Gå til innhold

Arv, har mannen rett på disse pengene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har tidligere vært snakk om at søsteren min skal kjøpe meg ut av huset til foreldrene våre.

Den gangen remset mannen opp til meg hva han skulle gjøre med sin del av pengene. Pc utstyr, hobby ting, fylletur med kompiser osv... Kun ting til han selv. Ikke spare noe til barna.

Før helgen ringte søsteren meg og sa hun kom til å sette over pengene til meg, måtte bare ha kontonr., og så skulle hun sende meg papirer jeg må signere ( bor på en annen kant av landet).

Kontonr. jeg ga henne er til en konto mannen ikke vet at jeg har. Bruker denne til å spare litt. Jeg ba også søsteren om å ikke si noe til noen om hvor mye jeg har fått for min del av huset og at mannen ikke skulle vite noe om pengene i det hele tatt. Søsteren mener dette er mine penger og at han ikke har noe med disse og gjøre. Mannen mener jo han skal ha halvparten.

Min plan er å ta vare på disse pengene for jeg kommer til å gå fra mannen etter hvert. Skal også sette av en sum til hver av barna.

Har mannen krav på disse pengene mine? Foreldrene mine mener dette er min arv etter dem.

Anonymous poster hash: 16492...7c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt tips er at du kontakter advokat! Virker som om han kan være typen til å krangle på dette.

Anonymous poster hash: a107c...c6a
Skrevet

Penger du arver er dine penger. Men er det ikke enklere om søsteren din venter med å betale deg ut til etter at du har gått fra mannen?

Anonymous poster hash: 259ab...cd8
Skrevet

Enig med nr. to. Du trenger advokat for å være sikker på at du gjøre dette riktig!

I utgangspunktet så mener jeg arv er din eiendom, noe han ikke kan kreve noe av.

Kan være greit å skaffe seg en advokat uansett siden du planlegger å gå fra mannen.

Anonymous poster hash: 21d8d...7c5
Skrevet

De pengene er dine. Din mann arver ikke din familie, så de pengene kan han skyte en hvit pil etter.

Anonymous poster hash: b3a64...be9

Skrevet

Han har ikke rett på pengene. De er din arv. Det er viktig at du gjør som du har gjort, holder pengene på din egen konto, og aldri lar pengene komme i nærheten av deres fellesøkonomi. Lykke til, det kommer til å bli så bra for deg når du avslutter forholdet.

Anonymous poster hash: ff085...7d7

Skrevet

Arv er dine penger. Du må ikke dele de med mannen!

Skrevet

Din arv, dine penger.. Arv holdes atskilt. Greit å få skriftlig at det er arv.

Skrevet

Penger du får ved arv, holdes uansett utenfor i et skilsmisseoppgjør.

(Om du er naf-medlem, har du en time gratis til advokat der.)

Anonymous poster hash: 4e2a3...a7a

Skrevet

Om du har tenkt å gå fra ham, så hold nå dette for guds skyld skjult. 

Har søsteren din mulighet til å ha det på en konto i hennes navn enn så lenge? 

Anonymous poster hash: 1c892...1e7
Skrevet

Be mannen din lese seg opp om arveoppgjør!

Som de andre sier, arv etter dine foreldre er dine penger, selv om du er gift.

De skal f.eks løses ut om dere skilles og selger huset og du har lagt inn arv som en del av kjøpesummen..

Mannen din får bare bli sur, du har retten på din side. Men det er ekstremt viktig at søstra di og du presiserer at dette er arv.

Anonymous poster hash: bca3e...252

Skrevet

Din arv, dine penger. Mannen din har ingen som helst formell rett på din arv. At han har planer om å bruke "sin del" av din arv på tull og tøys er helt hårreisende. Jeg var i samme situasjon som deg for et par år siden. Brukte da en del av pengene på å betale ned på felles gjeld. Noe som kommer hele familien til gode. Regner med at mannen min gjør det samme når det blir hans tur.

Resten satt jeg inn på min personlige spare-eller bufferkonto.

Anonymous poster hash: bae21...d85

Skrevet

Oi, ubehagelig situasjon. Her kommer mannen til å arve ca 3 millioner (veldig snart dessverre). Jeg kommer til å arve maks 100.000 kr når den tid kommer.

Hva mannen velger å gjøre er opp til han, det er hans arv. Jeg har ikke krav på en krone. Heldigvis er mannen veldig økonomisk, og spandabel for den saks skyld. Han kommer til å bruke mye av pengene på oss og investeringer, selv om pengene er hans i utgangspunktet.

Anonymous poster hash: 958bb...6ac

Skrevet

Ta en prat med mannen din og gi klar beskjed om at din arv ikke skal sløses bort på tull. Du må være ærlig med han og si det som det er at dete er dine penger og det er dermed helt uaktuellt at de skal festes eller shoppes bort på tull og tøys. Ta kontakt med advokat og sørg for at det blir gjort skikelig.

Men hvorfor venter du med skilsmisse ?

Skrevet

Sjarmerende mann du har 😳 Han har ikke krav på en krone av din arv, dette kan du vise han ved et enkelt google-søk. Få papirer på at pengene er arv, og sett dem på en konto han ikke har tilgang til.

Anonymous poster hash: aae88...b7e

Skrevet

Han har ikke krav på noe som er din arv, men om dere lever i et forhold der han tydeligvis tror at dere er en enhet, så er det vel ikke rart at han tenker at disse pengene skal komme han også tilgode, ihvertfall om dere har felles økonomi til vanlig. Kanskje du like gjerne bør gå før du får arven?

Anonymous poster hash: b5f6b...f9b
Skrevet

Det er alltid særeie på arv.

Han vil vel finne ut om pengene når dere skal skrive selvangivelse neste år, men han kan ikke kreve en krone.

Anonymous poster hash: c43b7...18c

Skrevet

Han har ikke krav på noe som er din arv, men om dere lever i et forhold der han tydeligvis tror at dere er en enhet, så er det vel ikke rart at han tenker at disse pengene skal komme han også tilgode, ihvertfall om dere har felles økonomi til vanlig. Kanskje du like gjerne bør gå før du får arven?

Hvis han tror de er en enhet og de har felles økonomi, så er det jo veldig rart at han snakker om hva han skal gjøre med sin del av pengene. Jeg og mannen har felles økonomi, og vi blir enige om hvordan vi skal gjøre det med våre felles penger. Man deler da ikke opp i min og din del om man har felles økonomi.

Anonymous poster hash: 259ab...cd8

Skrevet

En ting er at arv kommer begge til gode; det er klart at når min mann bruker av sin arv på hus og hjem så kommer det meg til gode og. En heeelt annen ting er å forvente at man får halvparten av penga rett i lomma for eget forbruk på hobby og pc og fyll med gutta! Denne tankegangen ville ikke falt meg inn!

Skrevet

Takk for svar. Etter at jeg leste ert av de første svarene her snakket jeg med søsteren min. Hun beholder pengene på en konto i sitt navn inntil videre. Er nok tryggest.

Fatter ikke hvor det har blitt av den fornuftige og sjarmerende mannen jeg giftet meg med for 6 år siden. Blir bare mer og mer lik sin far.

Ungene, bare ene er hans, bryr han seg egentlig ikke stort om. Gjør aldri noe med noen av dem.

Håper å være flyttet ut innen desember.

Anonymous poster hash: 16492...7c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...