Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #1 Skrevet 7. oktober 2015 Kontra en på 250? Er begge lave? Eller er kursen på vei opp, så man kan ikke kalle det lav kurs før det er under 100 feks? Noen som vet? Anonymous poster hash: 072d7...6b5
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #2 Skrevet 7. oktober 2015 Kursen på fond avhenger av hvor lenge fondet har operert i markedet. Hvis det aktuelle fondet starter med en kurs på 100,-, og i dag har en kurs på 200,- ville du hatt en avkastning på 100% av innskutt kapital. Altså 100 kroner har vokst til 200. Det som sier noe om fondets potensiale er den annualiserte renten det har oppnådd over tid. Typisk tidshorisont er 3, 5 og 10 år. Et fond som leverer høy avkastning har også høy risiko. Det går mye opp, men kan også i perioder ha negativ avkastning. Skal du bedømme om et fond har høy eller lav kurs må du se på de underliggende selskapene fondet har investert i og kjenne markedene disse opererer i - en svært stor jobb og til syvende og sist et spørsmål om du har tro på strategien til selskapene og fondets forvaltere. Historisk avkastning er den enkleste måten å sammenligne fond på selvom dette ikke på noen måte er en garanti for fortsatt god utvikling. Uansett: skal du plassere penger eller spare til formål langt frem i tid kan fond være en god løsning. Er tidshorisonten derimot kort (inntil 3 år) vil det være lite hensiktsmessig å satse på høy risiko (aksjefond). Da er bankrente, renteobligasjoner eller ev. et rentefond tingen (lav risiko). Lykke til med plasseringen/ sparingen og velg risiko utifra hvilke planer du har med pengene. Og PS: Hvis du velger aksjefond så vær nøye med å sjekke kostnadene (forvaltningshonorar, tegnings og salgsgebyrer) da dette kan spise opp mye av fortjenesten din. Anonymous poster hash: 21a03...77b
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #3 Skrevet 7. oktober 2015 Tusen takk for svar Jeg sparer allerede i fond. Et med høy risiko og et med moderat. Men siden kursen går opp og ned regner jeg med at kursen svinger på mine allerede eksisterende fond også, har dessverre ikke satt meg godt nok inni denne biten. Fikk råd om å investere når kursen er lav, men vet liksom ikke hva som er lav kurs. Det siste avsnittet ditt er jeg allerede klar over og obs på Anonymous poster hash: 072d7...6b5
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #4 Skrevet 7. oktober 2015 Tusen takk for svar Jeg sparer allerede i fond. Et med høy risiko og et med moderat. Men siden kursen går opp og ned regner jeg med at kursen svinger på mine allerede eksisterende fond også, har dessverre ikke satt meg godt nok inni denne biten. Fikk råd om å investere når kursen er lav, men vet liksom ikke hva som er lav kurs. Det siste avsnittet ditt er jeg allerede klar over og obs på Anonymous poster hash: 072d7...6b5 Så flott at du har mikset både høy og moderat risiko. Jeg tror du har satt deg litt mer inn i dette enn du gir utrykk for😀. Kursen svinger mye nå når det er svært urolig i verdensøkonomien så du må tåle å se oppgang en dag for så å oppleve nedgang neste dag. Rådet du har fått om å kjøpe på lave kurser er greit og logisk, men ikke engang de skarpeste investorene klarer å time kjøp og salg til helt riktig tid. Det er kvalifisert gjetning og beregninger av sannsynlighet som er det man baserer seg på. Fond er enda vanskeligere å time ettersom de er sammensatt av forskjellige aksjer. Det mest fornuftige (og matematisk riktige) å gjøre for å redusere risikoen for å kjøpe på en topp er å spre handlene over tid og likedan ta ut kapitalen over tid. En spareavtale er derfor ideel for å redusere denne delen av risikoen. Jeg håper og er ganske sikker på at du vil oppleve pen avkastning på kapitalen din også i årene fremover😀 Anonymous poster hash: 21a03...77b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå