Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #1 Skrevet 7. oktober 2015 Hei. Jeg er i et dilemma. Jeg vil ikke ha mine foreldre her på julaften fordi jeg vet det ikke blir koselig, men føler at jeg må siden de har ingen annen familie å være hos i år. Saken er det at de aldri har behandlet meg fint, og aldri respektert meg og mine følelser. Betrodde jeg noe til min mor, fortalte hun det videre til andre. Noe som gjorde at jeg aldri lenger har betrodd henne noe. Og pga.den svikten jeg opplevde som barn/ungdom så tør jeg heller ikke åpne meg særlig for andre. Kanskje I frykt for å bli avvist som hun avviste meg da jeg bl.a. fortalte om overgrep av en onkel. "Det var vel ikke SÅ galt", var responsen jeg fikk. Hun unngikk tema og vi tok d aldri opp igjen. I tillegg har de forskjellsbehandlet meg og min yngre bror i alle år. Farmor stod opp for meg imot dem da hun så forskjellsbehandlingen, men de bryr seg kun om egne meninger. Farmor lever ikke lenger. De kommer med sårende ord og lover ting de ikke holder. De kjenner ikke barnebarna fordi de aldri tar seg tid til dem. Jeg har prøvd det jeg kan, men de ser det ikke selv. Jeg har prøvd det jeg kan. Bl.a. spurte min mor om jeg kunne hjelpe henne med noe en kveld og jeg tenkte at nå kan vi kanskje få lappet noen sår. For det første Ok d kun et kvarter når vi gjorde det sammen, og så fikk de telefon om de ville komme på besøk hos noen. Noe de selvsagt sa ja til. De fyker på noe hele tiden. Jeg hadde sett for meg at jeg iallefall kunne fått satt meg ned litt. Men nei da. Bortastet tid og drivstoff. De svarer alltid nei når vi spør om de blir med på noe. Og her om dagen forbløffe hun meg med å si ja til å være med meg og ungene på noe... Så kom svigerinna mo og bror min og hun nevnte det for dem også. Og da spurte hun dem først om når det passer for dem fordi det hadde vært kjekt om alle reiste... Jeg ble paff fordi hun ikke hørte med meg først om hva dag som passet siden det var jeg som hadde kommet på det. Så det ble d naturlig at de dro sammen med bror min og svigerinna mi da det passet for dem. De hadde fri fra jobb begge to og har en unge. Så jeg reiste alene med mine tre barn på det jeg hadde planlagt selv om jeg visste at besteforeldrene ikke hadde noen planer den dagen men valgte å bli me de andre to dager senere. Foreldrene mine har alltid en amper og diskutererende tone noe som gjør at vi ikke synes det er koselig å være med dem..... Jeg sa til gubben at vi må ha dem her i julen for de kan jo ikke sitte alene. Han ss nei med en gang og sa at for ham betyr julen noe og at han vil det skal være en koselig kveld noe det ikke blir med dem der... Jeg føler jeg får dårlig samvittighet av å la dem sitte alene uansett hvordan de er.... Jeg er vant til å bite tennene sammen, holde ut og tåle d meste. .... Hva mener dere? Kan vi si nei med god samvittighet? Anonymous poster hash: 88431...896
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #2 Skrevet 7. oktober 2015 La dem sitte alene. De har melt sin egen kake. Du og familien skal kose dere uten dårlig samvittighet Anonymous poster hash: a7423...7a3
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #3 Skrevet 7. oktober 2015 Hadde definitivt latt dem sitte alene. Det kan de takke seg selv for, og burde da ha god tid til å tenke gjennom saker og ting der de sitter alene på julaften. Julaften skal være en koselig høytid, og først og fremst for barna. Høres ikke ut som om det vil bli tilfellet hvis dere får dem på besøk. Anonymous poster hash: bc387...e54
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #4 Skrevet 7. oktober 2015 Selvfølgelig kan dere det. Din førsteprioritet må være din mann og barn, og så eventuelt dine foreldre. Hvis du trumfer gjennom at dine foreldre skal komme. så ødelegger du også din mann og barns juleaften. Se slik på det. Uansett så vil noen bli skuffet, hvem fortjener det minst? Din mann og barn som sannsynligvis behandler deg og andre med respekt, eller dine foreldre som er totalt respektløs ovenfor deg. Svaret er enkelt! Du inviterer ikke dem, du jobber med din egen samvittighet og forteller til ditt eget speilbilde flere ganger om dagen at du og din familie fortjener en fin jul, og at dine foreldre nå må ta konsekvensene av sine valg og holdninger rundt deg. Anonymous poster hash: 1fa4b...7d7
Gjest Skrevet 7. oktober 2015 #5 Skrevet 7. oktober 2015 Nei, du må ikke ha de i julen. LA trolla sitte der alene hjemme med julegrøten sin!
jojoen Skrevet 7. oktober 2015 #6 Skrevet 7. oktober 2015 Kan du ikke invitere dem til midda 1. juledag eller noe annet hyggelig i dagene etter jul, da? Da risikerer ikke dere å få julaften ødelagt, og du gir dem mulighet til å tilbringe noe av jula med sammen med familien.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #7 Skrevet 7. oktober 2015 Hadde helt klart latt foreldrene dine sitte alene. De har behandlet deg dårlig, hvorfor skal du få en dårligere julaften, for å glede de. Nei, prioriter deg selv og familien din. Anonymous poster hash: 458cc...14b
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #8 Skrevet 7. oktober 2015 Vet du, la de sitte der. Kos deg med de du ønsker å ha rundt deg i jula! Anonymous poster hash: 082d0...fb0
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #9 Skrevet 7. oktober 2015 Som man reder så ligger mann. Hvis du ikke tar vare på familie og venner må du forvente å bli sittende alene når du blir gammel. La dem sitte alene. Anonymous poster hash: bcbe4...1a0
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #10 Skrevet 7. oktober 2015 Hvor bruker de vanligvis å være i jula da? De sitter ikke alene, de er to. Hadde ikke invitert dem Anonymous poster hash: 87c06...789
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #11 Skrevet 7. oktober 2015 De har jo hverandre? Ser ikke problemet. Du er voksen og har din egen familie, sett dem først! Anonymous poster hash: 875b5...f60
Clue Skrevet 7. oktober 2015 #12 Skrevet 7. oktober 2015 Som man reder så ligger mann. Hvis du ikke tar vare på familie og venner må du forvente å bli sittende alene når du blir gammel. La dem sitte alene. Anonymous poster hash: bcbe4...1a0 Er enig i dette. Selv har jeg to døtre, og disse har et barn hver med sine partnere. Selv om vi alltid har hatt et godt forhold til hverandre, og alltid har stått hverandre nær, må begge parter gjøre sitt for at dette skal bestå. Mine døtre tar initiativ til at vi skal møtes og ha det koselig sammen, og det samme gjør jeg og mannen. Vi inviterer og hjelper dem, og de gjør det samme. Sånn bør det være når barna blir voksne.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #13 Skrevet 7. oktober 2015 Takk for svar. Ja, de har jo hverandre. Vi har vært hos dem eller de hos oss i alle år bortsett fra første året vi hadde hu eldste. Da var vi hos svigers. I fjor feiret vi sammen med en enke og hennes fire barn som ikke har hatt det lett og ikke har familie i nærheten. Så da merket jeg hvor koselig julen kan være. Ble koseligere og roligere. Gubben e god så har holdt ut de andre julaftenene. Anonymous poster hash: 88431...896
klg,2 boys now:) Skrevet 7. oktober 2015 #14 Skrevet 7. oktober 2015 Ikke inviter de,på noe lengre. Ville hatt det forholdet der på ett minimum
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #15 Skrevet 7. oktober 2015 Da jeg leste overskriften tenkte jeg at du måtte invitere dem til dere, men det forandret seg da jeg kom til avsnitt 2! Når man behandler noen dårlig så legger man også lista for hva slags forhold man skal ha til den personen. La dem sitte alene, julaften er en kveld for kos og du skal ikke trenge å invitere sånne folk hjem til deg. Foreldre eller ikke! Anonymous poster hash: 8f3ba...64d
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #16 Skrevet 7. oktober 2015 Jeg synes du skal komme dem i forkjøpet før de eventuelt nevner jula. Si at du ber dem på middag/familieselskap 2. juledag. Da kan du kose deg julaften uten å grue deg for å møte foreldrene dine 1. juledag, du slipper også å stresse den dagen. Hvis de skulle komme med negative kommentarer så er det kanskje på tide at du står opp for deg selv. Du er voksen nå, du må ikke lenger finne deg i dritt - heller ikke fra dine egne foreldre. Foreldre har ingen eiendomsrett over barna sine, heller ikke som vokne. Si at du har forstått det slik at de foretrekker å gjøre ting med andre samt din bror med familie i løpet av året, så du regner med at de også velger det på julaften og har derfor lagt opp din/familien din sin jul etter det i år. Hvis de ønsker å feire julen med dere et senere år så bør de vise litt i løpet av året at de ønsker mer omgang med dere. Og steiler de på det også - da er det kanskje på tide å ta opp noe av det som ligger mellom dere, nemlig sviket da du ble utsatt for overgrep. Og det at de som regel alltid velger andre foran deg og din familie. Dine foreldre takler tydeligvis ikke vanskelige følelsesmessige ting. Og du gjør heller ikke det. Om foreldrene dine beklager eller forstår er ikke lenger viktig. Det eneste som er viktig er at du skaper et liv for deg selv og familien din som gjør at du, mann og barn har det godt! Jeg synes det er flott at du har en mann som setter ned foten og ikke vil feire julen med foreldrene dine som han vet vil ødelegge din jul. Mannen din støtter deg, han vil at du skal ha det bra, og han har fått nok av at du/dere blir dårlig behandlet. Ta det til deg, for det er det mye kjærlighet i! Og vit når du setter grenser for foreldrene dine at du har den kjærligheten å støtte deg på. En ting til slutt. Et er ikke nødvendigvis noen motsetning mellom å ta avstand fra egne foreldre og det å være glad i dem. Selv om de oppfører seg elendig mot deg så kan du likevel være glad i dem. Så det at du nå setter grenser for deg selv betyr ikke at du ikke lenger er glad i en del av foreldrene dine. Det betyr bare at du er glad i deg selv og velger å ikke la dem behandle deg dårlig eller få ødelegge gleder for deg. Så bestem deg nå for at årets jul skal bli fin for deg og familien din - og at du skal gjøre det med god samvittighet. Og ta det opp nå slik at det ikke blir for mye styr rett inni julen, det kan bli mer "traumatisk" for deg. Så ta det opp nå. Ikke spør dem, bare informer dem at i år regner du med at de er hos noen andre. Da har de tid til å finne noen andre eller forberede sin egen jul hjemme hos dem. Og så ber du dem på middag 2. juledag Stå opp for deg selv nå. Det blir lettere for hver gang du gjør det. Og du er ikke slem, kynisk eller kald fordi du velger deg selv og familien din. Tvert om er det en handling av selvrespekt og kjærlighet til deg selv, mannen din og barna dine Anonymous poster hash: ab4bb...1aa
Gjest Antarctica Skrevet 7. oktober 2015 #17 Skrevet 7. oktober 2015 La dem holde seg hjemme! For det første er de ikke alene, de er to. For det andre er de ikke snille. Hvorfor skal du omgås med drittsekker? Jeg syns din mor har sviktet deg noe grenseløst ved å avfeie din overgrepshistorie - det er faktisk utilgivelig i min bok. Hvorfor trenger du vise dem lojalitet?
BareEnTil Skrevet 7. oktober 2015 #18 Skrevet 7. oktober 2015 La dei sitte aleine og kos deg med dine
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #19 Skrevet 7. oktober 2015 Tusen takk alle sammen. De svarene jeg leser her får meg til å våkne litt. Det sies jo at et barn som opplever f.eks. omsorgssvikt slutter ikke å være glad i foreldrene, men det slutter å være glad i seg selv. Og jeg tror det er sånn det er blitt for meg. I årenes løp har jeg blitt så vant til å bli trampet på at jeg har vent meg til det og holdt ut... Min mor har alltid hatt en slags makt over meg.... Nå må det bli slutt på det. Anonymous poster hash: 88431...896
Chl85 Skrevet 7. oktober 2015 #20 Skrevet 7. oktober 2015 Tenker at det er heeeelt innafor å la dem være alene på julaften. De er 2 stykker og kan være i hverandres selskap. De har selv lagt opp til det... Og jeg synes ikke synd på noen forelder som ser igjennom fingrene vedrørende overgrep mot eget barn. Da er de like ille som overgriperen. Nei da kan de heller sitte å sture alene, eller så kan de jo sutre seg til en plass hos broren din... Hvis de orker dem da
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #21 Skrevet 7. oktober 2015 Jeg hadde kutta kontakten. Kun pga avsnitt nr 2.. Anonymous poster hash: a1210...626
mamma_bergen Skrevet 7. oktober 2015 #22 Skrevet 7. oktober 2015 La de sitte alene, og ikke ha dårlig samvittighet. De har lagt opp til det selv, og du trenger kun å bry deg om at din familie får en fin jul.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #23 Skrevet 7. oktober 2015 Tusen takk alle sammen. De svarene jeg leser her får meg til å våkne litt. Det sies jo at et barn som opplever f.eks. omsorgssvikt slutter ikke å være glad i foreldrene, men det slutter å være glad i seg selv. Og jeg tror det er sånn det er blitt for meg. I årenes løp har jeg blitt så vant til å bli trampet på at jeg har vent meg til det og holdt ut... Min mor har alltid hatt en slags makt over meg.... Nå må det bli slutt på det. Anonymous poster hash: 88431...896 Så bra, Hi! Husk å stå på ditt om du møter motstand fra dem. Husk at de har fått gjøre som de vil, også helt horrible ting (som å ikke ta overgrep alvorlig - det er omsorgssvikt, ganske grovt også) - og de ønsker ikke å slutte med det de alltid har gjort. Når du begynner å sette grenser for deg selv nå så kommer foreldrene dine enten til å gå inn i "benektning" for at det er noe galt, eller de blir nødt til å tenke seg om og innse at de er skyld i det som skjer. De fleste som har gjort som dine foreldre har gjort går nok for benektningen. Det kan føles som en form for nytt overgrep for din del. Da er det viktig at du står på ditt, ikke lar deres valg få styre livet ditt mer. Fortsett å jobbe med å være glad i deg selv, og de som er gode med deg - da får du det godt også. De som ikke behandler deg vel har ikke noen rett i å være i livet ditt. Ikke alle føler en ny avvisning som et slags "overgrep", for noen kan det bare være enda en større "eye-opener", nesten en lettelse, fordi de ser hvor urimelige foreldrene er. Da kan det også være lettere å gi slipp på dem. Om det blir en del bråk, foreslå at foreldrene dine blir med til fvk eller psykolog slik at dere sammen som familie kan bearbeide traumene fra oppveksten din. Vil de ikke så er det deres valg, men da er du også i din fulle rett å holde kontakt på et minimum, innenfor en ramme som du føler er greit. Du trenger ikke lenger "holde ut". Så snakk med dem nå ang. julen, da får du roet ting før jul Anonymous poster hash: ab4bb...1aa
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #24 Skrevet 7. oktober 2015 :-) Anonymous poster hash: 88431...896
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå