Gå til innhold

Søvn baby 4 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg trenger litt råd og gode tips til leggerutiner/søvn for min 4 mnd gamle baby.

Helt fra fødsel har han hatt stort behov for nærhet og vil bare sove oppå meg, og med puppen i munnen.... Han sovner i bilsete og i vogn, mellom 30 min til to timer, dette to ganger per dag ( jeg må enten kjøre en tur eller gå tur med vogn for at han skal sovne, ellers sovner han bare ved puppen. Han våkner med EN gang jeg legger han i senga/legger han fra meg).

Det som er mest slitsomt er at jeg ikke får lagt ham på kvelden - jeg må amme ham hele kvelden og samsove med ham for at han skal sove. Forsøker jeg å legge ham skriker han seg nesten bort.

Jeg synes det er så vanskelig å vite hva jeg skal gjøre - hvor mye kan han skrike ved legging, og hvor lenge skal han få lov til å ammes i søvn og samsove? Det begynner å bli slitsomt, trenger sårt noen innspill!

Anonymous poster hash: a13d1...868

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sovna med puppen i munnen til hun var sikkert 8 mnd. Lirka puppen ut etter at hun adde sovna. Hun lå vel i sengen vår eller ved siden av sengen til hun var over året. Å kommer mye inn i løpet av natten enda. (2år) Skjønner at det er fortvilende. Var rriiimelig lei, men det går over, mest sannsynlig om ikke alt for lenge. Tenker du nesten bare må prøve deg frem. Har du bf i huset. Kan han prøve å legge? Her var det det som måtte til!

Anonymous poster hash: dbdb1...92f

Skrevet

Hvis nåværende rutiner fungerer fint, så ikke gjør noe med dem. Hvis de ikke fungerer, må du gjøre en endring.

Jeg ammet og samsov, og ammet i søvn, eldstemann til han var 14mnd. Da begynte jeg å mistrives, og endret alt i løpet av ei uke (tok ammeslutt i samme slengen).

Nr 2 er nå 10mnd, og ammes i søvn og samsoves. Her blir det endring neste uke, da jeg nå er lei.

Begge mine sov kun i trillende vogn frem til 6-8mnd. Da kunne vogna stå i ro. Tror søvnen var for lett før det rett og slett.

Jeg tenker at rutiner som fungerer, og som ikke plager noen, ikke kan kalles uvaner.

Anonymous poster hash: a8bde...476

Skrevet

Her ammes det i søvn fortsatt, 10 mnd. Nettopp såvidt begynt å legge henne uten pupp. Det er ikke rart at en liten baby vil ligge sammen med mammaen sin... Og for alle del, ikke la han ligge å gråte seg bort!

Anonymous poster hash: 962a3...d26

Skrevet

Din baby høres veldig lik ut som min nr.1. Han har bare vært veldig vanskelig i forhold til søvn hele livet sitt (er 3 år nå). Ville bare sove på mamma, trilles på tur og samsove. Hylgråt da jeg la han ned, veldig kontaktsøkende baby som trengte nærhet. Jeg lot han få det, men vært slitsomme år!!

Nr.2 bestemte jeg meg bare for at han skulle være lett å legge, så jeg innførte leggerutiner da han var 2,5 mnd, da la han seg 18.15 og sov til dagen etter med to ammeøkter. Jeg ammet og bysset han i søvn i starten før jeg etterhvert la han i vuggebagen i stua, fortsatte og vugge til han sov og bar han inn på soverommet i vuggebagen. Så da han ble 4 mnd begynte jeg bare å amme han på soverommet, og la han rett i senga si der inne. Han hylgråt mye i starten, men jeg satt ved siden av han og ga han smokken og kosekluten med jevne mellomrom og roet han. Pass på at de kan bli veldig varme og ikke roe seg pga det og når de gråter så mye, så legg babyen litt på siden eller ta av dyna hvis du kjenner han er våt i nakken. Til slutt sovna han. Etter en uke kunne jeg bare amme han, legge han ned og gå rett ut. Er nå 8 mnd og det er en helt annen hverdag med nr.2 enn nr.1, men jeg tror mye har med typen baby å gjøre og. Noen er bare mer avhengig av nærhet og trygghet hos mamma enn andre. Men alle babyer kan læres rutiner, man må bare stå på sitt og gjøre det samme hver kveld. Det gjør ikke noe at dem gråter så lenge man sitter sammen med dem eller går inn ofte når de gråter. Da lærer de seg at sånn skal det være på kvelden og godtar det når de blir kjentes den nye rutinen. Lykke til!

Anonymous poster hash: c20ed...310

Skrevet

Takk for svar, dere! Fint å høre om andres erfaringer. Jeg føler det har gått greit frem til nå, men kjenner jeg begynner å bli veldig sliten og har behov for en endring. Tror jeg vil prøve "metoden" som siste anonym beskriver, med å legge han i egen seng for kvelden og sitte ved siden av og trøste og roe. Håper dette på sikt kan gjøre situasjonen bedre, puh...

Anonymous poster hash: a13d1...868

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...