Gå til innhold

Ønsker gode råd


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ganske fortvilet. Har vært det i mange år. Aner ikke hvor jeg/vi skal henvende oss. Har en god venn som i årevis har drevet med rusmidler. Tabletter, medisinmisbruk, miksing av alkohol og diverse. H*n nekter for alt dette og ønsker derfor ingen hjelp. H*n kan ha gode perioder der h*n er verdens snilleste meste omtenksomme person, men har flere perioder i året der h*n holder på med dette tullet igjen. Alle vi rundt er bekymret og ønsker at vedkommende skal få hjelp. Men vi får beskjed om at det ikke er mulig å tvangsinnlegge. Det må skje frivillig. Politiet vil ikke hjelpe, fastlegen vil ikke hjelpe. Hvem i dette landet kan da hjelpe??? Det er helt utmattende å se h*n ødelegge så mye for seg selv og å være en fare for seg selv og andre. Jeg trenger sårt råd :`(

 

Anonymous poster hash: f070f...c1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan dessverre ikke tvangsinnlegge noen viss dem er over 18 år.. Å den person ikke er for fare for andre å seg selv....

 

Anonymous poster hash: 559c3...7e4

Skrevet

Hm, det der er en kinkig situasjon så lenge personen er myndig og regnes som tilregnelig.

 

Jeg er litt usikker på om dere faktisk kan gjøre noe. Men om fastlegen ikke vil gjøre noe, og samme fastlege skriver ut større mengder sterke medisiner tross at h*n vet om misbruket, og gjerne at det skrives ut ekstra i perioder, eller at fastlegen vet at pasienten "sparer opp" medisiner for disse periodene... og legen er blitt informert om at personen også misbruker alkohol og diverse i disse perioden.... da kan dere ev. prøve å ta kontakt med kommunelegen, forklare situasjonen, og stille spørsmål om personens fastlege driver forsvarlig behandling av ham/henne.

Da vil kommunelegen kunne gå inn i journalene, vurdere mengde medisiner som er skrevet ut, sett sammen med personens fysiske og psykiske tilstand. Om dere gjør dette så vil det trolig være en fordel om dere også kan gi eksempler på noen av periodene personen har ruset seg så mye. Hvis personen f.eks. fra mai i år til nå har ruset seg mye, da kan det sjekkes hvilken kontakt personen har hatt med legen denne perioden, hva fastlegen har skrevet ut osv.

 

Jeg vet ikke om kommunelegen vil gå inn og sjekke en slik sak siden dere er utenforstående. Mulig det ville vært enklere om dere var i familie med vedkommende. Men det er uansett verdt et forsøk.

 

Ellers har mange kommuner rusteam, kanskje dere kan få noen gode råd fra dem, hvis dere har et slikt i kommunen.

 

Om personen har en personlig tro, så kan det hende en prest kan snakke med personen også.

 

Hvis personen er i akutt fare for seg selv eller andre, da bør det imidlertid være mulig å varsle legevakten og derigjennom få rusteam eller psykiatrisk team til å rykke ut. Er det akutt fare så er også politiet pliktig å rykke ut.

 

Veldig vanskelig å stå og se noen ødelegge seg selv slik :/



Anonymous poster hash: baebc...784
Skrevet

Som barn av rusmisbrukere, la meg bare si en ting : Du kan ikke hjelpe noen som ikke vil ha hjelp. 

Bare lær deg det først som sist, og spar deg selv for bortkastet arbeid.

Beklager, men det er ikke noe du kan gjøre før den dagen han selv kommer og ber om hjelp. 

 



Anonymous poster hash: a8b4d...e08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...