Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #1 Skrevet 7. oktober 2015 I barnehagen og på hjemmebane? Merker dere noe til en " plutselig endring av adferd "? Jeg opplever at det er mye opp og ned i humøret, og at det er en kort vei fra å være verdens mest hjelpsomme og snille storesøsken, til å plutselig oppføre seg som en veldig stor toåring som trasser og tuller, og som rett og slett ikke " hører etter ", og som overser beskjeder - uansett hvor få eller mange man gir.. Episodene skjer gjerne i forbindelse med før leggetid, eller f.eks. på butikken... Og adferden øker gjerne når det er småsøsken tilstede, som synes at showet er veldig morsomt. Bare så det er nevnt: Her har vi stort sett faste leggerutiner, vi snakker om hva vi skal gjøre i forkant av det vi gjør, og barnet bekrefter dette, og viser at budskapet er meget oppfattet. Men, så " glemmer " barnet det vi har snakket om, og springer i stedefor noen ekstra runder rundt, i mens latter runger av hjertens lyst.. Barnet vet som regel best selv, vil gjøre alt selv og bestemme så mye som mulig selv. Jeg setter grenser, gir alternativer, fokuserer på det positive og roser den gode adferden. Og her er det virkelig ingen annen naturlig forklaring rundt situasjonen ( for min del ) ,enn at dette kan minne om en tidlig 6 års-krise... ? - Dette er altså på hjemmebane, og jeg vil bare få understreket at vi har mange gode dager også, der disse sidene ikke er like synlige Hvordan er det hos dere? Anonymous poster hash: d89bc...23d
TPK Skrevet 7. oktober 2015 #2 Skrevet 7. oktober 2015 Ja, jeg tror ikke han har helt funnet sin plass som en av de eldste i bhg. Spesielt når han er sliten skal det ingenting til før han tramper og smeller med dørene, hyler og skriker det han klarer. De sier i bhg at han har forandret seg litt også. Blitt mye tøffere, kan være frekk og svare tilbake. Han som var ekstremt sjenert bare for et par år siden... Er det ikke noe som heter 6-års-trass?
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #3 Skrevet 7. oktober 2015 Ja, jeg tror ikke han har helt funnet sin plass som en av de eldste i bhg. Spesielt når han er sliten skal det ingenting til før han tramper og smeller med dørene, hyler og skriker det han klarer. De sier i bhg at han har forandret seg litt også. Blitt mye tøffere, kan være frekk og svare tilbake. Han som var ekstremt sjenert bare for et par år siden... Er det ikke noe som heter 6-års-trass? Det er litt av det samme jeg tenker på hos femåringen her også... - Og sikkert ikke så langt unna det de beskriver som 6-års-trass nei.. Har definitivt en følelse av at det bor en liten tenåring her til tider ja HI Anonymous poster hash: d89bc...23d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå