Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2015 #1 Skrevet 8. oktober 2015 Ved legging i kveld begynte 6 åringen å spørre om døden. Han spurte hvordan vi dør, hva som skjer når vi dør, han var oppriktig lei seg og på gråten når han sa at han var redd for å dø, han var redd for å dø før lillesøsteren og vennene som er født senere på året enn han selv (han trodde at det gikk etter alder..). Han har spurt om døden før og jeg har prøvd å forklare så godt jeg kan, men jeg må innrømme at kveldens mange spørsmål satte meg litt ut.. Han er en veldig sart og engestelig sjel. Han nevnte i farten at ved døden så ble kroppen ble søvning og at jeg måtte gi beskjed når hjertet hans begynte å slå sakte.. Jeg trenger noen tips til hvordan svare på disse spørsmålene på en enkel og god måte, som samtidig gjør han trygg og beroliget:-) Anonymous poster hash: fec94...139 Anonymous poster hash: fec94...139
Gustav Klitt Skrevet 8. oktober 2015 #2 Skrevet 8. oktober 2015 Farvel, Rune Brødrene Løvehjerte Lillesøster-historien om momo som er død Prøv å formidle at 1) det er skrekkelig lenge til du/dere skal dø (mest sannsynlig) og 2) siden det skal skje en gang uansett, er det aller viktigste at vi husker på å være snille med hverandre og leve så godt vi kan. Ikke sammenlign det med å sove, det kan slå tilbake på deg, har jeg hørt.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2015 #3 Skrevet 9. oktober 2015 Si at det er 100 år til han skal dø. Og vet du, jeg er helt for at man lærer barna om kristendommen. Anonymous poster hash: 2110d...c89
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2015 #4 Skrevet 9. oktober 2015 Si at det er 100 år til han skal dø. Og vet du, jeg er helt for at man lærer barna om kristendommen. Anonymous poster hash: 2110d...c89 Hva er vitsen med det når han allikevel om noen år finner ut at det ikke stemmer? Anonymous poster hash: c9393...258
Vårfrue Skrevet 9. oktober 2015 #5 Skrevet 9. oktober 2015 Du burde ikke si at alle dør gamle og det er kjempelenge til du/han skal dø. Hvis da noen i nær familie blir syke og dør, så vil han kunne oppleve det som at du har løyet til han. Fortell at iblant så kan man bli veldig syk og da kan man dø eller at man kan dø hvis man har vært i en stor ulykke og blitt veldig skadet, men at legene på sykehuset er veldig flinke og de aller fleste blir friske igjen. Og at det er vanlig at man dør når man er gamle (like gamle som oldemor eller en annen skikkelig gammel person dere kjenner), akkurat som planter/dyr/hva nå enn du velger å sammenligne med. Og at noen tror at man kommer til et fint sted når man dør og at man møter alle sine der, og at noen tror at man bare forsvinner. Hvis du er religiøs kan du jo trekke inn din tro her. Spør han gjerne hva han tror, så får han luftet litt tanker og følelser sammen med deg. Ikke sammenlign det å dø med å søvne, det fører lett til at gutten din tror at han vil dø når han sover om natta og dermed får redsel for å sove!!
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2015 #6 Skrevet 9. oktober 2015 Jeg sier som sant er: ja, alle skal du. Jeg og du og fisken og hunden. Men vi er heldige å leve i mange mange år og de eldste skal dø først. Så først er det alle oldeforeldre, så alle besteforeldre osv. Dermed lenge til din tur og du skal jo rekke å bli både pappa og bestefar før den tid. Jeg forteller om kroppen osv som det er, men jeg sier alltid at jeg synes det er godt å tenke at alle som dør bor i himmelen. Jeg sier jeg ikke vet om det er sant, men at jeg liker å tro det er sant og at jeg derfor kan glede meg til å møte min mormor igjen. Jeg sier det da alltid vil være noen der og møte han når han dør om mange, mange år. Etter noen uker med gjentagelser har praten om emnet stilnet. Vi er heldige og ikke opplevd brå død i min familie og jeg ønsker ikke gi innsikt om trafikkdød, sykdomsdød osv i disse samtalene selv om han vet man kan dø i bilkræsj og av kreft feks Anonymous poster hash: 695cc...f7f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå