Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2015 #1 Skrevet 8. oktober 2015 Vår jente har siden hun var 4år alltid tisset på seg. Vi begynte å venne av bleie da hun var 4år, det var perioder der det gikk kjempe bra å lange perioder der hun tisset seg ut hver dag 1 til 3 ganger. Når skole start nærmet seg forklarte vi at nå var hun stor jente å at dette måtte vi prøve å jobbe hardere med. Hun var enig å fremgangen var mye bedre. Hun fikk / får belønning når hun ikke har uhell. Uhellene gikk ned fra 2-3 gang per dag til 1-2. Vi hadde tett dialog med skole slik at dem også kunne hjelpe til. Året i første klasse gikk greit, det var dager uten uhell å dager med, men aldri en hel dag uten at hun tisset seg ut. Tisset hun seg ikke ut på skolen så gjorde hun det hjemme. Hun klarer seg fint på natten, har ikke hatt store problemer med dette siden hun var ca 5år. Vi har vært til legen å fikk mange tips å råd, vi prøvde dette med å måle hvor stor blære hun har, fikk beskjed om å gå etter alarmer å jobbe inn gode rutiner. Vi har prøvd klistremerke belønninger, tavle belønninger osv osv. Vi vet ikke lengre hva vi skal gjøre, enda i en alder av 8år tisser hun seg ut. Det er så si hver eneste dag. Aldri på skolen lengre, så det er jo en fin ting. Men hjemme så virker det som hun ikke bryr seg. Det er mer viktig å se ferdig det på tven, eller leke ferdig med dukkene, det er mer viktig å klare det spillet osv enn det å gå på do. Er det noen som vil dele erfaringer å gjerne gode råd ? Anonymous poster hash: 1a29c...5b7
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2015 #2 Skrevet 8. oktober 2015 Hvis du VET at det er latskap, bør hun gjøre merarbeidet. Hun må skifte tøy, legge det skitne i vaskemaskinen og sette den på. Henge opp klærne når den er ferdig, og brette og legge på plass når det er tørt. Vet at dette kan være vanskelig å gjennomføre 100%, men prøv! Anonymous poster hash: 0c164...999
BøllefrøOgBolla Skrevet 8. oktober 2015 #3 Skrevet 8. oktober 2015 Hvis dere vet at det er fordi hun ikke gidder (sjekket ut medisinsk) så ville jeg rett og slett satt på fast alarm en gang i timen (mer hvis hun greier holde seg, eller øke etterhvert som hun får trent på å holde seg lenger) å rett å slett fulgt henne til do hver enda gang alarmen ringte! Vår datter har blitt så utrolig sløv til å vaske hendene etter å ha vært på toalettet etter hun startet på skolen i år, så der satte jeg hardt mot hardt, og sa at fram til vi kan stole på at hun alltid vasker hender etter toalettbesøk, må en voksen følge deg på do - det gikk fort over, kan man si...
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2015 #4 Skrevet 8. oktober 2015 Hvis du VET at det er latskap, bør hun gjøre merarbeidet. Hun må skifte tøy, legge det skitne i vaskemaskinen og sette den på. Henge opp klærne når den er ferdig, og brette og legge på plass når det er tørt. Vet at dette kan være vanskelig å gjennomføre 100%, men prøv! Anonymous poster hash: 0c164...999 Jeg tror det er både litt latskap kombinert med veldig liten blære. Ble målt at hun max klarer å holde på 2 DL urin før hun må tisse. Dette er jo relativt lite. Hun får kun 2 glass med brus / saft / juice / melk etc. Utover de 2 glassene er det kun vann. Hun bryr seg ikke, hun vet vi vasker av henne om hun tisser seg ut ( fordi hun gjør ikke dette ordentlig selv å lukter tiss om hun gjør det selv.) Jeg har begynt med at hun må dusje hver gang, dette for at hun skal få se at det "lønner seg ikke å tisse seg ut". Jeg har også sagt det ikke er lov med nettbrett når hun har hatt uhell. Dette for at hun skal prøve å bli mer motivert til å faktisk jobbe hardere med å gå på do. Jeg er litt usikker på om det er rette veien å gå å "straffe" slik men jeg har gått tom for muligheter. HI Anonymous poster hash: 1a29c...5b7
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2015 #5 Skrevet 8. oktober 2015 Jeg var sånn som barn, og skulle ønske de hadde gitt meg en skikkelig utredning som liten allerede. Det er en eller annen defekt, og den er blitt verre nå som jeg har gjennomgått flere fødsler. Var inkontinent som 35-åring, og husket hvordan jeg hadde slitt med dette som liten. Det er IKKE bare latskap. Jeg kunne f eks ikke holde meg når jeg lo, jeg tisset dammer på gulvet! Og da var jeg ikke engang tissetrengt på forhånd. Så det kunne ikke bare unngås med å gå oftere på do. Jo oftere man går, desto "sløvere" blir også signalene, forteller legen meg nå som voksen. Jeg har i mange år prøvd å unngå pinlige episoder via en taktikk med å alltid ha tom blære; men det er bare å hive bensin på bålet. Da blir det stadig kortere mellom dobesøkene generelt, og jeg blir mer inkontinent av det... Anonymous poster hash: 25e01...6b5
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2015 #6 Skrevet 8. oktober 2015 Det er ikke latskap! Slutt med straff, gi mye ros. Hun hater situasjonen og fornekter at det skjer, det er ikke at hun ikke bryr seg. Hun er flink på skolen, gi mye ros generelt, ikke pga tisse på do. Aldri kjeft for uhell. Ikke gi klistremerker, ikke gi premier, bare ikke fokuser på det. Fiks henne ren og tørr. Aldri hev stemmen. 2 dl urin i blæra er ikke lite på en 8 åring. Anonymous poster hash: aed1f...22f
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2015 #7 Skrevet 8. oktober 2015 Jeg var sånn som barn, og skulle ønske de hadde gitt meg en skikkelig utredning som liten allerede. Det er en eller annen defekt, og den er blitt verre nå som jeg har gjennomgått flere fødsler. Var inkontinent som 35-åring, og husket hvordan jeg hadde slitt med dette som liten. Det er IKKE bare latskap. Jeg kunne f eks ikke holde meg når jeg lo, jeg tisset dammer på gulvet! Og da var jeg ikke engang tissetrengt på forhånd. Så det kunne ikke bare unngås med å gå oftere på do. Jo oftere man går, desto "sløvere" blir også signalene, forteller legen meg nå som voksen. Jeg har i mange år prøvd å unngå pinlige episoder via en taktikk med å alltid ha tom blære; men det er bare å hive bensin på bålet. Da blir det stadig kortere mellom dobesøkene generelt, og jeg blir mer inkontinent av det... Anonymous poster hash: 25e01...6b5 Ettersom hun klarer seg fint på skolen, er det ikke noe medisinsk i veien med jenta. Anonymous poster hash: 0c164...999
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå