Englemamma og gravid Skrevet 8. oktober 2015 #1 Skrevet 8. oktober 2015 Hei. Jeg tenkte jeg skulle dele min historie med dere ( misforstå meg rett) i håp om å finne andre som er i eller har opplevd samme situasjon. Dette er første gang jeg skriver noe her inne, så om jeg har skrevet på feil sted må dere gjerne si ifra. Saken er den at jeg flyttet ifra Nordland i november 2014. Der bodde jeg med eksen, så hadde ingen andre enn han og hans nærmeste. Under forholdet med han la jeg på meg veldig mye, og gikk ikke på prevensjon pga at jeg ikke var fruktbar når jeg var så stor rett og slett. Jeg flyttet til Oslo i november. Like før jul møtte jeg min nåværende kjæreste, og grunnet stort vekttap ( sammenlagt 40 Kilo frem til februar 2015) ble jeg fruktbar igjen og endte med å bli gravid. Ikke planlagt. Vi beholdte og flyttet i egen leilighet som vi leier. Det ble vanskeligere og vanskeligere og få seg jobb. 10 juni startet fødselen, og gutten vår kom 13 juni. Dette var altså i uke 23 og alt for tidlig. Han klarte seg desverre ikke. Jeg var sykemeldt i en måned, og i begynnelsen av august fikk jeg meg jobb. Dette med frilanse kontrakt, også kom det legene trodde var fødselsdepresjon. Jeg var nødt til å si opp jobben etter to uker, da jeg faktisk ikke klarte å være på jobb. Etter en ukes tid satt jeg med en ny graviditetstest i hånden, og den var positiv. Jeg ble igjen sykemeldt, og har vært det helt frem til nå. Jeg søker enda på jobber fordi nav oppfordrer til det, og for min egen del vet jeg jo at det er desidert lurest. Men oppå alt dette blir jeg lagt inn før uke 23, som vil si like etter nyttår, grunnet hendelsen med lillegutt i juni. Jeg får derfor selvsagt ikke jobbet som normale mennesker, og lurer egentlig bare på hva jeg skal gjøre fornoe? Hva har man krav på? Er det kun engangsstønad man får etter fødsel? Hva skal man leve av etter de pengene er brukt opp? Samboeren min har fast jobb, men ikke såpass med inntekt at vi klarer oss bare på den. Langt derifra. Jeg er 20 år og er uerfaren på dette området! Håper noen kan hjelpe meg da jeg føler at det eneste jeg får av nav er støtte per dags dato slik at jeg klarer meg + et enormt press på at jeg må søke jobber. Ikke noe veiledning utover dette. For de som tenker at jeg ikke skulle beholdt i første omgang skal vite at jeg tok en abort i 2011(kirurgisk) og ville ikke gå gjennom det en gang til. Og nå etter at vi mistet lillegutt er det ikke et tema å ta bort den lille som er på vei nå. Og til de som kanskje tror at jeg er blandt de ungdommene som sitter på rumpa og ikke jobber for å få en jobb, dere skal vite at jeg har sendt ut sammenlagt over 300 søknader. Og nei. Jeg er ikke kresen. Jobb er jobb, når situasjonen er som den er.
Frufluffy Skrevet 8. oktober 2015 #2 Skrevet 8. oktober 2015 Hei det var vondt å høre om lillegutt ❤️ Er du sykemeldt nå? Hva slags støtte får du av NAV nå? Likestilt med arbeid er sykepenger og dagpenger. Får du en av disse ytelsene vil de vare grunnlag for foreldrepenger. Har du intektsgivende arbeid, dagpenger eller sykepenger 6av de 10 siste månedene før permisjonstart har du krav på foreldrepenger. Slik historien din er ville jeg snakket med legen. Er det forsvarlig å arbeide? Er du syk? Er det fare for å midte? La legen og du avklare. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå