske foreldre. I tilfeller der stebarnsadopsjon finner sted mens foreldrepengeperioden fortsatt løper, vil omsorgssituasjonen og behovet for at begge foreldrene skal kunne ta ut deler av stønadsperioden, være det samme som når begge foreldrene er biologiske foreldre.”

 

For at det kan gis foreldrepenger ved tidlige stebarnsadopsjon, må følgende vilkår være tilstede:

 

foreligger et vedtak om adopsjon etter adopsjonsloven

adopsjonen finner sted mens stønadsperioden for foreldrepenger fortsatt løper

Adoptivforelderen gis de samme rettigheter som fedre fra adopsjonstidspunktet og den resterende delen av stønadsperioden ved fødsel. Adoptivforelderen får derved bla rett til å ta ut fedrekvote og mulighet til å dele stønadsperioden med den biologiske forelderen. Det er likevel ikke plikt til å ta fedrekvote. Dette begrunnes med at verken utfallet av adopsjonsvedtaket eller vedtakstidspunktet vil være klart ved fødselen.

 

Vilkårene for adopsjon og hvem som kan adoptere følger av adopsjonsloven. Det er derfor tilstrekkelig for NAV å få en bekreftelse på at et vedtak etter adopsjonsloven foreligger og tidspunktet for adopsjonen.

 

Anonymous poster hash: 88ded...575

Skrevet

Mine venninner klarte "på håret" å få det til slik at de fikk delt permisjonen.

 

Anonymous poster hash: a506a...e52

Skrevet

Regner med at dere da mener lesbiske par. .? !!

 

Anonymous poster hash: 025c6...a54

Skrevet

Skjønner ikke at permisjonstiden er aktuelt når det er snakk om stebarns adopsjon

 

Anonymous poster hash: 025c6...a54

Donorbarn med ukjent donor

Skrevet

 

Skjønner ikke at permisjonstiden er aktuelt når det er snakk om stebarns adopsjon

 

Anonymous poster hash: 025c6...a54

Donorbarn med ukjent donor

Det blir anderledes...

Jeg tenkte på stebarn adopsjon der f.eks. far ikke bryr seg

 

Anonymous poster hash: 025c6...a54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...