Gå til innhold

Hva var deres juletradisjoner som små?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi brukte bestandig å være hos besteforeldrene mine med alle tanter, onkler og søskenbarn. før middag kom alltid julenissen men gaver til alle barna (som brukte å inneholde votter eller læsta som bestemor hadde sotte framfor oss hele året å strikket❤️😂) og når han var gått gikk vi i vinduet for å se hvilken hus han gikk til for å prøve å finne ut hvem det var(forskjellig nabo hvert år😊) middagen var pinnekjøtt😍 Og ingen av barna villa ha dessert, og hjalp til å rydde av bordet for vi ville åpne gaver 😊

Anonymous poster hash: 20893...d07

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare kjernefamilien sammen på julaften, foreldre og fire barn, jeg er eldst.

Våknet om morgenen til strømpe på dørhåndtaket til rommene våre, fylt med snop.

Rolig morgen med dyne i sofaen, tv og kos.

Vi barna dekket bordet, pyntet med duk, brettet servietter, fikk dekke på med finservise og stetteglass til alle.

Middag, rydde, gaver også dessert til slutt.

Hele storfamilien med tanter, onkler og søskenbarn spiste middag hos bestemor og bestefar 1.juledag, da spiste vi kalkun og hadde gele og sjokoladepudding til dessert.

Anonymous poster hash: 86a78...f00
Skrevet

I min barndom var julaftens formiddag tid for å pynte juletreet. Far satte på lysene, mor pynta. Mens mor og far var i fjøset på ettermiddagen, hadde søsteren min ansvar for å koke poteter og passe på ribba som sto i ovnen. Jeg besøkte alltid nærmeste nabo, en gammel mann som alltid satt alene julaften. Han ville ha det slik. Etter fjøsttid var det middag og dessert, rydde bort, og SÅ var det endelig tid for pakker. Kaffe og kaker samtidig, og tidlig kveld, som vanlig, siden det var fjøsstell igjen morgenen etter også. Kyr bør melkes til omtrentlig samme tid hver dag. Bestefar var hos oss da jeg var lita, men han døde da jeg var 7 år, og etter hvert som jeg ble eldre, ble vi færre og færre rundt bordet, etter som søsknene mine flyttet ut, skaffet seg egne familier og egne juletradisjoner. I min familie feirer vi julaften hjemme hos oss selv, og møtes heller utover i juledagene.

Anonymous poster hash: 350d9...c5a

Skrevet

Vi pyntet alltid juletreet lille julaften. Pappa satte på lysa, og søstern el jeg fikk sette på stjerna. Så pyntet vi treet sammen alle 4. Vi koste oss alltid med sylte på lille julaften.

På julaften våknet vi alltid til en Nissefigur med sekken full av snop stående ved sengen. Den kom magisk dit iløpet av natten. Så pleide vi å vekke våre foreldre for så å se på tv i senga dems.  Vi gikk også i kirka på julaften. ( hele slekta). Til bords på julaften så var vi alltid flere. Enten tanter, onkler og søskenbarn eller noen besteforeldre. Ribbe og pølse til middag, etterfulgt av jordbær og is. Alle hjalp mamma med å rydde opp etter middagen før gavene. Vi gikk rundt juletreet, og alltid så kom nissen da vi sang på låven sitter nisse. Vi brukte mange timer på å åpne pakkene..

Men det beste med julen var alltid 1. dag jul. Da samlet hene mamma sin side av slekta til julermiddag. Mamma, tante og onkel hadde det hos seg hver 3. år. Samme folka og samme klokkeslett hvert år. Alle visste hele tiden hvem som hadde den dagen. Det var som en julaften, men uten gavene. Vi unga koste og lekte hele kvelden imens de voksne satt og skravla og spilte kort til langtt på natt. 

Mine barndomsminner fra julen er noe av det kjæreste jeg har. For min pappa elsket julen og skjemme oss bort med god mat, lek og masse kos. Men han lever desverre ikke lenger, så julen er iukke helt det samme. Men vi prøver å  bringe tradisjoner og minner med videre. :)

Anonymous poster hash: 61bce...786

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...