Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #1 Skrevet 6. oktober 2015 Jeg vil skrive minst mulig - men jeg har en søster som er gift. De har fire barn, begge to har jobbet og har hatt fast jobb. Nå har de kommet i en situasjon som er virkelig ille. Mannen hennes får app penger. Han får 7300 hver 14 dag. Pluss han blir trukket 8500 fra namsmannen fordi de har over en halv million i gjeld. Hun fikk app penger før men de er blitt stanset fordi en lege fra nav har vurdert saken og sier hun ikke har krav på det lenger og at hun er frisk nok til å jobbe. Men hun har faktisk slitasje i begge ben og hender. Mannen har prolaps. Hun søkte sosial fikk avslag på det, og hun har også sendt søknad på dagpenger. Men saken er ikke blitt behandlet enda. Hun får bare barnetrygd 3800kr. Dem har en husleie på 12000kr pluss strøm og pluss skolemelk til barna. Til de 2 eldste. De to minste er hjemme. Går ikke i barnehage. Som mor selv så blir jeg veldig trist på dems vegne. Hun har ikke fått pengee siden august. Og de sliter sikkilig. De lever på knekkebrød, egg og noe pasta om de er heldig. Jeg var på besøk og handlet seff det jeg hadde råd til. Men det løser ingenting der og da. Eldste barnet hadde sagt til mammaen sin at hun er så trist fordi de var så fattig at hun ikke hadde lyst å være lenger i huset eller leve. Er det noen som har noen råd eller tips? de bor på en veldig liten plass og nav er sikkilig vanskelig mot henne. Hun må jo ja krav på noe! Barna har verken vinterklær eller sko. Men det verste er at de ikke har mat. Jeg har sjekket om de finns kirkens nød hjelp der de bor men det gjør det ikke. Hun søkte om nød penger fra sosialen det fikk hun eller ikke. Noen tips eller råd vær så snill? Anonymous poster hash: d50e8...88a
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #2 Skrevet 6. oktober 2015 Har mannen sagt til namsmannen at hun er uten inntekt? De må redusere trekket. Mer tru på han enn Nav. .. Anonymous poster hash: 94803...05e
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #3 Skrevet 6. oktober 2015 De må dokumentere utgifter og hva de sitter igjen med. Da skal det være takster sosialkontoret skal forholde seg til. Be dem søke på nytt, pass på at all dokumentasjon er vedlagt. Får de ikke innvilget slik at de sitter igjen med livsopphold for familien da, så må de klage. Dessverre så er det lite sjanse for å få medhold i klager. Sosialkontorene gjør som de vil. Som det lokale kontoret her sier - vi trenger ikke gjøre ting riktig, for det får ingen følger for oss om vi gjør det feil, vi er sosialkontoret, vi trenger aldri etterbetale penger selv om vi har gjort bevisste feil. Skulle ønske jeg hadde opptak av det! Håper din søster og mannen finner ut av det. Ellers - er du sikker på at de her gode leger? En prolaps som ikke har gitt lammelser gir sjelden så store langtidsplager at man må være varig ute av arbeid. I så fall tør jeg påstå at mannen trolig ikke har fått den hjelpen han trenger til å trene ryggen smertefri igjen. Mange blir gående unødvendig med kroniske ryggsmerter fordi de ikke får riktig behandling på muskulaturen (og ev. det leddmessige - kiropraktor, naprapat), ikke får tøyd riktig og ikke trent riktig. Husk også at kosthold er kjempeviktig, om overvektig så må han ned i vekt, om han røyker MÅ han slutte da det er med på å forsterke ryggsmerter. Samme gjelder egentlig din søster. "Bare" slitasje trenger ikke være grunn nok til å være ute av jobb, det kommer an på graden av slitasjen. Overvekt vil forverre, feil kosthold vil forverre, dårlig trent, for svak, for stram muskulatur vil forverre, sukker og raske karbohydrater vil forverre ev. betennelsestilstander. Om hun er ung og har så mye slitasjer bør hun utredes om det kan ligge annen sykdom bak. Anonymous poster hash: bd038...6ef
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #4 Skrevet 6. oktober 2015 De må dokumentere utgifter og hva de sitter igjen med. Da skal det være takster sosialkontoret skal forholde seg til. Be dem søke på nytt, pass på at all dokumentasjon er vedlagt. Får de ikke innvilget slik at de sitter igjen med livsopphold for familien da, så må de klage. Dessverre så er det lite sjanse for å få medhold i klager. Sosialkontorene gjør som de vil. Som det lokale kontoret her sier - vi trenger ikke gjøre ting riktig, for det får ingen følger for oss om vi gjør det feil, vi er sosialkontoret, vi trenger aldri etterbetale penger selv om vi har gjort bevisste feil. Skulle ønske jeg hadde opptak av det! Håper din søster og mannen finner ut av det. Ellers - er du sikker på at de her gode leger? En prolaps som ikke har gitt lammelser gir sjelden så store langtidsplager at man må være varig ute av arbeid. I så fall tør jeg påstå at mannen trolig ikke har fått den hjelpen han trenger til å trene ryggen smertefri igjen. Mange blir gående unødvendig med kroniske ryggsmerter fordi de ikke får riktig behandling på muskulaturen (og ev. det leddmessige - kiropraktor, naprapat), ikke får tøyd riktig og ikke trent riktig. Husk også at kosthold er kjempeviktig, om overvektig så må han ned i vekt, om han røyker MÅ han slutte da det er med på å forsterke ryggsmerter. Samme gjelder egentlig din søster. "Bare" slitasje trenger ikke være grunn nok til å være ute av jobb, det kommer an på graden av slitasjen. Overvekt vil forverre, feil kosthold vil forverre, dårlig trent, for svak, for stram muskulatur vil forverre, sukker og raske karbohydrater vil forverre ev. betennelsestilstander. Om hun er ung og har så mye slitasjer bør hun utredes om det kan ligge annen sykdom bak. Anonymous poster hash: bd038...6ef Begge to gikk jevnlig til fysio men har sluttet med det når de ikke har råd til å betale det. Ingen av dem røyker eller er overvektig. Hun hadde sendt dokumentasjon på kontoutskrift både fra mannen sin konto og hennes. Husleie kontrakt. De hadde skrevet på vedtaket at hun måtte lage en uke liste på hva hun skulle lage til middag hver uke så sette av en dag og handle alt det hun trengte på denne måten ville hu spare penger. Syns det er litt spesielt å skrive sånt på ett vedtak. Anonymous poster hash: d50e8...88a
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #5 Skrevet 6. oktober 2015 Har mannen sagt til namsmannen at hun er uten inntekt? De må redusere trekket. Mer tru på han enn Nav. .. Anonymous poster hash: 94803...05e Ja de hadde skrevet på sosial vedtaket at de måtte ringe namsmannen om å få stanset trekket eller redusere det. De har prøvd men namsmannen vil ikke. Og de vet at min søster ikke får penger lenger. Anonymous poster hash: d50e8...88a
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #6 Skrevet 6. oktober 2015 Gå til pressen. Anonymous poster hash: 94803...05e
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #7 Skrevet 6. oktober 2015 Gå til pressen. Anonymous poster hash: 94803...05e Må man stå fram eller kan man være Annonym! ? Anonymous poster hash: d50e8...88a
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #8 Skrevet 6. oktober 2015 De må dokumentere utgifter og hva de sitter igjen med. Da skal det være takster sosialkontoret skal forholde seg til. Be dem søke på nytt, pass på at all dokumentasjon er vedlagt. Får de ikke innvilget slik at de sitter igjen med livsopphold for familien da, så må de klage. Dessverre så er det lite sjanse for å få medhold i klager. Sosialkontorene gjør som de vil. Som det lokale kontoret her sier - vi trenger ikke gjøre ting riktig, for det får ingen følger for oss om vi gjør det feil, vi er sosialkontoret, vi trenger aldri etterbetale penger selv om vi har gjort bevisste feil. Skulle ønske jeg hadde opptak av det! Håper din søster og mannen finner ut av det. Ellers - er du sikker på at de her gode leger? En prolaps som ikke har gitt lammelser gir sjelden så store langtidsplager at man må være varig ute av arbeid. I så fall tør jeg påstå at mannen trolig ikke har fått den hjelpen han trenger til å trene ryggen smertefri igjen. Mange blir gående unødvendig med kroniske ryggsmerter fordi de ikke får riktig behandling på muskulaturen (og ev. det leddmessige - kiropraktor, naprapat), ikke får tøyd riktig og ikke trent riktig. Husk også at kosthold er kjempeviktig, om overvektig så må han ned i vekt, om han røyker MÅ han slutte da det er med på å forsterke ryggsmerter. Samme gjelder egentlig din søster. "Bare" slitasje trenger ikke være grunn nok til å være ute av jobb, det kommer an på graden av slitasjen. Overvekt vil forverre, feil kosthold vil forverre, dårlig trent, for svak, for stram muskulatur vil forverre, sukker og raske karbohydrater vil forverre ev. betennelsestilstander. Om hun er ung og har så mye slitasjer bør hun utredes om det kan ligge annen sykdom bak. Anonymous poster hash: bd038...6ef Begge to gikk jevnlig til fysio men har sluttet med det når de ikke har råd til å betale det. Ingen av dem røyker eller er overvektig. Hun hadde sendt dokumentasjon på kontoutskrift både fra mannen sin konto og hennes. Husleie kontrakt. De hadde skrevet på vedtaket at hun måtte lage en uke liste på hva hun skulle lage til middag hver uke så sette av en dag og handle alt det hun trengte på denne måten ville hu spare penger. Syns det er litt spesielt å skrive sånt på ett vedtak. Anonymous poster hash: d50e8...88a Om jeg ikke tar helt feil så skal sosialkontoret lage en utregning hvor de viser at personen eller familien har "for mye" i inntekt. Her skal faste utgifter telles med, dvs. husleie, strøm og innboforsikring trekkes fra det de har i inntekt pr. måned. Når det er gjort skal de sitte igjen med et visst beløp pr måned i livsopphold, det skal da dekke mat, telefon/internett, klær, lege-/behandlingsutgifter inntil et visst beløp pr. måned (her er det 400, utover det skal man egentlig få dekket, men vet at de ofte nekter å dekke nødvendige lege-/behandlingsutgifter tross legeerklæringer) osv. (for singel person som bor alene er livsoppholdbeløpet pr. i dag 5.700, mener jeg, vet ikke hva det er for ektepar/samboende, så skal man selvfølgelig ha noe for barna også). En ide kan være å kontakte kommunens økonomiske rådgiver, si at det er prekært. Øk.rådgiver har også oversikt over sos.kontorets satser i aktuelle kommune, og bør raskt kunne se om de har grunnlag for å få støtte. Øk.rådgiver kan også gi råd ang. å få satt ned skatt, få redusert trekk. Familien bør også søke om bostøtte! Anonymous poster hash: bd038...6ef
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #9 Skrevet 6. oktober 2015 Har mannen sagt til namsmannen at hun er uten inntekt? De må redusere trekket. Mer tru på han enn Nav. .. Anonymous poster hash: 94803...05e Ja de hadde skrevet på sosial vedtaket at de måtte ringe namsmannen om å få stanset trekket eller redusere det. De har prøvd men namsmannen vil ikke. Og de vet at min søster ikke får penger lenger. Anonymous poster hash: d50e8...88a Hvis namsmannen nekter å redusere trekket så bør mannen ha noe skriftlig fra namsmannen på det. Hvis ikke må han søke namsmannen skriftlig. Da får han et vedtak. Det vedtaket kan han så ta med på sosialkontoret, det viser at han har prøvd. Om han ikke har noe skriftlig så vil sos.kontoret fortsette å nekte. Anonymous poster hash: bd038...6ef
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #10 Skrevet 6. oktober 2015 De må dokumentere utgifter og hva de sitter igjen med. Da skal det være takster sosialkontoret skal forholde seg til. Be dem søke på nytt, pass på at all dokumentasjon er vedlagt. Får de ikke innvilget slik at de sitter igjen med livsopphold for familien da, så må de klage. Dessverre så er det lite sjanse for å få medhold i klager. Sosialkontorene gjør som de vil. Som det lokale kontoret her sier - vi trenger ikke gjøre ting riktig, for det får ingen følger for oss om vi gjør det feil, vi er sosialkontoret, vi trenger aldri etterbetale penger selv om vi har gjort bevisste feil. Skulle ønske jeg hadde opptak av det! Håper din søster og mannen finner ut av det. Ellers - er du sikker på at de her gode leger? En prolaps som ikke har gitt lammelser gir sjelden så store langtidsplager at man må være varig ute av arbeid. I så fall tør jeg påstå at mannen trolig ikke har fått den hjelpen han trenger til å trene ryggen smertefri igjen. Mange blir gående unødvendig med kroniske ryggsmerter fordi de ikke får riktig behandling på muskulaturen (og ev. det leddmessige - kiropraktor, naprapat), ikke får tøyd riktig og ikke trent riktig. Husk også at kosthold er kjempeviktig, om overvektig så må han ned i vekt, om han røyker MÅ han slutte da det er med på å forsterke ryggsmerter. Samme gjelder egentlig din søster. "Bare" slitasje trenger ikke være grunn nok til å være ute av jobb, det kommer an på graden av slitasjen. Overvekt vil forverre, feil kosthold vil forverre, dårlig trent, for svak, for stram muskulatur vil forverre, sukker og raske karbohydrater vil forverre ev. betennelsestilstander. Om hun er ung og har så mye slitasjer bør hun utredes om det kan ligge annen sykdom bak. Anonymous poster hash: bd038...6ef Begge to gikk jevnlig til fysio men har sluttet med det når de ikke har råd til å betale det. Ingen av dem røyker eller er overvektig.Hun hadde sendt dokumentasjon på kontoutskrift både fra mannen sin konto og hennes. Husleie kontrakt. De hadde skrevet på vedtaket at hun måtte lage en uke liste på hva hun skulle lage til middag hver uke så sette av en dag og handle alt det hun trengte på denne måten ville hu spare penger. Syns det er litt spesielt å skrive sånt på ett vedtak. Anonymous poster hash: d50e8...88a Om jeg ikke tar helt feil så skal sosialkontoret lage en utregning hvor de viser at personen eller familien har "for mye" i inntekt. Her skal faste utgifter telles med, dvs. husleie, strøm og innboforsikring trekkes fra det de har i inntekt pr. måned. Når det er gjort skal de sitte igjen med et visst beløp pr måned i livsopphold, det skal da dekke mat, telefon/internett, klær, lege-/behandlingsutgifter inntil et visst beløp pr. måned (her er det 400, utover det skal man egentlig få dekket, men vet at de ofte nekter å dekke nødvendige lege-/behandlingsutgifter tross legeerklæringer) osv. (for singel person som bor alene er livsoppholdbeløpet pr. i dag 5.700, mener jeg, vet ikke hva det er for ektepar/samboende, så skal man selvfølgelig ha noe for barna også). En ide kan være å kontakte kommunens økonomiske rådgiver, si at det er prekært. Øk.rådgiver har også oversikt over sos.kontorets satser i aktuelle kommune, og bør raskt kunne se om de har grunnlag for å få støtte. Øk.rådgiver kan også gi råd ang. å få satt ned skatt, få redusert trekk. Familien bør også søke om bostøtte! Anonymous poster hash: bd038...6ef Okey, var mye lærerikt du hadde skrevet takk. skal til henne imorgen og kontakte en øk.rådgiver.. Anonymous poster hash: d50e8...88a
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #11 Skrevet 6. oktober 2015 Har mannen sagt til namsmannen at hun er uten inntekt? De må redusere trekket. Mer tru på han enn Nav. .. Anonymous poster hash: 94803...05e Ja de hadde skrevet på sosial vedtaket at de måtte ringe namsmannen om å få stanset trekket eller redusere det. De har prøvd men namsmannen vil ikke. Og de vet at min søster ikke får penger lenger. Anonymous poster hash: d50e8...88a Hvis namsmannen nekter å redusere trekket så bør mannen ha noe skriftlig fra namsmannen på det. Hvis ikke må han søke namsmannen skriftlig. Da får han et vedtak. Det vedtaket kan han så ta med på sosialkontoret, det viser at han har prøvd. Om han ikke har noe skriftlig så vil sos.kontoret fortsette å nekte. Anonymous poster hash: bd038...6ef Det er jeg litt usikker på om han har fått noe skriftlig men det skal jeg nevne for de imorgen.. Syns så synd på barna... :( Anonymous poster hash: d50e8...88a
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #12 Skrevet 6. oktober 2015 God grunn til å synes synd på barna. Men jeg lurer også på en ting; hva slags gjeld er det snakk om? Har de fått en saneringsordning? Som det er nå, har de jo levd over evne, og må svi for det etterpå. Anonymous poster hash: a70be...c39
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #13 Skrevet 7. oktober 2015 God grunn til å synes synd på barna. Men jeg lurer også på en ting; hva slags gjeld er det snakk om? Har de fått en saneringsordning? Som det er nå, har de jo levd over evne, og må svi for det etterpå. Anonymous poster hash: a70be...c39 MasterCard/lån for det meste, og regninger som er gått til inkasso. Hva er det forbi, aldri hørt om det før ? 😮 Anonymous poster hash: d50e8...88a
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #14 Skrevet 7. oktober 2015 Noe må de gjøre galt! Jeg har hatt to prolapser i mitt liv, det gjør satans vondt, men etter et par uker med muskelavslappende har det jo gitt seg såpass at jeg har vært tilbake i full jobb (fysisk jobb). Jeg har også slitasje i nakken som riktignok gir meg endel problemer, men på ingen måte er ille nok til at jeg ikke kan jobbe (kontor). Har du ingen med deg på lager tviler jeg på de er så syke som de innbiler seg! Jeg har fått ME de senere år og vil ikke ha denne dritten! Ikke en dag har jeg sitti på ræva og ventet på ufør. Jeg har prøvd og stanget huet i veggen så mange ganger at nå har både NAV og legen stoppet meg, mot min vilje egentlig, men jeg må trygge økonomien min også. Ja, det er forskjell på NAV kontor og det er mange med ME som opplever problemer med sitt, men jeg tror alt ligger i pasientens vilje til å kjempe, tryne og reise seg igjen. Man må ta litt initiativ! Og det klarer man selv fra sengeliggende! De må gå i seg selv og ikke skylde på systemet! Anonymous poster hash: b5e72...c34
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #15 Skrevet 7. oktober 2015 Har dere anledning til å sjekke om de kan ha krav på fri rettshjelp? I så tilfelle ville jeg koblet inn advokat her... Og dette er ikke for å hakke på deg, men det er viktig at dere vet riktig navn på ytelsene når dere tar kontakt med de forskjellige instansene, det heter aap, ikke app. Anonymous poster hash: 59d7c...480
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #16 Skrevet 7. oktober 2015 Men, om hun ikke får AAP lenger, og legene mener at hun kan jobbe, så får hun kanskje prøve å få seg en jobb? Alternativet er å få seg en ny spesialisterklæring på at hun absolutt ikke er i stand til å ta noe som helst form for arbeid. Man kan også klage på avslag på sosialstønad. Da er det Fylkesmannen som er klageinstans. Anonymous poster hash: 0c8d4...346
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #17 Skrevet 7. oktober 2015 Her er modellen nav og namsmann skal jobbe ut fra: http://www.sifo.no/page/Lenker/Meny_lenker_forsiden/10242/10278 Nav bruker denne-alltid. Namsmann har ikke lov til å ikke stoppe trekket. Mannen til din søster kan forlange det og vise til inntekt og antall barn. Namsmann skal kun trekke det som er "til overs" etter modellen over. Når det er endring i inntekt, må trekk stoppes (evt økes med inntekt). Namsmann skal ikke ruinere. At de ikke vil stoppe et trekk, kan påklages og de skal begrunne hvorfor de ikke stopper trekket. Dersom det du viser til her stemmer, går namsmann mot sin tillit i stillingen han har. Anonymous poster hash: 4fd70...002
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #18 Skrevet 7. oktober 2015 Din søster bør ut i jobb da.... Virker å ha vondt i viljen.. Anonymous poster hash: 1b695...a09
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #19 Skrevet 7. oktober 2015 Da må din søster finne seg en jobb. Søke dagpenger mens hun aktivt søker jobber? Hør med barnevernet (?) om de kan hjelpe å få ungene i barnehage. Det høres ut som to av ungene er små. Beklager men jeg skjønner virkelig ikke hvorfor folk får så mange barn dersom de verken har jobb, penger, helse til å ta seg av dem. Om søsteren din klarer å ta seg skikkelig av to små barn hjemme (som ikke går i barnehage) klarer hun å jobbe. Om hun ikke klarer det bør dere skaffe hjelp til de to stakkars barna som sitter hjemme med en syk mor. Anonymous poster hash: 1825e...9fb
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #20 Skrevet 7. oktober 2015 Om hun er friskemeldt av nav sin lege har hun ikke særlig annet valg enn å komme seg i jobb, hun må jo prøve. Går det ikke og det ender med sykemelding igjen kan hun i samarbeid med lege/spesialist søke om gjenopptak av aap om hun ikke rekker tjene seg opp nye rettigheter på sykepenger. Jeg har selv slitasjegikt i hofter og knær så jeg vet hvor smertefullt det er, men om hun ikke har forsøkt seg i jobb på lenge så kan hun ikke vite om det vil fungere nå. Mannen må søke økonomisk rådgivning i kommunen, de fleste steder tror jeg disse rådgiverne sitter i nav sine lokaler og nav koordinerer denne hjelpen. Der kan han få hjelp til å sette opp et budsjett, og også hjelp til å stoppe tvangstrekket om de ikke har nok penger å leve av etter at det er trukket. Anonymous poster hash: f8f87...ca0
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #21 Skrevet 7. oktober 2015 Legen mener hun kan jobbe men hun mener at hun ikke kan jibbe engang redusert? Høres merkelig ut og slitasje er det mange som har, i tillegg til kroniske sykdommer. Og det trenger ikke ås ette en stopper for arbeidslivet. Det er vel rimelig klart at din søster må finne seg en jobb, i det minste 50-70% stilling. Slitasje i hender og bein gjør deg ikke invalid. Anonymous poster hash: 8fc98...36f
Pengetreet Skrevet 7. oktober 2015 #22 Skrevet 7. oktober 2015 (endret) Denne familien virker ressurssvak på flere plan. Sosialkontoret dekker ikke gjeld og det er nok årsaken til avslaget derfra mtp at mannen i huset trekkes over 8000 kr pr mnd. Nøkkelen her er namsmannen. De må søke skriftlig og legge ved nødvendig dokumentasjon. Støtter forslaget over her om å få time hos økonomisk rådgiver i kommunen/NAV. De kan ta opp saken på interne møter med økonomisk saksbehandler. Øk rådgiver kan også bistå i forhandling med namsmannen. Familien har antagelig krav på akutthjelp i perioden hvor namsmannen behandler saken på nytt. Først og fremst må de ta tak i situasjonen sin selv. Mor i huset har mest sannsynlig fått arbeidsevnen sin vurdert og bør sitte inne med en del kunnskap om hvilke jobber som hun kan mestre. Endret 7. oktober 2015 av baby-buddha
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #23 Skrevet 7. oktober 2015 Denne familien virker ressurssvak på flere plan. Sosialkontoret dekker ikke gjeld og det er nok årsaken til avslaget derfra mtp at mannen i huset trekkes over 8000 kr pr mnd. Nøkkelen her er namsmannen. De må søke skriftlig og legge ved nødvendig dokumentasjon. Støtter forslaget over her om å få time hos økonomisk rådgiver i kommunen/NAV. De kan ta opp saken på interne møter med økonomisk saksbehandler. Øk rådgiver kan også bistå i forhandling med namsmannen. Familien har antagelig krav på akutthjelp i perioden hvor namsmannen behandler saken på nytt. Først og fremst må de ta tak i situasjonen sin selv. Mor i huset har mest sannsynlig fått arbeidsevnen sin vurdert og bør sitte inne med en del kunnskap om hvilke jobber som hun kan mestre. hjelper lite om man ikke vil jobbe, og har bestemt seg for det. Sitter mer og mer med følelsen av at hi er 'søsteren' i denne historien.... Anonymous poster hash: 1b695...a09
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #24 Skrevet 7. oktober 2015 HI: Søsteren din må rett og slett ut i jobb, finnes ikke andre muligheter.. Sitter selv med slitasje i skuldre, nakke og knær og har fibromyalgi, men jeg jobber 60% likevel, enda det er hardt. Hvorfor? Fordi vi ikke har økonomi som tilsvarer at jeg kan gå hjemme, NAV har bestemt at jeg er for frisk til AAP, slik er det bare.NAV tar heller ikke "hensyn" til gjeld, de har jo ikke slik at de dekker gjelden til mannen hennes, det ville jo vært det samme som at staten (vi som jobber) dekker mannens gjeld, det sier seg selv at det ikke henger på greip. Det han kan gjøre, er å kontakte namsmannen, gi rett dokumentasjon, som viser at han er alene med inntekten i huset, så får namsmannen vurdere om de setter ned trekket hans, men så lenge hun er friskmeldt og derfor er ment å jobbe, skal det en del til at de setter ned trekket, før hun er aktiv arb.søker. Anonymous poster hash: b6153...108
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #25 Skrevet 7. oktober 2015 Namsmannen trekker altfor mye for det første! Av en inntekt på 14600 så skal det ikke trekkes 8500,-. Anonymous poster hash: 295ee...74c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå