Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #1 Skrevet 7. oktober 2015 Sønnen min hadde en skikkelig ekkel opplevelse i går under middagen. Han har atopisk eksem,så jeg er vant til at han har utslett her og der... Men under middagen i går,fikk han veldig reaksjoner... Jeg bokstavelig talt så at rødheten spredte seg i ansiktet, og at prikker/utslett spredte seg. Han hovnet opp i munn og begynte å sikle veldig. Vi spiste taco,og det har han spist før,så han er ikke født med allergi. Vi hadde følgende:tacoskjell,tortillalomper,mais,agurk,tomat,ost,rømme,salat og kjøttdeig med tacokrydder. Alt lå på tallerken hans, men han spiste ikke alt. Hva er det han kan ha reagert på? Han er 2 år,så han klarer ikke fortelle om symptomer selv,men jeg så at han var hoven inni munnen,og at dette utslettet og rødmen spredte seg raskt. Vi skal til legen i morgen for allegiprøver,og var selvsagt på legevakta i går, hvor han fikk allergimedisiner. Han er fortsatt rød og veldig prikkete i dag,men ikke like ille som i går. Hevelse i munn,samt siklingen er borte. Holder han unna alt vi hadde i går inntil videre. Kan allergi virkelig komme så raskt? Og hva er typisk allergi ift hva vi spiste i går? Jeg mistenker selv tacokrydderet eller tomaten,men jeg vet jo ikke... Syns dette var forferdelig skummelt :-( Veldig glad vi bor et steinkast fra sykehuset! Anonymous poster hash: 0f4b0...2fe
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #2 Skrevet 7. oktober 2015 Av de tingene du nevner, så er tomat det første som slår meg. Og ja, allergi kan komme raskt Hva sa de på legevakta da? Anonymous poster hash: 3378c...5de
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #3 Skrevet 7. oktober 2015 Tacokrydder er det jeg tror det kan være, er selv allergisk mot mye. Og tacokrydder går ikke på meg, har og atopisk eksem, og man ser eksemen bare sprer seg i ansiktet. Ellers kan det være tomat og. Men hvis han ellers spiser hvete og melk, så er det jo sikkert ikke noen av de produktene. Og min allergi er så opp og ned, i noen perioder, reagerer jeg kraftig på alt. Er i en sånn periode nå, andre perioder får jeg bare mild reaksjon på de samme tingene. Og allergi kan dessverre komme over natten. Jeg har gradvis blitt allergisk for bare mer og mer. Anonymous poster hash: 551d7...22f
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #4 Skrevet 7. oktober 2015 Tacokrydder er det jeg tror det kan være, er selv allergisk mot mye. Og tacokrydder går ikke på meg, har og atopisk eksem, og man ser eksemen bare sprer seg i ansiktet. Ellers kan det være tomat og. Men hvis han ellers spiser hvete og melk, så er det jo sikkert ikke noen av de produktene. Og min allergi er så opp og ned, i noen perioder, reagerer jeg kraftig på alt. Er i en sånn periode nå, andre perioder får jeg bare mild reaksjon på de samme tingene. Og allergi kan dessverre komme over natten. Jeg har gradvis blitt allergisk for bare mer og mer. Anonymous poster hash: 551d7...22f Vet du hva som er i tacokrydder som kan gi utslag? Anonymous poster hash: 3378c...5de
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #5 Skrevet 7. oktober 2015 Takk for svar. De sa egentlig ikke stort på legevakta. De spurte hva vi hadde spist,når vi spiste,hvor fort det skjedde(reaksjonen), lyttet på han,sjekket pulsen,tittet i munn og ga han noe medisiner. De sa at det var en allergisk reaksjon, og at han burde utredes for allergier. Vi var til observasjon en stund,og dro så hjem med beskjed om å kontakte fastlegen for testing, og komme tilbake om det forverret seg. Ved pusteproblemer fikk jeg beskjed om å ringe ambulanse. Føler ikke de tok det så alvorlig egentlig... Det gjorde derimot legekontoret vårt så vi skal dit i morgen. Det var Sekretæren der som ba oss holde han unna alt vi hadde i går, for å være på den sikre siden. Hi Anonymous poster hash: 0f4b0...2fe
TPK Skrevet 7. oktober 2015 #6 Skrevet 7. oktober 2015 Det er mange som er allergiske mot hvitløk, og det er det jo helt sikkert i tacokrydderet og salsaen. Evt. tomat, men det har jeg ikke hørt om noen som reagerer på.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #7 Skrevet 7. oktober 2015 Det er hvitløk og løk i tacopulveret, det er de tingene jeg vet jeg reagerer på. Anonymous poster hash: 551d7...22f
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #8 Skrevet 7. oktober 2015 Det er mange som er allergiske mot hvitløk, og det er det jo helt sikkert i tacokrydderet og salsaen. Evt. tomat, men det har jeg ikke hørt om noen som reagerer på. Atopikere kan reagere veldig på tomat,så det er det jeg selv mistenker,selvom han aldri har reagert på det før. Han spiser rå løk når jeg lager mat,har aldri reagert på det heller. Greit å vite at både hvitløk og løk fra krydderet kan være årsaken også da. Tester de for hver minste lille ting når de sjekker for allergi? Osr,mais og agurk betviler jeg sterkt at det er. Det er noe han spiser flere ganger i uka. Tomat og taco er sjeldent han spiser,så det er lenge siden sist. Han får makrell i tomat i barnehagen daglig,og har i det siste vært veldig plaget av atopisk eksem uten at det hjelper med alskens smøring, det er også en av grunnene til at jeg selv mistenker tomaten. Vi får se hva legen finner ut av. Syns bare det var så rart reaksjonen kom så plutselig på mat han før har spist mange ganger uten problemer. Kommer til å være veldig forsiktig fremover ihvertfall,og følge nøye med. En eller annen,kanskje flere også,allergi(er) er han jo i ferd med å utvikle ihvertfall :-( Hi Anonymous poster hash: 0f4b0...2fe
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #9 Skrevet 7. oktober 2015 Er det lenge siden han ble vaksinert? Anonymous poster hash: 3c243...241
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #10 Skrevet 7. oktober 2015 Er det lenge siden han ble vaksinert? Anonymous poster hash: 3c243...241 Han har fulgt vaksinasjonsprogrammet på helsestasjonen,og skal ikke ha noe nå før han går på skolen. Siste vaksine ble tatt i november 2013(han er snart 3år nå). Anonymous poster hash: 0f4b0...2fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå