Gå til innhold

P-piller, graviditet, utsetting av mens og sånn....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Første spørsmål: hvor vanlig er det å ha en blødning i svangerskapet? I slutten av august fikk jeg litt panikk for at jeg var gravid, for hadde glemt én pille (er som regel veldig flink å ta de, men vi var på tur og vipps var det nye morgenrutiner). Jeg hadde utsatt mensen en stund da... Så droppa p-pillen ig da kom mensen et par dager etter (det gjør den alltid). Har ikkje hatt sex etter denne menstruasjonen.

Så dro kjæresten min på sjøen, og så tenkte jeg at nå var det lurt å ha mensen igjen før han kommer hjem. Så den 20. forrige mnd slutta eg på pillen, for å få mensen, men det kommer jo ingenting?? Hos meg kommer det aaltid to-tre dager etter - men ikkje denne gang. Nå er det gått snart tre uker. Tankene som svirrer her er jo at kanskje eg er gravid - og forrige mens var en blødning i graviditeten? Har vært gravid to ganger før, og aldri hatt blødning i disse graviditetene.

Kanskje det bare er noia, men skulle tatt en test kanskje? Har ingen tegn på graviditet utenom, men har ikke hatt det i mine andre svangerskap heller.

Og neste spørsmål... Kjæresten kommer hjem fra sjøen om 14 dager, vil jo gjerne være på pillen igjen da. Kan jeg begynne på "dag 1" uten å ha mensen? Har alltid begynt på dag 1 første dag i mentruasjon. Men den kommer jo aldri 😔😔😔

TAKK for at du har lest hele innlegget, håper noen har noe erfaring og råd :)

Anonymous poster hash: 15ce4...b95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du hopper av og på piller npr det passer deg er der ikke rart at mensen er litt ustabil.

Begynn med en Graviditetstest. Hvis den er negativ, får du nesten velge å gå på p-pillen som det er tenkt (få.mensen hver fjerde uke), eller prøve en stund med bare kondom og se om du kommer inn i normal syklus igjen.

Skrevet

Har hoppa litt av og på, ja. Men mensen har alltid komt fordi. Men er det sannsynlig at eg er gravid med tanke på at eg har hatt en menstruasjon etter sist sex?

Og hvordan er det med p-pillene, kan eg begynne på dag 1 uten at eg har mens?

Skrevet

Blødninger i svangerskap er vanlig. Kan tyde på at noko er galt men treng ikkje vere det.

Når du går på P-piller får du ikkje mensen på vanlig måte. Du får bortfallsblødning. Du får blødning fordi du ikkje tar hormoner lengre. Når du får mens får du det fordi kroppen følger ein syklus og produserer forskjellige hormoner alt etter kor du er i syklusen.

Viss du går på vanlige P-piller som eigentleg har ei vekes pillestopp bør du ha akkurat det. Ei vekes stopp. Etter ei veke tar du neste tablett uansett blødning eller ikkje. Blødning treng du ikkje. Når du ventar så lenge (eg tolkar det som at du har hatt 3 veker av) er det fare for at kroppen går så hormontom at syklusen kjem i gong og at du får eggløysing. Då er ikkje prevansjonen trygg frå første P-pille, som den skal vere om du tar pille etter ei vekes pause.

Sidan du føler deg utrygg på om du kan vere gravid bør du ta ein graviditetstest. Er den negativ bør du begynne på p-pilla med ein gong. Eg er ikkje sikker på om du er trygg når kjæresten din kjem heim om 14dagar. Du må lese i bruksanvisningen på den typen du bruker om kor lang tid det tar før den skal vere sikker dersom du startar opp med pilla på eit anna tidspunkt enn på første menstruasjonsdag!

Skrevet

Tusen takk for bra svar :-) Eg pleier å ha litt ekstra utflod - eller "sånn kvitt nokke" - 2 uker før/etter mensen, det e vel dette som er eggløysning? For det har eg no, og har ikkje hatt på nokre veker. Så om eg har eggløysing no - då er eg ikkje gravid uansett, sant? Og kan eg bare ta ei pille i morgon? :)

Skrevet

Kvit utflod e ikkje noko sikkert tegn på eggløysing. Har du mistenkt graviditet bør du ta graviditetstest før du tar P-pilla.

Skrevet

Ok, takk igjen :-)

Skrevet

Du har ikke eggløsning når du går på p-piller, det er jo grunnen til at du tar dem, for å ikke få eggløsning.

Men når du har gått 3 uker uten piller vil du jo få en eggløsning etterhvert og være svært fruktbar...

Mener du at du hopper av pilla midt i brettet for å få mensen også starter du igjen når du får en blødning? Da bruker du jo ikke pillene korrekt i det hele tatt...

Det er helt greit å hoppe over en blødning av og til, altså gå rett fra et brett til et annet uten å ha bortfallsblødningen, men du bør ikke hoppe av brett midt i eller starte på nytt brett før du har hatt de 7 pillefrie dagene du skal ha når du har blødning.

Les bruksanvisningen igjen og bruk pillene korrekt, nå er du jo helt hormonforstyrret.

Anonymous poster hash: 52ed4...63f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...